ZENDING.
KERKERADEN en
SCHOOLBESTUREN!
A ANDEELBEWIJZEN
Voorhanden bij Boekh. FANOY
Adverteutiëu.
Voor het drukken van
Verantwoording van Liefdegaven.
is de Stoomdrukkerij van
A. D. LITTOOIJ Az. te Middelburg
bijzonder goed ingericht.
BOEKBEOOKDE ELING.
Hkida.
Kerk- en Schoolnieuws.
ze voor den
r
t
(Wordt vervolgd.)
5.
e
n
n
>n
m
Christelijke Joiigelingsvereeniging „Herman
Faukeel” vergadert Woensdag 19 April ’savonds
acht uur in de consistorie Gasthuiskerk.
B(jbel Inl.Lucas 23 van vers 149.
Letterkunde „Multatuli*.
Namens den Kerkeraad,
J. Steketee, Scriba.
Ön
en
e
it
n
ft
Ü-
j
L
e'
Is
er
le
el
f2,40
-2,40
-2,40
-0,90
-1,75
-1,75
-1,75
-1,75
1
'e
h
ft
a
ir
e
n-
e-
g,
n,
as
et
le
er
ig
m
et
r-
at
m
ie
m
sn
e,
is
1-
O,
n
it
n
e
1-
t,
De Kerkeraad der Geref. Kerk te Heinkens-
zand bericht hiermede, onder hartelijke dank
betuiging, de goede ontvangst van eeu post-
bewijs groot f 5,van N. N. postmerk Mid
delburg.
Ofliclëele Berichten.
De classis Zierikzee zal D.V. vergaderen op
10 Mei ’s morgens te elf uur. Punten van ’t
agendum uiterlyk 28 April aan ’t adres van
D. Mulder, corresp.
Kruiningen, 11 April 1905. Bedankt voor
het beroep naar deze kerk dhr. Iz. Tonkens,
Cand. te Groningen.
Namens den Kerkeraad,
J. Minnaar, Scriba.
Want z\j z(jn naar vermogen (ik betuig het),
ja boven vermogen gewillig geweest.
2 C»r. 8 3.
De liefde tot de zending kan ook worden
afgemeten naar het geld, dat men er voor geeft.
Dat klinkt prozaïsch ongeestelijkbeneden
de waardigheid van het kind Gods.
Toch moet men, vóór men deze stelling gaat
veroordeelen en verwerpen, eens bedenken,
welke bewijzen van liefde men in het openbaar
op andere wijze kan geven.
Zelf zou een christen zich bereidwillig kun
nen verklaren, om tot de heidenen te gaan met
den rijken schat des evangelies, ’t Getal der
uitgezondenen zal echter bij de grootste offer
vaardigheid echter zeer beperkt blijven. Bo
vendien zijn niet alleen bereidwilligheid en een
liefdevol hart noodigmaar tevens bepaalde
gaven door den Heere geschonken, die ons tot
zulk een dienst geschikt maken.
„Ik zou dan toch veel voor de zending kun-
harer gezondheid gezegend. Beware de Heere
hen op de lange reis, en geve Hij hun genade
om met opgewektheid des harten hun gewich-
tigen arbeid te^Soemba te hervatten.
Tot Leeraar in de Oude Talen aan het
Geref. Gymnasium te Rotterdam is benoemd
de heer R. Mulder, doctorandus in de klassieke
letteren, thans werkzaam aan het Instituut
Noordthey te Voorschoten.
De heer A. R. Koster, zoon van den
heer P. Koster van Apelscha, onderwijzer aan
de Christelijke School te Hijkersmilde en Kloos-
terveen is in gelijke betrekking benoemd aan
de Chr. School te Winsum-Obergum, en heeft
die benoeming aangenomen. Den le Mei hoopt
hjj in functie te treden.
