GLOED. Patrimonium Algemeene Brikettenhandel, Verantwoording van Liefdegaven. W. HUBREGTSE, Kerk- en Schoolnieuws. naar Hasseltds. Tholen Littooij. 1. 7. d.) Chri stelij ke J ongelingsvereeniging „Herman Faukeel” vergadert Woensdag 18 October, des avonds 8 uur in de Consistorie der Gasthuiskerk. Bjjbelinl.Samuel 7. O. A. Bouma. Verzekeringswezen J. W. Kögeler. looit )UW. len", was jnis- nnu be- weg van- nig- irom rlies :yne veel iren nog, den. trof, 11 te neer nu dat izen, idig- tide on- Huishoudelyke VERGADERING op VRIJ DAG 80 OCTOBER, des avonds 8 uur in bet Mil. Tehuis, Nieuwstraat. Onder meer bespreking Bondsagenda en het kiezen van 2 afgevaardigden. HET BESTUUR. ijk. die sht we iud reu ere eel oor en. eft, die eh- als ;de, het rop en- iet, oor ken liet iral roe- Öke me, lok och ide, oen, cht, iem iren die pen stig heel n- en or er it. in m >g ri jft jk en er Koudekerke. De Kerkeraad alhier ontving het teleurstellend bericht, dat de WelEerw. Heer ds. A. Hoeneveld, pred. te Kockengen, na ryp beraad voor de roeping deze kerk heeft bedankt. Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk, P. Boons, Scriba. Advertentiën. Voor de vele blijken van belangstelling, ont vangen bij de herdenking van mijn 40jarige ambtsbediening, zegt hartelijk dank Ds. A. LITTOOIJ. Middelburg, 11 October 1905. Afd. MIDDELBURG. Axel, 8 October 1905. In het tevoren opge maakt tweetal, werd heden met overgroote meerderheid tot herder en leeraar alhier be roepen, de WelEerw. Heer ds. G. H. A. van de Vegte te Dirkshorn. Namens den raad der Geref. Kerk te Axel (A), I. J. Beakman, Scriba. heid kan ondervangen worden, door een accoord te maken met de kerk, die men zoo vele jaren heeft gediend. Dit te zeggen, is gemakkelijk maar het doen, als men beslissen moet, loopt vaak zoo vlot niet. Als men den dienaar zeer moede is, is men, als men kan, weleens tot iets geneigd, maar men is het, volgens art. 13 der kerkenorde, niet verplicht. Geschiedt het evenwel dan houdt men zich niet, let er wel op, aan de kerkenorde, dan wijzigt men haar, door de prak tijk. En wil men het niet wat dan Blijven hoewel alles zegt, dat heengaan beter is Het was en blijft mijne overtuiging dat art. 13 onzer Kerkenorde verouderd is en niet past op onze tijden en toestanden. ng de nd en, ?er Boekh. FAAOY. Kastpapier en Kastranden. Huwelijkskaarten in verschillende modellen en prijzen. Vraag boekjes op de verschillende Catechisatiën in gebruik. Bijbels en Kerkboeken. Koraalboeken van Worp, Drenth, van Eijker, Litzau, van Krieken e.a. Vlissingen B. Nog naar aanleiding van de rentebetaling een gift van f 10 voor het tekort van de kerk over 1904. Van de meisjesvereeniging Dorcas alhier voor de Kerk f 7.50, voor de Zending f 4. Namens den Kerkeraad, P. G. Labbnobs, Scriba. .rig- Officiëele Berichten. KORT VERSLAG van de vergadering der Classis Axel, 5 Oct. 1905. Ds. Veen verzoekt te zingen Ps. 421, leest Ps. 141 en gaat voor in gebed. 2. Alle kerken zijn wettig vertegenwoor digd, behalve Schoondijke deze broeders heb ben bericht gezonden, dat zy straks hopen te komen. 3. Ds. Veen fungeert als Praeses; ds. v. d. Kamp, Seriba; ds. v. d. Berg, Assessor. 4. De notulen worden gelezen en onveran derd goedgekeurd. 5. De financieele zaken worden geregeld. 6. Een tweetal ingekomen klachten worden teruggezonden. Bij de rondvraag art. 41 D. K. O. wordt aan een kerk advies gegeven inzake tucht over een dooplidalle deputaten worden gecon tinueerd. 8. De afgevaardigden naar de Partic. Sy node, alsmede voorstellen voor die vergadering, zullen voortaan in Februari worden vastgesteld. 9. Inzake een aanvrage om attestatie neemt de classis, gehoord ’t rapport der deputaten, eene beslissing. 10. De afgev. ter Partic. Synode brengen rapport uitenkele vragen worden beantwoord, en deputaten dank gezegd voor hun arbeid. 11. ’t Rapport kerkvisitatie wordt uitge bracht; naar aanleiding daarvan spreekt de classis uit, dat het wenschelijk is om de admini stratie van kerk en diaconie volledig te schei den, en ook om de zoogenaamde „vrjje“ ver kiezing van ambtsdragers niet te bestendigen. 