GLOED.
Patrimonium
Algemeene Brikettenhandel,
Verantwoording van Liefdegaven.
W. HUBREGTSE,
Kerk- en Schoolnieuws.
naar Hasseltds. Tholen
Littooij.
1.
7.
d.)
Chri stelij ke J ongelingsvereeniging „Herman
Faukeel” vergadert Woensdag 18 October, des
avonds 8 uur in de Consistorie der Gasthuiskerk.
Bjjbelinl.Samuel 7. O. A. Bouma.
Verzekeringswezen J. W. Kögeler.
looit
)UW.
len",
was
jnis-
nnu
be-
weg
van-
nig-
irom
rlies
:yne
veel
iren
nog,
den.
trof,
11 te
neer
nu
dat
izen,
idig-
tide
on-
Huishoudelyke VERGADERING op VRIJ
DAG 80 OCTOBER, des avonds 8 uur in bet
Mil. Tehuis, Nieuwstraat.
Onder meer bespreking Bondsagenda en het
kiezen van 2 afgevaardigden.
HET BESTUUR.
ijk.
die
sht
we
iud
reu
ere
eel
oor
en.
eft,
die
eh-
als
;de,
het
rop
en-
iet,
oor
ken
liet
iral
roe-
Öke
me,
lok
och
ide,
oen,
cht,
iem
iren
die
pen
stig
heel
n-
en
or
er
it.
in
m
>g
ri
jft
jk
en
er
Koudekerke. De Kerkeraad alhier ontving
het teleurstellend bericht, dat de WelEerw.
Heer ds. A. Hoeneveld, pred. te Kockengen,
na ryp beraad voor de roeping deze kerk heeft
bedankt.
Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk,
P. Boons, Scriba.
Advertentiën.
Voor de vele blijken van belangstelling, ont
vangen bij de herdenking van mijn 40jarige
ambtsbediening, zegt hartelijk dank
Ds. A. LITTOOIJ.
Middelburg, 11 October 1905.
Afd. MIDDELBURG.
Axel, 8 October 1905. In het tevoren opge
maakt tweetal, werd heden met overgroote
meerderheid tot herder en leeraar alhier be
roepen, de WelEerw. Heer ds. G. H. A. van
de Vegte te Dirkshorn.
Namens den raad der Geref.
Kerk te Axel (A),
I. J. Beakman, Scriba.
heid kan ondervangen worden, door een accoord
te maken met de kerk, die men zoo vele jaren
heeft gediend. Dit te zeggen, is gemakkelijk
maar het doen, als men beslissen moet, loopt
vaak zoo vlot niet.
Als men den dienaar zeer moede is, is men,
als men kan, weleens tot iets geneigd, maar
men is het, volgens art. 13 der kerkenorde,
niet verplicht. Geschiedt het evenwel dan
houdt men zich niet, let er wel op, aan de
kerkenorde, dan wijzigt men haar, door de prak
tijk. En wil men het niet wat dan Blijven
hoewel alles zegt, dat heengaan beter is
Het was en blijft mijne overtuiging dat art.
13 onzer Kerkenorde verouderd is en niet past
op onze tijden en toestanden.
ng
de
nd
en,
?er
Boekh. FAAOY.
Kastpapier en Kastranden. Huwelijkskaarten
in verschillende modellen en prijzen. Vraag
boekjes op de verschillende Catechisatiën in
gebruik. Bijbels en Kerkboeken. Koraalboeken
van Worp, Drenth, van Eijker, Litzau, van
Krieken e.a.
Vlissingen B. Nog naar aanleiding van de
rentebetaling een gift van f 10 voor het tekort
van de kerk over 1904.
Van de meisjesvereeniging Dorcas alhier
voor de Kerk f 7.50, voor de Zending f 4.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Labbnobs, Scriba.
.rig-
Officiëele Berichten.
KORT VERSLAG van de vergadering
der Classis Axel, 5 Oct. 1905.
Ds. Veen verzoekt te zingen Ps. 421,
leest Ps. 141 en gaat voor in gebed.
