ZENDING. KERKERADEN en SCHOOLBESTUREN! A ANDEELBEWIJZEN Voorhanden bij Boekh. FANOY Adverteutiëu. Voor het drukken van Verantwoording van Liefdegaven. is de Stoomdrukkerij van A. D. LITTOOIJ Az. te Middelburg bijzonder goed ingericht. BOEKBEOOKDE ELING. Hkida. Kerk- en Schoolnieuws. ze voor den r t (Wordt vervolgd.) 5. e n n >n m Christelijke Joiigelingsvereeniging „Herman Faukeel” vergadert Woensdag 19 April ’savonds acht uur in de consistorie Gasthuiskerk. B(jbel Inl.Lucas 23 van vers 149. Letterkunde „Multatuli*. Namens den Kerkeraad, J. Steketee, Scriba. Ön en e it n ft Ü- j L e' Is er le el f2,40 -2,40 -2,40 -0,90 -1,75 -1,75 -1,75 -1,75 1 'e h ft a ir e n- e- g, n, as et le er ig m et r- at m ie m sn e, is 1- O, n it n e 1- t, De Kerkeraad der Geref. Kerk te Heinkens- zand bericht hiermede, onder hartelijke dank betuiging, de goede ontvangst van eeu post- bewijs groot f 5,van N. N. postmerk Mid delburg. Ofliclëele Berichten. De classis Zierikzee zal D.V. vergaderen op 10 Mei ’s morgens te elf uur. Punten van ’t agendum uiterlyk 28 April aan ’t adres van D. Mulder, corresp. Kruiningen, 11 April 1905. Bedankt voor het beroep naar deze kerk dhr. Iz. Tonkens, Cand. te Groningen. Namens den Kerkeraad, J. Minnaar, Scriba. Want z\j z(jn naar vermogen (ik betuig het), ja boven vermogen gewillig geweest. 2 C»r. 8 3. De liefde tot de zending kan ook worden afgemeten naar het geld, dat men er voor geeft. Dat klinkt prozaïsch ongeestelijkbeneden de waardigheid van het kind Gods. Toch moet men, vóór men deze stelling gaat veroordeelen en verwerpen, eens bedenken, welke bewijzen van liefde men in het openbaar op andere wijze kan geven. Zelf zou een christen zich bereidwillig kun nen verklaren, om tot de heidenen te gaan met den rijken schat des evangelies, ’t Getal der uitgezondenen zal echter bij de grootste offer vaardigheid echter zeer beperkt blijven. Bo vendien zijn niet alleen bereidwilligheid en een liefdevol hart noodigmaar tevens bepaalde gaven door den Heere geschonken, die ons tot zulk een dienst geschikt maken. „Ik zou dan toch veel voor de zending kun- harer gezondheid gezegend. Beware de Heere hen op de lange reis, en geve Hij hun genade om met opgewektheid des harten hun gewich- tigen arbeid te^Soemba te hervatten. Tot Leeraar in de Oude Talen aan het Geref. Gymnasium te Rotterdam is benoemd de heer R. Mulder, doctorandus in de klassieke letteren, thans werkzaam aan het Instituut Noordthey te Voorschoten. De heer A. R. Koster, zoon van den heer P. Koster van Apelscha, onderwijzer aan de Christelijke School te Hijkersmilde en Kloos- terveen is in gelijke betrekking benoemd aan de Chr. School te Winsum-Obergum, en heeft die benoeming aangenomen. Den le Mei hoopt hjj in functie te treden. „De mogelijkheid*, zegt Dr. Bavinck’s Dog matiek „van zulk eene verbastering wordt door de nieuwere natuurwetenschap boven alle ver denking verheven. De palaeöntologie levert zeer weinig fossilen (opgegraven overblijfselen) van scheurende dierende groote dieren van den oudsten tijd, rhinoceros, mammuth, mastodon waren allen plantenetend, zelfs walvisschen leven ten deele van planten. Insecten zijn alle plantenetendalleen zijn er sommige die in onontwikkelde toestand zich voeden met de bestanddeelen van animale (dierlijke) wezens, maar kevers, mieren, bijen, vlinders, leven alle van plantaardig voedsel. Onder de vogels zijn er wel vele die dierlijk voedsel gebruiken, maar zij kunnen toch ook van planten leven. En van de verscheurende dieren is het minstens twijfelachtig of het vleescheten tot hunne na tuur behoort.” Darwin heeft bewezen dat dieren zich aan veranderde voeding kunnen gewennen en haalt daarvoor verschillende voorbeelden aan. „En evenzoo kunnen door verwildering tak ken inF dorens en door cultivatie dorens in takken veranderen.