HARMONIUM BÜWELIJKSKAARTEN ORGELS. DIENSTBODE Verantwoording van Liefdegaven. W. KOOIJ, Magazijn en Werkplaats Tollensstraat 59, Rotterdam. tuf tuf BEGINSELEN. Advertentie». 't, rt bet in r Ofiiciëele Berichten. Christelijke Jongelingsvereenigiiig‘„Herman Faukeel” vergadert Woensdag 11 October, des avonds 8 uur in de consistorie Gasthuiskerk. „Con- Boekh. IANOY levert: TE KOOP UIT 1>E PERS. Kerk- en Schoolnieuws. Theologische School der Geref. Kerken. Vrydag 29 September worden de lessen aan deze inrichting geopend met eene s-hoone rede van den rector, Prof. Dr. H. Bouwman, over de „militia Christi.* Hoek. 5 n- md ge- >rd, ites te 'g des op- is rif- »p- sn- lis- er- de lar sre us, ieu sus 36- iet ■ef. ie, in >re ste ids en en en. eze eid ir at re e- e- m >te lie lat g“ >e- id, ie n g l- st >1 i- e t Aan de Herberaden der Geref- Kerken in de Classis Middelburg- De vergadering der classis zal D. V. gehou- ran - len en ker Bybel Inl.Genesis 22, van vers 119. Geschiedenis „Uit Wallenstein’s leven.* an« erk and tel- des 2oo en bet eu ehe aen ing re!. len is, >ost een aan len >er- de zou in verschillende modellen en pryzen. VISITEKAARTJES 40 en 50 cent per 100. BINDWERK en DRUKWERK, concurree- rende pryzen. KASTPAPIER en KASTRAND. De aanbiedingen van Bolle, Cohen e. a. wor den spoedig en zander verhooging geleverd. Vlissingen B. Voor de Zending is ontvangen uit het busje van P. A. K. f4.en 800 gebr. postzegels van Marietje F. G. Namens den Kerkeraad P. G. Laeenoes, Scriba. Een sinds jaren vertrouwbaar adres voor een degelijk AMERIK. ORGEL, is Vakkundige garantie. Ook nog 2 gebruikte ORGELS voorhanden en een 2 KLAVIERS ORGEL voor kerk of zaal voor lagen prijs. gevraagd in eenv. Christel, huisgezin, tegen 1 November. Brieven lett. D aan den Boekhandel A. VAN LEEUWEN, Nieuwerkerk a/d IJsel, tusschen Rotterdam en Gouda. vermengt met kokend water verschaft u een heerlijke verwarmende drank, prijs per flesch 35 cent. Siroop van Punch 40 cent per flesch. TIMMERMANS, Noordstraat. voor zeer billijken prjjs, een mooi groot goed onderhouden, wet 10 registers, zware volle toon, zeer geschikt voor lokaal of kleine kerk. Te zien en te bevragen by JACs. STAAL Pz., te Kapelle (by Goes). VI. Wy schreven een enkel woord over de revo lutionaire idee aangaande den oorsprong van het gezag. Volgt nu iets over de kenbron der waarheid. Er is in den mensch een drang naar waarheid overgebleven. Dit valt te bespeuren bij alle takken van wetenschap. Immers het is nog altijd elk ernstigen man om waarheid en niet om leugen te doen. Onze ouden zeiden, als de mensch zondigt, doet hy dat, wyl het kwaad hem voorkomt sub specie boni d.i. onder de gedaante van ’t goed. Alleen Satan doet het kwaad en zoekt den leugen, omdat hy in 't kwaad en in den leugen zelf behagen heeft. Nu bespreken wy hier niet, hoe diep som mige duivels-booze menschen zinken kunnen, maar van de menschen, zooals ze doorgaans zyn. En dan, ik herhaal het, is er nog een zoeken en streven naar waarheid. Werd dat gemist, dan zou het leven nog honderdmaal ellendiger zyn dan het nu is. Maar ieder die zoekt, heeft daarom de waar heid nog niet. Wy mogen zelfs met het zoeken niet tevreden zyn. Want al zeide een groot Duitseh geleerdeals ik in de eene hand had de waarheid zelve, en in de andere hand het zoeken er naar, dan gaf ik aan het laatste de voorkeur daarmede zyn wij het niet eens. Nu is echter een feit, waarneembaar voor ieder, dat wy by het zoeken naar waarheid, ieder oogenblik met