UIT HET LIVEV.
VARIA.
i
5
zijn lichaam
En dat zou dan be-
en Zijne zaak in de bres te stellen. Onder de
verdrukking is de groei niet zelden in- en
uitwendig naar wensch. Hoe rijk toch is de
zegen, door den Heere deze 25 jaren aan en
door de Vrije Universiteit gegeven
Ze is gegroeid en ze wierp rijke vruchten af.
Het spotten met haar vanwege hare kleine
kracht raakt over en gaat tot het verleden be-
hooren, en dat zal het, naar wjj hopen en ver
trouwen, meer en meer gaan doen. God maakte
haar ruimteimmers de door haar verleende
graden worden voor zoover noodig, nu ook
door de Overheid erkend, en financieel ont
vangt ze eenigen steun daarenboven blijkt de
offervaardigheid, ten hare behoeve, van vrien
den en vriendinnen nog altjjd groot. De feest
gave toch van f 75000 is haar overhandigd.
Gewis er is en mag Christelijke feestvreugde
zijn. De Heere zegene haar verder, en doe
haar, door dat Hij ze zegent, tot in lengte van
dagen, tot een onuitsprekelijk rijken zegen zijn
Hjj geve, dat inzake de opleiding tot den
dienst des Woords, vergeten en, voor zoover
noodig, vergeven worde hetgeen achter is,
dat het zeggenschap der Kerken overeenkom
stig recht en roeping geregeld en daardoor de
gemeenschappelijke opleiding verkregen worde
opdat alle gedeeldheid en naijver verdwpne en
met ongedeelde liefde geleefd en met vereende
krachten gearbeid worde aan den bloei van de
Universiteit, die de Heere ons in en voor dezer
tijden nood genadiglijk geven wilde.
Littooij.
Lezer en lezeres, stuurt ook gjj nog op de I
klip „uitstel” aanhoudt gij nog den vleier
morgen” tot uw raadsman Hebt ge tot j
heden nog nagelaten, wat reeds jaren geleden i
plicht was En hoelang zult ge dit nog vol- I
houden? Hoelang zult ge den Heere nog
tergen en zjjn lankmoedigheid op de proef I
stellen door uw eigenwillig leven? Vergeet
dan niet, dat hoelang ge uw .later, later” ook
uitrekt, de lengte van het onherroepelijk ,te
laat” nog veel grooter zal zijn.
Of is het werk der bekeering bij U aange
vangen Boezemen zonde en wereld u afkeer
in, strijdt ge er tegen, en is God uw leven
geworden, zijn gemeenschap, zijn gunst, zjjn
genade in Christus, zjjn dienst, zjjn eere En
is het uw dagelijks waken, bidden en strijden,
dat ge in geheel uw innerlijk en uiterlijk le
ven alm eer van de zonde vervreemd, maar
ook omgekeerd almeer met God en de dingen
Gods gemeenzaam moogt worden?
Dan zjjt ge op den goeden weg. Niet van
uitstel, maar van haast, niet van morgen, maar
van heden, niet van later, maar van nu.
Laman.
Gods is over Abimelech en over Sichems bur
geren ontstoken.
Wy voegen hier in ’teind nog énkele op
merkingen aan toe. Jotham komt hier in sehoo-
nen vorm de eere zijns vaders handhaven. Als
kinderen dit niet meer kunnen door de macht
van ’t zwaard, bestaat nog de gelegenheid om
’t te doen door de macht van ’t woord. Wie
zoo de hoornen laat spreken, kan er verzekerd
van zjjn, dat zjjn woord doeltreft. De karakter-
looze woeling van Sichems burgeren komt in
’t rechte licht. Geen ander wil hun koning
schap aanvaarden dan die tot niets nut is, die
er niets bij verliezen kan. Daarom krijgen ze
een tyran. Immers de doornenbosch is ’ttype
van zulke personen, die nadat zp hun macht
hebben ontvangen uit handen met bloed be
vlekt, ook zelf zich niet ontzien hun handen
te wasschen in onschuldig bloed.
