UIT HET LIVEV. VARIA. i 5 zijn lichaam En dat zou dan be- en Zijne zaak in de bres te stellen. Onder de verdrukking is de groei niet zelden in- en uitwendig naar wensch. Hoe rijk toch is de zegen, door den Heere deze 25 jaren aan en door de Vrije Universiteit gegeven Ze is gegroeid en ze wierp rijke vruchten af. Het spotten met haar vanwege hare kleine kracht raakt over en gaat tot het verleden be- hooren, en dat zal het, naar wjj hopen en ver trouwen, meer en meer gaan doen. God maakte haar ruimteimmers de door haar verleende graden worden voor zoover noodig, nu ook door de Overheid erkend, en financieel ont vangt ze eenigen steun daarenboven blijkt de offervaardigheid, ten hare behoeve, van vrien den en vriendinnen nog altjjd groot. De feest gave toch van f 75000 is haar overhandigd. Gewis er is en mag Christelijke feestvreugde zijn. De Heere zegene haar verder, en doe haar, door dat Hij ze zegent, tot in lengte van dagen, tot een onuitsprekelijk rijken zegen zijn Hjj geve, dat inzake de opleiding tot den dienst des Woords, vergeten en, voor zoover noodig, vergeven worde hetgeen achter is, dat het zeggenschap der Kerken overeenkom stig recht en roeping geregeld en daardoor de gemeenschappelijke opleiding verkregen worde opdat alle gedeeldheid en naijver verdwpne en met ongedeelde liefde geleefd en met vereende krachten gearbeid worde aan den bloei van de Universiteit, die de Heere ons in en voor dezer tijden nood genadiglijk geven wilde. Littooij. Lezer en lezeres, stuurt ook gjj nog op de I klip „uitstel” aanhoudt gij nog den vleier morgen” tot uw raadsman Hebt ge tot j heden nog nagelaten, wat reeds jaren geleden i plicht was En hoelang zult ge dit nog vol- I houden? Hoelang zult ge den Heere nog tergen en zjjn lankmoedigheid op de proef I stellen door uw eigenwillig leven? Vergeet dan niet, dat hoelang ge uw .later, later” ook uitrekt, de lengte van het onherroepelijk ,te laat” nog veel grooter zal zijn. Of is het werk der bekeering bij U aange vangen Boezemen zonde en wereld u afkeer in, strijdt ge er tegen, en is God uw leven geworden, zijn gemeenschap, zijn gunst, zjjn genade in Christus, zjjn dienst, zjjn eere En is het uw dagelijks waken, bidden en strijden, dat ge in geheel uw innerlijk en uiterlijk le ven alm eer van de zonde vervreemd, maar ook omgekeerd almeer met God en de dingen Gods gemeenzaam moogt worden? Dan zjjt ge op den goeden weg. Niet van uitstel, maar van haast, niet van morgen, maar van heden, niet van later, maar van nu. Laman. Gods is over Abimelech en over Sichems bur geren ontstoken. Wy voegen hier in ’teind nog énkele op merkingen aan toe. Jotham komt hier in sehoo- nen vorm de eere zijns vaders handhaven. Als kinderen dit niet meer kunnen door de macht van ’t zwaard, bestaat nog de gelegenheid om ’t te doen door de macht van ’t woord. Wie zoo de hoornen laat spreken, kan er verzekerd van zjjn, dat zjjn woord doeltreft. De karakter- looze woeling van Sichems burgeren komt in ’t rechte licht. Geen ander wil hun koning schap aanvaarden dan die tot niets nut is, die er niets bij verliezen kan. Daarom krijgen ze een tyran. Immers de doornenbosch is ’ttype van zulke personen, die nadat zp hun macht hebben ontvangen uit handen met bloed be vlekt, ook zelf zich niet ontzien hun handen te wasschen in onschuldig bloed. Laat Abimelech dan zijn een broeder van deze lieden, weldra zal het vuur der ontevre denheid uitbarsten. En een koning in Israel, gekomen zonder gebed en zonder Gods goed keuring zal geen dageraad hebben. Zjjn