I I Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Onder Redactie vanDs. L. BODMA, Ds. H V. LAMAN en Ds. A. LITTOOIJ. in Vrijdag 3 Maart 1905. No. 36. 2e Jaargang. UIT HET WOORD. Drukker-Uitgever R A. .0 50 m IK Bouma. V A It I A. g. n a r r 70 cent. 3 cent. r >0 75 ABONNEMENTSPRIJS per half jaar franco per post Enkele nummers 50 75 0 ,0 15 ;et :s- ite ag lo. !5. Art. 36. Het is al vele jaren geleden dat de prov. Synode van Zeeland aan de Generale Synode het voorstel deed, art. 36 onzer geloofsbelijdenis te wijzigen, wijl de Kerken niet langer ge loofden, dat de afgoderij en de ketterij in het algemeen, moesten uitgeroeid worden, gelijk de vaderen dat bedoelden, (hoewel bijna nooit deden) dat is, met geweld. De Chr. Ger. Kerken in Synode vergaderd, gingen op het voorstel niet in, omreden zij er den tyd nog niet voor gekomen achtten. Verscheidene jaren later werd deze zaak on gedacht aan de orde gesteld, op de Synode der Ger. Kerken te Middelburg (1896). Niet de Kerken, maar de gezamenlijke pro fessoren, ter Synode tegenwoordig, deden dat. Toen allen, als naar gewoonte, instemming met de belijdenis der Ger. Kerken moesten betuigen, deden zij dat ook. Doch voor de Sy node uiteenging, kwamen zij met het hier vol gend gravamen „Met alle leden der Synode den llden Augus tus door den voorzitter opgeroepen, om door het opstaan van hunne zitplaatsen instemming te betuigen met de Formulieren van Eenigheid der kerken, hebben ook ondergeteekenden aan deze oproeping gevolg gegeven, zonder daarbij uitdrukkelijk melding te maken van hun gra vamen tegen ééne zinsnede in art. 36 der Be lijdenis. Zij onthielden zich hiervan, overmits drachtige samenwerking, en den zegen van den Heere onzen God en Koning wedergeven» Ach, wy missen nu zooveel van al het oven genoemde. Er is geestelijke dorheid hier en geestelijk leven in Wales, dat tot het door ons, niet zonder recht en reden, nog kort ge leden, geminachte Engeland behoort. De wind blaast waarheen hij wil Doch hoe gewenscht hare wegneming ook is, als de kerkelyke vertegenwoordiging niet in overeenstemming is, met hetgeen in dezen in de Kerken leeft, kunnen wy eene schijn baar, zonder eene wezenlijk eerlijke oplossing verkrijgen. Daarvoor nu beware de Heere om Zyns Naamswil Zy’ne KerkenWat in de Kerken inzake de opleiding leeft, komt, ontegenzeg- gelyk op de Classes het beste uit, omreden daar alle kerken rechtstreeks vertegenwoordigd zyn, en zy dus één voor één zich kunnen uit spreken. De knoop doorhakken, en zoo uit de impasse komen, neen, dat mag niet. Door dat te doen, geneest men de wonde niet. De Kerken moeten om ’s Heeren, om zich zelfs en om ’s lands belang wil, saam de oplossing zoeken, zóó zoeken, dat ze niet rus ten, voor zy ze hebben gevonden. Kan het niet, in liefde en vrede, in betrek king tot de opleidingnaast elkander, dan moet door wederzijds wat toe te geven de ge- Waar een wil is, is een weg. Doch er is, helaas, reden om te twijfelen, of de tyd er thans reeds voor gekomen is. Van dat eenparig, ootmoedig, biddend ver langen bespeurt men ten minste zoo weinig. Bazuin en Heraut slaan in de laatste weken allerminst deze toonen aan. ’t Is of er persoonlijke aanklachten en pro cessen moeten komen, en dat óók naar aanlei ding van hetgeen men als leden eener pers- vereeniging meende te moeten bespreken, zelfs zonder dat geweten wordt, wat het resultaat der bespreking is geweest. Als die dingen op de Synode moeten