Kerkelük Handboekje. UIT HET EEVE1V Ofiiciëele Berichten. i BOEKBEOOKDEELING. p. de nederlaag verbittert ons niet. zyne voor Lollum (Wordt vervolgd). .heid jool len- mt- ;rna ram eeft ilijk ver- ieht een ge dit tan gs- >ter int, mt, rn- oor hjj een er iem ge- a t t. »t i- n ld >n m m ze ee oe e- er Is. n- oo en ok ns an m- te. >n- ar, ng rer is. ar- jn, les rok- af- oor- „de haar kke- aeh- toeh hen t zij het .alen eijer a de nner nder jl in inne dan gen- hten c de uten de ouw t de ing, olge Kerk- en. Schoolnieuws. DRIETAL te Idskenhuizends. de Boer KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Zomerfeest te Ter Neuzen. Pinksteren-drie was het een heerlijke zomer dag. De hemel was helder, en de zon gaf aan heel de natuur, die verfriseht was door een milden regen, een sehoonen glans. Toen ik het station naderde, klonken de toonen der muziek mij opwekkend te gemoet. Een goede kennis stond aandachtig te luis teren, en bij hem gekomen vertelde hij mij, dat het jeugdige fanfarenkorps werkelijk blijk gaf van goede leiding en uitnemende oefening. Dit mag wel eene aansporing zijn voor meer dere plaatsen zich toe te leggen op het ge zamenlijk beoefenen van deze kunst, die tot dusver veel te weinig op de christelijke erve tot haar recht is gekomen. Op het eigenlijk feestterrein vond ik een groote schare, acht a negenhonderd personen, waarvan verreweg de meesfen met stille aan dacht luisterden naar het bezielend woord van ds. Kuylman, die over de geestelijke beweging in Wales sprak, en die met warmte pleitte voor persoonlijke overgave aan den Heiland. Daarna hoorde ik ds. Los uit Hilversum, die ons wees op Karaktervorming, en ■ofschoon de door hem ontwikkelde gedachten wellicht bo ven het bereik van velen waren, toch wist hij door voorbeelden aan ’t leven ontleend zeer duidelijk te maken, wat hij bedoelde, en zjj die hem geheel volgen konden hebben geno ten. Over het beeld van Lavater door hem aan ’t slot gebruikt zal menigeen wel eens nagedacht hebben zonder geheel bevredigd te zijn. Het was voor mij een genot, dat ik tot zoo vele bekenden en vrienden nog een woord mocht richten en van harte hoop ik, dat dit zomerfeest menigen zaadkorrel heeft gestrooid, die later goede vrucht draagt. Zeldzaam goed is die samenkomst geslaagd, iet was een genotvolle en aangename dag en uit vollen borst werd aan ’t slotGeloofd zy God met diepst ontzag, onder begeleiding van de trompetten gezongen. Bouma. predikt heb zonder een hemelsche roeping, ik ben het, die' liefdelooze gedachten tegen zoovele mensehen gekoesterd heb. Ik wil nu zwijgen, tot God mij een opdracht geeft. Hoe veel heb ik te doen, tot ik allen, tegen wie ik liefdeloos was, om vergeving gevraagd heb. Ik neem alles terug wat ik tegen E. Roberts gezegd heb, en ik verblijd mij, dit in het open baar te belijden.' Dit is de weg van oprechte vernedering. Daarop kan de Heer een zegen geven. Prof. Bois te Parijs heeft na zijn terugkeer uit Wales een vergadering belegd, waarin hij zijn indrukken mededeelde. Nauwelijks had hij zijn mededeelingen gedaan, of de vergadering veranderde zonder zijn toedoen in een opwek- kingsbyeenkomst. Op verschillende plaatsen in de zaal hoorde men bidden, terwijl hier en daar zacht een lied werd aangeheven, waar mede dan weldra anderen instemden. Velen waren diep bewogen. De berichtgever zegt, dat zulk een vergadering in Parijs nog niet plaats