2. Alle kerken zijn wettig vertegenwoor
digd, behalve Schoondijke deze broeders heb
ben bericht gezonden, dat zy straks hopen
te komen.
3. Ds. Veen fungeert als Praeses; ds. v. d.
Kamp, Seriba; ds. v. d. Berg, Assessor.
4. De notulen worden gelezen en onveran
derd goedgekeurd.
5. De financieele zaken worden geregeld.
6. Een tweetal ingekomen klachten worden
teruggezonden.
Bij de rondvraag art. 41 D. K. O. wordt
aan een kerk advies gegeven inzake tucht over
een dooplidalle deputaten worden gecon
tinueerd.
8. De afgevaardigden naar de Partic. Sy
node, alsmede voorstellen voor die vergadering,
zullen voortaan in Februari worden vastgesteld.
9. Inzake een aanvrage om attestatie neemt
de classis, gehoord ’t rapport der deputaten,
eene beslissing.
10. De afgev. ter Partic. Synode brengen
rapport uitenkele vragen worden beantwoord,
en deputaten dank gezegd voor hun arbeid.
11. ’t Rapport kerkvisitatie wordt uitge
bracht; naar aanleiding daarvan spreekt de
classis uit, dat het wenschelijk is om de admini
stratie van kerk en diaconie volledig te schei
den, en ook om de zoogenaamde „vrjje“ ver
kiezing van ambtsdragers niet te bestendigen.
12. De broeders uit Schoondijke zjjn eerst
ten 2 ure verschenen den broeders uit Oost
burg is verlof verleend om half vjjf de verga
dering te verlaten.
13. Enkele zaken worden in Comité be
handeld.
Ja liet is waar
WAVIN is beslist afdoend voor DIARHÊ
by KALVEREN.
Onfeilbaar is het RATTENDOOD van prof.
IMMISH. 37 Ratten in één nacht.
Geen schadelijke gevolgen voor andere dieren.
Drogist Noordstr.
DE WINTER XADERT.
Voor Kerkverwarming aanbevolen. De beste
kwaliteit GLOED.
Zonder reuk of walm.
Voor huishoudelijk gebruik ook per pak.
Oppert 80, Rotterdam.
Speciaal adres van HOUTSKOLEN voor
H.H. Tailleurs.
en alle ernstige gedachten
en alle diepere indrukken
14. De kerk van Schoondijke zal D.V. begin
Februari de volgende vergadering saamroepen.
Ds. v. d. Berg sluit met [dankzegging.
Namens de Classis,
R. v. d. Kamp, Scriba.
onze christelijke gezinnen de ernstige levens-
toon gesmoord wordt in het zinneloos lachen
van wufte vrooljjkheid.
Menigeen, die als een stomme zit, wanneer
er over God en zjjn dienst wordt gesproken,
is aanstonds gereed om een kwinkslag geestig
te beantwoorden en de lachlust op te wekken.
Voor een gezellig avondje is er altijd gelegen
heid, maar om in de week naar de kerk te
gaan, daar heeft men het veel te druk voor.
Schep vreugde in het levenchristelijke
vreugde, ons welals het maar vreugde is.
Met deze leus, uitgesproken of onuitgesproken,
gaan er ontelbaar velen naar den grond. Dit
zjjn drenkelingen, wier naam de couranten
maar zelden noemen, maar als ieder zijn kring
eens nagaat, van vroeger of later tijd, bjj zou
wel voorbeelden weten aan te wijzen van men-
schen, ook van godsdienstige menschen, die in
zingenot zich hebben gebaad en al badende
zjjn omgekomenvoor wie na een leven van
spel de dood het eerste ernstige oogenblik is
geweest.
Maar er verdrinken ook niet weinigen in
’s levens zorgen. Zoeken sommige menschen
altijd de lichtzijde van het leven, de zonkant,
anderen worden meer naar de schaduwzijde
gedreven. De een heeft geen lust in werk,
de ander geen tijd voor genot. De laatsten
hebben altijd hun bezigheden, ’s Morgens
vroeg begint men en ’s avonds laat, terwijl
anderen rusten of genieten, vindt men hen nog
aan den arbeid. Zij zjjn de bijen, de anderen
zijn de vlinders.
