LI
ust
lijk
18U
vat
ad,
ten
ch-
Verantwoording van Liefdegaven.
KERK, BELIJDENIS, ZENDING.
Kerk- en Schoolnieuws.
UIT HET UEVEJT.
Ofliciëele Berichten.
Soli Deo gloria.
1 OCTOBER 18654905.
De waarachtigheid der bekeering.
De omvang der bekeering.
De volharding in de bekeering.
De tegenstand bij de bekeering.
De moeielljkheid der bekeering.
BOEKBEOOKDEELING.
Jaarverslag Bewaarschool.
Igd).
voor
Bouma.
i
(Wordt vervolgd.)
»ld,
iog
ra!
oe-
Kjj
les
eel
voor
voor
ntjjn
uden
itte.
sen.
ster
ten
wer
ren.
ren-
lem
len?
zijn
arkt
acht
was.
isch
;aalt
ttot
it en.
;ten,
alen'
i hjj
uit
derd
den
derd
ge
wen
(nl,
ryp-
hen
im
iW.
10-
)'n,
an
te
!»-
je
•en
irae-
n.
uit
ste-
ige-
te
laar
;aat
oor
rer-
Leu,
jne
iem
sr,
e-
el
e-
over
meer
hilta
rao's
laan,
j ons
nan-
j zal
nnen
leen
irae-
slim
igen
lien
nen,
eest.
>ben
ver-
Des avonds hopen de jubilaris en andere
sprekers aldaar het woord te voeren.
Namens den Kerkeraad,
I. A. Pouweb, Scriba.
Zondag 1 October zal D. V. de Gerefor
meerde Kerk te Middelburg A de 40-jarige
ambtsbediening van haren leeraar, ds A. Littoojj,
kerkeljjk herdenken.
Ds. Donner van Nieuwdorp heeft zich be
reid verklaard des morgens in verband met dit
heugelijke feit eene rede te houden in de
Gasthuiskerk.
Vlissingen (B). De Kerkeraad ontving van
ds. T. J. Hagen te Ridderkerk, het teleur
stellend bericht, dat ZEerw. voor de roeping
naar deze Kerk meende te moeten bedanken.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Labbnoes, Scriba.
voor
voor
Koudekerks. Alhier is tot Herder en Leeraar
beroepen ds. A. Hoeneveld, Pred. te Kockengen.
Dat de Heere hem vrijmoedigheid moge geven
om deze roeping op te volgen, is de wenseXv
van kerkeraad en gemeente.
Namens den Kerkeraad,
P. Boone, Scriba.
van Rid-
Heinkenszand, 24 September 1905. Heden was
het voor onze gemeente weder een feestdag.
Door de goede hand onzes Gods voor ons, zagen
wü in den morgen onze beroepen caudidaat
dhr. K. van Anken plechtig ingeleid in zijn
dienstwerk door Z.Eerw. vader ds. J, van Anken
van Wezep, die tot grondslag zjjner rede koos
1 Petr. 5 2 le ged.
De gemeente zong haren jeugdigen dienaar
staande toe Ps. 134 3’t was een aandoénlijk
oogenblik.
Des namiddags verbond Z.Eerw. zich aan de
gemeente en sprak daarbjj naar aanleiding van
2 Thess. 3 1.
Ouderling de Schipper riep onzen leeraar
een harteljjk welkom toe in ons midden, op
wieus verzoek gezongen werd Ps. 126 2.
Stelle de Heere Z.Eerw. tot een rjjken zegen
in ons midden tot eere Zijns Naams en tot
uitbreiding van Zijn Koningrijk ook aan deze
plaats is onze wensch en bede.
Namens den Kerkeraad
J. Stekbtbb, Scriba.
Onze hooggeachte Broeder, ds. A. Littoojj,
viert a. s. Zondag zjjne veertigjarige ambtsbe
diening, en ofschoon wjj niet willen vooruit-
loopen, wijl aan ons blad zelfbeperking gebo
den is, toch kunnen wjj niet geheel zwijgen,
want uit heel ons hart kunnen wjj met den
jubilaris mede danken voor het zeldzaam voor
recht hem verleend, voor de vele zegeningen,
op zjjn ambtelijk werk geschonken, voor de be-
teekenisvolle plaats welke hem in de geschie
denis van ons kerkelijk leven te beurt is ge
vallen, ook voor al den arbeid, welke hij door
de Pers heeft mogen verrichten.