„De mogelijkheid*, zegt Dr. Bavinck’s Dog
matiek „van zulk eene verbastering wordt door
de nieuwere natuurwetenschap boven alle ver
denking verheven. De palaeöntologie levert zeer
weinig fossilen (opgegraven overblijfselen) van
scheurende dierende groote dieren van den
oudsten tijd, rhinoceros, mammuth, mastodon
waren allen plantenetend, zelfs walvisschen
leven ten deele van planten. Insecten zijn alle
plantenetendalleen zijn er sommige die in
onontwikkelde toestand zich voeden met de
bestanddeelen van animale (dierlijke) wezens,
maar kevers, mieren, bijen, vlinders, leven alle
van plantaardig voedsel. Onder de vogels zijn
er wel vele die dierlijk voedsel gebruiken, maar
zij kunnen toch ook van planten leven. En
van de verscheurende dieren is het minstens
twijfelachtig of het vleescheten tot hunne na
tuur behoort.”
Darwin heeft bewezen dat dieren zich aan
veranderde voeding kunnen gewennen en haalt
daarvoor verschillende voorbeelden aan.
„En evenzoo kunnen door verwildering tak
ken inF dorens en door cultivatie dorens in
takken veranderen.*
Al het lijden voleindt zich in die andere
straf op de zonde, welke de dood heet. Wel
heeft de wetenschap menigmaal den dood na
tuurlijk genoemd, alsof die met het leven ge
geven was, maar zij heeft dit niet bewezen.
De dood is een mysterie in vollen zin.
Volgens de natuurwetenschap zijn stof en
kracht, volgens anderen zijn ook de cellen
onsterfelijk. Hoe komt het dan;,dat een orga
nisme uit zulke stoffen en krachten en cellen
samengesteld sterfelijk is Dat organisme wordt
bij den mensch elke zeven jaren vernieuwd,
waarom kan dat proces niet doorgaan en houdt
het na enkele tientallen op
De dood door verval van krachten komt zoo
goed ah nooit voor en wordt ook dun nog
door eene of andere storing in ’t lichaam ver
oorzaakt.
Wat is dan de reden dat de dood bijna alle
menschen wegneemt vóór den tijd en dikwerf
zelfs in de kracht der jaren, in den bloei der
jeugd, in de eerste uren van hun bestaan
Antwoord wetenschap der natuur, gij zwijgt
De Heilige Schrift antwoordtde zonde.
Waren er geen zonden, er waren geen won
den. H. Meulink.
(Wordt vervolgd.)
het nog diezelfde vrijmachtige genade van den
Heere is, waardoor ook nu de onveranderlijke
waarheid Gods nog in ons midden wordt be
diend
De Gereformeerde Kerken hebben sinds de
gezegende dagen der scheiding al veel moeten
geven. Van sommige familie’s mag worden
getuigd, dat ze gelijk de gemeenten in Mace
donië naar vermogen, ja, boven vermogen ge
willig geweest zijnmaar durft gij zeggen, dat
die kerken en die familie’s daaronder verarmd
zijn
O, gewis, de leiding Gods is niet een reken
som, waarvan wij hét antwoord kunnen in
vullen. Niet onze raad, maar de raad des
Heeren bestaat in der eeuwigheid.
Dagen van beproeving zullen voor iedere
Kerk en voor elke familie komen; dien de
Heere liefheeft, kastijdt Hij menigmaal; maar
met al dat geven, als het blijmoedig geschiedt,
zal de gemeente des Heeren niet verarmen.
Wanneer we ons hart zetten op onze goe
deren, dan wordt het noodig, dat de Heere ze
van ons neemtanders zouden ze ons ten ver-
derve zijn. Die rijk willen worden, vallen in
vele verzoekingen.
Weest daarom niet haastig met uw ant
woord als van eene gave wordt gevraagd
voor de Zendingbedenkt, dat de weduwe
haar penningske offerde en dat de barmhartige
Heiland het niet af keurde.
Y.
niet meer.
De geneesheer, dadelijk ontboden, en ook
spoedig gekomen, verklaarde, dat eene beroerte
een einde aan zijn leven gemaakt had.