Laat Abimelech dan zijn een broeder van
deze lieden, weldra zal het vuur der ontevre
denheid uitbarsten. En een koning in Israel,
gekomen zonder gebed en zonder Gods goed
keuring zal geen dageraad hebben. Zjjn rijk
zal niet bestendig zjjn, en zjjn huis zal niet
bestaan. Want God, de Getrouwe, is ook recht
vaardig. Hij wreekt ’t bloed zijner gunstge-
nooten en den weg der goddeloozen keert Hjj
om. Daarentegen
Welzalig Hp die in der boozen raad,
Niet wandelt noch op ’t pad der zondaars staat,
Noch nederzit, waar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten
Maar ’s Heeren wet blijmoedig dag en nacht,
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.
Zw. Hoek.
Kerk- en Schoolnieuws.
TWEETAL
te ’s Gravenmoerds. Aalders van Dussen en
ds. Goote van Oud-Beperland.
BEROEPEN
te Schoonrewoerd ds. de Langen van Gouda B;
te Purmerend: ds. de Vries van Haastrecht;
te Koudekerk a/d Rijnds. Mepering van Wil-
dervank
te Hazerswoudedhr. Hoekstra, cand. V.U.
te Oldeboom ds. C. W. de Vries te Zevenhuizen.
BEDANKT
voor Ouderkerk a/d IJselds. Hagen van
Ridderkerk
voor Opeinde Npengads. Middelveld v. Hjjum.
Op Zondag 5 November zal het 40jaar
geleden zijn, dat ds. M. van Minnen, sedert
10 Aug. 1873 predikant bij de Geref. Kerk te
Utrecht, de Evangeliebediening te Tholen aan
vaardde.
Voorts diende ds. van Minnen nog van
1867’70 de Geref. Kerk te Hardinxveld en
van 1870’73 de Geref. Kerk te Hazerswoude.
In verband met het feit, dat drie predikanten
zoo spoedig na elkander hun veertigjarig jubi
leum mogen vieren, schrijft ds. v. d. Linden
in de ’s Grav. Kb.
„Pas gedacht in Zeelands hoofdstad de oudste
dienaar des Woords van de Geref. kerk aldaar,
onze geliefde en hooggeachte broeder ds. A.
Littooij zijn veertigjarige ambtsbediening.
Weldra hoopt binnen Utrechts veste de door
krankheid vaak bezochte, maar immer volhar
dende oudste leeraar ds. van Minnen het te doen.
En thans is het de oudste dienaar der Geref.
kerk in de Residentie, onze zeer gewaardeerde
broeder ds. Doorn, die dit zeldzame voorrecht
van zijn genadigen en trouwen Zender geniet.
Terwijl we bp dezen zoo gewichtigen mijl
paal de beide eersten ook onzerzijds gaarne een
welverdiende hulde en dank brengen voor al
hun arbeid in de kerk des Heeren en Gods
heil in rpke mate uit een liefhebbend hart
hun toegebeden wordt voor het laatste deel
der taak en het laatste stuk der reize, willen
wp bp het feest van den laatste, als ons zoo
na bestaande, gaarne wat langer stilstaan.’
Dan volgt een uitvoerig, zeer waardeerend
artikel, waarin den jubilaris, ds. Doorn, inzon
derheid „genade voor genade’ wordt gegeven. J
Na ruim 5jarigen arbeid nam j.l. Zon
dag ds. Nieboer afscheid van zpne gemeente
te Burum met de woorden uit Jer. 1617.
In de 10 Oct. j.l. gehouden vergadering
van de Classis der Geref. Kerken te Gouda is
andermaal afwijzend beschikt op de emeritaats-
aanvrage van ds. G. A. de Jong, pred. bp de
Geref. Kerk te Schoonhoven A, omreden hp,
hoewel op hoogen leeftijd zpnde, nog onge
hinderd zpn Gemeente kan dienen.
