Verantwoording van Liefdegaven. Kerk- en Schoolnieuws. te Oostkapelle voor BOEKBEOORDEELING. UIT DE PEKS. Weemoed vervult L. Offieiëele Berichten. (Wordt vervolgd.) wist lezer 'raag :hter a nu jtuig ticht lin ten, gen nog het en daarom gevlochten Vlissingen B Opbrengst der Stuiversver- eeniging op 19 Januari f 19,10. Namens den Kerkeraad, P. G. Laernoes, Scriba. t het meer l dit, nog ken, tot a der t des >lyd- heid, heid. dat van vlo- pen. men r uit fs in van dat pens istig andt pge- een- God het a we met diep wat wor- iwen Om hin- idaj die- >ver- aakt. aoals - het taan, dan laad- ver- a op niet In het Bijblad van de Geldersche Kerkbode heeft ds. Hoekstra van Arnhem een viertal artikelen gewijd aan „Ineensmelting”, waarvan inzonderheid wat hier volgt ons trof. Bouma. aan allen, die haar door hunne geldelijke bij dragen, in staat gesteld hebben het voorge stelde doel te bereikenvervolgens deelt zij mede, dat zy aan het einde van hare taak gekomen zijnde, voornemens is eerstdaags hare laatste rekening en verantwoording te doen aan den Kerkeraad. Namens de commissie, Y. BAAN. dienen om Rabbi Samuël verborgen te houden en ontstaken in die duistere geschie denis ook al geen licht. steld had i van t by stal- n zes Io... ouw s van dien, f had lelijk je in- selen h Ds. uing, l zag nder, sen ran >mt ?en ;ee- ver liep rer- De Aan den avond van dien dag zag de heer de Jager, dat het huisraad van Rabbi Samuël op een sleperswagen werd weggebracht, en dien wagen volgende, zag hij, dat ze er mee de Jodenbuurt in reden. Doch onder het licht van een lantaarn, werd hij door een der Joden, die bij den wagen liep, herkend, en omdat zij zich nu midden in de Jodenbuurt bevonden, en dan nog wel by avond, achtte de heer de Jager het niet geraden, om zijne nasporingen verder voort te zetten, wyl hij anders wel in grooter gevaar kon komen. Hoe vaak ook verder alles in het werk werd gesteld om iets te weten te komen, niets mocht gelukken. Zoo gaarne had men gewild, hemzelf te spreken, om een en ander te weten te komen aangaande de practjjken der Joden. Doch gelijk we zeiden geen spoor van Rabbi Samuël werd ont dekt. Op Vrijdagmorgen echter werd in een inge zonden stuk in een Joodsche Courant, een vuil blad, waarin leugen en verdachtmaking met elkander om den palm schenen te kampen, iets over deze geschiedenis geschreven. Onder het opschriftZieltjes winnen”, en geteekend door „X” te „Koudeilburg”, werd onder meer medege deeld, dat Rabbi Samuël door eenige Christenen uit Koudenburg naar Ystad was gelokt, die hem zouden beloofd hebben, dat hij veertig gulden per week kon verdienen, met het vertalen van GELDLEENING WESTKAPELLE. Aan belanghebbenden wordt by dezen ken nis gegeven, dat van de rentelooze aandeelen voor de Geref. Kerk te Westkapelle zyn uitge- lot de nummers 14, 22, 23, 27, 39, in te vor deren by den Consulent Ds. J. J. KOOPMANS te Grypskerke. dat Ds. Volzeling en de zijnen, en de heer de Jager vreeselijk ontsteld waren, toen zy den treurigen afloop dezer geschiedenis vernamen. Nog dienzelfden avond werden eenige na sporingen gedaan, doch van Rabbi Samuël kon men niets te weten komen en geen spoor van hem ontdekken. Den volgenden dag werden die nasporingen voortgezet, en weer begaf zich Ds. Volzeling met Ds. Vriesema, die nog by hem was, naar de woning van Rabbi Samuël, doch zy konden niet boven komen, wyl .Jozef” nu stipter dan den vorigen avond .acht scheen te geven op de orders, die hem gegeven waren.” Een later aangewende poging van den heer de Jager, mislukte eveneens. Toch gelukte het Ds. Volzeling, om in den namiddag een der Joden die in de woning van den ontvoerden Rabbi geweest was, te spreken, en deze deelde hem mee, dat Docter N. Rabbi Samuel krankzinnig had verklaard, en dat hy daarom dadelijk naar het krankzin nigengesticht vervoerd was. Oogenblikkelyk werd nu dezen docter opgezocht en ondervraagd door Ds. Volzeling en Ds. Vriesema, doch deze antwoordde: ,Het spijt my, rny'ne heerendat ik u niet ter wille kan zyn, maar ik laat my over myne patiënten nooit aan derden uit,” en daarmee konden ze gaan. Alle verdere nasporingen bleven vruchteloos. L. S. De Orgelcommissie van de Hofpleinkerk brengt langs dezen weg haren hartelyken dank ko- den ,s al 1 yes, die I Ineensmelting IV. Men moet niet op al te sentimenteele wyze over de ineensmelting handelen. Men moet niet doen als een zekere goede broeder, die met attestatie overgekomen naar eene plaats, waar nog A en B bestond verklaarde niet te weten waar hij nu zijne attestatie moest inleveren, dewyl toch het lichaam van Christus één be hoorde te zyn, en daarover zoo ijselijk bezwaard was in zyne consciëntie en zulk een gewichtig pak op zyn hart gevoelde, dat hy er mede naar Classis, Provinciale en Generale Synode geloopen is, die hem natuurlijk ook niet van dat pak naar zyn genoegen konden ontlasten. Iemand kan zich op één punt zóó ziekelyk overspannen maken, dat hy denkt geen rust meer te kunnen hebben.in zyn geestelijk of kerkelyk leven, zoolang dat punt voor hem niet in orde is. Daar kan ook onder zitten, ’dat zyn belang het medebrengt, op dat ééne punt al maar rond te draaien, alsof zich om die spil alles moest bewegen. De arglistigheid van het hart kan medebrengen, dat men zoo iets (zonder zelf ten volle zich daarvan bewust te wezen) gebruikt als afleider voor andere za ken. Zich van het H. Avondmaal te onthouden of op andere wyze zyn plicht of roeping te verzaken, ziehzelven en anderen opdringende dat men zoo bezwaard van gemoed is omdat A en B nog naast elkander bestaan, behoort tot de ongeesteljjke en zielsehadende vertoo- ningen, onder schyn van bijzondere teederheid. Men denke ook niet, dat men, sentimenteel begeerig naar spoedige ineensmelting, deswege hooger staat in het zoeken van den geestelij ken bloei, de saambinding, de opbouwingvan Gods volk, dan degene die de zaak van de in eensmelting meer kalm opneemt. Men moet maar eens nuchteren uit zyn oogen zien, om op te merken, waar het meest de bestendige, doorgaande, vaste, trouwe arbeid aan de stich ting der kerk gevonden wordt. De leeraars van weerszijden moeten zich niet indringen in eene gemeente, die hen niet be roepen heeft, maar, zoolang de ineensmelting nog toeft, trouwelijk hun kracht en hun ar beid besteden aan de kerk, die hen beriep en waarover zij gesteld zyn. Welke School kiezen wij voor onze kinderen? I Een woord aan christenouders door Dr. J. H. Gunninb J.Hz., Ned. Herv. Pred. te Utbecht. Dit vlugschrift levert een warm pleidooi voor de beteekenis van het Christelijk onder wijs, en is gericht tot alle Christen-ouders. Het kiest beslist positie tegenover het bekende boekje: .Maakt front voor de openbare school/ waarin, zonder eenig afdoend bewys, voor de zooveelste maal