* Al het lijden voleindt zich in die andere straf op de zonde, welke de dood heet. Wel heeft de wetenschap menigmaal den dood na tuurlijk genoemd, alsof die met het leven ge geven was, maar zij heeft dit niet bewezen. De dood is een mysterie in vollen zin. Volgens de natuurwetenschap zijn stof en kracht, volgens anderen zijn ook de cellen onsterfelijk. Hoe komt het dan;,dat een orga nisme uit zulke stoffen en krachten en cellen samengesteld sterfelijk is Dat organisme wordt bij den mensch elke zeven jaren vernieuwd, waarom kan dat proces niet doorgaan en houdt het na enkele tientallen op De dood door verval van krachten komt zoo goed ah nooit voor en wordt ook dun nog door eene of andere storing in ’t lichaam ver oorzaakt. Wat is dan de reden dat de dood bijna alle menschen wegneemt vóór den tijd en dikwerf zelfs in de kracht der jaren, in den bloei der jeugd, in de eerste uren van hun bestaan Antwoord wetenschap der natuur, gij zwijgt De Heilige Schrift antwoordtde zonde. Waren er geen zonden, er waren geen won den. H. Meulink. (Wordt vervolgd.) het nog diezelfde vrijmachtige genade van den Heere is, waardoor ook nu de onveranderlijke waarheid Gods nog in ons midden wordt be diend De Gereformeerde Kerken hebben sinds de gezegende dagen der scheiding al veel moeten geven. Van sommige familie’s mag worden getuigd, dat ze gelijk de gemeenten in Mace donië naar vermogen, ja, boven vermogen ge willig geweest zijnmaar durft gij zeggen, dat die kerken en die familie’s daaronder verarmd zijn O, gewis, de leiding Gods is niet een reken som, waarvan wij hét antwoord kunnen in vullen. Niet onze raad, maar de raad des Heeren bestaat in der eeuwigheid. Dagen van beproeving zullen voor iedere Kerk en voor elke familie komen; dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij menigmaal; maar met al dat geven, als het blijmoedig geschiedt, zal de gemeente des Heeren niet verarmen. Wanneer we ons hart zetten op onze goe deren, dan wordt het noodig, dat de Heere ze van ons neemtanders zouden ze ons ten ver- derve zijn. Die rijk willen worden, vallen in vele verzoekingen. Weest daarom niet haastig met uw ant woord als van eene gave wordt gevraagd voor de Zendingbedenkt, dat de weduwe haar penningske offerde en dat de barmhartige Heiland het niet af keurde. Y. niet meer. De geneesheer, dadelijk ontboden, en ook spoedig gekomen, verklaarde, dat eene beroerte een einde aan zijn leven gemaakt had. Ontsteld over dit plotseling sterfgeval, ston den allen sprakeloos bij elkander. Jacob’s vrouw was de eerste, die het stil zwijgen verbrak, door te zeggen„Hjj is mjj voorgegaan ik zal hem volgen als des Heeren tijd daar is.” En nu nam van Houten hét woord en zeide „ik zie nu hoe de Heere zorgt. De goede Jacob was heel niet bezorgd, over zijn aanstaand vertrek, en als wij er over spraken, zeide hp altoos: „De Heere zal het wel ma ken, baas1” En de Heere heeft het wèl ge maakt. Hij heeft hem in Zijne heerlijkheid op genomen”. „En de Heere zal het ook voor U wèl ma ken*, vulde van Houtens vrouw aan, zich tot de vrouw van Jacob wendende. „Hij is de Richter der weduwen. Zjj uw oog maar gedu rig op Hem, en moge Hy u ten Trooster zijn.” En zie, ook hier zorgde de Heere. Op den dag, toen Jacob begraven werd, was er een brief van Baron van W., waarin deze berichtte, dat hij voor de weduwe van den ouden Jacob, die reeds als jongen op „Bosch- oord” in dienst gekomen was, zou zorgen tot haren dood toe. Die zorg duurde echter slechts’kortwant vier maanden later stierf ook Jacob’s vrouw. Dit een en ander oefende echter ook mee een gunstigen invloed uit op van Houten. Een geruimen tijd leefde hy|in zeer opge wekte stemming, en menigmaal zeide hjj tot zijne vrouw„Zulk een leven is toch veel aan genamer, dan altijd dat zuchten en klagen. Gave de Heere nu maar dat dit altoos zoo bij mjj bleef, en ik maar voortdurend in zulk eene stemming kon verkeeren. Ik begrijp nu zoo goed, dat uw leven veel gelukkiger en aan genamer