Kerkelük Handboekje.
UIT HET EEVE1V
Ofiiciëele Berichten.
i
BOEKBEOOKDEELING.
p.
de nederlaag verbittert ons niet.
zyne
voor Lollum
(Wordt vervolgd).
.heid
jool
len-
mt-
;rna
ram
eeft
ilijk
ver-
ieht
een
ge
dit
tan
gs-
>ter
int,
mt,
rn-
oor
hjj
een
er
iem
ge-
a
t
t.
»t
i-
n
ld
>n
m
m
ze
ee
oe
e-
er
Is.
n-
oo
en
ok
ns
an
m-
te.
>n-
ar,
ng
rer
is.
ar-
jn,
les
rok-
af-
oor-
„de
haar
kke-
aeh-
toeh
hen
t zij
het
.alen
eijer
a de
nner
nder
jl in
inne
dan
gen-
hten
c de
uten
de
ouw
t de
ing,
olge
Kerk- en. Schoolnieuws.
DRIETAL
te Idskenhuizends. de Boer
KERK, BELIJDENIS, ZENDING.
Zomerfeest te Ter Neuzen.
Pinksteren-drie was het een heerlijke zomer
dag. De hemel was helder, en de zon gaf aan
heel de natuur, die verfriseht was door een
milden regen, een sehoonen glans. Toen ik
het station naderde, klonken de toonen der
muziek mij opwekkend te gemoet.
Een goede kennis stond aandachtig te luis
teren, en bij hem gekomen vertelde hij mij,
dat het jeugdige fanfarenkorps werkelijk blijk
gaf van goede leiding en uitnemende oefening.
Dit mag wel eene aansporing zijn voor meer
dere plaatsen zich toe te leggen op het ge
zamenlijk beoefenen van deze kunst, die tot
dusver veel te weinig op de christelijke erve
tot haar recht is gekomen.
Op het eigenlijk feestterrein vond ik een
groote schare, acht a negenhonderd personen,
waarvan verreweg de meesfen met stille aan
dacht luisterden naar het bezielend woord van
ds. Kuylman, die over de geestelijke beweging
in Wales sprak, en die met warmte pleitte
voor persoonlijke overgave aan den Heiland.
Daarna hoorde ik ds. Los uit Hilversum, die
ons wees op Karaktervorming, en ■ofschoon de
door hem ontwikkelde gedachten wellicht bo
ven het bereik van velen waren, toch wist hij
door voorbeelden aan ’t leven ontleend zeer
duidelijk te maken, wat hij bedoelde, en zjj
die hem geheel volgen konden hebben geno
ten. Over het beeld van Lavater door hem
aan ’t slot gebruikt zal menigeen wel eens
nagedacht hebben zonder geheel bevredigd
te zijn.
Het was voor mij een genot, dat ik tot zoo
vele bekenden en vrienden nog een woord
mocht richten en van harte hoop ik, dat dit
zomerfeest menigen zaadkorrel heeft gestrooid,
die later goede vrucht draagt.
Zeldzaam goed is die samenkomst geslaagd,
iet was een genotvolle en aangename dag en
uit vollen borst werd aan ’t slotGeloofd zy
God met diepst ontzag, onder begeleiding van
de trompetten gezongen. Bouma.
predikt heb zonder een hemelsche roeping,
ik ben het, die' liefdelooze gedachten tegen
zoovele mensehen gekoesterd heb. Ik wil nu
zwijgen, tot God mij een opdracht geeft. Hoe
veel heb ik te doen, tot ik allen, tegen wie
ik liefdeloos was, om vergeving gevraagd heb.
Ik neem alles terug wat ik tegen E. Roberts
gezegd heb, en ik verblijd mij, dit in het open
baar te belijden.'
Dit is de weg van oprechte vernedering.
Daarop kan de Heer een zegen geven.
Prof. Bois te Parijs heeft na zijn terugkeer
uit Wales een vergadering belegd, waarin hij
zijn indrukken mededeelde. Nauwelijks had hij
zijn mededeelingen gedaan, of de vergadering
veranderde zonder zijn toedoen in een opwek-
kingsbyeenkomst. Op verschillende plaatsen in
de zaal hoorde men bidden, terwijl hier en
daar zacht een lied werd aangeheven, waar
mede dan weldra anderen instemden. Velen
waren diep bewogen. De berichtgever zegt,
dat zulk een vergadering in Parijs nog niet
plaats vond en dat alle aanwezigen verkwikt
zijn geworden.
