LI ust lijk 18U vat ad, ten ch- Verantwoording van Liefdegaven. KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Kerk- en Schoolnieuws. UIT HET UEVEJT. Ofliciëele Berichten. Soli Deo gloria. 1 OCTOBER 18654905. De waarachtigheid der bekeering. De omvang der bekeering. De volharding in de bekeering. De tegenstand bij de bekeering. De moeielljkheid der bekeering. BOEKBEOOKDEELING. Jaarverslag Bewaarschool. Igd). voor Bouma. i (Wordt vervolgd.) »ld, iog ra! oe- Kjj les eel voor voor ntjjn uden itte. sen. ster ten wer ren. ren- lem len? zijn arkt acht was. isch ;aalt ttot it en. ;ten, alen' i hjj uit derd den derd ge wen (nl, ryp- hen im iW. 10- )'n, an te !»- je •en irae- n. uit ste- ige- te laar ;aat oor rer- Leu, jne iem sr, e- el e- over meer hilta rao's laan, j ons nan- j zal nnen leen irae- slim igen lien nen, eest. >ben ver- Des avonds hopen de jubilaris en andere sprekers aldaar het woord te voeren. Namens den Kerkeraad, I. A. Pouweb, Scriba. Zondag 1 October zal D. V. de Gerefor meerde Kerk te Middelburg A de 40-jarige ambtsbediening van haren leeraar, ds A. Littoojj, kerkeljjk herdenken. Ds. Donner van Nieuwdorp heeft zich be reid verklaard des morgens in verband met dit heugelijke feit eene rede te houden in de Gasthuiskerk. Vlissingen (B). De Kerkeraad ontving van ds. T. J. Hagen te Ridderkerk, het teleur stellend bericht, dat ZEerw. voor de roeping naar deze Kerk meende te moeten bedanken. Namens den Kerkeraad, P. G. Labbnoes, Scriba. voor voor Koudekerks. Alhier is tot Herder en Leeraar beroepen ds. A. Hoeneveld, Pred. te Kockengen. Dat de Heere hem vrijmoedigheid moge geven om deze roeping op te volgen, is de wenseXv van kerkeraad en gemeente. Namens den Kerkeraad, P. Boone, Scriba. van Rid- Heinkenszand, 24 September 1905. Heden was het voor onze gemeente weder een feestdag. Door de goede hand onzes Gods voor ons, zagen wü in den morgen onze beroepen caudidaat dhr. K. van Anken plechtig ingeleid in zijn dienstwerk door Z.Eerw. vader ds. J, van Anken van Wezep, die tot grondslag zjjner rede koos 1 Petr. 5 2 le ged. De gemeente zong haren jeugdigen dienaar staande toe Ps. 134 3’t was een aandoénlijk oogenblik. Des namiddags verbond Z.Eerw. zich aan de gemeente en sprak daarbjj naar aanleiding van 2 Thess. 3 1. Ouderling de Schipper riep onzen leeraar een harteljjk welkom toe in ons midden, op wieus verzoek gezongen werd Ps. 126 2. Stelle de Heere Z.Eerw. tot een rjjken zegen in ons midden tot eere Zijns Naams en tot uitbreiding van Zijn Koningrijk ook aan deze plaats is onze wensch en bede. Namens den Kerkeraad J. Stekbtbb, Scriba. Onze hooggeachte Broeder, ds. A. Littoojj, viert a. s. Zondag zjjne veertigjarige ambtsbe diening, en ofschoon wjj niet willen vooruit- loopen, wijl aan ons blad zelfbeperking gebo den is, toch kunnen wjj niet geheel zwijgen, want uit heel ons hart kunnen wjj met den jubilaris mede danken voor het zeldzaam voor recht hem verleend, voor de vele zegeningen, op zjjn ambtelijk werk geschonken, voor de be- teekenisvolle plaats welke hem in de geschie denis van ons kerkelijk leven te beurt is ge vallen, ook voor al den arbeid, welke hij door de Pers heeft mogen verrichten. Wjj verheugen er ons in, dat hjj bjj het klimmen van zjjne jaren zoo frisch en krachtig blijft naar lichaam en geest, en wij hopen