rijk zal niet bestendig zjjn, en zjjn huis zal niet bestaan. Want God, de Getrouwe, is ook recht vaardig. Hij wreekt ’t bloed zijner gunstge- nooten en den weg der goddeloozen keert Hjj om. Daarentegen Welzalig Hp die in der boozen raad, Niet wandelt noch op ’t pad der zondaars staat, Noch nederzit, waar zulken samenrotten, Die roekeloos met God en godsdienst spotten Maar ’s Heeren wet blijmoedig dag en nacht, Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht. Zw. Hoek. Kerk- en Schoolnieuws. TWEETAL te ’s Gravenmoerds. Aalders van Dussen en ds. Goote van Oud-Beperland. BEROEPEN te Schoonrewoerd ds. de Langen van Gouda B; te Purmerend: ds. de Vries van Haastrecht; te Koudekerk a/d Rijnds. Mepering van Wil- dervank te Hazerswoudedhr. Hoekstra, cand. V.U. te Oldeboom ds. C. W. de Vries te Zevenhuizen. BEDANKT voor Ouderkerk a/d IJselds. Hagen van Ridderkerk voor Opeinde Npengads. Middelveld v. Hjjum. Op Zondag 5 November zal het 40jaar geleden zijn, dat ds. M. van Minnen, sedert 10 Aug. 1873 predikant bij de Geref. Kerk te Utrecht, de Evangeliebediening te Tholen aan vaardde. Voorts diende ds. van Minnen nog van 1867’70 de Geref. Kerk te Hardinxveld en van 1870’73 de Geref. Kerk te Hazerswoude. In verband met het feit, dat drie predikanten zoo spoedig na elkander hun veertigjarig jubi leum mogen vieren, schrijft ds. v. d. Linden in de ’s Grav. Kb. „Pas gedacht in Zeelands hoofdstad de oudste dienaar des Woords van de Geref. kerk aldaar, onze geliefde en hooggeachte broeder ds. A. Littooij zijn veertigjarige ambtsbediening. Weldra hoopt binnen Utrechts veste de door krankheid vaak bezochte, maar immer volhar dende oudste leeraar ds. van Minnen het te doen. En thans is het de oudste dienaar der Geref. kerk in de Residentie, onze zeer gewaardeerde broeder ds. Doorn, die dit zeldzame voorrecht van zijn genadigen en trouwen Zender geniet. Terwijl we bp dezen zoo gewichtigen mijl paal de beide eersten ook onzerzijds gaarne een welverdiende hulde en dank brengen voor al hun arbeid in de kerk des Heeren en Gods heil in rpke mate uit een liefhebbend hart hun toegebeden wordt voor het laatste deel der taak en het laatste stuk der reize, willen wp bp het feest van den laatste, als ons zoo na bestaande, gaarne wat langer stilstaan.’ Dan volgt een uitvoerig, zeer waardeerend artikel, waarin den jubilaris, ds. Doorn, inzon derheid „genade voor genade’ wordt gegeven. J Na ruim 5jarigen arbeid nam j.l. Zon dag ds. Nieboer afscheid van zpne gemeente te Burum met de woorden uit Jer. 1617. In de 10 Oct. j.l. gehouden vergadering van de Classis der Geref. Kerken te Gouda is andermaal afwijzend beschikt op de emeritaats- aanvrage van ds. G. A. de Jong, pred. bp de Geref. Kerk te Schoonhoven A, omreden hp, hoewel op hoogen leeftijd zpnde, nog onge hinderd zpn Gemeente kan dienen. Over deze emeritaats-aanvrage schrijft een predikant in „De Rotterdammer’ het volgende: „Het bericht inzake het emeritaat van ds, G. A. de Jong, pred. te Schoonhoven, behoeft eenige nadere aanvulling, ’t Is waar, dat de Classis Gouda voor de derde maal afwijzend heelt beschikt op zpne aanvrage om emeritaat, maar ’t is ook waar, dat een aanzienlijke min derheid zich tegen deze weigering heeft ver zet, o.a. zeven van de tien predikanten der Classis. Trouwens, dit zal niemand verwonde ren, als men weet, dat de Gen. Synode uit sprak, dat met den 70jarigen leeftijd het recht op emeritaat ingaat, terwijl ds. de Jong reeds zpn 73ste levensjaar is ingetreden. Het besluit der Classis is te