De opwekking dringt ook door tot Japan
en heeft daar een verlangen naar dieper gees
telijk leven te voorschijn geroepen. Tengevolge
van den oorlog schijnt Japan daartoe bijzonder
voorbereid, want overal ontwaakt de begeerte
naar waarachtig geestelijk geven. De Chris
tenen zijn met grooten arbeidslust aangegord.
De op 26 Febr. te Tokio gehouden conferentie
der Chr. Vereenigingen van Jonge Mannen
nam een resolutie aan aan alle Christenen der
geheele wereld, waarin zij haar besluit mede
deelt, met alle hare krachten een Geestes-doop
voor Japan te zoeken en het land tot een Chris
telijk land te maken.”
Mocht het gevreesde gele gevaar” eens blij
ken te z(jn een rijke zegen voor Azië en Europa
beide.
gezocht, ook eens met bakker Meijer te spre
ken, doch wijl het midden in den zomer was,
en hij het druk had met het in orde brengen
en in orde houden van menig tuintje, kwam
die gelegenheid niet zoo dadelijk.
Het is echter ontegenzeggelijk, dat, wanneer
men iets wil, men dan ook op alle mogelijke
wijze gelegenheid zoekt. En zoo ging het ook
van Houten.
Eenige dagen nadat zijne vrouw bij bakker
Meyer geweest was, ging hij zelf ook op ze
keren avond, toen hy vroeg met zyn werk
klaar was, naar dien bakker, om eens iets na
ders te weten te komen van dat bewuste
gezelschap, en te vernemen wanneer dat ge
zelschap gehouden werd.
Van Houten vond bakker Meijer en
vrouw beiden thuis, en werd ook vriendelijk
ontvangen. Hy deelde hen in het kort mee
wat zijne vrouw hem verteld had, en zeide,
dat hy zeer veel genegenheid had eens met de
familie Meijer mee te gaan.
Dit beviel den bakker en zijne vrouw wel.
En toen Van Houten zeide, dat het hem te
doen was om versterking van zyn geloof en
om voedsel voor zijn geestelijk leven, zeide
bakker Meijer: «Welnu, dan moet ge bij Jaap
«het boertje' zijn. Daar zal het u wel beval
len, als ik mjj zoo eens mag uitdrukken. Al
thans wij genieten er altoos zooveelen als
gij nu ook een wandelaar zjjt op den smallen
van Grypskerk,
eand. Los van Kampen en
ds. Sybrandy van Blokzijl.
BEROEPEN
te Nieuweroord dhr. Los cand. Theol. School,
te ’s-Gravenhage, dr. J. C. de Moor te Breda,
te Dordrechtds. W. Meijnen te Overschie.
BEDANKT
en Waaxens A. Hoeneveld te
Kockengen.
Blijkens een nader ontvangen bericht van
het Ministerie van Koloniën is ds. K. Wielenga
slechts licht gewond en is er geen sprake van
oproer, doch van een gewoon misdrijf zooals
in iederen staat zou kunnen voorkomen.
Zondag j.l. maakte ds. Groeneveld aan
Christelij ke J ongelingsvereeniging „Herman
Faukeel” vergadert Woensdag 21 Juni ’s avonds
acht uur in de consistorie Gasthuiskerk.
Politiek: ,0ns Program' Art. 4.
Adviseur Ds. BOUMA.
een liberaal
L. S.
De Classe Goes heeft in hare vergadering
van den 14den Juni j.l., bijgestaan door de
Prov. Depp. ad examina, peremptoir geëxami
neerd den Eerw. heer K. van Anken, beroepen
Dienaar des Woords te Heinkenszand, en ge
noemden broeder toegelaten tot den dienst des
Woords en der Sacramenten in de Geref. kerken.
Namens de Classe voorn.
R. J. Van deb Veen, Scriba.
Achter den rug.