komen, dan belooft ze niet veel goeds. Laten de broeders van hooge positie en dies van groote verantwoordelijkheid samen spreken en terugnemen wat niet broederlijk was. Littoow. Ja, zegt ge, dit geloof ik ook wel, maar welke vertroosting ligt daarin voor myn persoonlijk leven. Ik versta u. Gy wilt zeggen, dat God zyn volk bevrijden zal uit elke ongelegenheid, staat bü u vast, doch crii ziet on de heden, welke uw deel zyn zonder te weten, hoe ze ooit uit den weg geruimd zullen wor den. Vloeit dit echter by u niet uit hetzelfde gebrek voort, waaraan Israël leed Komt het niet, omdat uw oog enkel ziet op wat tegen is? Ga uit, en zie naar boven, aanschouw de macht en de wijsheid uws Gods, welke de sterren u prediken, en gij zult verstaan, dat de grootheid Zyner krachten en de sterkte van Zyn vermogen oneindig is, en wanneer ge dit waarlijk verstaat, en levendig beseft, dan zult ge immers met lof en prys voor Zyn naam vervuld uitroepenhet is den Heere niet te wonderlijk om my een weg te banen, om my kracht en wysheid te geven, om my uit te helpen en te redden, en gij zult uwen weg op Hem wentelen in het vertrouwen, dat Hy die eene onbepaalde heerschappij over de sterren oefent, ook u zal leiden door Zyn raad. Waar lijk, hoe meer u de grootheid Gods duidelijk wordt, hoe meer de sterkte van Zyn vermogen u in ’toog valt, hoe vrijmoediger gy uwe hope zult stellen op Hem, die ook in uw leven wil laten uitkomen, dat Hy groot van raad en machtig van daad is. D. LITTOOIJ Az. MIDDELBURG. ken, die herkozen of gekozen worden, maar ook, ja meer dan anders de Ministers. Nu reeds toch gaat de stryd en blijkt het dat hy in Juni gaan zal, over de hoofden der afge vaardigden henen, tégen het Ministerie, by name tegen den Minister-president, Dr. A. Kuyper. Maar achtten zy, die het om den val van dit Ministerie te doen is, dan Dr. Kuyper en zyne mede ministers voor mannen die weinig uit voeren en van geringe beteekenis zyn Gan- schelijk niet. Van de groote werkkracht, van den moed, van de bekwaamheid van ons hui dig Ministerie zyn de deskundigen onder hen gewisselyk overtuigd. Het gaat om de chris telijke beginselen, die het Ministerie belydt en weer inwerken wil in de door hunne en onze tegenstanders gemoderniseerde wetten en in het door hen gemoderniseerde leven, d. i. het le ven zonder den God en den Christus des Bybels. Als deze Ministers öök de anti-ehristelyke beginselen voorstonden, zouden zy met hen ingenomen, en sommigen hunner zelfs hun trotsch zyn. De stryd, die gestreden wordt en zal worden, gaat in den diepsten grond over en om de modern-anti-ehristelyke en de algemeen chris telijke levensbeschouwing. Het gaat om de vraagzullen de vertegenwoordigers des volks al or zrtc» oeiyaers zyn van -it... ginselen Welke levensopvatting zal het winnen en thans triomfeeren, zie, dat is de vraag, die zal beantwoord worden. Zij weten, dat, als de meerderheid de modern- anti-ehristelyke beginselen is toegedaan, dit beteekenisvolle, krachtig en werkzame Minis terie moet aftreden, ’t Is de oude stryd vóór of tégen den God des Bybels. Hoe gewichtig dus. Van hoe grootbelang! Welk eene dure roeping hebben wij allen in dezen te betrachten Voor de eere Gods, voor de rechten van den Christus Gods, voor het heil van vorstenhuis en volk mogen en moe ten wy den stryd aanbinden. Er moet gebe den en gearbeid worden. En wel zóó, dat wij niet de goedkeuring der tegenstanders, maar wél die van den