Ontsteld over dit plotseling sterfgeval, ston
den allen sprakeloos bij elkander.
Jacob’s vrouw was de eerste, die het stil
zwijgen verbrak, door te zeggen„Hjj is mjj
voorgegaan ik zal hem volgen als des Heeren
tijd daar is.”
En nu nam van Houten hét woord en zeide
„ik zie nu hoe de Heere zorgt. De goede Jacob
was heel niet bezorgd, over zijn aanstaand
vertrek, en als wij er over spraken, zeide
hp altoos: „De Heere zal het wel ma
ken, baas1” En de Heere heeft het wèl ge
maakt. Hij heeft hem in Zijne heerlijkheid op
genomen”.
„En de Heere zal het ook voor U wèl ma
ken*, vulde van Houtens vrouw aan, zich tot
de vrouw van Jacob wendende. „Hij is de
Richter der weduwen. Zjj uw oog maar gedu
rig op Hem, en moge Hy u ten Trooster zijn.”
En zie, ook hier zorgde de Heere.
Op den dag, toen Jacob begraven werd, was
er een brief van Baron van W., waarin deze
berichtte, dat hij voor de weduwe van den
ouden Jacob, die reeds als jongen op „Bosch-
oord” in dienst gekomen was, zou zorgen tot
haren dood toe.
Die zorg duurde echter slechts’kortwant
vier maanden later stierf ook Jacob’s vrouw.
Dit een en ander oefende echter ook mee
een gunstigen invloed uit op van Houten.
Een geruimen tijd leefde hy|in zeer opge
wekte stemming, en menigmaal zeide hjj tot
zijne vrouw„Zulk een leven is toch veel aan
genamer, dan altijd dat zuchten en klagen. Gave
de Heere nu maar dat dit altoos zoo bij mjj
bleef, en ik maar voortdurend in zulk eene
stemming kon verkeeren. Ik begrijp nu zoo
goed, dat uw leven veel gelukkiger en aan
genamer is, dan het mijne.”
Doch dan antwoordde zijne vrouw„Lieve
manGod heeft immers Zjjne genade ook in
u verheerlijktEn wat Hij mjj gaf, wil Hjj ook
u geven. Wanneer ge maar niet vooruitloopt,
maar in stil geloofsvertrouwen u aan den Heere
overgeeft, en Hem volgt in eiken weg, en on
der alle levensomstandigheden, dan zal Hjj ook
altoos Zjjn woord vervullen; „Den oprechte
gaat het licht op in de duisternis.”
KUYPER. Vier uwe Vierdagen geb.
Zjjn uitgang te Jeruzalem
In Jezus ontslapen
Voor een distel een Mirt
Gomer zoor den Sabbath
In de schaduw des doods
Vrouwen uit de Schrift
Als gjj in uw huis zit
TWEETAL
te Heeg, (voor Missionair D. d. W.)
ds. van Djjk van Knjjpe en
ds. Krejjt van Berkel.
BEROEPEN
te Hoogvliet: ds. Lindeboom van Zutfen,
te Moordrecht: dhr. van Anken, cand. teUrk,
te Heeg: ds. van Djjk van Knjjpe.
AANGENOMEN
naar Delfzjjlds. Bos van Ten Boer,
naar Langeslagdhr. Tonkens, cand. Th. School.
BEDANKT
voor Kruiningendhr. Tonkens,
voor Hollandseheveldds. Schoemakers van
Ambt Vollenhoven.
AFSCHEID
van Apeldoornds. Vogelaar, met de woorden
uit Matth. 28:20;
van Sleeuwjjkds. Davelaar, met de woorden
uit I Cor. 12325.
De heer P. H. de Jonge, beroepen pred.
te Hoek, hoopt 14 Mei a. s. zjjn intrede aldaar
te doen, na bevestiging door zjjnen vader, ds.