Maar ook in den overvloed van bezigheden
en in de menigvuldigheid der zorgen kan men
verdrinken en den dood vinden. Hoevelen
zullen er vooral in onzen drukken, gejaagden,
rusteloozen tijd te tellen zijn, die hun graf
vinden in de zorgvuldigheden dezer wereld.
Menschen, die nergens oog en nergens hart
voor hebben dan voor hun zaken Hun hoofd
is er vol van, en hun geest is er van vervuld.
Ze staan er mede op en ze leggen er zich mede
ter ruste, en zelfs in den slaap woelt de dage-
lyksche zorg door hun ziel.
Het eene werk is niet af, of het andere ligt
weer te wachten en omdat ze werken met al
hun macht, is hun gansche hart bij den arbeid.
De menschen, met wie ze omgaan, en de
werkzaamheden, die ze verrichten, nemen al
hun aandacht in beslagen aldus onderge
dompeld in het aardsche en tijdelijke, denken
zij noch aan God noch aan de eeuwigheid.
Dit gevaar is niet denkbeeldig. En de
slachtoffers, die verzwolgen worden in den
snellen vloed der wereldsche zorgen, zjjn niet
weinige. Ook onder de christenen.
Wie geen vreemdeling is in het kerkelijk en
godsdienstig leven van onzen tijd, zal niet kun
nen loochenen, dat by velen de byzaken op
den voorgrond staan en de volle aandacht ge
nieten. Vele monden worden welsprekend, wan
neer ge het gesprek brengt op de vragen van
den dag, op den stryd om het bestaan, op de
politieke worsteling. Maar vanwaar de schroom,
de schuchterheid, de angstvalligheid, de spra
keloosheid, wanneer men begint te spreken
over „den eeuwigen Vader van onzen Heere
Jezus Christus, die hemel en aarde uit niet
geschapen heeft en nog onderhoudt en regeert
en die om Zjjns Zoons Christi wille, mijn God
en myn Vader is, op wien ik alzoo vertrouw,
dat ik niet twijfel, of Hy zal my met alle nood
druft des Ijjfs en der ziele verzorgen, en ook
al het kwaad, hetwelk Hy mjj in dit jammerdal
toeschikt, my ten beste keeren want Hy zulks
doen kan als een almachtig God en doen wil
als een getrouw Vader
Waarom komt er dan zulk een welsprekende
stilte Is dit steeds heilige schroom Of vloeit
het soms ook daaruit voort, dat men, verdron
ken in de tydelyke zorgen, van deze dingen
geen begrip en ondervinding heeft?
En toch blyft het bevel van Christus„Zoekt
eerst het Koninkrijk Gods en Zyne gerechtig
heid de basis van alle tydelyke welvaart en
van het eeuwige geluk. Wie in het tydelyke
opgaat, gaat er ook in onder, alleen het eeuwige
is een vasten bodem onder onze voetendaarop
staat men, en staat men vast, te midden van
het golfgeklots. Wie in den tyd geen tyd
heeft voor een gedachte aan de eeuwigheid,
zal in de eeuwigheid zich wanhopig beklagen
over zyn, zoo hy meende, welbesteden, maar
inderdaad schromelijk misbruikten tyd.
Ook dit melden de couranten ons niet, hoe
velen verdrinken in ’s werelds zorgen. Maar
indien gij, myn lezer, in uw omgeving men
schen kent, vooral jonge menschen, die in ge
vaar verkeeren onder te gaan in de dingen,
die vergaan, waarschuw hen dan, waarschuw
hen dan met ernst, eenmaal, andermaal, opdat
ze tot bezinning komen en de oogen mogen
richten naar de bergen, van waar alleen, maar
dan ook volkomen onze hulpe komen zal
Laman.
BEROEPEN
te Opeinde Nyegads. Middelveld van Hyum
te Axel Ads. v. d. Vegte van Dirkshorn
te Sauwerdds. Veldman van Garrelsweer.
AANGENOMEN
van Zaamslag A.