12. De broeders uit Schoondijke zjjn eerst ten 2 ure verschenen den broeders uit Oost burg is verlof verleend om half vjjf de verga dering te verlaten. 13. Enkele zaken worden in Comité be handeld. Ja liet is waar WAVIN is beslist afdoend voor DIARHÊ by KALVEREN. Onfeilbaar is het RATTENDOOD van prof. IMMISH. 37 Ratten in één nacht. Geen schadelijke gevolgen voor andere dieren. Drogist Noordstr. DE WINTER XADERT. Voor Kerkverwarming aanbevolen. De beste kwaliteit GLOED. Zonder reuk of walm. Voor huishoudelijk gebruik ook per pak. Oppert 80, Rotterdam. Speciaal adres van HOUTSKOLEN voor H.H. Tailleurs. en alle ernstige gedachten en alle diepere indrukken 14. De kerk van Schoondijke zal D.V. begin Februari de volgende vergadering saamroepen. Ds. v. d. Berg sluit met [dankzegging. Namens de Classis, R. v. d. Kamp, Scriba. onze christelijke gezinnen de ernstige levens- toon gesmoord wordt in het zinneloos lachen van wufte vrooljjkheid. Menigeen, die als een stomme zit, wanneer er over God en zjjn dienst wordt gesproken, is aanstonds gereed om een kwinkslag geestig te beantwoorden en de lachlust op te wekken. Voor een gezellig avondje is er altijd gelegen heid, maar om in de week naar de kerk te gaan, daar heeft men het veel te druk voor. Schep vreugde in het levenchristelijke vreugde, ons welals het maar vreugde is. Met deze leus, uitgesproken of onuitgesproken, gaan er ontelbaar velen naar den grond. Dit zjjn drenkelingen, wier naam de couranten maar zelden noemen, maar als ieder zijn kring eens nagaat, van vroeger of later tijd, bjj zou wel voorbeelden weten aan te wijzen van men- schen, ook van godsdienstige menschen, die in zingenot zich hebben gebaad en al badende zjjn omgekomenvoor wie na een leven van spel de dood het eerste ernstige oogenblik is geweest. Maar er verdrinken ook niet weinigen in ’s levens zorgen. Zoeken sommige menschen altijd de lichtzijde van het leven, de zonkant, anderen worden meer naar de schaduwzijde gedreven. De een heeft geen lust in werk, de ander geen tijd voor genot. De laatsten hebben altijd hun bezigheden, ’s Morgens vroeg begint men en ’s avonds laat, terwijl anderen rusten of genieten, vindt men hen nog aan den arbeid. Zij zjjn de bijen, de anderen zijn de vlinders. Maar ook in den overvloed van bezigheden en in de menigvuldigheid der zorgen kan men verdrinken en den dood vinden. Hoevelen zullen er vooral in onzen drukken, gejaagden, rusteloozen tijd te tellen zijn, die hun graf vinden in de zorgvuldigheden dezer wereld. Menschen, die nergens oog en nergens hart voor hebben dan voor hun zaken Hun hoofd is er vol van, en hun geest is er van vervuld. Ze staan er mede op en ze leggen er zich mede ter ruste, en zelfs in den slaap woelt de dage- lyksche zorg door hun ziel. Het eene werk is niet af, of het andere ligt weer te wachten en omdat ze werken met al hun macht, is hun gansche hart bij den arbeid. De menschen, met wie ze omgaan, en de werkzaamheden, die ze verrichten, nemen al hun aandacht in beslagen aldus onderge dompeld in het aardsche en tijdelijke, denken zij noch aan God noch aan de eeuwigheid. Dit gevaar is niet denkbeeldig. En de slachtoffers, die verzwolgen worden in den snellen vloed der wereldsche zorgen, zjjn niet weinige. Ook onder de christenen. Wie geen vreemdeling is in het kerkelijk en godsdienstig leven van onzen tijd, zal niet kun nen loochenen, dat by velen de byzaken op den voorgrond staan en de volle aandacht ge nieten. Vele monden worden welsprekend, wan neer ge het gesprek brengt op de vragen van den dag, op den stryd om het bestaan, op de politieke worsteling. Maar vanwaar de schroom, de schuchterheid, de angstvalligheid, de spra keloosheid, wanneer men begint te spreken over „den eeuwigen Vader van onzen Heere Jezus Christus, die hemel en aarde uit niet geschapen heeft en nog onderhoudt en regeert en die om Zjjns Zoons Christi wille, mijn God en myn Vader is, op wien ik alzoo vertrouw, dat ik niet twijfel, of Hy zal my met alle nood druft des Ijjfs en der ziele verzorgen, en ook al het kwaad, hetwelk