Wjj verheugen er ons in, dat hjj bjj het
klimmen van zjjne jaren zoo frisch en krachtig
blijft naar lichaam en geest, en wij hopen van
harte, dat hjj nog lang uit zijne rijke ervaring
ten zegen kan zyn voor onze Kerken. Geheel
stemmen wij in met den dichter:
Wanneer een zondaar zich bekeert van de
dwaling zijns wegs, is er blijdschap in den
hemel en op de aarde. Maar alle bekeering is
nog geen waarachtige bekeering. Men kan zich
van het eene kwaad afwenden om in het andere
te vervallen. Als de verkwister een gierigaard
wordt, als de tollenaar in een pharizeeër ver
andert, dan heeft er ook een bekeering plaats
gehad, maar niet eene, waarover de engelen
schare zich verheugt.
Het maakt daarom altijd bij de geloovigen
een ernstig punt van zelfonderzoek uit, waarom
en waartoe zij de zonde den rug toewenden.
We kennen Jozefs geschiedenis. De vrouw
van Potifar zoekt hem te verleiden, maar Jozef
weerstaat haar en vliedt. Wat dreef hem
daartoe Het had heel goed mogeljjk kunnen
zijn, dat Jozef aan de verzoeking weerstand
had geboden uit berekening. Er stond zooveel
op het spel. Indien het uitkwam was hjj zijn
post kwijt in Potifars huis en stond hij bloot
voor zijns meesters wraak. Doch dit was Jozefs
beweegreden niet. Hjj liet het om Gods wil.
Dit is het rechte. Hoeveler bekeering vloeit
voort uit bijoogmerken en niet uit de oprechte
vreeze Gods. Zou ik niet haten en verfoeien,
wat Gy haat en verfoeit Dit is de zuivere
beweeggrond voor de waarachtige bekeering.
Niet om ons zelfs wil, maar om ’s Heeren wil
moeten we het kwade schuwen en mjjden.
-^^338^=»-
Het is zoo gemakkelyk gezegd, alles zonder
vyand te zyn; maar in de practyk des levens
leeft men met vele vijanden op een voet van
vrede en vriendschap. Aan de meest in het
oogspringende zonden geeft men den scheld
brief, maar op overspelige wyze koestert men
ontelbare vele kleinere en fijnere zonden aan
zyn hart.
Dit is echter geen bekeering. Wanneer we
door de onderwijzing der Schrift en by het
ontdekkend licht des Geestes onzen zondigen
aard leeren kennen, dan zyn we er niet van
af, indien we den strijd aanbinden tegen het
geen in dien aard het gemakkelykst overwon
nen wordt, maar dan is onze roeping te wor
stelen met hetgeen schier onoverwinnelijk
sehynt.
Wanneer een dronkaard bekeerd wordt, dan
is hjj er niet mee klaar, zoo hij het drinken
nalaat, maar buiten die eene buitensporige
drankzonde wonen in zyn natuur de zaden aller
zonden en ook daartegen moeten de wapenen
worden gekeerd.
De bekeering maakt ons niet den vijand van
één zonde, maar van alle zonden, niet in an
deren, maar in onszelven en vandaar dan ook,
dat de bekeering een doorgaand werk is in
ons gansche leven. We zyn er nooit mee klaar.
Die dronkaard was eens vooral bekend van zyn
drank-—'ht, maar er
zonden over, waarvan hy gaandeweg bekend
moest worden, naarmate hy er aan werd ontdekt.
Het zal een voorrecht zyn, iudien ook gy,
lezer, door de kracht des Geestes het werk der
bekeering in zyn gansehen omvang en volhar
dend ter hand genomen hebt en al worstelende
voorwaarts gaat de gewisse zege tegemoet.
Laman.
Axel, 28 Sept. 1905. Door den raad der Geref.
kerk van Axel A werd in hare vergadering van
heden het volgende drietal (alphabetisch) ge
steld ds. N. H. Boukema van Zweeloo, ds.