Heere, Heere, kunnen ver wachten. Wordt er waarlyk gebeden en alzoo gewerkt, dan is er reden om te hopen dat dit jaar tot de onvergefelijk ryk gezegende zal be hoor en. Ook op kerkelyk gebied is, kan althans 1905 een zeer belangrijk jaar zyn. Als de verkiezingen voor de volksvertegenwoordiging afgeloopen zyn, hebben de benoemingen voor de Generale Synode der Gereformeerde Kerken reeds plaats gehad, en zal weldra de Synode te Utrecht gehouden worden. Verscheidene Deputaten, door de vorige Synode benoemd, hebben het resultaat van hunnen arbeid en mitsdien hunne voorslagen, die ter Synode moeten behandeld worden, reeds aan de kerken gezonden. De herziening der Kerkenorde, eene nieuwe regeling voor Emeriti-predikanten, predikants-weduwen en weezen en de aanbevolen wijziging van art. 36 der Ned. Geloofsbelijdenis komen daarbij aan de orde. By alles wat er te behandelen zal zyn, zyn reeds deze ovengenoemde onderwer pen van zeer groot belang. Wat er kome.... de quaestie der opleiding hoop ik dat er niet by vernieuwing aan de orde zal worden gesteld. Of het dan geen tijd wezen en hoogst wen- schelyk zijn zou, dat deze quaestie opgelost en uit het midden weggenomen werd Gewisselijk ja. Kon ze op bevredigende wijze dit jaar tot het verledene gaan behooren, het zou velen met my tot groote vreugde zyn. Wat meer zegt, het zou aan de Kerken ruste, vrede, een- nen aanschouwen die storelooze orde, welke in de sterrenwereld heerscht, en wanneer wy daarbij bedenken, wie Hij is, die alle deze sterren voortgebracht heeft, die ze alle in ’t aanzijn bewaart, die ze allen langs eigen banen voortleidt, dan beginnen wy te komen onder den indruk van zyne grootheid en macht, en wy verstaan, dat niemand tegen den Heere geschat kan worden Hoe klein wordt nu elke macht, die op aarde is, hoe gering elke heer schappij, welke zich verheft tegen de gemeente des Heeren, en worden wy hiervan diep en levendig overtuigd, dan verdwijnt alle vrees, die ons leven beknelt, en wy ademen weer vry waar al de sterren zonder dat er zelfs ééne is die zich verzet. Zy’ne wenken gehoorzamen daar kunnen wy er op rekenen, dat geen aardsche machten de uitvoering van Zyn raad zullen verhinderen. Laat de wereld zich beroemen op hare sterkte en die sterkte aanwenden tegen het erfdeel des Heeren, het zal haar niet baten, want onze God beschikt over heirscharen die nog immer de overwinning hebben bevochten. Zoo heeft de beschouwing van den sterren hemel menigen Israëliet gesterkt in het ver trouwen op zyn God, en zoo moeten wy nog alty'd uitgaan en onze oogen omhoog heffen Wy zyn zoo genegen om enkel te zien op aardsche macht en grootheid, en het komt wel voor, dat de machtigen kunnen doen wat zy verkiezen. Nog alty’d is het volk des Heeren in de wereld, en die laatste is sterk als Babel weleer, en niet minder vijandig tegen allen, die des Heeren Naam belyden. Ziende op die macht, die zich dreigend verheft, en op de bittere vijandschap, die uit woord en daad spreekt, zouden wy den moed kunnen laten zinken en tot de gedachte komen, dat wy wel nooit uit de omklemming zullen geraken, en om die reden moet ge het oog omhoog heffen en het richten op de hemelen boven uw hoofd. Het is waar, dat de Oostersche hemel in heer lijkheid den onze overtreft, maar ook wy kun- Met medewerking van onderscheidene Predikanten. PRIJS DER ADYERTENTIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. HET OOG OMHOOG. Heft uwe oogen op