beweerd wordt, dat alleen de openbare school in waarheid neutraal, en v»or het gansche volk geschikt is. Om dat den volke maar te doen gelooven, werd nog dezer dagen by ons huis aan huis een geschriftje verspreid, dat de wonder schoone en diep roerende ge schiedenis bevatte ,van een aardappelboer/ Als heel klein boertje speelde hy heel zoet in het zand, met een Roomsch en een Joodsch buur vriendje. Prettig en in vrede bakten zy ,hun neutrale zandkoekjes/ De scheiding kwam toen zy naar school moesten. Ons heel klein boertje kwam op de Chr. School en leerde daar behalve .vele zaken, tot den godsdienst be- hoorende, die voor hem geheel onbegrijpelijk waren ook nog „onverdraagzaamheid.” Groot geworden, werd hy aardappelboer, en was toen zoo .onverdraagzaam' dat hy geen aardappelen wilde verkoopen aan iemand, die niet tot de streng, Calvinistische party behoorde. Dat had de Chr. school gedaanIs het niet potsierlyk, en om te schaterlachenVan zulke koolver- koopery, wordt nu het tweede tienduizendtal' verspreidAls er .neutrale zandkoekjes' zyn, dan zullen er ook wel .neutrale aardappelen' voor dien kooper geweest zyn. De openb. school alleen is verdraagzaam. Nu, wy kennen het vleesch, de handen in elkander zullen worden gelegd maar soms ook ontzinkt de moed en zoudt ge twijfelmoedig gaan vragen .Wie zal ons het goede nog doen zien Te midden van al deze woelingen in wereld, vaderland en kerk, leven de treurigen Sions in de blijde zekerheid, dat de toekomst des Heeren genaakt. Het zyn de barensweeën, die zyn tweede geboorte voorafgaan. Op ’s hemels wolken zal Hy komen, Die aan ’t gewoel een einde maakt Die, in Zyn heem’len opgenomen, Het troostwoord uitsprak: .Wacht Mijwaakt In zijne dagen dauwt het vrede In zyne schaduw lofzingt de aard ’t Gedierte zelve jubelt mede, Weer onder Edens wet geschaard. Laman. Heden werd tot Herder en Leeraar dezer Kerk beroepen dhr Chr. Warner, Theol. Cand. te Amsterdam. Namens den Kerkeraad van Oostkapelle, A. de Kam, Scriba. PSALM XLII. Leerrade door C. Oranje, Pred. te ’s Gravenhage. UitgeversNedirbram? Co. Wageningen 1904. ons hart by de aankondi ging van deze Leerrede. De omstandigheden, waardoor en waaronder zjj het licht zag, zyn zoo droevig. Een uitnemend Bedienaar des Woords, die tot zulk een ryken zegen kon zyn in het midden zijner gemeente, is, naar Gods bestel, aan zyn herderlijken arbeid ontrukt; verre van de hem toebetrouwde kudde, vertoeft deze herder, in de volle kracht van het leven, in stiller oord, om aldaar genezing te zoeken voor eene ernstige keelaandoening. Waar de wegen, die God met hem houdt, zoo donker en zoo ontroerend bang zyn, daar buigt zijne ziel zich neder in hem by het gedruisch van Gods watergoten. Psalm 42, ,het klaaglied, dat gewag maakt van diepten, kolken en af gronden', houdt thans eene roerende sprake met hem, en uit den overvloed des harten, heeft br. Oranje den ryken inhoud van dit lied op schoone wyze in deze Leerrede ver tolkt. Het is een kostelijk woord, dat gezond en krachtig voedsel bevat voor het geestelijk leven der geloovigen. Het is een openen van de Schrift. Het is een opnemen van de lamp van Gods Woord, om haar licht helder te doen schjjnen, op het vaak donkere pad des levens. Deze Leerrede spreekt tot het hart van allen, die het door genade verstaan dat een klaaglied ook een tnum/lied wezen kandie de troost volle