W. Oosterheert van Kielwindeweer en ds. G.
H. A. v. d. Vegte van Dirkshorn, waaruit na
behoorlijke afkondiging de gemeente op Zondag
8 Oct. a. s. na de middagdienst een dienaar
des Woords zal kunnen kiezen.
Namens den Kerkeraad voorn.
I. J. Brakman, Scriba.
te Ouderkerk a/d IJselds. Hagen
derkerk
te Hasselt: ds. Tholen van Zaamslag A;
te Opeinde-Nyegads. Middelveld van Hjjum
te Urkds. Oegema
DRIETAL
te Axel (A): ds. N. H. Boukema van Zwelloo
ds. W. Oosterheert van Kielwin
deweer en
ds. G. H. A. v. d. Vegte van
Dirkshorn.
TWEETAL
te Sauwerdds. M. übbens te Silvolde-Gen-
dringen en
ds. K. M. R. Veldman te Gar-
relsweer.
BEROEPEN
te Koudekerke ds. Hoeneveld van Kockengen
te Dinteloordds. Jonkers van Giessen-Oud-
bleef nog een legio van kerk
Gy hebt hem van zjjne kindsche jaren
Geleid en onderricht
Nog blyft hy naar zyn plicht
Van Uwe wond’ren bly gewagen.
O God, wil hem bewaren
By ’t klimmen zjjner jaren.
Blyf hem in zjjne grijsheid sterken
Verkwik zyn ouderdom.
Bewaak hem van rondom
Zoo meldt hy dit geslacht üw werken.
Zoo zal hy Uw goedheid zingen
Voor hun nakomelingen.
Sommige menschen maken met het werk der
bekeering wel een aanvang, maar brengen het
niet tot een einde. Ze denken, dat het met het
menschelijk hart geschapen is als met den akker.
Al kost het veel inspanning, men kan een tuin
nog schoonwieden, zoodat men voor een tjjd
geen onkruid ziet.
In de bekeering is dat niet zoo. Daar is al
tijd werk. De zonde, die heden bestreden en
overwonnen is, steekt morgen weer driest het
hoofd omhoog en brengt soms bondgenooten
mede. Jaren van strjjd kunnen voorbijgaan en
het leger der vyanden, die bekampt moeten
worden, blijft maar even talrijk en sterk, ja,
het sehynt eer of het getal vermenigvuldigt.
Dit maakt velen moedeloos. Ze dachten steeds
heiliger te worden, gedurig minder kwaad in
zichzelven te zien, en het tegendeel is waar.
Daarom laten ze de handen zinken en leggen
de wapenen neerwant die bekeering is een
hopeloos werk.
Indien we de Schriften echter recht verston
den, we zouden voor dergelyke moedeloosheid
blyven bewaard. Daar wordt gesproken van
een volharden tot den einde, van een strjjden
tot het eindpunt der loopbaan. Door toene
mende zelfkennis leeren we, hoe ouder we
worden, meer vyanden zien, die we vroeger
niet bespeurden en met wie we thans in de
mogendheid des Heeren den stryd moeten aan
binden. Volharden is dus het wachtwoord, in
dien onze bekeering in waarheid zal zyn.
In den oorlog met de zonde is de christen
strijder niet onbelemmerd. Er staat soms zoo
veel in den weg, wat hem belet toe te houwen
en op den vijand in te slaan. Handen en
voeten worden vaak vastgebonden.
In den Zuid-Afrikaanschen worstelstrijd ge
bruikten de Engelschen de vrouwen en kin
deren der boeren als schilden en verschansin
gen, zoodat de helden geen schot durfden
lossen, uit vrees van den vyand te missen en
hun dierbaarste panden te treffen.
Evenzoo staat den christen in den stryd met
de zonde soms veel liefs en dierbaars in den
weg, ’t welk doodelyk gewond moet worden
om den vyand te treffen. Vader, moeder, huis
en akker moeten vaak verzaakt om met een
zondigen toestand te kunnen breken. Dit ver
zwaart veler stryd onnoemelijk.