Over deze emeritaats-aanvrage schrijft een
predikant in „De Rotterdammer’ het volgende:
„Het bericht inzake het emeritaat van ds,
G. A. de Jong, pred. te Schoonhoven, behoeft
eenige nadere aanvulling, ’t Is waar, dat de
Classis Gouda voor de derde maal afwijzend
heelt beschikt op zpne aanvrage om emeritaat,
maar ’t is ook waar, dat een aanzienlijke min
derheid zich tegen deze weigering heeft ver
zet, o.a. zeven van de tien predikanten der
Classis. Trouwens, dit zal niemand verwonde
ren, als men weet, dat de Gen. Synode uit
sprak, dat met den 70jarigen leeftijd het recht
op emeritaat ingaat, terwijl ds. de Jong reeds
zpn 73ste levensjaar is ingetreden. Het besluit
der Classis is te meer bevreemdend, daar de
Synode van Utrecht, op ’t protest van ds. de
Jong, dringend verzocht had, diens emeritaat
niet sleepende te houden. De Classis weigerde
voor en
beurt
o, Dat lichtzinnig uitstellen van hetgeen ons
heden als onze roeping wordt voorgehouden,
van hetgeen nu, en geen vpf minuten later,
door ons geschieden moet: bekeer u tot Mp,
spreekt de Heere
Men brengt daartegen in, dat de mensch
zich niet bekeeren kan, als hp wil. Recht
gesprokenNeen, de mensch kan zich niet
bekeeren, als hp wilmaar hp kan zich wel
bekeeren, als God het wilen dat de Heere
dit wil, blpkt uit den eisch, waarmede Hp tot
ons komtBekeer u tot Mp
Hp zegt niet: bekeer U tot Mp, zoodra Ik
wilMaar gansch onvoorwaardelpk luidt zpn
bevel: bekeer U. In dit bevel ligt tevens de
jelofte, dat degenen, die er aan gehoorzamen
ook zullen ontvangen, wat tot dit werk van
noode is. Het hooren naar den eisch der be
kering is reeds een bewp's van bekeering, van
de overbuiging onzes harten naar den Heere
over spreekt, het is evengoed, of ge Fransch
spreekt. Moet ik bekeerd worden Moet ik mp
bekeeren Men verbaast er zich over. Men lacht
er om.
Maar daar zpn ook anderen. Daar zpn er ook,
die den eisch der bekeering verstaan de nood
zakelijkheid der bekeering toestemmenmaar
ze kunnen er thans niet toe komenze hopen
later, ter gelegener tpd. Wanneer ze jong zpn
stellen ze haar uit tot ze eens gezeten zullen
zpn en de vroolpke jeugd voorbp iszpn ze
eenmaal gezeten en hebben ze een huisgezin,
dan stellen ze haar uit tot ze wat uit de zorgen
zpn zpn ze eenmaal uit de zorgen, dan moeten
ze eerst wat uitrusten en op hun verhaal komen,
want hun geest nu terstond weer te kwellen
met andere dingen, gaat waarlpk niet aan.
Eindelijk wordt uitstel afstel, en de mond, die
zoo vaak van „later’ sprak, klaagt een einde
loos „te laat.’
Wat handelt men toch roekeloos.
Want ten eerste, waaraan ontleent menttoch
het recht, om hetgeen de Heere wil, dat we
heden zullen doen, uit te stellen tot morgen?
Wat zou er komen van een knecht, die bp ieder
bevel van zpn meester voor den dag van nu
verklaarde, dat hp het morgen wel ten uitvoer
brengen zou En zoo doet gij, onbekeerljjke
lezer, nu tegenover uw God, uw Schepper, uw
Behouder, uw Rechter; gp maakt zpn gebod
krachteloos door uw tergend „morgen’. Zeg
dan liever ronduit „nooit’, dan dat schpn-
vriendelpke en schijnbaar gewillige „later’.
Daarenboven, wanneer zal dat „later’ wezen
Wanneer zal het u gelegen vallen de wereld
te verzaken en den Heere te vreezen Wanneer
ge uw beste krachten en schoonste jaren ten
offer gebracht hebt aan de afgodenen als ge
dan zoowat nergens meer voor deugt, zal dan
de Heere goed genoeg moeten zpn om u aan
te nemen Het Ipkt er soms wel op Menig
oude zondaar zit in den avond van zpn leven
onder den preekstoel, als hp weinig meer aan
de wereld en de wereld weinig aan hem heeft
en wil dan nog wel bekeerd worden en zpn
ziel aan God overdoen, eer zpn lichaam een
spp’s der wormen wordt,
keering zpn
De ervaring toont ons trouwens, dat er ook
van die uitgestelde bekeering zeldzaam iets
terecht komt. Een enkele maal gebeurt het, ja,
dat iemand, die de roepstem lang versmaad
heeft, toch nog tot ware verandering komt
maar het gebeurt zelden, zeer zelden. Wie
eenige ervaring heeft opgedaan in de zielzorg
zal toestemmen, dat waaraehtige bekeeringen
bp ouden van dagen, vooral bp zulken, die over
de overtuigingen zijn heengegaan, tot de uit
zonderingen behooren.