vond en dat alle aanwezigen verkwikt zijn geworden. De opwekking dringt ook door tot Japan en heeft daar een verlangen naar dieper gees telijk leven te voorschijn geroepen. Tengevolge van den oorlog schijnt Japan daartoe bijzonder voorbereid, want overal ontwaakt de begeerte naar waarachtig geestelijk geven. De Chris tenen zijn met grooten arbeidslust aangegord. De op 26 Febr. te Tokio gehouden conferentie der Chr. Vereenigingen van Jonge Mannen nam een resolutie aan aan alle Christenen der geheele wereld, waarin zij haar besluit mede deelt, met alle hare krachten een Geestes-doop voor Japan te zoeken en het land tot een Chris telijk land te maken.” Mocht het gevreesde gele gevaar” eens blij ken te z(jn een rijke zegen voor Azië en Europa beide. gezocht, ook eens met bakker Meijer te spre ken, doch wijl het midden in den zomer was, en hij het druk had met het in orde brengen en in orde houden van menig tuintje, kwam die gelegenheid niet zoo dadelijk. Het is echter ontegenzeggelijk, dat, wanneer men iets wil, men dan ook op alle mogelijke wijze gelegenheid zoekt. En zoo ging het ook van Houten. Eenige dagen nadat zijne vrouw bij bakker Meyer geweest was, ging hij zelf ook op ze keren avond, toen hy vroeg met zyn werk klaar was, naar dien bakker, om eens iets na ders te weten te komen van dat bewuste gezelschap, en te vernemen wanneer dat ge zelschap gehouden werd. Van Houten vond bakker Meijer en vrouw beiden thuis, en werd ook vriendelijk ontvangen. Hy deelde hen in het kort mee wat zijne vrouw hem verteld had, en zeide, dat hy zeer veel genegenheid had eens met de familie Meijer mee te gaan. Dit beviel den bakker en zijne vrouw wel. En toen Van Houten zeide, dat het hem te doen was om versterking van zyn geloof en om voedsel voor zijn geestelijk leven, zeide bakker Meijer: «Welnu, dan moet ge bij Jaap «het boertje' zijn. Daar zal het u wel beval len, als ik mjj zoo eens mag uitdrukken. Al thans wij genieten er altoos zooveelen als gij nu ook een wandelaar zjjt op den smallen van Grypskerk, eand. Los van Kampen en ds. Sybrandy van Blokzijl. BEROEPEN te Nieuweroord dhr. Los cand. Theol. School, te ’s-Gravenhage, dr. J. C. de Moor te Breda, te Dordrechtds. W. Meijnen te Overschie. BEDANKT en Waaxens A. Hoeneveld te Kockengen. Blijkens een nader ontvangen bericht van het Ministerie van Koloniën is ds. K. Wielenga slechts licht gewond en is er geen sprake van oproer, doch van een gewoon misdrijf zooals in iederen staat zou kunnen voorkomen. Zondag j.l. maakte ds. Groeneveld aan Christelij ke J ongelingsvereeniging „Herman Faukeel” vergadert Woensdag 21 Juni ’s avonds acht uur in de consistorie Gasthuiskerk. Politiek: ,0ns Program' Art. 4. Adviseur Ds. BOUMA. een liberaal L. S. De Classe Goes heeft in hare vergadering van den 14den Juni j.l., bijgestaan door de Prov. Depp. ad examina, peremptoir geëxami neerd den Eerw. heer K. van Anken, beroepen Dienaar des Woords te Heinkenszand, en ge noemden broeder toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten in de Geref. kerken. Namens de Classe voorn. R. J. Van deb Veen, Scriba. Achter den rug. De lezers van dit blad zullen het in den schrijver dezes een vergefelijke zwakheid vin den, wanneer hy verklaart wel ietwat nieuws gierig te zy'n naar den gemoedstoestand van het christelijk deel des Nederlandsehen volks aan het einde van de Pinksterweek. Wanneer