elkaar in conflict komen. Er is geen tijd geweest, waarin dat duidelijker uitkwam dan de onze. Op allerlei gebied krui sen de meerlingen elkaar. De een zegtpro tectie is de ondergang voor ’t volk, de ander ziet er juist het behoud in. Hier roept men in den naam der waarheidde school moet neutraal zyngindsze moet christelijk zijn. Wy hooren met overtuiging verdedigen het gevoelende godsdienst moet buiten de staat kunde blijven en wordt ontwyd in ’s lands vergaderzaal. En men haalt heel vroom aan het vers van Gods verborgen omgang. Lijn recht daartegen beweren anderenook de staat kunde heeft met den godsdienst rekening te houden. Als wy nu met elkander willen spreken over dergelyke kwesties, hebben wy een kenbron der waarheid noodig, waarvoor wy buigen, eene autoriteit, die wy erkennen. Anders komen wy nooit verder. Dan noemt de een wit, wat een ander zwart heet. Vóór de Revolutie er kende men den Bybel, Gods Woord, als ken bron der waarheid. Dat was in ’t algemeen gesproken, de autoriteit. Bleek iets daarmee in stryd, dan werd het ook niet langer als waarheid erkend. Men geloofde nogtot de wet en tot de getuigenis, indien zy niet spreken naar dit woord, het zal zyn, dat zy geen dage raad zullen hebben. Sinds kwam er kentering. Neen, of iets waarheid of leugen moest heeten, zou voortaan uitgemaakt worden door de men- sehelyke rede, door ’t menschelyk inzichten verstand. Vandaar dan ook in ’t voorst van de 19e eeuw, dat telkens en telkens weer zich beroepen op het dusgenaamd „gezond ver stand*. Voor deze vierschaar moest alles komen en haar vonnis was afdoend. Maar hoe men zich vergiste! Er school een fout in deze revolutionaire gedachte, die elk gevoelde, die men nog telkens bespeurt, en zich toch nooit bekennen wil. Immers het algemeen menschelyk inzicht moet oordeel vel len over wat als waarheid wordt aangediend. Maar immers, dat is ook een vrucht van men schelyk denken. Derhalve moet het menschelyk denken zichzelven corrigeeren. En nu stemt ieder toe, dat het altyd moeilijk is, zonder aan drang van andere zyde, uzelven te verbeteren. Dan blijft de waarheid altyd op vele punten verborgen. Maar daar komt nog dit overwegend be zwaar by. Ware het menschelyk verstand nog onverduisterd, nog klaar en onbedorven, wy zouden de poging kunnen wagen. Maar het verstand is verduisterd, en wy zyn van nature niet in ’t licht, maar in de duisternis, en de zonde heeft onze oogen verblind. Met het groote feit, de zonde, rekende de Revolutie niet. Daartegenover stelt nu weer de Anti-Revo- lutionaire partykenbron der waarheid is het Woord van God, ons in de Heilige Schrift ge openbaard. Daaraan moeten al onze woorden, al onze daden en handelingen, ja al onze ge dachten getoetst. Want dit is de hoogere open baring van Hem, die de waarheid en het waar achtige leven is. Wat zuiver is in Zyn oog, zal nooit besmet zyn, en wat recht is by Hem, mag nimmer onrecht worden geheeten. Voor de majesteit van dat Woord buigen wy ons allen neer. Waar God spreekt, willen wy eer biedig zwygen en ons benaarstigen, omZynen wil te volbrengen. Ook dit is een van de hoofdpunten. Want men moge de tegenstelling, de antithese, ver werpen, daarmede is zy niet uit de wereld. De Met betrekking tot de aangebrachte wijzi ging in het bekende 36ste artikel onzer con fessie, spreekt ds. Oranje, in de ’s Grav. kerk bode, de hope uit, dat zy in de toekomst geen al te groot struikelblok zy „voor de hereeni- ging van aljdes Heeren erfvolk in deze landen dat van Geref. belijdenis en kerkregeering is.