I FEUILLETON. Laman. Kerk- en Schoolnieuws. ex. L. Officiëele Berichten. r De Raad der Ger. Kerk te Middelburg B deelt mede, dat in zijn laatste vergadering de Orgelcommissie by monde van haren Penning meester rekening en verantwoording van haar ontvangsten en uitgaven gedaan heeft, en dat daarbij gebleken is, dat zjj na alles betaald te hebben, een klein batig slot had, ’t welk tot hetzelfde doel bestemd blijft. Voor al die moeite is aan de commissie dank betuigd. Namens genoemden Kerkeraad, L. Bouma, Praeses. 8. dbn Habtigh, Scriba. I Souburg. De Zendingscommissie alhier be staat uit 9 personen, n.l.J. Dorleyn, voor zitter, P. Alewjjnse, secretaris, I. Kluifhout, penningmeester, D. Kaljouw, vice-voorzitter M. C. van de Putte (diaken) vice-secretaris, M. Dorlejjn (oud.), A. Hollestelle, W. de Visser en A. Vos Jr. Geen wonder dat in die dagen Ds. Volze- ling aan Ds. Gelderman te Koudenburg schreef „Voor ruim twee maanden kondet gij ons me- dedeelen dat de Heere groote dingen deed, thans moeten wij u melden, dat de wegen des Heeren voor ons in de donkerheid liggen. Onzen geliefden Rabbi Samuel, van wien we zooveel hoopten voor de toekomst, is in de handen der Joden gevallen. En hoewel we geen oogenblik gelooven, dat hy tot het Joden dom teruggekeerd is, en nog geen enkel oogen blik hebben getwijfeld aan de oprechtheid zijner bekeering, zjjn we toch door deze ge schiedenis diep geschokt. Vooral zijne vrouw schy'nt hem de Joden in de hand gespeeld te hebben. Althans in een der Joodsche Couranten werd zy hierom geprezen.” Dat ook Ds. Gelderman ontstelde, toen hjj dit bericht ontving, laat zich gemakkelijk be grijpen. Toen alle nasporingen gedurende eenige weken achtereen zonder eenig gevolg bleven, en nergens één enkel lichtpunt te ontdekken was, lieten Ds. Volzeling en zjjn vrienden de zaak rusten. Een oogenblik was er nog sprake van, een brochure uit te geven, en daarin de gansche geschiedenis tot in de kleinste bijzon derheden toe te beschrijven, opdat dit dan wellicht leiden mocht tot de ontdekking, waar Rabbi Samuël zich bevond, doch om bijzondere In „een BABBI SAMLEL. Eene geschiedenis uit het laatst der vorige eeuw DOOB P E K A H. geen men in de ouderen laakt. Als de innig heid, de teederheid in den godsdienst te loor gaat, als men meer van den „dienst” vervuld is dan van „God”, dan gaat de kerk, naar den mensch gesproken, dood. En nu de toepassing. Onder al de krankheden, waarvan de chris ten genezen moet worden, behoort ook de nei ging tot eenzijdigheid. God is niet eenzijdig, maar alzijdig. Hij is allen alles. En nu is des Christens ideaal ook daarin den beelde Gods gelijkvormig te worden, dat hij een mensch Gods zij, tot alle goede werk volmaaktelijk toe gerust. Indien gij waarlijk een Christen zyt, mijn lezer, dan zegt ge hierop i ja, zoo is mijn ide aal, en al heb ik het niet verkregen, ik jaag er toch naar, of ik het grijpen mochtallen alles, en alles geheel te zijn. redenen werd dit plan niet ten uitvoer gebracht. Ds. Volzeling en zijn vrienden bleven echter nog altijd naar alle zijden uitzien of zich ook iets voordeed, waardoor men hem op het spoor kon komen, doch ook weer tevergeefs. Ds. Bavinck. Ds. J. Bavinck, laatst predikant te Kampen, thans een wèlverdiende rust genietend te Wa tergraafsmeer, hoopt Zondag a.s. zjjn 8Osten jaardag te herdenken. De Heere, die dezen Zijnen dienstknecht zulk