meer bevreemdend, daar de Synode van Utrecht, op ’t protest van ds. de Jong, dringend verzocht had, diens emeritaat niet sleepende te houden. De Classis weigerde voor en beurt o, Dat lichtzinnig uitstellen van hetgeen ons heden als onze roeping wordt voorgehouden, van hetgeen nu, en geen vpf minuten later, door ons geschieden moet: bekeer u tot Mp, spreekt de Heere Men brengt daartegen in, dat de mensch zich niet bekeeren kan, als hp wil. Recht gesprokenNeen, de mensch kan zich niet bekeeren, als hp wilmaar hp kan zich wel bekeeren, als God het wilen dat de Heere dit wil, blpkt uit den eisch, waarmede Hp tot ons komtBekeer u tot Mp Hp zegt niet: bekeer U tot Mp, zoodra Ik wilMaar gansch onvoorwaardelpk luidt zpn bevel: bekeer U. In dit bevel ligt tevens de jelofte, dat degenen, die er aan gehoorzamen ook zullen ontvangen, wat tot dit werk van noode is. Het hooren naar den eisch der be kering is reeds een bewp's van bekeering, van de overbuiging onzes harten naar den Heere over spreekt, het is evengoed, of ge Fransch spreekt. Moet ik bekeerd worden Moet ik mp bekeeren Men verbaast er zich over. Men lacht er om. Maar daar zpn ook anderen. Daar zpn er ook, die den eisch der bekeering verstaan de nood zakelijkheid der bekeering toestemmenmaar ze kunnen er thans niet toe komenze hopen later, ter gelegener tpd. Wanneer ze jong zpn stellen ze haar uit tot ze eens gezeten zullen zpn en de vroolpke jeugd voorbp iszpn ze eenmaal gezeten en hebben ze een huisgezin, dan stellen ze haar uit tot ze wat uit de zorgen zpn zpn ze eenmaal uit de zorgen, dan moeten ze eerst wat uitrusten en op hun verhaal komen, want hun geest nu terstond weer te kwellen met andere dingen, gaat waarlpk niet aan. Eindelijk wordt uitstel afstel, en de mond, die zoo vaak van „later’ sprak, klaagt een einde loos „te laat.’ Wat handelt men toch roekeloos. Want ten eerste, waaraan ontleent menttoch het recht, om hetgeen de Heere wil, dat we heden zullen doen, uit te stellen tot morgen? Wat zou er komen van een knecht, die bp ieder bevel van zpn meester voor den dag van nu verklaarde, dat hp het morgen wel ten uitvoer brengen zou En zoo doet gij, onbekeerljjke lezer, nu tegenover uw God, uw Schepper, uw Behouder, uw Rechter; gp maakt zpn gebod krachteloos door uw tergend „morgen’. Zeg dan liever ronduit „nooit’, dan dat schpn- vriendelpke en schijnbaar gewillige „later’. Daarenboven, wanneer zal dat „later’ wezen Wanneer zal het u gelegen vallen de wereld te verzaken en den Heere te vreezen Wanneer ge uw beste krachten en schoonste jaren ten offer gebracht hebt aan de afgodenen als ge dan zoowat nergens meer voor deugt, zal dan de Heere goed genoeg moeten zpn om u aan te nemen Het Ipkt er soms wel op Menig oude zondaar zit in den avond van zpn leven onder den preekstoel, als hp weinig meer aan de wereld en de wereld weinig aan hem heeft en wil dan nog wel bekeerd worden en zpn ziel aan God overdoen, eer zpn lichaam een spp’s der wormen wordt, keering zpn De ervaring toont ons trouwens, dat er ook van die uitgestelde bekeering zeldzaam iets terecht komt. Een enkele maal gebeurt het, ja, dat iemand, die de roepstem lang versmaad heeft, toch nog tot ware verandering komt maar het gebeurt zelden, zeer zelden. Wie eenige ervaring heeft opgedaan in de zielzorg zal toestemmen, dat waaraehtige bekeeringen bp ouden van dagen, vooral bp zulken, die over de overtuigingen zijn heengegaan, tot de uit zonderingen behooren. Bovendien wat op bekeering gelpkt, is altijd nog geen bekeering. Als een leeuw