dit nummer onder de oogen der lezers komt, zal op politiek gebied de slag geleverd zy'n. en er misschien ryke juiehens- stof gegeven zyn, misschien ook zal er in meenig hart een stryd gevoerd worden tus- schen morrende teleurstelling en ootmoedige berusting. Thans is het hart van den een vervuld met hoop, van den ander met vrees. Men rekent en telt, wikt en weegt, maar wat de uitslag wezen zal, weet niemand dan God alleen By alle onzekerheid hebben we zooveel re den om rustig de stembus tegemoet te gaan, want immers de Heere regeertook aanstaande Vrydag geschiedt er geen ding bij geval, maar wat dan wezen zal, zal zyn, omdat het aldns wezen moet naar het vry machtig welbehagen en den wijzen wil der Goddelijke voorzienigheid. Er zyn mensehen, die in deze dagen zich erg z^enuwachtig maken. Maar dat zyn dan tóch mensehen, die God niet vreezen, of Hem niet op de rechte wijze vreezen. Want als ik geloof, dat de Heere alles regeert en bestuurt met volmaakte wijsheid, als ik dat van harte geloof, dan kan ik het ook gerust aan Hem overlaten, doende wat myn hand vindt om te doen, en dat doende met macht. Wel kan ik begrijpen, dat sommige men- schen erg moe zijn. Er zyn lieden, die het er nog nauwelijks voor over hebben naar de stembus te gaan, maar er zijn er ook, die volkomen belangeloos tyd en gaven en krach ten weken en maanden aaneen ten offer brengen, opdat Gods Koninkrijk kome ook op staatkundig en maatschappelijk gebied. Zulke mensehen kunnen soms erg moe zyn en ook om huns zelfs wille het einde van den stryd met verlangen verbeiden. Welk een onderscheid is er toch tusschen mensehen en mensehen, en tusschen christenen en christenen. De eene christen gelijkt op den man van den zweetdoek. Hy werkt en eet en drinkt en slaapt en een enkele keer kan hy ook eens praten. En de ander is warm voor allerlei belangen van het Gods rijk en naar de mate der gaven hem geschon ken ijvert hy, waar hy kan voor de zaak zyns Heeren, en is getrouw in het vele of weinige, waarover hem de Heere gezet heeft. Iemand ontmoette eens een man, die in de roerendste klachten het verval van land en kerk betreurde. De zwartste kleuren waren nog niet somber genoeg om den droevigen toestand onzes volks te schilderen. Uitgegeven door BIE8TERVELD en Db. H. H. KUYPER. Kampen. J. H. Bos. 1905. Dit «handboekje' van pl. m. 350 bladzijden begroeten we met ingenomenheid. Vooreerst over de inleiding, waarin de verschillende vormen van kerkregeering worden uiteenge zet, en over het ontstaan der kerkenordenin gen en hare beteekenis voor het kerkelyk leven wordt gehandeld. Voor ambtsdragers inzonderheid iets kostelijks. In een goed ouderling mag toch zeker wel vereischt worden, dat hy eenige kennis heeft van de kerkreeh- telyke beginselen. Vervolgens wordt ons hier aangeboden de zuivere tekst van de besluiten der beroemde Synoden der 16e en 17e eeuw. Een bloemle zing, waardoor uitgelaten is, wat in andere handboekjes gevonden wordt, en opgenomen, wat in andere ontbreekt. De namen van de auteurs waarborgen ons een nauwkeurig stuk arbeids en maken een dringende aanbeveling aan belanghebbenden zeer wel overbodig. Regeling van de vacaturebeurten in de classe Goes voor de maanden Juli, Aug. en Sept. BorsseleD.D. Oussoren, Van der Veen, Donner, Elffers. ’s GravenpolderHummelen, Oussoren, Van der Veen. Heinkenszand: Oussoren, Van der Veen. Namens de classe, R. J. Van