Hy mjj in dit jammerdal toeschikt, my ten beste keeren want Hy zulks doen kan als een almachtig God en doen wil als een getrouw Vader Waarom komt er dan zulk een welsprekende stilte Is dit steeds heilige schroom Of vloeit het soms ook daaruit voort, dat men, verdron ken in de tydelyke zorgen, van deze dingen geen begrip en ondervinding heeft? En toch blyft het bevel van Christus„Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zyne gerechtig heid de basis van alle tydelyke welvaart en van het eeuwige geluk. Wie in het tydelyke opgaat, gaat er ook in onder, alleen het eeuwige is een vasten bodem onder onze voetendaarop staat men, en staat men vast, te midden van het golfgeklots. Wie in den tyd geen tyd heeft voor een gedachte aan de eeuwigheid, zal in de eeuwigheid zich wanhopig beklagen over zyn, zoo hy meende, welbesteden, maar inderdaad schromelijk misbruikten tyd. Ook dit melden de couranten ons niet, hoe velen verdrinken in ’s werelds zorgen. Maar indien gij, myn lezer, in uw omgeving men schen kent, vooral jonge menschen, die in ge vaar verkeeren onder te gaan in de dingen, die vergaan, waarschuw hen dan, waarschuw hen dan met ernst, eenmaal, andermaal, opdat ze tot bezinning komen en de oogen mogen richten naar de bergen, van waar alleen, maar dan ook volkomen onze hulpe komen zal Laman. BEROEPEN te Opeinde Nyegads. Middelveld van Hyum te Axel Ads. v. d. Vegte van Dirkshorn te Sauwerdds. Veldman van Garrelsweer. AANGENOMEN van Zaamslag A. BEDANKT voor Dinteloordds. Jonkers van Giesen- Oudkerk voor Bolnesds. Heersink van Baambrugge voor Ambt-Vollenhoveds. Elzinga van Zalk voor Koudekerkeds. Hoeneveld v. Kockengen voor Urkds. Oegema van Hoogeveen. Ds. W. W. Meynen deed Zondagavond zijn intrede by de Geref. Kerk van Dordrecht naar aanleiding van Ps. 1226, laatste gedeelte. Des morgens was ds. Meynen door ds. H. G. de Jonge, van Dordrecht, bevestigd, die tot tekst had 2 Cor. 36a. Ds. D. Ringnalda, van Schiedam, zal Zondag 12 Nov. door zijn broeder, ds. W. Ring nalda, dienaar des Woords te Haarlem, in den dienst des Woords by de Geref. Kerk te ’s Gra- venhage worden bevestigd en zal Woensdag daaropvolgende zyn intreerede houden. Ds. G. Elzinga, dienaar des Woords by de Geref. Kerk te Kampen, hoopt op 21 No vember a.s. den dag te herdenken, waarop hy voor 25 jaar de Evangeliebediening te Stiens aanvaardde. Voorts stond ds. Elzinga nog van 1884’91 te Sneek. Sedert 22 Februari 1891 is hy te Kampen werkzaam. Ds. Doorn, predikant by de Geref. Kerk te ’s Gravenhage, hoopt heden 13 October, den dag te herdenken, waarop hy vóór 40 jaar in de bediening des Woords werd bevestigd. Ds. C. Zwaan, predikant der Geref. Kerk te Amsterdam, die als missionnair-dienaar te Djokjakarta werkzaam is, heeft aan den Am- sterdamschen Kerkeraad mededeeling gedaan, dat hem door den Sultan van Djokjakarta een terrein is geschonken, waarop een ruim kerk gebouw zal kunnen geplaatst worden. Het hulpgebouwtje, dat thans dienst doet, zal nu vervangen worden door een nieuw kerkgebouw. De Classis Arnhem heeft in haar ver gadering van 5 October j.l. met eenparige stemmen „toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten in de Geref. Kerken den heer H. Enserink, beroepen dienaar des Woords te. Heteren-Randwyk. Aan Kerkeraden, die preekbeurten wen- sehen vervuld te zien door studenten der Vrjje Universiteit, wordt bekend gemaakt dat zy hun verzoeken kunnen inzenden by het bestuur der Theologen-Vereeniging Keizersgracht 162 Amsterdam. Door wylen Mej. de Wed. Marcusse te Kamperland is aan de Geref. Kerk aldaar f 500 gelegateerd. BOEKBEOORDEELING. Een en ander voor Hart en Leven. D. Felix. Uitgave van J. H. Kok, Kampen. In dit boek handelt de schryver overWe tenschap, Studeeren, eene kleine galery van edele Pazenen. Herinnering aan een Jubilé, Polemiek en Kritiek en nog twee andere on derwerpen, en hy zegt daarover vele wetens- waardige dingen. Blykbaar heeft hy veel ge lezen, en over verschillende zaken nagedacht. Hy kan zyne gedachten duidelyk weergeven en naar zjjn oordeel mogen wy wel luisteren. Wie