is, dan het mijne.” Doch dan antwoordde zijne vrouw„Lieve manGod heeft immers Zjjne genade ook in u verheerlijktEn wat Hij mjj gaf, wil Hjj ook u geven. Wanneer ge maar niet vooruitloopt, maar in stil geloofsvertrouwen u aan den Heere overgeeft, en Hem volgt in eiken weg, en on der alle levensomstandigheden, dan zal Hjj ook altoos Zjjn woord vervullen; „Den oprechte gaat het licht op in de duisternis.” KUYPER. Vier uwe Vierdagen geb. Zjjn uitgang te Jeruzalem In Jezus ontslapen Voor een distel een Mirt Gomer zoor den Sabbath In de schaduw des doods Vrouwen uit de Schrift Als gjj in uw huis zit TWEETAL te Heeg, (voor Missionair D. d. W.) ds. van Djjk van Knjjpe en ds. Krejjt van Berkel. BEROEPEN te Hoogvliet: ds. Lindeboom van Zutfen, te Moordrecht: dhr. van Anken, cand. teUrk, te Heeg: ds. van Djjk van Knjjpe. AANGENOMEN naar Delfzjjlds. Bos van Ten Boer, naar Langeslagdhr. Tonkens, cand. Th. School. BEDANKT voor Kruiningendhr. Tonkens, voor Hollandseheveldds. Schoemakers van Ambt Vollenhoven. AFSCHEID van Apeldoornds. Vogelaar, met de woorden uit Matth. 28:20; van Sleeuwjjkds. Davelaar, met de woorden uit I Cor. 12325. De heer P. H. de Jonge, beroepen pred. te Hoek, hoopt 14 Mei a. s. zjjn intrede aldaar te doen, na bevestiging door zjjnen vader, ds. H. G. de Jonge van Dordrecht. Te Oostburg werd eene afdeeling opge richt van de Ver. tot Chr. verzorging van Krankzinnigen in Zeelandde Herv. pred. ds. v. d. Vlugt werd voorzitter en de Geref. pred. ds. Veen secretaris. Ook te Zaamslag metds. van Dis (Herv.) en ds. Tholen (Geref.) als be stuursleden. Insgelijks te Axel waar de heeren P. Dregmans, C. Smies en P. v. Hoeven in het bestuur werden gekozen. Zoo ook te Ter- neuzen met de heeren J. J. Kense,^G. Meer- tens en F. DekkerAz. als bestuursleden. De kerkeraad der Geref. Kerk te Gro ningen A deelt in De Bazuin mede, dat hjj zjjne volle instemming betuigt met het oor deel en den wensch van den kerkeraad der Geref. Kerk van Smilde A inzake de beleedi- ging door De Heraut Prof. Lindeboom aange daan. Voor den arbeid onder de Hollandsche visschers op Lerwick en Baltasound zjjn dit jaar aangezocht de predikanten Wielenga van Delft en Mejjnen van Vlaardingen, die reeds van hunne kerkeraden verlof hebben gekregen om derwaarts te gaan. Ds. Wielenga hoopt alzoo voor de tweede maal dezen arbeid te verrichten. Aan de V. werd met goed’gevolg het candidaatsexamen in de Theologie afgelegd door de heeren Buwalda en Huizingh. De Deputaten-vergadering te Utrecht was druk bezocht. Een 300-tal personen moesten in een ander gebouw een onderkomen zoeken waar de heeren Heemskerk en Talma rede voeringen hielden. In „Tivoli” sprak dr. Bavinck over „Christelijke en Neutrale Staatkunde”. Er heersehte veel geestdrift. De motie van de Christen-Democraten omtrent het kiesrecht werd niet aangenomen. Telegrammen werden verzonden aan onze koningin, aan dr. Kuyper en aan den Voorz. der Tweede Kamer mr. AS. Mackay. Heden, Vrijdagmiddag, zouden ds. de Brujjn en echtgenoote weer naar hun arbeids veld te Soemba vertrekken. Het verbljjf in het vaderland heeft de Heere voor beiden tot ver sterking en voor mevr, de Brujjn tot herstel Gids voor militairen. Tot de verzameling grootere en kleinere traktaatjes, die het bekende Geref. Traktaat genootschap „Filippus* ditmaal aan zjjne leden toezond, behoort ook een boekske van ruim 20 bladz., dat voor den geringen prjjs van 10 cent bjj den heer Mobach, uitgever te Breukeleu, verkrijgbaar is. Dit boekske is een Gids voor de zonen uit onze Christelijke kringen, die „onder dienst* zijn of straks zullen worden opgeroepen. Volgens den schrjjver zoekt men ten onrechte bjj de Overheid de voornaamste schuld van de treurige toestanden, die nog in het leger en op de vloot bestaan. Dat de Regeering den godsdienst (ook de vrjjheid van godsdienst) in het leger ten volste wenscht geëerbiedigd te zien, toont hjj uit