een lang leven en zoo vele zegeningen schonk, zy Z.Ew. verder naar ziel en lichaam ten goede nabij eu gedachtig. De weggelegde krone der volkomene overwinning zij het bly vooruitzicht, dat hem streelt bij het naderen van den dood. Onze hartelyke gelukwenschen en welgemeende zegenbeden op deez’ heuglij ken dag aan onzen vroegeren Leeraar, onder wiens gastvrij dak wy zoo menigen Zondag avond gezellig en leerzaam mochten doorbren gen van wiens stichtelijke en voortreffelijke bediening des Woords wij zoo vele jaren rijke vruchten mochten plukken. De Heere zegene Z.Ew. uit Sion V. Een duister einde. Weer een week later meldde een ander be richt in diezelfde Courant, dat Rabbi Samuël en de zijnen waren opgenomen in een Joodsch Hotel in de Jodenbuurt. Hierop ging de heer de Jager aldaar infor- meeren, doch hjj kwam al spoedig te weten dat ook dit geheel gelogen was. Een bezoek door den heer de Jager bij den Redacteur-Uit- gever dier Courant, bracht aan het licht dat deze er zelf ook niets van wist. Intusschen lieten Ds. Volzeling en zijne vrien den geen middel onbeproefd, om iets van Rabbi Samuël te ontdekken. By de politie en by de Justitie werd van het geval aangifte gedaan, doch wyl men hoegenaamd geenerlei gegevens had van Rabbi Samuël zelf, dat hjj tegen zijn zin zou ontvoerd zyn, of iets dergelyks s«heen men ook daar aan de zaak niet veel te kunnen doen. Een onderzoek, ingesteld om te zien of Rabbi BEDANKT voor Berlikum ds. Ingwersen van Koudekerke voor Zwartsluis ds. Elshove van Breukelen voor Grand Rapids ds. Koers van Den Helder. Aan de Geref. Kerk A te Zaandam, is door een hunner leden onder zekere voor waarde eene som van f5000 geschonken. Door de raden der Herv. en Geref. Ker ken te Sprang worden ernstige pogingen aan gewend tot stichting eener School met den Bybel. De classis Bolsward der Gereformeerde Kerken heeft in hare vergadering van 1 Febr. met algemeene stemmen tot den dienst des Woords toegelaten den heer J. Ridderbos theol. docts, beroepen predikant by de Gereformeerde Kerk te Oosterend (Fr.) In allen eenvoud werd de vorige week Woensdagmiddag het stoffelijk overschot van Ds. R. K. Brouwer op „Nieuw-Eik-en-Duinen“ ter aarde besteld. De Kerkeraad volgde achter den lijkstoet, loopende vanaf het sterfhuis. De overledene werd door ouderlingen en diakenen grafwaarts gedragen. Aan de groeve werd gesproken door Ds. Doorn namens de gemeentedoor Ds. Kramer van Monster namens de classisdoor Ds. Sikkel van Amsterdam, als oud-dienaar der Kerk alhier door Ds. Brummelkamp na mens den Geref. Schoolbonddoor ouderling Van Maanen namens het Militair Tehuis. Ds. van Lummel van Delft dankte namens de fa milie voor de eer den overledene bewezen. Een talrijke schare woonde deze droeve plech tigheid by, w.o. tal van predikanten van elders en de Minister Idenburg en kolonel van Lö- ben Seis. Ook de weduwe met haar oudste kinderen waren van deze teraardebestelling getuigen. Er werd niet gebeden en gezongen, en ook geen kransen dekten de kist. Alles werd door ernstigen eenvoud gekenmerkt. Afgewezen. Wat te verwachten was, is geschied. Het verzoek, door den Raad der Geref. Kerk (A.) te Axel, tot den gemeenteraad gericht om de vergunning-loealiteiten op Zondag te sluiten, is gewezen van de hand. Als beweegre denen om afwijzend te beschikken, werden volgens de Ax. Ct. aangevoerd, dat wy hier eene gemengde bevolking