Bovendien wat op bekeering gelpkt, is altijd
nog geen bekeering. Als een leeuw oud wordt
en zpn tanden verliest, kan hp vanzelf niet
meer bpten, doch het is zeer de vraag, of hjj
niet nog even goed bjjten zou, indien hjj zjjn
tanden nog bezat. Evenzoo is het met een oude
zondaar gesteld. Hp wordt te oud, te stram, te
lusteloos om nog zoo volop te leven in de din
gen, die in beter dagen zjjn hart vervulden
maar het is de vraag, of hp wel aan bekeering
zou denken, indien hjj nog in zpn vorige kracht
was en de dood niet wenkte van nabjj.
Alle bekeering is nog geen bekeering tot
Goddaar is menig ziekbed getuige van. En
waar nu een jonge bekeerde de oprechtheid van
zpn verandering kan toonen in het leven, dat
nog voor hem ligthoe zal een oude van dagen
dit vermogen, die het einde van de reis heeft
bereikt
En wat niet het minst zegt: is het niet
dwaas van uitstel te gewagen en van morgen
te spreken voor een mensch, die geen uur van
zjjn leven zeker is? Stel dat ge u morgen
kondt bekeeren, indien ge den dag van morgen
haaldet, zult ge dien dag beleven? Wat baat
het ons, of wp tot God sprekenmorgen
wordt het Uw beurt! maar de Heere komt ons
spreekt tot onsvandaag is het uw
Jubileum Vrfle Universiteit.
Deze week was het 25 jaren geleden dat de
Vrjje Universiteit te Amsterdam gesticht werd.
De afdeelingen der vereeniging voor Hooger
Onderwijs op gereformeerden grondslag te Am
sterdam en te Rotterdam wilden dat door hare
vrienden en vriendinnen in den lande, deze
blp’de gebeurtenis feestelijk zou worden her
dacht. Deze afdeelingen namen daarvoor het
iniatief. Aan stof van dank en voor Christe-
Ijjken jubel ontbrak het niet. Immers hulpe
van God verkregen hebbende, staat zjj tot op
dezen dag.
Aan tegenstanders, die spottend lachten, om
dat eene Vrije Universiteit hun onmogeljjk scheen,
en daarom voor dwazemanswerk moest gehou
den worden, ontbrak het evenmin.
Doch zjj zagen aan, wat voor oogen was en
rekenden niet met het geloof in God en de
hulpe van God. Dat nu deden de mannen-broe-
ders, die haar aanzjjn gaven, wel. Zjj hielden
rekening met de helaas weggevoerde eere Gods
en met de verwaarloosde Christelijke belangen
van land en volk. Zal, zeiden zjj, de eere Gods
weer bevorderd, zullen de weggegraven Chris
telijke grondslagen weer hersteld en, zal voor
het wezenlijk belang van land, volk en vor
stenhuis met kracht weer gearbeid worden,
dan moet bp christelijk lager- en middelbaar-,
ook weer christelijk hooger-onderwps worden
gegeven. Onderwijs in positief christelpken,
bjjbelschen geest, werd aan niet een enkele
der landshoogescholen gegeven. Ach, het tegen
deel was en is nog bijna uitsluitend het geval.
Minister Kuyper heeft een positief christelijk
man tot hoogleeraar aan de Universiteit te
Utrecht benoemd, en daardoor getoond, dat hij
de landsuniversiteiten wèl beter, maar niet
slechter wilde maken, dan ze helaas reeds ge
maakt waren.
Niet naar private speculatie, maar naar Over-
heidsroeping heeft hp daarin, zoowel als in
het ruimte maken voor de Vrpe Universiteit,
gehandeld.
Het handelen naar die hooge Christelijke
roeping èn op het gebied van het hooger- èn
van het lager onderwijs en de bange vrees dat,
hetgeen bp de stichting der Vrpe Universiteit
en der scholen voor christelijk lager-onderwps
in het oog gevat, uitgesproken en ten doel
gesteld werd, zou verkregen worden, deed de
tegenstanders samenkomen, gemeene zaak ma
ken en als in razernij inwerken op de verkie
zingen, teneinde aan het ministerieel leven
van hem, die wel den stichter der Vrpe Uni
versiteit mag heeten, een einde te maken.