van harte, dat hjj nog lang uit zijne rijke ervaring ten zegen kan zyn voor onze Kerken. Geheel stemmen wij in met den dichter: Wanneer een zondaar zich bekeert van de dwaling zijns wegs, is er blijdschap in den hemel en op de aarde. Maar alle bekeering is nog geen waarachtige bekeering. Men kan zich van het eene kwaad afwenden om in het andere te vervallen. Als de verkwister een gierigaard wordt, als de tollenaar in een pharizeeër ver andert, dan heeft er ook een bekeering plaats gehad, maar niet eene, waarover de engelen schare zich verheugt. Het maakt daarom altijd bij de geloovigen een ernstig punt van zelfonderzoek uit, waarom en waartoe zij de zonde den rug toewenden. We kennen Jozefs geschiedenis. De vrouw van Potifar zoekt hem te verleiden, maar Jozef weerstaat haar en vliedt. Wat dreef hem daartoe Het had heel goed mogeljjk kunnen zijn, dat Jozef aan de verzoeking weerstand had geboden uit berekening. Er stond zooveel op het spel. Indien het uitkwam was hjj zijn post kwijt in Potifars huis en stond hij bloot voor zijns meesters wraak. Doch dit was Jozefs beweegreden niet. Hjj liet het om Gods wil. Dit is het rechte. Hoeveler bekeering vloeit voort uit bijoogmerken en niet uit de oprechte vreeze Gods. Zou ik niet haten en verfoeien, wat Gy haat en verfoeit Dit is de zuivere beweeggrond voor de waarachtige bekeering. Niet om ons zelfs wil, maar om ’s Heeren wil moeten we het kwade schuwen en mjjden. -^^338^=»- Het is zoo gemakkelyk gezegd, alles zonder vyand te zyn; maar in de practyk des levens leeft men met vele vijanden op een voet van vrede en vriendschap. Aan de meest in het oogspringende zonden geeft men den scheld brief, maar op overspelige wyze koestert men ontelbare vele kleinere en fijnere zonden aan zyn hart. Dit is echter geen bekeering. Wanneer we door de onderwijzing der Schrift en by het ontdekkend licht des Geestes onzen zondigen aard leeren kennen, dan zyn we er niet van af, indien we den strijd aanbinden tegen het geen in dien aard het gemakkelykst overwon nen wordt, maar dan is onze roeping te wor stelen met hetgeen schier onoverwinnelijk sehynt. Wanneer een dronkaard bekeerd wordt, dan is hjj er niet mee klaar, zoo hij het drinken nalaat, maar buiten die eene buitensporige drankzonde wonen in zyn natuur de zaden aller zonden en ook daartegen moeten de wapenen worden gekeerd. De bekeering maakt ons niet den vijand van één zonde, maar van alle zonden, niet in an deren, maar in onszelven en vandaar dan ook, dat de bekeering een doorgaand werk is in ons gansche leven. We zyn er nooit mee klaar. Die dronkaard was eens vooral bekend van zyn drank-—'ht, maar er zonden over, waarvan hy gaandeweg bekend moest worden, naarmate hy er aan werd ontdekt. Het zal een voorrecht zyn, iudien ook gy, lezer, door de kracht des Geestes het werk der bekeering in zyn gansehen omvang en volhar dend ter hand genomen hebt en al worstelende voorwaarts gaat de gewisse zege tegemoet. Laman. Axel, 28 Sept. 1905. Door den raad der Geref. kerk van Axel A werd in hare vergadering van heden het volgende drietal (alphabetisch) ge steld ds. N. H. Boukema van Zweeloo, ds. W. Oosterheert van Kielwindeweer en ds. G. H. A. v. d. Vegte van Dirkshorn, waaruit na behoorlijke afkondiging de gemeente op Zondag 8 Oct. a. s. na de middagdienst een dienaar des