De lezers van dit blad zullen het in den
schrijver dezes een vergefelijke zwakheid vin
den, wanneer hy verklaart wel ietwat nieuws
gierig te zy'n naar den gemoedstoestand van
het christelijk deel des Nederlandsehen volks
aan het einde van de Pinksterweek.
Wanneer dit nummer onder de oogen der
lezers komt, zal op politiek gebied de slag
geleverd zy'n. en er misschien ryke juiehens-
stof gegeven zyn, misschien ook zal er in
meenig hart een stryd gevoerd worden tus-
schen morrende teleurstelling en ootmoedige
berusting.
Thans is het hart van den een vervuld met
hoop, van den ander met vrees. Men rekent
en telt, wikt en weegt, maar wat de uitslag
wezen zal, weet niemand dan God alleen
By alle onzekerheid hebben we zooveel re
den om rustig de stembus tegemoet te gaan,
want immers de Heere regeertook aanstaande
Vrydag geschiedt er geen ding bij geval, maar
wat dan wezen zal, zal zyn, omdat het aldns
wezen moet naar het vry machtig welbehagen
en den wijzen wil der Goddelijke voorzienigheid.
Er zyn mensehen, die in deze dagen zich
erg z^enuwachtig maken. Maar dat zyn dan
tóch mensehen, die God niet vreezen, of Hem
niet op de rechte wijze vreezen. Want als ik
geloof, dat de Heere alles regeert en bestuurt
met volmaakte wijsheid, als ik dat van harte
geloof, dan kan ik het ook gerust aan Hem
overlaten, doende wat myn hand vindt om te
doen, en dat doende met macht.
Wel kan ik begrijpen, dat sommige men-
schen erg moe zijn. Er zyn lieden, die het
er nog nauwelijks voor over hebben naar de
stembus te gaan, maar er zijn er ook, die
volkomen belangeloos tyd en gaven en krach
ten weken en maanden aaneen ten offer
brengen, opdat Gods Koninkrijk kome ook op
staatkundig en maatschappelijk gebied. Zulke
mensehen kunnen soms erg moe zyn en ook
om huns zelfs wille het einde van den stryd
met verlangen verbeiden.
Welk een onderscheid is er toch tusschen
mensehen en mensehen, en tusschen christenen
en christenen. De eene christen gelijkt op
den man van den zweetdoek. Hy werkt en
eet en drinkt en slaapt en een enkele
keer kan hy ook eens praten. En de ander
is warm voor allerlei belangen van het Gods
rijk en naar de mate der gaven hem geschon
ken ijvert hy, waar hy kan voor de zaak zyns
Heeren, en is getrouw in het vele of weinige,
waarover hem de Heere gezet heeft.
Iemand ontmoette eens een man, die in de
roerendste klachten het verval van land en
kerk betreurde. De zwartste kleuren waren
nog niet somber genoeg om den droevigen
toestand onzes volks te schilderen.
Uitgegeven door
BIE8TERVELD en Db. H. H. KUYPER.
Kampen. J. H. Bos. 1905.
Dit «handboekje' van pl. m. 350 bladzijden
begroeten we met ingenomenheid. Vooreerst
over de inleiding, waarin de verschillende
vormen van kerkregeering worden uiteenge
zet, en over het ontstaan der kerkenordenin
gen en hare beteekenis voor het kerkelyk
leven wordt gehandeld. Voor ambtsdragers
inzonderheid iets kostelijks. In een goed
ouderling mag toch zeker wel vereischt worden,
dat hy eenige kennis heeft van de kerkreeh-
telyke beginselen.
Vervolgens wordt ons hier aangeboden de
zuivere tekst van de besluiten der beroemde
Synoden der 16e en 17e eeuw. Een bloemle
zing, waardoor uitgelaten is, wat in andere
handboekjes gevonden wordt, en opgenomen,
wat in andere ontbreekt.
De namen van de auteurs waarborgen ons
een nauwkeurig stuk arbeids en maken een
dringende aanbeveling aan belanghebbenden
zeer wel overbodig.
Regeling van de vacaturebeurten in de
classe Goes voor de maanden Juli, Aug. en Sept.
BorsseleD.D. Oussoren, Van der Veen,
Donner, Elffers.
’s GravenpolderHummelen, Oussoren, Van
der Veen.