iets over deze dingen lezen wil, koope gerust dit werk, en de kortheid van elk hoofd stuk is voor velen uitnemend, ofschoon een meer volledige beschouwing van vele zaken het verdiensteljjker gemaakt zou hebben. Aan den Uitgever mag een woord van lof niet onthouden worden voor den uiterlyken vorm. Bouma. UIT BET LEVEY. Verdrinken. Er zullen wel niet vele dagen voorbijgaan, waarop in ons waterrijk landje niet de een of ander den dood vindt door verdrinken. Men zegt, dat het een zachte dood is, maar die het zeggen, weten er gewoonlyk by ervaring niet veel van. En uitgenomen enkele wanhopigen en levensmoeden, sterven de meeste menschen liever een harden dood op hun bed, dan een zaehten dood in het water. Het valt goed te begrijpen. Wie verdrinkt, daalt levend in zyn graf, en die gedachte alleen is reeds in staat ons een huivering over de leden te jagen. Be graven te worden nog vóór we sterven, het is inderdaad een afgryselyk lot, en we mogen gerust bidden, dat wy en de onzen er voor worden bewaard. Het getal dergenen, die den dood vinden door verdrinken, is ongelooflijk groot. Tel dag voor dag de courantenberichtjes op, die er melding van maken, en ge hebt nog niet de helft van de helft bjjeen, nog niet het hon derdste, het duizendste deel. Want wat de nieuwe bladen ons niet vermelden, dat is het onnoe melijk aantal slachtoffers, hetwelk buiten het water verdrinkt. Er verdrinken er op den vasten wal oneindig veel meer dan in den vloed en in de golven. Het graf, hetwelk duizenden reeds tijdens hun leven verslindt, dat is de wereld eener- zjjds met haar begeerlijkheden, anderzijds met haar zorgvuldigheden. Evenals de zee nu eens den zeeman verzwelgt, die zich op haar onbe trouwbare wateren waagt om zjjn brood te verdienen, en straks weer den vermetelen zwem mer, die uit louter genoegen worstelend met de golven speelt, naar de diepte sleurtzoo vindt ook de een in het wereldsche leven al spelend en de ander al strijdend zyn graf en zjjn dood. Duizenden verdrinken in de geneugten, die de wereld biedt. Zjjn de voorbeelden niet voor het grjjpen Hoevelen leven niet in een roes, in een voortdurende bedwelming van den geest door het najagen van zingenot, door het sma ken van de vreugden des levens, waarvan men nooit verzadigd wordt, evenmin als deze ver zadigen kunnen. In den volksmond klinkt het zoo nuchter en tevens zoo waarmen is dol op een pretje. In meer beschaafde kringen noemt men dit behoefte aan verstrooiing, of nog fijner naam voor dezelfde zaak is kunst genot, maar dan valt op genot meer den na druk dan op kunst. Doch of men het kind platweg bjj den naam noemt, of meer euphemistisch er over spreekt ’t zy men op kermissen en in danshuizen, of in komedies en op concerten, of op verjaar partijen en bruiloften zjjn vermaak zoekt, het jagen en hunkeren van velen naar deze dingen verraadt de wuftheid van den geest, de licht zinnigheid, de luehthartigheid, de dartelheid, die in veler gemoed de boventoon voert en de overhand houdt achteruit dringt uitwischt. Men is dol op pret en hunkert naar uit spanningen, acht uur werken (en dan nog niet te hard 1), acht uur slapen (en dat liefst zoo ongestoord, als mogeljjk is), en acht uur plei- zier; ziedaar veler begeerte en wensch. Men gaat liever een week lang te feest, dan dat men een dag werkt, of een uur in de kerk doorbrengt. Het eene genot is niet gesmaakt, of men rekent weer uit, wanneer het andere begint. Men geniet van te voren in verlangen en verbeelding en men geniet van achteren in herinnering en herdenking. Mond en hart zjjn er vol van, en de levenslust straalt uit het lachend en tintelend oog. Daar verdrinken in den stroom der we reldsche vreugde duizenden, die in dartelheid des gemoeds op lichtzinnige wjjze er zich aan overgeven en spelende den dood in de armen worden gevoerd. Het pjjnljjkst en meest beangstigend is deze genotzucht, wanneer ze zich vertoont in krin gen, waar het godsdienstig leven zich tot hiertoe het zuiverst heeft geopenbaardals in ie- :e ;e IS k m re jze

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3