Woords zal kunnen kiezen. Namens den Kerkeraad voorn. I. J. Brakman, Scriba. te Ouderkerk a/d IJselds. Hagen derkerk te Hasselt: ds. Tholen van Zaamslag A; te Opeinde-Nyegads. Middelveld van Hjjum te Urkds. Oegema DRIETAL te Axel (A): ds. N. H. Boukema van Zwelloo ds. W. Oosterheert van Kielwin deweer en ds. G. H. A. v. d. Vegte van Dirkshorn. TWEETAL te Sauwerdds. M. übbens te Silvolde-Gen- dringen en ds. K. M. R. Veldman te Gar- relsweer. BEROEPEN te Koudekerke ds. Hoeneveld van Kockengen te Dinteloordds. Jonkers van Giessen-Oud- bleef nog een legio van kerk Gy hebt hem van zjjne kindsche jaren Geleid en onderricht Nog blyft hy naar zyn plicht Van Uwe wond’ren bly gewagen. O God, wil hem bewaren By ’t klimmen zjjner jaren. Blyf hem in zjjne grijsheid sterken Verkwik zyn ouderdom. Bewaak hem van rondom Zoo meldt hy dit geslacht üw werken. Zoo zal hy Uw goedheid zingen Voor hun nakomelingen. Sommige menschen maken met het werk der bekeering wel een aanvang, maar brengen het niet tot een einde. Ze denken, dat het met het menschelijk hart geschapen is als met den akker. Al kost het veel inspanning, men kan een tuin nog schoonwieden, zoodat men voor een tjjd geen onkruid ziet. In de bekeering is dat niet zoo. Daar is al tijd werk. De zonde, die heden bestreden en overwonnen is, steekt morgen weer driest het hoofd omhoog en brengt soms bondgenooten mede. Jaren van strjjd kunnen voorbijgaan en het leger der vyanden, die bekampt moeten worden, blijft maar even talrijk en sterk, ja, het sehynt eer of het getal vermenigvuldigt. Dit maakt velen moedeloos. Ze dachten steeds heiliger te worden, gedurig minder kwaad in zichzelven te zien, en het tegendeel is waar. Daarom laten ze de handen zinken en leggen de wapenen neerwant die bekeering is een hopeloos werk. Indien we de Schriften echter recht verston den, we zouden voor dergelyke moedeloosheid blyven bewaard. Daar wordt gesproken van een volharden tot den einde, van een strjjden tot het eindpunt der loopbaan. Door toene mende zelfkennis leeren we, hoe ouder we worden, meer vyanden zien, die we vroeger niet bespeurden en met wie we thans in de mogendheid des Heeren den stryd moeten aan binden. Volharden is dus het wachtwoord, in dien onze bekeering in waarheid zal zyn. In den oorlog met de zonde is de christen strijder niet onbelemmerd. Er staat soms zoo veel in den weg, wat hem belet toe te houwen en op den vijand in te slaan. Handen en voeten worden vaak vastgebonden. In den Zuid-Afrikaanschen worstelstrijd ge bruikten de Engelschen de vrouwen en kin deren der boeren als schilden en verschansin gen, zoodat de helden geen schot durfden lossen, uit vrees van den vyand te missen en hun dierbaarste panden te treffen. Evenzoo staat den christen in den stryd met de zonde soms veel liefs en dierbaars in den weg, ’t welk doodelyk gewond moet worden om den vyand te treffen. Vader, moeder, huis en akker moeten vaak verzaakt om met een zondigen toestand te kunnen breken. Dit ver zwaart veler stryd onnoemelijk. Wat is er niet veel, dat ons weerhoudt, om met de eene of andere zonde te breken. We gevoelen ons aan handen en voeten gebonden en miss?