* Te dien aanzien is ZEw. echter niet zonder zorg en kommer, want „daar is by die wijzi ging, gelyk wy ook vóór^ de Synode reeds klaagden, zoo weinig geestelijke arbeid open baar geworden in onze kerken. Trouwens, ware het anders geweest, dan zou men ook niet met loutere schrapping hebben kunnen volstaan. Het gaat niet aan, niet te belijden. En zal het wèl zyn, dan moet er nu in onze kerken een droefenis openbaar worden, dat wy, en dat nog wel in onze dagen, niets te zeggen hebben over de strafrechtelyke zyde van de verhouding tusschen overheid en religie. En is er inderdaad, in hetgeen in artikel 36 over den staatrechtelyken kant van datzelfde vraag stuk is blijven staan, een ander beginsel tot uitdrukking gekomen dan in hetgeen nu ge schrapt werd Hoe zou dat kunnen Histo rische exegese legt natuurlijk in heel het ar tikel eenzelfde leidende gedachte bloot. Waar lijk, men is van dit vraagstuk met deze haastige schrapping nog niet af. De nood onzer tyden, die juist zoo dringend roept om onderschei dend licht voor de roeping der overheid, zal het aan de orde blijven stellen met toenemen den klem. En och, of voor het minst alle gereformeerde broederen daarby elkander toch zoeken wouden, opdat ons volk niet al verder verloren ga!” En onder het opschrift „Misverstand* wyst ZEw. er verder op hoe er te dezen opzichte eene legende in de wereld dreigt te komen, die hoe eer hoe beter dient weerstaan. De N. R. C. heeft het Synodaal besluit inzake art. 36 „van historische beteekenis” genoemd. „En terecht. Maar de beteekenis van dat besluit ligt toch niet waar zy die zoekt. Zy distilleert er handig een wapen uit om de onmogelijkheid vast te stellen van het regelen onzer staatkun dige gedragslijn naar den Woorde Gods. Im mers, zoo zegt zy, nu moest men terugkomen op een geloofsartikel omtrent de verhouding tusschen Kerk en Staat, dat men indertyd meende op Gods Woord te zyn gegrond. En dat niet alleen, „maar zelfs deze verzachting van de woorden van artikel 36 de zin van het artikel is o. i. dezelfde gebleven mocht niet aller instemming verwerven. Het voorstel tot schrapping van de geïncrimineerde woorden werd aangenomen met 24 tegen 16 stemmen. Twee vijfden der stemgerechtigden verklaarden zich tegen”. Nu is dit laatste zóó niet juist voorgesteld. Inderdaad hebben 16 leden der Synode tegen gestemd, maar niet omdat zij tegen de over tuiging der andere broederen inzake de op vatting en beoordeeling der bedoelde zinsnede overstonden. In 't geheel niet. De Synode achtte eenparig de bedoelde woorden met de Schrift in stryd. Maar terwyl nu de meerder heid oordeelde, dat de passus dus ook onmid- den worden Woensdag 8 November a. s. Punten voor het agendum, gelieve men vóór 20 October aan den Actuarius ds. H. Meulink te Meliskerke, toe te zenden. Namens- de roepende Kerk te Westkapelle, Adb. Ingelse, Praeses. K. Gabeiélse, Scriba. Westkapelle, 6 October 1905. Middelburg. Zondag 1 October werd de 40- jarige ambtsbediening van ds. A. Littooy in het midden zyner gemeente kerkelyk herdacht. By die gelegenheid trad ’s morgens op ds. J. H. Donner van Nieuwdorp met eene toepas selijke rede, naar aanleiding van 1 Timotheus 1 vers 12 en ’s avonds sprak de jubilaris zyne gedachtenisrede uit in verband met de woor den uit Deuteronomium 2 vers 7, waarna beide ambtsbroeders, dr. Wagenaar en ds. Bouma, hem hunne heilwensehen aanboden. Beide malen was het kerkgebouw overvol. Van de aangeboden gelegenheid om