H. G. de Jonge van Dordrecht.
Te Oostburg werd eene afdeeling opge
richt van de Ver. tot Chr. verzorging van
Krankzinnigen in Zeelandde Herv. pred. ds.
v. d. Vlugt werd voorzitter en de Geref. pred.
ds. Veen secretaris. Ook te Zaamslag metds.
van Dis (Herv.) en ds. Tholen (Geref.) als be
stuursleden. Insgelijks te Axel waar de heeren
P. Dregmans, C. Smies en P. v. Hoeven in
het bestuur werden gekozen. Zoo ook te Ter-
neuzen met de heeren J. J. Kense,^G. Meer-
tens en F. DekkerAz. als bestuursleden.
De kerkeraad der Geref. Kerk te Gro
ningen A deelt in De Bazuin mede, dat hjj
zjjne volle instemming betuigt met het oor
deel en den wensch van den kerkeraad der
Geref. Kerk van Smilde A inzake de beleedi-
ging door De Heraut Prof. Lindeboom aange
daan.
Voor den arbeid onder de Hollandsche
visschers op Lerwick en Baltasound zjjn dit
jaar aangezocht de predikanten Wielenga van
Delft en Mejjnen van Vlaardingen, die reeds
van hunne kerkeraden verlof hebben gekregen
om derwaarts te gaan. Ds. Wielenga hoopt
alzoo voor de tweede maal dezen arbeid te
verrichten.
Aan de V. werd met goed’gevolg het
candidaatsexamen in de Theologie afgelegd
door de heeren Buwalda en Huizingh.
De Deputaten-vergadering te Utrecht was
druk bezocht. Een 300-tal personen moesten
in een ander gebouw een onderkomen zoeken
waar de heeren Heemskerk en Talma rede
voeringen hielden. In „Tivoli” sprak dr. Bavinck
over „Christelijke en Neutrale Staatkunde”. Er
heersehte veel geestdrift. De motie van de
Christen-Democraten omtrent het kiesrecht
werd niet aangenomen. Telegrammen werden
verzonden aan onze koningin, aan dr. Kuyper
en aan den Voorz. der Tweede Kamer mr. AS.
Mackay.
Heden, Vrijdagmiddag, zouden ds. de
Brujjn en echtgenoote weer naar hun arbeids
veld te Soemba vertrekken. Het verbljjf in het
vaderland heeft de Heere voor beiden tot ver
sterking en voor mevr, de Brujjn tot herstel
Gids voor militairen.
Tot de verzameling grootere en kleinere
traktaatjes, die het bekende Geref. Traktaat
genootschap „Filippus* ditmaal aan zjjne leden
toezond, behoort ook een boekske van ruim
20 bladz., dat voor den geringen prjjs van 10
cent bjj den heer Mobach, uitgever te Breukeleu,
verkrijgbaar is. Dit boekske is een Gids voor
de zonen uit onze Christelijke kringen, die
„onder dienst* zijn of straks zullen worden
opgeroepen. Volgens den schrjjver zoekt men
ten onrechte bjj de Overheid de voornaamste
schuld van de treurige toestanden, die nog in
het leger en op de vloot bestaan. Dat de
Regeering den godsdienst (ook de vrjjheid van
godsdienst) in het leger ten volste wenscht
geëerbiedigd te zien, toont hjj uit de desbe
treffende artikelen aan. Het groote belang van
de Militairen Tehuizen wordt de betrokkenen
zeer op het harte gebonden. Ernstig is het
woord, dat daarin komt tot de „ouders, zusters,
broers en aanstaanden* van onze militairen.
De adressen der „Vereenigingen, die de zedeljjke
belangen der militairen wenschen te beharti
gen*, alsmede de „Tehuizen voor MilitairdEr"-"
in de onderscheidene garnizoensplaatsen, wor
den opgegeven. Aan het dringend verzoek om
de verspreiding van dit boekje te willen be
vorderen, voldoen wjj gaarne en van harte.
Het is een uitnemende gids, en tevens een
ernstig woord van waarschuwing en vermaan.