BEDANKT
voor Dinteloordds. Jonkers van Giesen-
Oudkerk
voor Bolnesds. Heersink van Baambrugge
voor Ambt-Vollenhoveds. Elzinga van Zalk
voor Koudekerkeds. Hoeneveld v. Kockengen
voor Urkds. Oegema van Hoogeveen.
Ds. W. W. Meynen deed Zondagavond
zijn intrede by de Geref. Kerk van Dordrecht
naar aanleiding van Ps. 1226, laatste gedeelte.
Des morgens was ds. Meynen door ds. H.
G. de Jonge, van Dordrecht, bevestigd, die tot
tekst had 2 Cor. 36a.
Ds. D. Ringnalda, van Schiedam, zal
Zondag 12 Nov. door zijn broeder, ds. W. Ring
nalda, dienaar des Woords te Haarlem, in den
dienst des Woords by de Geref. Kerk te ’s Gra-
venhage worden bevestigd en zal Woensdag
daaropvolgende zyn intreerede houden.
Ds. G. Elzinga, dienaar des Woords by
de Geref. Kerk te Kampen, hoopt op 21 No
vember a.s. den dag te herdenken, waarop hy
voor 25 jaar de Evangeliebediening te Stiens
aanvaardde.
Voorts stond ds. Elzinga nog van 1884’91
te Sneek. Sedert 22 Februari 1891 is hy te
Kampen werkzaam.
Ds. Doorn, predikant by de Geref. Kerk
te ’s Gravenhage, hoopt heden 13 October, den
dag te herdenken, waarop hy vóór 40 jaar in
de bediening des Woords werd bevestigd.
Ds. C. Zwaan, predikant der Geref. Kerk
te Amsterdam, die als missionnair-dienaar te
Djokjakarta werkzaam is, heeft aan den Am-
sterdamschen Kerkeraad mededeeling gedaan,
dat hem door den Sultan van Djokjakarta een
terrein is geschonken, waarop een ruim kerk
gebouw zal kunnen geplaatst worden. Het
hulpgebouwtje, dat thans dienst doet, zal nu
vervangen worden door een nieuw kerkgebouw.
De Classis Arnhem heeft in haar ver
gadering van 5 October j.l. met eenparige
stemmen „toegelaten tot den dienst des Woords
en der Sacramenten in de Geref. Kerken den
heer H. Enserink, beroepen dienaar des Woords
te. Heteren-Randwyk.
Aan Kerkeraden, die preekbeurten wen-
sehen vervuld te zien door studenten der Vrjje
Universiteit, wordt bekend gemaakt dat zy
hun verzoeken kunnen inzenden by het bestuur
der Theologen-Vereeniging Keizersgracht 162
Amsterdam.
Door wylen Mej. de Wed. Marcusse te
Kamperland is aan de Geref. Kerk aldaar f 500
gelegateerd.
BOEKBEOORDEELING.
Een en ander voor Hart
en Leven. D. Felix.
Uitgave van J. H. Kok, Kampen.
In dit boek handelt de schryver overWe
tenschap, Studeeren, eene kleine galery van
edele Pazenen. Herinnering aan een Jubilé,
Polemiek en Kritiek en nog twee andere on
derwerpen, en hy zegt daarover vele wetens-
waardige dingen. Blykbaar heeft hy veel ge
lezen, en over verschillende zaken nagedacht.
Hy kan zyne gedachten duidelyk weergeven
en naar zjjn oordeel mogen wy wel luisteren.
Wie iets over deze dingen lezen wil, koope
gerust dit werk, en de kortheid van elk hoofd
stuk is voor velen uitnemend, ofschoon een
meer volledige beschouwing van vele zaken
het verdiensteljjker gemaakt zou hebben.
Aan den Uitgever mag een woord van lof
niet onthouden worden voor den uiterlyken
vorm. Bouma.
UIT BET LEVEY.
Verdrinken.