Om den man van de Vrpe Universiteit was
het dit kwam voor en na duidelijk uit, te
doen. En Hp, die al de eeuwen door en ge
durig weer een God is die zich verborgen
houdt, liet toe, dat de toeleg gelukte, ja Hp
keurt het noodig, dat voor- en tegenspoed
elkander op ieder terrein van het leven afwis
selen. Na dezen zult gp het verstaan, zegt
Hij tot de strijders voor Zpne eere en voor
Zpne zaak.
De uitbreiding en de bevordering van Zpne
zaak doet Hp evenwel voortgang hebben, wan
neer wp ons onder opzien tot Hem, voor Hem
Een gevaarlijke klip.
Daar is een klip, waarop in den loop der
eeuwen onnoemelijk veel schepen gestrand en
verongelukt zpn. Het is de klip „Uitstel", ook
wel genoemd „nog tijds genoeg", ook bekend
onder den naam „later", en ze ligt in den
grooten oceaan „Te laat!" Menig vaartuig
heeft nooit de haven bereikt, waarvoor het
bestemd was, omdat het onderweg vastgeloo-
pen en verbrijzeld is op dit gevaarte, hetwelk
wpkt, naarmate men het nadert, maar om zich
dan ook eindelijk verpletterend op zpn prooi
te werpen, wanneer voor deze terugkeer on-
mogelpk is.
De klip „Uitstel” is als een veldheer, die
met zpn leger al maar achteruit trekt, terwijl
de vijand voorwaarts rukt. Hp retireert van
den eenen dag in den anderen, en ontwijkt
iederen slag. Maar zoodra ziet hp niet, dat
het leger van den vpand van achteren omsin
geld is en de terugtocht is ’afgesneden, of hp
houdt eensklaps stand en valt zpn argeloozen
tegenstander op het Ipf en vernietigt hem met
één enkelen slag.
Als de menschen hun tjjd verbruikt hebben,
dan doet de verleider „Uitstel” het masker van
het gelaat, en laat hp zich zien in zpn ware
gedaante als het monster „te laat”.
Hoevelen zpn voor tpd en eeuwigheid ver
ongelukt, omdat ze nog tp'ds genoeg meenden
te hebben, en tot morgen hebben uitgesteld,
wat heden moest zpn geschied.
o, Dat ellendige „morgen” Het speelt den
mensch zoo veel booze parten. Op den dag
van heden zitten we reeds te peinzen over
dien van morgenen wat we nu moesten
doen, stellen we uit tot later. Onze klok loopt
naar willekeur voor en achter, al naar het te
pas komt. Vóór loopt ze, wanneer we ons
verdiepen indingen, waarmee we vooreerst
nog niets, te maken hebben; maar geldt het
zaken, die heden moeten worden behartigd,
dan loopt ze vaak na en hebben we gewoonlpk
al den tpd.
Daar is menigeen, die nooit geworden is,
wat hp had kunnen worden, indien hp altpd
gedaan had, wat zpn hand vond om te doen.
Daar is menigeen, die in zpn ouderdom een
sukkelaar is, omdat hp in zpn jeugd een beu
zelaar was. Daar is menige onderneming
mislukt, omdat de ondernemer niet van door
zetten wist en den tpd niet gebruikt heeft,
maar op de toekomst gespeculeerd. Velen, die
altpd gevaren hebben onder de vlag „later”,
zouden, indien zp hun leven nog eens zouden
overdoen, onder die vlag niet meer willen va
ren, maar den wimpel hjjschen in den mast
van hun schip met het opschrift „nu of nooit
Maar die gelegenheid komt niet. -Misbruikte
tpd is verbruikte tpd, is verloren tpd.
o, Dat treurige uitstel. Het verklaart zoo
menig ongeluk. Het verklaart ook den onder
gang voor eeuwig van zoo menige ziel. Er is
niets, dat minder uitstel te Ipden heeft, en toch
lichter en vaker uitgesteld wordt dan datgene,
wat de Heere niet moede wordt even dringend
als vriendelpk van ons te eischen „Bekeert
u tot mp
Velen hébben in het geheel geenooren voor
deze eisch, en denken dus ook niet aan uitstel
van hetgeen in hun schatting een dwaasheid
s. Bekeeren, bekeeren Als ge daar met hen