dbb Veen, Scriba. de Geref. Kerk te Winsum Obergum bekend, dat een gever, die onbekend wenschte te blyven, hem bezorgd had de som van f700, n.l. f300 vóór de Diaconie, f200 voor de Geref. School en f200 voor de Kerk. Door wylen den heer J. van der Weert is voor den Kerkedienst der Geref. Kerk te Rotterdam A gelegateerd de som van f500. Vanwege het Zeeuwsch Jongelingsverbond had op den 2en Pinksterdag in het kerkge bouw der Gereform. Kerk te Ter Neuzen des voormiddags eene huishoudelijke en des na middags eene openbare vergadering plaats. In deze laatste sprak dr. L. H. Wagenaar van Middelburg een openingswoordds. R. van der Kamp van Axel hield een referaat over: «De Jongeliugsvereeniging en de maatschappij', terwijl ds. J. van den Berg, van Terneuzen, de slotrede uitsprak. Woensdag 5 Juli zal te Goes de Provin ciale Zendings-conferentie van de Zeeuwsche Geref. Kerken worden gehouden, waarop het woord zal worden gevoerd door ds. W. H. Gispen Sr., te Amsterdam, ds. G. Kerkhof, te Souburg, ds. H. W. Laman te Zierikzee, ds. J. Tholen, te Zaamslag en ds. R. J. van der Veen, te Goes. Tot onderwijzer aan de Chr. School te Axel (Molenstraat) is benoemd de heer G. Slootweg te Leiden. De weesinrichting te Neerbosch heeft door middel der «Nationale collecte' van M. E. f3000 ontvangen, «om op te schieten.' Louise Koppen. Blijde herinneringen uit de Pastorie. Vereeniging «Nicolaas Beets”. Een boekje, dat wel onderhoudend geschre ven is en niet onaardig teekent, maar dat toch ook weer toont, dat ontspanningslectuur in positief-christelijke richting te leveren een heel moeilijk werk, ’t Is voor de gezelligheid en de degelijkheid een inspannend werk om met el kaar in de pas te blyven en gelyken tred te houden. Doch al wat beneden het idiaal blijft, is daarom nog ten eenenmale niet verwerpelijk. «Nicolaas Beets” moge hoe langer hoe beter slagen om voor geringen prys aangename en opbouwende lectuur aan ons christenvolk te verschaffen. En al versmaden we goede verta ling van buitenlandsche litteratuur in geenen deelewe lusten toch liefst «huisgebakken brood”. Laman. weg, als ik my zoo eens mag uitdrukken, dan zal het u ook zoo gaan.' «En wanneer wordt dat gezelschap dan ge houden vroeg van Houten. «Eiken Zondagavond', was ’t antwoord. «Gewoonlijk gaan wy reeds te vier ure weg, en als wij dan by Jaap komen, is meestal al les in orde om ons te ontvangen. En naarmate er meer of minder onderling te spreken is, is het ook vroeger of later afgeloopen, doch ge- woonlyk zyn we toch vóór tien ure ’s avonds weer thuis.' Van Houten merkte op, dat dit dan nogal tamelyk lang duurde, doch Meyer scheen op die opmerking reeds voorbereid te zyn, en antwoorddeJa, zie je myn goede vriend als de harten zich ontsluiten, als ik my zoo eens uitdrukken mag, en de tongen losko men, dan is er ook veel te vertellen en veel te hooren' terwyl zyn vrouw antwoordde «m’n lieve mensch als de geest in de raderen komt, dan vliegt de tyd voorby, en ik heb altoos spyt, dat het niet nog langer duurt. Het is toeh tegenwoordig alles zoo doodsch en zoo dor en het doet my altyd goed, als ik dan eens hooren mag, dat er toch nog leven is'. «Maar zeg eens’*, zoo vroeg hem zyn toe- loorder eindelyk, «wat hebt ge dan toch ge daan, of wat doet ge thans”, om dat verderf te stuiten en dat verval tegen te gaan?” «Ik Wat ik doe? Wel niets! Wat kan ik daaraan doen «Wat gy