Wat is er niet veel, dat ons weerhoudt, om
met de eene of andere zonde te breken. We
gevoelen ons aan handen en voeten gebonden
en miss?^"- vaak de kracht om die banden te
verscheuren. Vrees voor spot, beduchtheid
voor schade, valsche schaamte vormen dikwerf
het struikgewas, ’t welk ons belet om het zwaard
vryelyk rond te zwaaien. Daarom dient al dat
kreupelhout weggekapt, opdat we vrjj en frank
tegenover den vyand komen te staan en hem
onbelemmerd kunnen bestrijden.
-
Uit al het bovenstaande blijkt, dat de be
keering geen kinderspel is. Het verwondert ons
niet, dat velen wel beginnen maar niet voort
gaan en voleindigen. Het verwondert ons even
min, dat men den eisch der bekeering heeft
afgewezen en alleen beantwoorden wil aan den
eisch des geloofs. “Doch beiden zyn onafschei
delijk.
Tot het werk der bekeering is onmisbaar
noodzakelyk de kracht des Heiligen Geestes,
die er toe drijft en bekrachtigt. In diens mo
gendheid is dit moeilijke werk mogelyk en
gansch niet hopeloos. Dat leert de ervaring.
Vlissingen (B). In de collecte van 24 Sept,
is ontvangen als nagift voor de Unie-collecte
1 gift ad tl.1 dito ad f 0,50.
Nog is ontvangen f 1,voor het tekort der
school over 1904, van iemand die niet in de
«Kerk kon zyn, toen de collecte voor dit tekort
gehouden werd.
Voor de Kerk is ontvangen f5,van den
agent te Vlissingen van het Geïllustreerd Ge
reformeerd Volksblad, uitgave van Noordwyk
en Co., Schiedam, zynde 25 ct. voor elke abonné
die hjj te Vlissingen voor genoemd Volksblad
voor het jaar 1905 verkreeg.
Namens den Kerkeraad,
P. G. Laernoes, Scriba
Twaalf Leerredenen. T. Bos, V.
D. M. te Dokkum. Uitgave van Jan
Haan, Groningen.
Ds. Bos staat bekend als een uitnemend pre
diker, en wjj twijfelden er niet aan, of deze
preeken zouden ook wel voortreffelijk zjjn. By
de lezing werden wjj in die overtuiging ver
sterkt. Elke preek geeft eene degelijke verkla
ring van den tekst en laat tevens duidelijk
uitkomen, dat de waarheid voor het leven is.
De verdeeling is niet gezocht, maar biedt zich
van zelf aan, en de uitwerking van elke ge
dachte is zeer helder. Vacante kerken zullen
goed doen, wanneer zjj dezen bundel aanschat-
fen, en allen, die de openbare samenkomsten
der gemeente niet kunnen bywonen, kunnen
in deze preeken voedsel voor verstand en hart
vinden.
Het papier is stevig en de druk zeer helder.
Wjj vertrouwen, dat deze preeken hun’ weg
zullen vinden. Bouma.
Kribbe, Kruis en Kroon,
uit Gerok’s liederen.
Deze uitgelezen liederen zyn op muziek gezet
door E. Gebhardt, en naar den vierden druk
uit het Duitsch vertaald en bewerkt door
J. v. d. Valk.
Over de muziek kan ik niet oordeelen, maar
ik geloof wel, dat liefhebbers deze uitgave als
een winst zullen beschouwen. Laten zjj maar
eens de proef nemen met nummers als 21, 23,
25 e. a.
De liederen zelf zjjn schoon. Uit 17 geef ik
een voorbeeld
Ziet op den HeerAls bljjde dagen lichten,
Zal niet ’tgeluk mij lokken van zyn hart;
En dreigt myn hart in bitter leed te zwichten,
’k Leg op Zyn schouderen neer den band
[der smart.
Hem dank ik alle zaal’ge vrede-stonden,
Hy, Heiland, heelt mjjn diepste hartewonden,
Hjj wil mjj troosten, dat ik hopen leer’,
Zie op den Heer
Waar wjj in muziek en zang gaven van den
wat meer onbezorgd waart, en den Heere liet
zorgen, ’t Zou voor u veel beter zyn, en in
dien ik u niet zoo goed kende, zou ik dat
niet zoo openhartig durven zeggen.*
«Nu, zeide van Houten, „ik zal er* eens
ernstig over denkendoch in elk geval, ga ik
morgen eerst naar M. zoo de Heere wil, en
mislukt dat, dan kan ik altjjd nog informeeren
naar de door u bedoelde kweekerjj.*
Dien nacht sliep van Houten niet veel. Al
lerlei gedachten drongen zich aan hem op. Nu
eens zag hy zich weer tuinbaas als te voren
dan weer dacht hy aan de bloemkweekerjj, en
hy kon zich niet ontveinzen, dat dit laatste
hem eigenlijk veel meer toelachte.