hebbeni/s gedeelte is katholiek’s morgens om 6 ure of half zes komen deze menschen al naar de kerk, en het Opwinding no. 28 werd, door ons geschreven over geestelijk opwaken/ naar aanleiding van de bekende verschijnselen, die tegenwoordig in Wales worden waargenomen? Natuurlijk hebben wy ons in deze verschijnselen verblyd, erkennende dat de Heere regeert en Hy de Almachtige is, die Zyn Geest slechts behoeft uit te zenden, ‘om de dooden levend te maken. Maar ook hebben wij verklaard, dat voor ons zoo’n plotselinge bekeering van duizenden vreemd is, en daarom gevraagd„Wat zal het einde zjjn?® er op wijzend, dat, indien de ken merken eener waarachtige bekeering gemist worden, deze beweging niets anders is dan „eene uiterlyke opwinding? Van een Dienaar des Woords te Cardiff in Zuid-Wales, ontving, inzake deze opwekking te Wales, ds. Winkel van Sloterdyk een schrij ven, dat in De Heraut, werd opgenomen en waarin o.m. het volgende werd medegedeeld. „Ik heb nog geen meeting bygewoond, doch enkele van mjjne vrienden deden het, en niet één goed getuigenis heb ik tot hiertoe ont vangen. Twee achtenswaardige mannen ver klaren eenstemmigte vreezen, dat de beweging grootendeels het gevolg is van bloot mensche- Ijjke opwinding. Er schijnt nauwelijks eenige eerbied, of beven voor Gods Woord gevonden te worden. By de samenkomsten is er weinig prediking van of onderwijzing in het Woord te vinden. Er wordt gewerkt op het gevoel, en daarna staat men onmiddelljjk op en belydt Christus. Waar zullen die haastige belijders belanden, wanneer het eerste vuur wat bek >eld is Zulk een onmiddelljjk belijdenis doen van zyn bekeering, komt niet overeen met hetgeen ik in myn eigen ziel ervaren heb. Het is mo- geljjk dat de zeug gewasschen wordt, maar als haar aard niet radicaal veranderd wordt, Koudekerke, 30 Januari. Gisteren werden wij verblijd, doordien onze geliefde leeraar Ds, H. Ph. Ingwersen aan de gemeente mededeelde, dat hy vryhejd gevonden had om voor de roeping naar de kerk van Berlikum te bedanken. Moge dit besluit ten rijken zegen voor onze gemeente wezen, en de kerk van Berlikum spoedig den man vinden dien de Heere in zyn guust voor haar heeft beschikt. Namens den Kerkeraad der Geref. Kerk te Koudekerke, P. Boone Se., Scriba. zou bespottelyk zyn, om hen waar de her- I bergen gesloten waren in de koude te laten staan, terwijl moeilijk particulieren zullen ge vonden worden, die dan reeds voor die kerk gangers hun deur openzetten. Voorts komen des Zondags hier automobilisten en fietsers uit Belgiëmoeten die lui zoo maar op straat blyven staan? En dan de trein; bezwaarlijk zal het gaan den ganschen dag de herbergen te sluiten, met het oog op de reizigers, die den Zondag gebruiken om te reizen. Het zjj zoo! Slechts ééne stem werd ter in williging van dit verzoek gehoord. Dat stelde ons wel ietwat te leur. Eerljjk gezegd, hadden wij gerekend op 5 van de 11 stemmen. De kerkeraad heeft intusschen gedaan, wat ijj meende te moeten doen. De nieuwe drank wet gaf gelegenheid tot beperking van drank misbruik op Zondag, en alzoo tot meerdere heiliging van den dag des Heeren. Men sloeg hier, om zoo te zeggen, twee vliegen in één klap. Omdat het niet ging over drankbestrij ding in het algemeen, maar de strjjd in dezen zich uitsluitend beperkte tot den Zondag, waren „drankbestrijding® en „sabbatheiliging* beiden aan de orde. Die twee laten