^"- vaak de kracht om die banden te verscheuren. Vrees voor spot, beduchtheid voor schade, valsche schaamte vormen dikwerf het struikgewas, ’t welk ons belet om het zwaard vryelyk rond te zwaaien. Daarom dient al dat kreupelhout weggekapt, opdat we vrjj en frank tegenover den vyand komen te staan en hem onbelemmerd kunnen bestrijden. - Uit al het bovenstaande blijkt, dat de be keering geen kinderspel is. Het verwondert ons niet, dat velen wel beginnen maar niet voort gaan en voleindigen. Het verwondert ons even min, dat men den eisch der bekeering heeft afgewezen en alleen beantwoorden wil aan den eisch des geloofs. “Doch beiden zyn onafschei delijk. Tot het werk der bekeering is onmisbaar noodzakelyk de kracht des Heiligen Geestes, die er toe drijft en bekrachtigt. In diens mo gendheid is dit moeilijke werk mogelyk en gansch niet hopeloos. Dat leert de ervaring. Vlissingen (B). In de collecte van 24 Sept, is ontvangen als nagift voor de Unie-collecte 1 gift ad tl.1 dito ad f 0,50. Nog is ontvangen f 1,voor het tekort der school over 1904, van iemand die niet in de «Kerk kon zyn, toen de collecte voor dit tekort gehouden werd. Voor de Kerk is ontvangen f5,van den agent te Vlissingen van het Geïllustreerd Ge reformeerd Volksblad, uitgave van Noordwyk en Co., Schiedam, zynde 25 ct. voor elke abonné die hjj te Vlissingen voor genoemd Volksblad voor het jaar 1905 verkreeg. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba Twaalf Leerredenen. T. Bos, V. D. M. te Dokkum. Uitgave van Jan Haan, Groningen. Ds. Bos staat bekend als een uitnemend pre diker, en wjj twijfelden er niet aan, of deze preeken zouden ook wel voortreffelijk zjjn. By de lezing werden wjj in die overtuiging ver sterkt. Elke preek geeft eene degelijke verkla ring van den tekst en laat tevens duidelijk uitkomen, dat de waarheid voor het leven is. De verdeeling is niet gezocht, maar biedt zich van zelf aan, en de uitwerking van elke ge dachte is zeer helder. Vacante kerken zullen goed doen, wanneer zjj dezen bundel aanschat- fen, en allen, die de openbare samenkomsten der gemeente niet kunnen bywonen, kunnen in deze preeken voedsel voor verstand en hart vinden. Het papier is stevig en de druk zeer helder. Wjj vertrouwen, dat deze preeken hun’ weg zullen vinden. Bouma. Kribbe, Kruis en Kroon, uit Gerok’s liederen. Deze uitgelezen liederen zyn op muziek gezet door E. Gebhardt, en naar den vierden druk uit het Duitsch vertaald en bewerkt door J. v. d. Valk. Over de muziek kan ik niet oordeelen, maar ik geloof wel, dat liefhebbers deze uitgave als een winst zullen beschouwen. Laten zjj maar eens de proef nemen met nummers als 21, 23, 25 e. a. De liederen zelf zjjn schoon. Uit 17 geef ik een voorbeeld Ziet op den HeerAls bljjde dagen lichten, Zal niet ’tgeluk mij lokken van zyn hart; En dreigt myn hart in bitter leed te zwichten, ’k Leg op Zyn schouderen neer den band [der smart. Hem dank ik alle zaal’ge vrede-stonden, Hy, Heiland, heelt mjjn diepste hartewonden, Hjj wil mjj troosten, dat ik hopen leer’, Zie op den Heer Waar wjj in muziek en zang gaven van den wat meer onbezorgd waart, en den Heere liet zorgen, ’t Zou voor u veel beter zyn, en in dien ik u niet zoo goed kende, zou ik dat niet zoo openhartig durven zeggen.* «Nu, zeide van Houten, „ik zal er* eens ernstig over denkendoch in elk geval, ga ik morgen eerst naar M. zoo de Heere wil, en mislukt dat, dan kan ik altjjd nog informeeren naar de door u bedoelde kweekerjj.