Den volgenden morgen, reeds betrekkeljjk
vroeg, wandelde van Houten naar M. en meldde
zich bjj den heer van de buitenplaats aan.
Tot zyn verbazing vernam hy echter, dat deze
zich reeds van een tuinbaas voorzien had, niet
tegenstaande van Houten toch bericht gezonden
had van zjjne komst. Eer hjj echter tyd had
hierover opmerkingen te maken, werd deze
teleurstelling vergoed, door hem de reiskosten
terug te betalen, en hem per rjjtuig weer terug
te laten brengen naar D.
van Hoogeveen.
BEDANKT
Vlissingen B: ds. Hagen van Ridderkerk
Opeinde-Nyegads. Hangelbroek van
Borger
Bedum Bds. Hoek van Nieuw-Dord-
recht
Sauwerdds. Duursema van Pietersburen
Schoonrewoerdds. Jonkers van Giesen-
Oudkerk.
Voor het toelatingsexamen aan de Theol.
School hadden zich 3 adspiranten opgegeven.
Geslaagd zyn de heeren Joh. Kwak en D.
Drenth. Afgewezen 1.
Door den Rector der Vrye Universiteit
werden gisteren ingeschreven 25 studenten,
waarvan 12 in de Theologische Faculteit, 10
in de Juridische Faculteit en 3 in de Littera-
rische Faculteit.
Woensdag 27 September traden ter ge
legenheid van den classicalen zendingsdag te
Zeist in de Oosterkerk opin de morgenure
dr. G. Keizer van Tiel en ds. H. Ph. Ingwer-
sen, beroepen missionair dienaar des Woords
van Utrecht.
’s Middags spraken ds. D. J. B. Wjjers van
Batavia en dr. Bervoets, missionair arts van
Modjowarna, beiden met verlof hier te lande.
’s Avonds leidde ds. L. Adriaanse den bidstond.
Tot hoofd der Christelijke school te Sluis
kil (Terneuzen) is benoemd de heer A. Coumou,
tot dusver onderwijzer aan de Chr. school te
Zierikzee, die deze benoeming heeft aangenomen.
De Vereeniging tot instandhouding der Chr.
Bewaar- en Voorbereidingsschool te Middel
burg hield Dinsdag jl. hare jaarlyksche alge-
meene vergadering. De belangstelling der leden,
grooter dan ooit, gaf aan het samenzjjn eene
opgewekte stemming, die nog verhoogd werd,
door het tot dankbaarheid aan den Heere uit-
noodigende verslag van den Secretaris. Het
getuigde van een tot het maximum gestegen
aantal kinderen, van vooruitgang der hand
werksschool, van liefelyke samenwerking tus-
schen hoofd der school, helpsters, bestuur en
damescomité, van uitstekend gegeven onderwijs,
van goede orde en tucht, en van sympathie van
andersdenkenden. De rekening en verantwoor-
ning van den Penningmeester sloot, een niet
alledaagsch feit in de geschiedenis onzer inrich
tingen, dank zjj de subsidie der gemeente Mid
delburg, met een batig slot. De begrooting
geeft evenwel een tekort, omdat de vergade
ring besloot eenige door de gezondheidscom
missie noodig geachte verbeteringen aan te
brengen.
In de plaats van de aftredende en niet her
kiesbaar zjjnde bestuursleden de heeren L. J.
Vroon en E. Helder en in de bestaande vaca
ture werden gekozen de heeren A. D. Littoojj,
L. Dekker en C. J. de Wolff, die allen de be
noeming aannamen. Na zooveel dat tot oot
moedige dankbaarheid stemde, was als uit
aller hart gegrepen het dankgebed, waarmede
de Eere-Voorziiter ds. Littoojj de vergadering
sloot.