Heinkenszand: Oussoren, Van der Veen.
Namens de classe,
R. J. Van dbb Veen, Scriba.
de Geref. Kerk te Winsum Obergum bekend,
dat een gever, die onbekend wenschte te blyven,
hem bezorgd had de som van f700, n.l. f300
vóór de Diaconie, f200 voor de Geref. School
en f200 voor de Kerk.
Door wylen den heer J. van der Weert
is voor den Kerkedienst der Geref. Kerk te
Rotterdam A gelegateerd de som van f500.
Vanwege het Zeeuwsch Jongelingsverbond
had op den 2en Pinksterdag in het kerkge
bouw der Gereform. Kerk te Ter Neuzen des
voormiddags eene huishoudelijke en des na
middags eene openbare vergadering plaats.
In deze laatste sprak dr. L. H. Wagenaar
van Middelburg een openingswoordds. R. van
der Kamp van Axel hield een referaat over:
«De Jongeliugsvereeniging en de maatschappij',
terwijl ds. J. van den Berg, van Terneuzen, de
slotrede uitsprak.
Woensdag 5 Juli zal te Goes de Provin
ciale Zendings-conferentie van de Zeeuwsche
Geref. Kerken worden gehouden, waarop het
woord zal worden gevoerd door ds. W. H.
Gispen Sr., te Amsterdam, ds. G. Kerkhof, te
Souburg, ds. H. W. Laman te Zierikzee, ds.
J. Tholen, te Zaamslag en ds. R. J. van der
Veen, te Goes.
Tot onderwijzer aan de Chr. School te
Axel (Molenstraat) is benoemd de heer G.
Slootweg te Leiden.
De weesinrichting te Neerbosch heeft
door middel der «Nationale collecte' van M. E.
f3000 ontvangen, «om op te schieten.'
Louise Koppen. Blijde herinneringen uit
de Pastorie. Vereeniging «Nicolaas Beets”.
Een boekje, dat wel onderhoudend geschre
ven is en niet onaardig teekent, maar dat toch
ook weer toont, dat ontspanningslectuur in
positief-christelijke richting te leveren een heel
moeilijk werk, ’t Is voor de gezelligheid en de
degelijkheid een inspannend werk om met el
kaar in de pas te blyven en gelyken tred te
houden. Doch al wat beneden het idiaal blijft,
is daarom nog ten eenenmale niet verwerpelijk.
«Nicolaas Beets” moge hoe langer hoe beter
slagen om voor geringen prys aangename en
opbouwende lectuur aan ons christenvolk te
verschaffen. En al versmaden we goede verta
ling van buitenlandsche litteratuur in geenen
deelewe lusten toch liefst «huisgebakken
brood”. Laman.
weg, als ik my zoo eens mag uitdrukken, dan
zal het u ook zoo gaan.'
«En wanneer wordt dat gezelschap dan ge
houden vroeg van Houten.
«Eiken Zondagavond', was ’t antwoord.
«Gewoonlijk gaan wy reeds te vier ure weg,
en als wij dan by Jaap komen, is meestal al
les in orde om ons te ontvangen. En naarmate
er meer of minder onderling te spreken is, is
het ook vroeger of later afgeloopen, doch ge-
woonlyk zyn we toch vóór tien ure ’s avonds
weer thuis.'
Van Houten merkte op, dat dit dan nogal
tamelyk lang duurde, doch Meyer scheen op
die opmerking reeds voorbereid te zyn, en
antwoorddeJa, zie je myn goede vriend
als de harten zich ontsluiten, als ik my zoo
eens uitdrukken mag, en de tongen losko
men, dan is er ook veel te vertellen en veel
te hooren' terwyl zyn vrouw antwoordde
«m’n lieve mensch als de geest in de raderen
komt, dan vliegt de tyd voorby, en ik heb
altoos spyt, dat het niet nog langer duurt.
Het is toeh tegenwoordig alles zoo doodsch
en zoo dor en het doet my altyd goed, als ik
dan eens hooren mag, dat er toch nog leven is'.
«Maar zeg eens’*, zoo vroeg hem zyn toe-
loorder eindelyk, «wat hebt ge dan toch ge
daan, of wat doet ge thans”, om dat verderf
te stuiten en dat verval tegen te gaan?”