* Dien nacht sliep van Houten niet veel. Al lerlei gedachten drongen zich aan hem op. Nu eens zag hy zich weer tuinbaas als te voren dan weer dacht hy aan de bloemkweekerjj, en hy kon zich niet ontveinzen, dat dit laatste hem eigenlijk veel meer toelachte. Den volgenden morgen, reeds betrekkeljjk vroeg, wandelde van Houten naar M. en meldde zich bjj den heer van de buitenplaats aan. Tot zyn verbazing vernam hy echter, dat deze zich reeds van een tuinbaas voorzien had, niet tegenstaande van Houten toch bericht gezonden had van zjjne komst. Eer hjj echter tyd had hierover opmerkingen te maken, werd deze teleurstelling vergoed, door hem de reiskosten terug te betalen, en hem per rjjtuig weer terug te laten brengen naar D. van Hoogeveen. BEDANKT Vlissingen B: ds. Hagen van Ridderkerk Opeinde-Nyegads. Hangelbroek van Borger Bedum Bds. Hoek van Nieuw-Dord- recht Sauwerdds. Duursema van Pietersburen Schoonrewoerdds. Jonkers van Giesen- Oudkerk. Voor het toelatingsexamen aan de Theol. School hadden zich 3 adspiranten opgegeven. Geslaagd zyn de heeren Joh. Kwak en D. Drenth. Afgewezen 1. Door den Rector der Vrye Universiteit werden gisteren ingeschreven 25 studenten, waarvan 12 in de Theologische Faculteit, 10 in de Juridische Faculteit en 3 in de Littera- rische Faculteit. Woensdag 27 September traden ter ge legenheid van den classicalen zendingsdag te Zeist in de Oosterkerk opin de morgenure dr. G. Keizer van Tiel en ds. H. Ph. Ingwer- sen, beroepen missionair dienaar des Woords van Utrecht. ’s Middags spraken ds. D. J. B. Wjjers van Batavia en dr. Bervoets, missionair arts van Modjowarna, beiden met verlof hier te lande. ’s Avonds leidde ds. L. Adriaanse den bidstond. Tot hoofd der Christelijke school te Sluis kil (Terneuzen) is benoemd de heer A. Coumou, tot dusver onderwijzer aan de Chr. school te Zierikzee, die deze benoeming heeft aangenomen. De Vereeniging tot instandhouding der Chr. Bewaar- en Voorbereidingsschool te Middel burg hield Dinsdag jl. hare jaarlyksche alge- meene vergadering. De belangstelling der leden, grooter dan ooit, gaf aan het samenzjjn eene opgewekte stemming, die nog verhoogd werd, door het tot dankbaarheid aan den Heere uit- noodigende verslag van den Secretaris. Het getuigde van een tot het maximum gestegen aantal kinderen, van vooruitgang der hand werksschool, van liefelyke samenwerking tus- schen hoofd der school, helpsters, bestuur en damescomité, van uitstekend gegeven onderwijs, van goede orde en tucht, en van sympathie van andersdenkenden. De rekening en verantwoor- ning van den Penningmeester sloot, een niet alledaagsch feit in de geschiedenis onzer inrich tingen, dank zjj de subsidie der gemeente Mid delburg, met een batig slot. De begrooting geeft evenwel een tekort, omdat de vergade ring besloot eenige door de gezondheidscom missie noodig geachte verbeteringen aan te brengen. In de plaats van de aftredende en niet her kiesbaar zjjnde bestuursleden de heeren L. J. Vroon en E. Helder en in de bestaande vaca ture werden gekozen de heeren A. D. Littoojj, L. Dekker en C. J. de Wolff, die allen de be noeming aannamen. Na zooveel dat tot oot moedige dankbaarheid stemde, was als uit aller hart gegrepen het dankgebed, waarmede de Eere-Voorziiter ds. Littoojj de vergadering sloot.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3