ds. Littooy geluk te wenschen werd door bjjna de geheele ge meente en door vele belangstellenden een dank baar gebruik gemaakt. Namens den Kerkeraad I. A. Pouwer, Scriba. Vlissingen B. Tot het in ontvangst nemen van de vrijwillige bijdragen voor zitplaatsen over het verschenen kwartaal zal in de Con sistorie zitting gehouden worden Zaterdag 7 en Maandag 9 October, ’s avonds van 7 tot 8 uur. Namens den Kerkeraad P. G. Laeenoes, Scriba. Tot onze blijdschap heeft dhr. J. B. Netelen bos, Theol. Cand., het beroep naar de kerk van Oostkapelle aangenomen. Namens den Kerkeraad K. Melis, Voorz. A. de Kam, Scriba. VERGADERING van den Bondsring „Mid delburg*, op Donderdag 19 Oct. 1905 in eordia* te Middelburg. Aan vang 6 uur. Agenda. 1. Opening. 2. Lezing notulen. 3. De Vragenbus op de J.V., in te leiden door een lid. van de Vereen, van Grypskerke. 4. Ver kiezing vanX’een lid in het Z. Afd. bestuur (vacature C. P. Pouwer.) 5. Verkiezing van een Voorzitter. Voor beide vacaturen stelt het Ringbestuur de volgende candidatenP. Suur- mond van Vlissingen en J. Maas van Koude- kerke. De keus blijft echter geheel vry. 6. Voort zetting van het debat over „de Erd* tusschen vriend Suurmond en eenige andere vrienden. 7. Opstel over „Wallenstein* door vriend Rey’ers. 8. Bespreking Ringsplitsing. 9. Rond vraag. 10. Sluiting. De Ringsecretaris, L. Jansb. deljjk uit de Confessie moest geschrapt worden, verlangde de minderheid, dat er eerst iets beters voor in de plaats zou worden gesteld. Over de zaak zelve, de al of niet overeen stemming van de belijdenis met Gods Woord, was men het dus wel eens. Maar men ver schilde alleen over de manier van behandeling tegenover het ingediende gravamen, dus over de consequenties, die uit de beleden overtui ging voortvloeiden. En het is louter misverstand, te meeneu dat er 16 leden der Synode waren, die de aange vochten zinsnee als overeenkomende met de Schrift hadden wiften behouden.* VIERTAL te Koudekerk a/d Ryn ds. Dagevos van Zuid-Beijerland ds. Meyering van Wildervank Cand. Netelenbos van de V.U. en ds. Voogel van Waarder. BEROEPEN te Pretoriadr. Wielenga van Arnhem A te Grand-Rapids ds. Jongsma van Middelstum. AANGENOMEN naar Oostkapelle Cand. Netelenbos van deV.U. BEDANKT voor Hoogvliet en Scherpenzeelds. Tholen van Zaamslag A voor Purmerendds. de Jager van Schipluiden voor Hazerswoudeds. de Walle van Scharnegoutum voor Marken: Cand. Netelenbos van de V.U. 5 Nov. a.s. hoopt ds. M. v. Minnen te Utrecht zyn 40jarige ambtsvervulling te her denken. Z.Eerw. werd 5 Nov. 1865 te Tholen bevestigd, diende daarna de gemeenten te Har dingsveld en te Hazerswoude, en stond sedert 1873 te Utrecht. Na bevestigd te zyn door Ds. C. B. Schoemakers, van Alphen aan den Rijn, met eene leerrede over Jeremia 3 vers 15, aan vaardde Zondag jl. de candidaat H. Kajan, van de Vrije Universiteit, zyn dienstwerk by de Geref. Kerk te Woubrugge. Ds. H. Kajan had tot tekst Ezechiël 47 vers 10. Beide malen vulde een groote schare het kerkgebouw. Na des morgens te zyn bevestigd door Ds. S. O. Los, van Hilversum, naar aanleiding van Maleachi”?2?