«Ik Wat ik doe? Wel niets! Wat kan
ik daaraan doen
«Wat gy er aan doen kunt? Ge zult dan
tenminste er wel tegen hebben gebeden?'
Ook dit had hy niet gedaanZoo gaat het
met velen. Klagen, oordeelen, ach en wee
roepen, maar geen hand uitsteken om te red
den, geen mond open doen om te bidden.
Abraham bad en pleitte nog voor Sodom, maar
zy doen niets voor land en volk.
Omdat zy echter in den stryd niet deelen,
smaken zy ook niet de vreugde van de over
winning en weten zy er niets van, wat het is
den Heere te danken voor de verlossingen
zyns aangezichts ook in het nationale leven.
Wie spaarzamelijk zaait, zal ook spaarzamelyk
maaien. Het is wel heel gemakkelyk alleen
voor zichzelf te leven, en zich om al het andere
niet te bekommeren, en men bespaart zich heel
wat moeite en hoofdbrekens, maar het zyn
arme levens, die geheel in zichzelf opgaan.
Evenwel is het misschien maar goed ook,
dat onder de mensehen niet alles even vol
maakt iswant des te onmisbaarder is nu ook
de hulpe van Israëls God, .die wonderen doet
en des te meer reden is er om zyn Naam te
loven, indien de begeerte onzes harten vervuld
wordt.
Wie goed gereformeerd is, veracht de mid
delen in het minst nietmaar hij weet toch
ook, dat de gebrekkige middelen, waarover wij
te beschikken hebben nooit kunnen leiden tot
het beoogde doel, indien de almachtige mees
terhand Gods ze niet hanteert. Een goed or
ganist weet aan een gebrekkig instrument nog
schoone tonen te ontlokken, terwyl het, door
een onbekwame hand bespeeld, slechts wan
klanken voortbrengt. Daarom komt Gode
alleen de eere toe, wanneer door zyn gebrek
kige werktuigen nog iets goeds tot stand ge
bracht wordt.
Wanneer de lezer van dit blad dit stukske
onder de oogen krygt, weet gy meer dan de
schryver heden kan zeggen. Mocht het een
blyde wetenschap zijn, dat dan vooral niet
ontbreke het «Soli Deo Gloria', Gode alleen
de lof en de eerMen hoort der vromen tent
weergalmen van hulp en heil, hun aange-
brachf
Is de uitslag een teleurstelling, dat we het
dan lydzaam dragen, in de overtuiging, dat
wjj deden, wat we konden en dat de Heere
vrijmachtig regeert naar zyn hoogere wijsheid
en ondoorgrondelijke plannen.
Wy zeggen het zou zoo heerlijk zijn, indien
ons Nederlandsche volk onder een christelijke
regeering tot gerechtigheid, vrede en welvaart
komen mocht. Wy zeggenhet zou zoo schoon
zyn, indien ons kleine Holland door zyn Gods
vrucht aan de spits der volken kwam te staan.
Wy zeggenhet zou zoo jammer weezen, in
dien al het werk, dat op voltooiing wacht,
onafgedaan werd ter zyde gelegd. z
Maar de Heere spreektmyn raad zal bestaan
en Ik za’ al myn welbehagen doen En daarom
een rustig leven alleen leidt hy, die by ge
hoorzame volbrenging van den geopenbaarden
wil Gods van ganscher harte de bede ten he
mel zendt: Uw wil geschiede, niet slechts door
ons, maar ook over ons
Zoo blyven we in vreugde en droefheid, in
voor- en tegenspoed voor uitzinnigheid be
waard. De overwinning maakt ons niet
dronken, en
Want de Heere regeert.
Ik hoorde onlangs van een liberaal man
vertellen, dat hy gezegd zou hebben als dat
volk het verliest, dan is het nog zoo akelig
kalm, dat ge in het minst geen plezier van de
overwinning hebt
Dit getuigenis is een eerediploma voor ons
christenvolk. In voorspoed dankbaar, in te
genspoed geduldig, en voor het toekomende
vertrouwend. Laman.
zo
en,
on
een
het
aad
be
ren,
dijk
i.
i-
i-
i:
id