er aan doen kunt? Ge zult dan tenminste er wel tegen hebben gebeden?' Ook dit had hy niet gedaanZoo gaat het met velen. Klagen, oordeelen, ach en wee roepen, maar geen hand uitsteken om te red den, geen mond open doen om te bidden. Abraham bad en pleitte nog voor Sodom, maar zy doen niets voor land en volk. Omdat zy echter in den stryd niet deelen, smaken zy ook niet de vreugde van de over winning en weten zy er niets van, wat het is den Heere te danken voor de verlossingen zyns aangezichts ook in het nationale leven. Wie spaarzamelijk zaait, zal ook spaarzamelyk maaien. Het is wel heel gemakkelyk alleen voor zichzelf te leven, en zich om al het andere niet te bekommeren, en men bespaart zich heel wat moeite en hoofdbrekens, maar het zyn arme levens, die geheel in zichzelf opgaan. Evenwel is het misschien maar goed ook, dat onder de mensehen niet alles even vol maakt iswant des te onmisbaarder is nu ook de hulpe van Israëls God, .die wonderen doet en des te meer reden is er om zyn Naam te loven, indien de begeerte onzes harten vervuld wordt. Wie goed gereformeerd is, veracht de mid delen in het minst nietmaar hij weet toch ook, dat de gebrekkige middelen, waarover wij te beschikken hebben nooit kunnen leiden tot het beoogde doel, indien de almachtige mees terhand Gods ze niet hanteert. Een goed or ganist weet aan een gebrekkig instrument nog schoone tonen te ontlokken, terwyl het, door een onbekwame hand bespeeld, slechts wan klanken voortbrengt. Daarom komt Gode alleen de eere toe, wanneer door zyn gebrek kige werktuigen nog iets goeds tot stand ge bracht wordt. Wanneer de lezer van dit blad dit stukske onder de oogen krygt, weet gy meer dan de schryver heden kan zeggen. Mocht het een blyde wetenschap zijn, dat dan vooral niet ontbreke het «Soli Deo Gloria', Gode alleen de lof en de eerMen hoort der vromen tent weergalmen van hulp en heil, hun aange- brachf Is de uitslag een teleurstelling, dat we het dan lydzaam dragen, in de overtuiging, dat wjj deden, wat we konden en dat de Heere vrijmachtig regeert naar zyn hoogere wijsheid en ondoorgrondelijke plannen. Wy zeggen het zou zoo heerlijk zijn, indien ons Nederlandsche volk onder een christelijke regeering tot gerechtigheid, vrede en welvaart komen mocht. Wy zeggenhet zou zoo schoon zyn, indien ons kleine Holland door zyn Gods vrucht aan de spits der volken kwam te staan. Wy zeggenhet zou zoo jammer weezen, in dien al het werk, dat op voltooiing wacht, onafgedaan werd ter zyde gelegd. z Maar de Heere spreektmyn raad zal bestaan en Ik za’ al myn welbehagen doen En daarom een rustig leven alleen leidt hy, die by ge hoorzame volbrenging van den geopenbaarden wil Gods van ganscher harte de bede ten he mel zendt: Uw wil geschiede, niet slechts door ons, maar ook over ons Zoo blyven we in vreugde en droefheid, in voor- en tegenspoed voor uitzinnigheid be waard. De overwinning maakt ons niet dronken, en Want de Heere regeert. Ik hoorde onlangs van een liberaal man vertellen, dat hy gezegd zou hebben als dat volk het verliest, dan is het nog zoo akelig kalm, dat ge in het minst geen plezier van de overwinning hebt Dit getuigenis is een eerediploma voor ons christenvolk. In voorspoed dankbaar, in te genspoed geduldig, en voor het toekomende vertrouwend. Laman. zo en, on een het aad be ren, dijk i. i- i- i: id

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3