Axel. Littooij.
nen spreken met mjjn medechristenen en daar
door het instrument in Gods hand wezen, om
bjj hen de gewenschte liefde in het harte te
ontsteken,* zoo denkt en zegt ge misschien.
Het is waar, dat zoudt ge kunnen doen
maar wanneer ge daarbjj zelf uw hand zorg
vuldig op de sluiting van uw beurs hield,
is het hoogst twjjfelaehtig of uw woord vrucht
zou atwerpen. Het koninkrijk Gods bestaat niet
in woorden, maar in kracht.
„Mjjn gebed gaat dagelijks omhoog, dat de
volheid der heidenen mag ingaan,* zal een
ander zeggen daartoe hef ik mjjne ziel op tot
God, die toch alleen den zegen moet geven.*
Alles waar, mjjn broeder en zustermaar
als ge dan uw dubbeltje of kwartje, dat ge
misschien eens in het jaar voor de Zending
offert, nog een paar maal omdraait tusschen
de vingers, vóór ge het loslaat, vloekt dat niet
uw gebed en uw bede is ongezegend voor uzelf,
omdat ge niet met uw gansehe hart u voor
den Heere hebt gesteld.
Uitgezonden worden door de kerk des Heeren
naar het veld der Zending is heerljjkmaar
dat kan slechts enkelen te beurte vallen.
Praten over de Zending is hoogst nuttig en
als het op stichtelijke wjjze gebéurt, tot eere
van Christus.
Bidden voor de Zending en voor de uitge
zondenen het aangezicht des Heeren zoeken, is
onmisbaar en wordt maar al te veel door ons
vergeten.
Bjj ons allen echter moet de liefde ook in
daden worden omgezet, doordat we mildeljjk
geven voor dit werk des Heeren. Dat is eisch
des Heerendat is openbaring van de lust,
de genegenheid, de dankbaarheid des harten.
Terstond echter hoor ik eene tegenwerping,
die zeer algemeen wordt gemaakt. Er moet
al zooveel worden gegeven en nog schjjnt het
einde niet aan te zjjn gekomennauwlijks
toch zal de vraag voor het eene doel wat
verminderen, of een ander belang wordt de
gemeente weer met meer nadruk op het harte
gebonden.*
Zeer zeker, mjjn lieve vriend, zou ik ant
woorden, en zoo moet het bljjven tot den jong-
sten dag toe. Nauwljjks is in het eene voorzien,
of iets anders komt er voor in de plaats.
Gegeven moet er worden. Geven is geen
last, maar een voorrecht. Geven moge voor
een oogenblik stoffelijk iets armer makenmaar
geestelijk maakt het rjjker als het met blij
moedigheid wordt gedaan. Ge hebt uwe goe-
dèren, hoe weinig dan ook, niet alleen voor
uzelf en voor uwe kinderen of erfgenamen
maar in de eerste plaats, om
Heere te bestieren, ontvangen.
Gjj wilt toch ook geen schatten op de aarde
vergaderenmaar uw grootste schat acht ge
toch het onveranderljjk testament in Christus
en dat uw naam geschreven is in het boek des
levens
Wanneer dat zoo is, valt ook het geven ge
makkelijk; want van dat testament moeten ook
de heidenen hooren en andere schapen moe
ten ook nog worden toegebracht tot de kudde
onder den éénen Herder.
Weet ge wel, dat eene gave voor de Zending
altjjd eene blijmoedige gave der dankbaarheid
moet zijn Bedenken we waarlijk in ons leven
nog, dat onze vaderen op Nederlandschen bo
dem allen heidenen waren, voor stomme afgo
den buigende, dat het alleen was de verkiezende
liefde Gods, waardoor we èn in de zesde èn
in de zestiende eeuw in ons land het zuivere
licht des Woords mochten ontvangen Ja, dat
r
n
n
Q.1
8
1
7
1
1
3
it.
e
1
i
e
r