zich in deze niet scheiden. Het eene zou een gevolg zyn van het andere. En of nu de begeerte naar drank bestrijding, dan wel die naar sabbatheiliging den doorslag gegeven had, ware ons om het even geweesthet resultaat zou hetzelfde ge weest zijnsluiting van de vergunning-lokali- teiten gedurende den Zondagjuist den dag, waarop koning Alcohol zoo inzonderheid zyn machtigen scepter zwaait. Daarom kon ook niet minder gevraagd worden, dan de gansche dag. Edoch, het verzoek is afgewezen. „Een duister einde"zoo schreven we boven dit Hoofdstuk. En voorwaar het einde dezer geschiedenis is duister, voornamelijk wat betreft het verdwijnen van Rabbi Samuël uit Ystad, uit het midden zijner vrienden. In het duister ook ligt het, waar hy dien eersten tyd heeft doorgebracht, en eveneens ligt het in het duis ter op welke wyze hy weer aan de handen der Joden ontkomen is, en waarom hjj nooit van dit een en ander iets heeft geschreven aan zyn vrienden te Koudenberg en te Ystad. Want dat Rabbi Samuël ook weer uit de handen der Joden is verlost, is, Gode zy dank toch ook waar; en dit is dan ook nog een heerlyk lichtpunt in deze duister eindigende geschiedenis. Een paar jaren na zjjn geheimzinnig ver dwijnen uit Ystad werd een oproeping geplaatst in enkele buitenlandsche bladen, en daarin nog een laatste poging gewaagd om iets van Rabbi Samuël te weten te komen. En zie, dit had een gunstig gevolg. Naar aanleiding van deze op roeping kreeg Ds. van Koeverden bericht uit Londen, waarin werd medegedeeld dat Rabbi Samuël te Londen woonde, sedert eenigen tjjd aldaar gedoopt werd, en er leefde als een voorbeeldig Christen, terwijl hjj in de uitoefe ning van het barbiersvak in zijn onderhoud voorzag. (Slot volgt.) zal zij wederkeeren tot de wenteling des sljjks. I Er valt ongetwijfeld eene groote zedeljjke re formatie, het tjjdeljjk leven betreffend, in zekere districten op te merken, maar volgens de leer van den Heere Jezus is dit nog geen bewjjs dat zielen gered worden. De leiders spreken altyd van den vrjjen wil. De menschen zyn vry, en al wat hjj te doen heeft, is de macht te gebruiken die hy bezit, en aldus Christus aan te nemen en het Evangelie te gelooven. Dit is by hen de hoofdzaak. De predikanten zjjn bezig de bekeerden by honderden te doo- pen en ze in hunne kerken op te nemen. Maar zou het niet veel wjjzer zyn daarmede te wach ten en na te gaan of de vruchten des geestes gezien worden Natuurlijk beweer ik niet dat er geen goed gedaan is. Ik hoop dat er iets goeds by is, maar voor ’t oogenblik denk ik dat het ’t best is Gamaliël’s raad te volgen, en eene afwachtende houding aan te nemen. De bewoners van Wales zyn zeer bewegelijkze I kunnen door hun gevoel geheel meegesleept worden. Maar ze zyn helaas niet zeer besten dig en standvastig? Wjjzende op wat Dr. A. Kuyper geschreven heeft in zyne meditatie „Sieraad voor asch“, komt het ds. Winckel voor dat zjjn briefschrij ver aanstonds alom „sieraad® wil zien, doch I acht het evenzeer raadzaam het oordeel over I die bewegingen op te schorten, en ook deze I dingen eens te laten overzomeren of over- I winteren. Vooralsnog blyft dus de vraag: „Wat zal I het einde zyn plaats van bloedstorting. Treffend, zooals men zich daar buigt onder het zachte juk van Christus. Moeilijke arbeid, maar ook heerlyke vruch ten O, wat een blijdschap in den hemel als ook in die donkere heidenwereld, Gods