omhoog en ziet, wie deze dingen geschapen heeft, die in getale hun heir voortbrengt, die ze alle bij name roept, vanwege de grootheid zijner krach ten en omdat Hij sterk van vermogen is wordt er niet één gemist. Jbs. 40 26. Israël in ballingschap zuchtende was treu rig, want het miste zooveel, waaraan het hart innig gehecht was. Het zag rondom zich, en wat het aanschouwde stemde nog meer tot droefenis. De Babyloniër, die de heilige stad en den heiligen tempel verwoest had, was steeds sterker geworden, en het scheen wel, alsof die macht nooit meer van wankelen of wyken zou weten. Met de volkeren der aarde scheen hy te kunnen doen, wat goed was in zyne oogen, en het juk dat hy op den schou der legde was zwaar om te dragen. Al wat Israël zag, wis wel geschikt om hem tot de overtuiging te brengen, dat de macht van zyn tegenstander groot en zy’ne heerschappij onoverwinnelijk was. Daarom was het noodig, dat het oog voor iets anders kreeg en de roepstem ging tot hen uit: Heft uwe oogen op omhoog, richt ze van de aarde, van Babels macht af, en heft ze omhoog. Niet langer naar beneden, maar naar boven mueL ge zien, en uwe aandacht vestigen op wat daar ge schiedt. Zie, op deze noodiging verlaat een Israëliet zijne tent en staat daar alleen op de wijde vlakte. De avond daalt, de zon werpt haar laatste stralen op aarde, en daar aan schouwt hij den hemel, smetteloos blauw, en op dit uitgesterkte veld, dat geen grenzen schijnt te kennen ziet hy ster by ster te voor schijn komen. Om hem heen wordt het al stiller en stiller, maar boven hem verrijzen al door meer sterren, welke hun heerlijk licht uitstralen. Nu zyn oog eenmaal open is voor de wonderen der hemelen, ontdekt hy altijd meer van die lichtende stippen, en hy aan schouwt in die duizende sterren een leger, dat door den Bevelhebber uitgeleid wordt. In volmaakte orde neemt ieder de eigen plaats in, en in die machtige gelederen wordt er niet een enkele gemist. Niet ééne waagt het zich aan het bevel te onttrekken, en alle vol gen de leiding, waaraan zy onderworpen zyn. Terwijl hy daar staat, en deze dingen ziet, vergeet hy Babel en zyne macht, en in heilige verrukking hoort ge hem zeggeno Heere, onze Heere, hoe heerlijk is uw Naam op de gansche aarde, die gy uwe majesteit gesteld hebt boven de hemelen, en het duurt niet lang, of hy zinkt neer in ’t stof en durft zich weer verlaten op Hem, Wiens troon hooger staat dan die van Babylon. Een belangrijk jaar. Het jaar 1905 is een zeer belangrijk jaar, met het oog op den oorlog die nog alty’d in het Oosten woedt en die naar beslissing zoekt, om veel en velerlei dat er mee gepaard gaat, er mee in verband staat en uit voortvloeit, ja daar tot den hemel schreit. De uitslag kan onbereken- en onafzienbare gevolgen hebben voor het gele en het blanke ras, by name voor Europa en voor Nederland. Voor Nederland, met het oog op zyne omvangrijke, ryke bezit tingen die het in het Zuid-Oosten, in de na bijheid van Japan, heeft. Maar ook afgedacht van dezen oorlog en zyn gevolgen zal dit jaar voor ons een hoogst belangrijk zyn én op staatkundig én op ker kelijk gebied. In Juni toch moeten al de le den der Tweede Kamer aftreden en voor den tyd van vier jaren indien tusschentyds geen ontbindingen plaats hebben herkozen of door andere mannen vervangen worden. By deze verkiezing nu zyn niet slechts zy betrok- i I 9 I jr- ir- Zeeuwsch Kerkbla

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 1