‘: 6”en 7, deed Zondag jl. de candidaat S. Los, van de Theologische School te Kampen, zyn intrede by de Geref. Kerk te Nieuweroord, met een‘predikatie over 2 Cor. 4 5 en 6. Nadat Ds. J. Kuiper van Hoogeveen, als consulent, den jeugdigen leeraar had toege sproken, zong de Gemeente haren nieuwen leeraar Psalm 116 11 toe. Ds. W. W. Meynen, Dienaar'des Woords by de Geref. Kerk te Overschie, nam Zondag avond wegens vertrek naar Dordrecht afscheid van zyne Gemeente, met de woorden uit 1 Petrus 5 10 en 11. Een der ouderlingen, de heer J. Mulder, sprak een hartelyk woord tot den vertrekken- den Leraar en dankte hem voor al den arbeid, die hy in deze gemeente had verricht. Daarna zong de gemeente den scheidenden leeraar Psalm 121 4 toe. Ds. G. J. Barger, t Tot ons leedwezen ver nemen wij, schrijft De Standaard, dat Ds. G. J. Barger, predikant te Driebergen, gisteren te Lochem, waar hy logeerde, na korte onge steldheid, op 53-jarigen leeftyd is ontslapen. Ds. Barger deed in 1877 zyn intrede by de Ned. Herv. Kerk te Oudewetering, vertrok in 1880 naar Maassluis en stond sinds 1883 in Driebergen, waar hij van 2 Dec. 1887 af de Geref. Kerk diende. Niet minder dan zyne Gemeente, die veel in hem verliest, zal zyn verscheiden worden betreurd door verschillende Christelijke instel lingen, die hem tot den kring harer ijverigste bestuurders of leden mochten rekenen. Mevrouw Barger, vernamen wy, is eveneens te Lochem ongesteld geworden. De Senaat van het studenten-corps F. Q. I. aan de Theologische School te Kampen is voor den cursus 1905-1906 als volgt samen gesteld Praetor B. Meijer, ab-actis P. de Put ter, quaestor T. L. Kroesassessor I O. H. Elzenga; assessor II H. 8. Bouma. Op Zuid-Beveland is aan een comité bestaande uit de heeren Sinke van Yerseke, De Jager van Kapelle en Boot van Kruinin- gen opgedragen alle Besturen op Zuid- en Noord-Beveland tot samenwerking uit te noo- digen om te stichten een Chr. Schoolbond. Benoemd aan de Chr. School te Hoek van Holland dhr. D. Sanderse in gelijke be trekking aan de Chr. School te Goes, die de benoeming heeft aangenomen. Mej. Vis, onderwijzeres aan de Chr. School te Hoek van Holland is als zoodanig benoemd te Sluiskil en hoopt met 1 Dec. deze betrekking te aanvaarden. Tot onderwijzer aan de Chr. School te Dinteloord is benoemd de heer P. van der Meer te Vlissingen. vraag: erkent gy het Woord van God als ken bron der waarheid voor elk levensterrein, ver deelt nog steeds de nïenschen in tweeën, 't Is altyd zoo geweestdie tegenstelling is zoo oud als de zonde. Maar zy is door de Revolutie vooral weer opnieuw duidelijk in ’t licht ge treden. Want waar geheele volken gebogen hadden voor die Goddelijke Openbaring, kwam nu plotseling de verlichting van den hoogen menschelyken geest, die met het oude wilde breken en zich nieuwe banen zou open. Wanneer wy op zulke tegenstellingen wijzen, gebeurt er iets zeer eigenaardigs. Eenerzyds een schamper spottende glimlach, alsof men ’t zich eene eer rekent een man te zijn, die met de christelijke belijdenis en met het Woord van God niet meer rekent. Maar tegelijk een zich aanstellen, alsof niet bij ons, maar by hen het ware christendom is. Waarom zegt men het niet openlijkwy verwerpen den Bybel, wy erkennen geene hoogere kenbron dan de menscheljjke rede? Ik zal de oorzaak niet noemen. Maar misleiding is het. Al roept menhier is de Christus, gelooft ze niet. Want zy hebben het Woord verworpen, wat wijsheid zouden zij hebben. Wij blyven palstaan bij het Woord. En als Luther zeggen wy bet Woord zullen zy laten staan. Daaraan zal onze party weten wat waarheid is. Waarheid voor God den Heilige en Waar achtige, waarheid ook voor ons menschen waarheid voor ons staatkundig leven waar heid voor ons levenwaarheid in het aange zicht van den doodwaarheid voor den tyd waarheid voor de eeuwigheid. Zw.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3