liefdekoorden een zondaar uit de duisternis trekken en hem voeren tot zyn wonderbaar licht. Zulk een ziel jubelt: Dit ééne weet ik, dat ik blind was, maar nu zie. Ds. Netelenbos woonde te Djocja de viering van het H. Avondmaal by, in een tal rijken kring van Javanen, die een even dier baar geloof met ons bezitten. Ernstig en plech tig was het samenzijn. Blijkbaar verkeerden allen onder den indruk van het gewicht en de heerlijkheid van het bondszegel. Ofschoon on geveer een 130tal aanzaten, en bovendien nog een groot getal niet belijdenden tegenwoordig waren, verliep alles ordelijk en stichtelijk. In derdaad, het was een ure van bemoediging en geloofsversterking. Aangaande br. Pos vernemen wyZyne beenen weigeren hem te dragen, en zyn tong schijnt eenigszins belemmerend te werken in het spreken. Hy is vol lof over zyn liefderijke I zorg, waarmede men hem omringd heeft, van I Indië af tot hier toe. Overal heeft men hem I gedragen, schier zittend is hy van Indië af herwaarts gekomen. De Zendingskalender, waarvan 20.000 gedrukt werden, is geheel uitverkocht. Ongeveer 300 werden nog besteld, die niet geleverd konden worden. Axel. Samuël werkelijk in een krankzinnigengesticht te Ystad zich bevond, bracht aan het licht, dat ook dit een puur verzinsel was. Maar waar was hy dan wèl Zie, op die vraag kon men, trots alle na sporingen, maar geen juist antwoord bekomen. En hoe ook gezocht en nagevorscht werd aan de verschillende politiebureaux, men kwam geen stap verder. De heer de Jager kwam toen op het denk beeld om te informeeren aan de bureaux der bevolkingsregisters. Daar moest men toch weten, waarheen Rabbi Samuël verhuisd was doch ook hier kon men geen inlichtingen geven, wyl van verhuizing geen aangifte was gedaan. En toen de heer de Jager meermalen reeds dat onderzoek herhaald had, zeide een der ambte naren: „Ge moet zeker veel geld van dien man hebben, omdat ge zoo telkens komt vragen, waarheen hij vertrokken is.” Dagen, weken zelfs achtereen werden die nasporingen voortgezetop alle mogelyke wyze werd geïnformeerd, doeh alles bleef even vruch teloos. Éénmaal, ongeveer vier weken na de ont voering, zag de heer de Jager, de vrouw van Rabbi Samuël in de Jodenbuurt. Doch nau welijks had zjj hem opgemerkt, of zy ver haastte hare schreden, liep een steeg in, en alzoo verloor hy haar uit het oog. Uit het Zendingsblad. Het Zendingsblad van de Geref. Kerken in I Nederland, onder redactie van de predikanten I Dijkstra en Hoekstra, laat zich steeds aange- I naam lezen. Geeft laatstgenoemde eene keurige I Schriftbeschouwing, eerstgenoemde schryft nog steeds „Brieven naar Antiochië®, waarin ver- I rassende en niet minder verblijdende mede- I deelingen worden gedaan. Zoo verhaalt Z.Ew. I thans van wat er in de laatste zeven jaren ge- I beurd is op het eiland Nias, dat niet onder I rechtstreeks bestuur van Nederland staat. Het koppensnellen was daar aan de orde van den I dag. Een der vorsten had zelfs een grooten toren, waarin hjj zjjne krijgsgevangene opsloot, om ze als slaven te verkoopen. Diezelfde vor- I sten hebben nu in de laatste zeven jaren zen- I delingen by zich ontvangenhen als gasten in hunne kampongs uitgenoodigdja, vorsten en onderdanen hebben zich aan de voeten van den zendeling neergezet om door hem onderwezen te worden. Vrede is gekomen in i i L I I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3