Er zullen wel niet vele dagen voorbijgaan,
waarop in ons waterrijk landje niet de een of
ander den dood vindt door verdrinken. Men
zegt, dat het een zachte dood is, maar die het
zeggen, weten er gewoonlyk by ervaring niet
veel van. En uitgenomen enkele wanhopigen
en levensmoeden, sterven de meeste menschen
liever een harden dood op hun bed, dan een
zaehten dood in het water. Het valt goed te
begrijpen. Wie verdrinkt, daalt levend in zyn
graf, en die gedachte alleen is reeds in staat
ons een huivering over de leden te jagen. Be
graven te worden nog vóór we sterven, het is
inderdaad een afgryselyk lot, en we mogen
gerust bidden, dat wy en de onzen er voor
worden bewaard.
Het getal dergenen, die den dood vinden
door verdrinken, is ongelooflijk groot. Tel dag
voor dag de courantenberichtjes op, die er
melding van maken, en ge hebt nog niet de
helft van de helft bjjeen, nog niet het hon
derdste, het duizendste deel. Want wat de nieuwe
bladen ons niet vermelden, dat is het onnoe
melijk aantal slachtoffers, hetwelk buiten het
water verdrinkt. Er verdrinken er op den vasten
wal oneindig veel meer dan in den vloed en
in de golven.
Het graf, hetwelk duizenden reeds tijdens
hun leven verslindt, dat is de wereld eener-
zjjds met haar begeerlijkheden, anderzijds met
haar zorgvuldigheden. Evenals de zee nu eens
den zeeman verzwelgt, die zich op haar onbe
trouwbare wateren waagt om zjjn brood te
verdienen, en straks weer den vermetelen zwem
mer, die uit louter genoegen worstelend met
de golven speelt, naar de diepte sleurtzoo
vindt ook de een in het wereldsche leven al
spelend en de ander al strijdend zyn graf en
zjjn dood.
Duizenden verdrinken in de geneugten, die
de wereld biedt. Zjjn de voorbeelden niet voor
het grjjpen Hoevelen leven niet in een roes,
in een voortdurende bedwelming van den geest
door het najagen van zingenot, door het sma
ken van de vreugden des levens, waarvan men
nooit verzadigd wordt, evenmin als deze ver
zadigen kunnen. In den volksmond klinkt het
zoo nuchter en tevens zoo waarmen is dol
op een pretje. In meer beschaafde kringen
noemt men dit behoefte aan verstrooiing, of
nog fijner naam voor dezelfde zaak is kunst
genot, maar dan valt op genot meer den na
druk dan op kunst.
Doch of men het kind platweg bjj den naam
noemt, of meer euphemistisch er over spreekt
’t zy men op kermissen en in danshuizen, of
in komedies en op concerten, of op verjaar
partijen en bruiloften zjjn vermaak zoekt, het
jagen en hunkeren van velen naar deze dingen
verraadt de wuftheid van den geest, de licht
zinnigheid, de luehthartigheid, de dartelheid,
die in veler gemoed de boventoon voert en de
overhand houdt
achteruit dringt
uitwischt.
Men is dol op pret en hunkert naar uit
spanningen, acht uur werken (en dan nog niet
te hard 1), acht uur slapen (en dat liefst zoo
ongestoord, als mogeljjk is), en acht uur plei-
zier; ziedaar veler begeerte en wensch. Men
gaat liever een week lang te feest, dan dat
men een dag werkt, of een uur in de kerk
doorbrengt. Het eene genot is niet gesmaakt,
of men rekent weer uit, wanneer het andere
begint. Men geniet van te voren in verlangen
en verbeelding en men geniet van achteren in
herinnering en herdenking. Mond en hart
zjjn er vol van, en de levenslust straalt uit
het lachend en tintelend oog.
Daar verdrinken in den stroom der we
reldsche vreugde duizenden, die in dartelheid
des gemoeds op lichtzinnige wjjze er zich aan
overgeven en spelende den dood in de armen
worden gevoerd.
Het pjjnljjkst en meest beangstigend is deze
genotzucht, wanneer ze zich vertoont in krin
gen, waar het godsdienstig leven zich tot
hiertoe het zuiverst heeft geopenbaardals in
ie-
:e
;e
IS
k
m
re
jze