oud wordt en zpn tanden verliest, kan hp vanzelf niet meer bpten, doch het is zeer de vraag, of hjj niet nog even goed bjjten zou, indien hjj zjjn tanden nog bezat. Evenzoo is het met een oude zondaar gesteld. Hp wordt te oud, te stram, te lusteloos om nog zoo volop te leven in de din gen, die in beter dagen zjjn hart vervulden maar het is de vraag, of hp wel aan bekeering zou denken, indien hjj nog in zpn vorige kracht was en de dood niet wenkte van nabjj. Alle bekeering is nog geen bekeering tot Goddaar is menig ziekbed getuige van. En waar nu een jonge bekeerde de oprechtheid van zpn verandering kan toonen in het leven, dat nog voor hem ligthoe zal een oude van dagen dit vermogen, die het einde van de reis heeft bereikt En wat niet het minst zegt: is het niet dwaas van uitstel te gewagen en van morgen te spreken voor een mensch, die geen uur van zjjn leven zeker is? Stel dat ge u morgen kondt bekeeren, indien ge den dag van morgen haaldet, zult ge dien dag beleven? Wat baat het ons, of wp tot God sprekenmorgen wordt het Uw beurt! maar de Heere komt ons spreekt tot onsvandaag is het uw Jubileum Vrfle Universiteit. Deze week was het 25 jaren geleden dat de Vrjje Universiteit te Amsterdam gesticht werd. De afdeelingen der vereeniging voor Hooger Onderwijs op gereformeerden grondslag te Am sterdam en te Rotterdam wilden dat door hare vrienden en vriendinnen in den lande, deze blp’de gebeurtenis feestelijk zou worden her dacht. Deze afdeelingen namen daarvoor het iniatief. Aan stof van dank en voor Christe- Ijjken jubel ontbrak het niet. Immers hulpe van God verkregen hebbende, staat zjj tot op dezen dag. Aan tegenstanders, die spottend lachten, om dat eene Vrije Universiteit hun onmogeljjk scheen, en daarom voor dwazemanswerk moest gehou den worden, ontbrak het evenmin. Doch zjj zagen aan, wat voor oogen was en rekenden niet met het geloof in God en de hulpe van God. Dat nu deden de mannen-broe- ders, die haar aanzjjn gaven, wel. Zjj hielden rekening met de helaas weggevoerde eere Gods en met de verwaarloosde Christelijke belangen van land en volk. Zal, zeiden zjj, de eere Gods weer bevorderd, zullen de weggegraven Chris telijke grondslagen weer hersteld en, zal voor het wezenlijk belang van land, volk en vor stenhuis met kracht weer gearbeid worden, dan moet bp christelijk lager- en middelbaar-, ook weer christelijk hooger-onderwps worden gegeven. Onderwijs in positief christelpken, bjjbelschen geest, werd aan niet een enkele der landshoogescholen gegeven. Ach, het tegen deel was en is nog bijna uitsluitend het geval. Minister Kuyper heeft een positief christelijk man tot hoogleeraar aan de Universiteit te Utrecht benoemd, en daardoor getoond, dat hij de landsuniversiteiten wèl beter, maar niet slechter wilde maken, dan ze helaas reeds ge maakt waren. Niet naar private speculatie, maar naar Over- heidsroeping heeft hp daarin, zoowel als in het ruimte maken voor de Vrpe Universiteit, gehandeld. Het handelen naar die hooge Christelijke roeping èn op het gebied van het hooger- èn van het lager onderwijs en de bange vrees dat, hetgeen bp de stichting der Vrpe Universiteit en der scholen voor christelijk lager-onderwps in het oog gevat, uitgesproken en ten doel gesteld werd, zou verkregen worden, deed de tegenstanders samenkomen, gemeene zaak ma ken en als in razernij inwerken op de verkie zingen, teneinde aan het ministerieel leven van hem, die wel den stichter der Vrpe Uni versiteit mag heeten, een einde te maken. Om den man van de Vrpe Universiteit