de desbe treffende artikelen aan. Het groote belang van de Militairen Tehuizen wordt de betrokkenen zeer op het harte gebonden. Ernstig is het woord, dat daarin komt tot de „ouders, zusters, broers en aanstaanden* van onze militairen. De adressen der „Vereenigingen, die de zedeljjke belangen der militairen wenschen te beharti gen*, alsmede de „Tehuizen voor MilitairdEr"-" in de onderscheidene garnizoensplaatsen, wor den opgegeven. Aan het dringend verzoek om de verspreiding van dit boekje te willen be vorderen, voldoen wjj gaarne en van harte. Het is een uitnemende gids, en tevens een ernstig woord van waarschuwing en vermaan. Axel. Littooij. nen spreken met mjjn medechristenen en daar door het instrument in Gods hand wezen, om bjj hen de gewenschte liefde in het harte te ontsteken,* zoo denkt en zegt ge misschien. Het is waar, dat zoudt ge kunnen doen maar wanneer ge daarbjj zelf uw hand zorg vuldig op de sluiting van uw beurs hield, is het hoogst twjjfelaehtig of uw woord vrucht zou atwerpen. Het koninkrijk Gods bestaat niet in woorden, maar in kracht. „Mjjn gebed gaat dagelijks omhoog, dat de volheid der heidenen mag ingaan,* zal een ander zeggen daartoe hef ik mjjne ziel op tot God, die toch alleen den zegen moet geven.* Alles waar, mjjn broeder en zustermaar als ge dan uw dubbeltje of kwartje, dat ge misschien eens in het jaar voor de Zending offert, nog een paar maal omdraait tusschen de vingers, vóór ge het loslaat, vloekt dat niet uw gebed en uw bede is ongezegend voor uzelf, omdat ge niet met uw gansehe hart u voor den Heere hebt gesteld. Uitgezonden worden door de kerk des Heeren naar het veld der Zending is heerljjkmaar dat kan slechts enkelen te beurte vallen. Praten over de Zending is hoogst nuttig en als het op stichtelijke wjjze gebéurt, tot eere van Christus. Bidden voor de Zending en voor de uitge zondenen het aangezicht des Heeren zoeken, is onmisbaar en wordt maar al te veel door ons vergeten. Bjj ons allen echter moet de liefde ook in daden worden omgezet, doordat we mildeljjk geven voor dit werk des Heeren. Dat is eisch des Heerendat is openbaring van de lust, de genegenheid, de dankbaarheid des harten. Terstond echter hoor ik eene tegenwerping, die zeer algemeen wordt gemaakt. Er moet al zooveel worden gegeven en nog schjjnt het einde niet aan te zjjn gekomennauwlijks toch zal de vraag voor het eene doel wat verminderen, of een ander belang wordt de gemeente weer met meer nadruk op het harte gebonden.* Zeer zeker, mjjn lieve vriend, zou ik ant woorden, en zoo moet het bljjven tot den jong- sten dag toe. Nauwljjks is in het eene voorzien, of iets anders komt er voor in de plaats. Gegeven moet er worden. Geven is geen last, maar een voorrecht. Geven moge voor een oogenblik stoffelijk iets armer makenmaar geestelijk maakt het rjjker als het met blij moedigheid wordt gedaan. Ge hebt uwe goe- dèren, hoe weinig dan ook, niet alleen voor uzelf en voor uwe kinderen of erfgenamen maar in de eerste plaats, om Heere te bestieren, ontvangen. Gjj wilt toch ook geen schatten op de aarde vergaderenmaar uw grootste schat acht ge toch het onveranderljjk testament in Christus en dat uw naam geschreven is in het boek des levens Wanneer dat zoo is, valt ook het geven ge makkelijk; want van dat testament moeten ook de heidenen hooren en andere schapen moe ten ook nog worden toegebracht tot de kudde onder den éénen Herder. Weet ge wel, dat eene gave voor de Zending altjjd eene blijmoedige gave der dankbaarheid moet zijn Bedenken we waarlijk in ons leven nog, dat onze vaderen op Nederlandschen bo dem allen heidenen waren, voor stomme afgo den buigende, dat het alleen was de verkiezende liefde Gods, waardoor we èn in de zesde èn in de zestiende eeuw in ons land het zuivere licht des Woords mochten ontvangen Ja, dat r n n Q.1 8 1 7 1 1 3 it. e 1 i e r

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3