was het dit kwam voor en na duidelijk uit, te doen. En Hp, die al de eeuwen door en ge durig weer een God is die zich verborgen houdt, liet toe, dat de toeleg gelukte, ja Hp keurt het noodig, dat voor- en tegenspoed elkander op ieder terrein van het leven afwis selen. Na dezen zult gp het verstaan, zegt Hij tot de strijders voor Zpne eere en voor Zpne zaak. De uitbreiding en de bevordering van Zpne zaak doet Hp evenwel voortgang hebben, wan neer wp ons onder opzien tot Hem, voor Hem Een gevaarlijke klip. Daar is een klip, waarop in den loop der eeuwen onnoemelijk veel schepen gestrand en verongelukt zpn. Het is de klip „Uitstel", ook wel genoemd „nog tijds genoeg", ook bekend onder den naam „later", en ze ligt in den grooten oceaan „Te laat!" Menig vaartuig heeft nooit de haven bereikt, waarvoor het bestemd was, omdat het onderweg vastgeloo- pen en verbrijzeld is op dit gevaarte, hetwelk wpkt, naarmate men het nadert, maar om zich dan ook eindelijk verpletterend op zpn prooi te werpen, wanneer voor deze terugkeer on- mogelpk is. De klip „Uitstel” is als een veldheer, die met zpn leger al maar achteruit trekt, terwijl de vijand voorwaarts rukt. Hp retireert van den eenen dag in den anderen, en ontwijkt iederen slag. Maar zoodra ziet hp niet, dat het leger van den vpand van achteren omsin geld is en de terugtocht is ’afgesneden, of hp houdt eensklaps stand en valt zpn argeloozen tegenstander op het Ipf en vernietigt hem met één enkelen slag. Als de menschen hun tjjd verbruikt hebben, dan doet de verleider „Uitstel” het masker van het gelaat, en laat hp zich zien in zpn ware gedaante als het monster „te laat”. Hoevelen zpn voor tpd en eeuwigheid ver ongelukt, omdat ze nog tp'ds genoeg meenden te hebben, en tot morgen hebben uitgesteld, wat heden moest zpn geschied. o, Dat ellendige „morgen” Het speelt den mensch zoo veel booze parten. Op den dag van heden zitten we reeds te peinzen over dien van morgenen wat we nu moesten doen, stellen we uit tot later. Onze klok loopt naar willekeur voor en achter, al naar het te pas komt. Vóór loopt ze, wanneer we ons verdiepen indingen, waarmee we vooreerst nog niets, te maken hebben; maar geldt het zaken, die heden moeten worden behartigd, dan loopt ze vaak na en hebben we gewoonlpk al den tpd. Daar is menigeen, die nooit geworden is, wat hp had kunnen worden, indien hp altpd gedaan had, wat zpn hand vond om te doen. Daar is menigeen, die in zpn ouderdom een sukkelaar is, omdat hp in zpn jeugd een beu zelaar was. Daar is menige onderneming mislukt, omdat de ondernemer niet van door zetten wist en den tpd niet gebruikt heeft, maar op de toekomst gespeculeerd. Velen, die altpd gevaren hebben onder de vlag „later”, zouden, indien zp hun leven nog eens zouden overdoen, onder die vlag niet meer willen va ren, maar den wimpel hjjschen in den mast van hun schip met het opschrift „nu of nooit Maar die gelegenheid komt niet. -Misbruikte tpd is verbruikte tpd, is verloren tpd. o, Dat treurige uitstel. Het verklaart zoo menig ongeluk. Het verklaart ook den onder gang voor eeuwig van zoo menige ziel. Er is niets, dat minder uitstel te Ipden heeft, en toch lichter en vaker uitgesteld wordt dan datgene, wat de Heere niet moede wordt even dringend als vriendelpk van ons te eischen „Bekeert u tot mp Velen hébben in het geheel geenooren voor deze eisch, en denken dus ook niet aan uitstel van hetgeen in hun schatting een dwaasheid s. Bekeeren, bekeeren Als ge daar met hen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 2