kracht kennen van de waarheid.als gy bij dien storm, op dat smalle pad, en in donkerheden uw God maar vasthoudt, of, liever nog, u van Hem laat vasthouden, dan, maar ook dan alleen, kunt gy altoos goeden moed hebben', die het by ervaring weten.Ook in de handen van een slianden God is het goed ook op een God, die zou dooden, is te hopen.' Wy zouden zoo wel willen voortgaan met gedeelten uit deze Leerrede af te schrijven, maar neen, wy wensehen haar in veler handen eenmaal met lezen begonnen, moet gy haar ten einde lezen, en wy twijfelen er niet aan, of dankbaar en voldaan zult gy haar neerleg gen. .Die slaat, kan ook weer heelen/ dat te ervaren, schenke God, die wonderlijk is van raad, maar ook machtig van daad, aan onzen zwaar beproefden Broeder. en Limburg) na een harteljjke aanbeveling, het volgendeDat de naam van Ds. Littooij in de Redactie gemist wordt, doet ons leed. Om dien in den dienst des Heeren vergrijsden stryder niet slechts, maar om nog o zooveel meer. We hebben zoo noodig olie op de baren, in plaats van olie in ’t vuur.' Zoo is het, en schreven ook wy vroeger. Die .vergrijsde strij der' zal er niet gryzer van worden. Maar het moet leed doen om o zooveel meer. Neerboscli. Het muziek- en zanggezelschap uit Neer- bosch trad, geljjk we in ons vorig nommer meldden, te Terneuzen en te Zaamslag op. Al len, die de uitvoering bijwoonden, zyn het er over eens dat ‘t prachtig was. Ook ds. Schrij ver kan met dankbare voldoening op zyn reis over de Schelde terugzien. Zeven honderd twaalf gulden was de geldelyke.buit, die ZEw. medenamf 240 uit Terneuzen en f 472 uit Zaamslag, zijnde de opbrengst der collecten en verkochte programma's. Hoek. De Raad der Geref, Kerk te Hoek, zal a. s. l aan te besteden het bou wen van eene pastorie. Als het met de aan besteding gelukt, zal het voor den aannemer kort dag zyn. Reeds 1 Mei a. s. moet de pastorie worden afgeleverd. Of het geschieden zal, is eene andere vraag. Zeeuwsch-Veld wijkje. De vereeniging tot Christelijke verzorging van krankzinnigen in Zeeland gaat langzaam, maar gestadig vooruit. Allerwegen in Zee land zyn of worden comités gevormd. Uit ,het land van Axel' hoorden wy nog niets. Toch hebben ook wy onze Bestuursleden in ds. van Dis van Zaamslag en notaris Drog mans van Axel. Jammer, dat we hier nu reeds eene vacature voor deze zeer gewenschte zaak hebben. Dr. R. P. Offringa, die mede bestuurslid was, vertrok, om gezondheidsrede nen uit Axel. Te d en opzichte is „Zeeuwsch- Veldwjjkje' niet gelukkig. De dood nam den yverigen secretaris ds. Hulsebos wegnotaris Wisboom Verstegen vertrok naar Dordrecht, en nu weer verliet dr. Offringa Zeeland met terwoon, om zich voorloopig te Groningen te vestigen. Het ga onzen dokter in zyne nieuwe omgeving wèlmoge de Heere genadig weg nemen datgene wat hem deert en verontrust, en hem zegenen in zyne voornemens. Moge zijn plaatsvervanger zyn als hijiemand die den Christus Gods belijdt 1 Axel. BEROEPEN en Marken dhr. Warner, Cand. Vrye Univ. te Groningen A (tweede maal): ds. Vogelaar van Apeldoorn. te Dinteloordds. Donner te Nieuwdorp. BEDANKT Stad a/h Haringvlietds. Davelaar van van Sleeuwyk. Ds. G. H. van Kasteel, 24 Jan. 1875 als predikant te Giesen Nieuwkerk bevestigd, her dacht Woensdag jl. zyne 30-jarige ambtsbe diening. Sinds Maart 1897 dient ZEw. de kerk van Oppenhuizen. Met gunstig gevolg praeparatoir geëxa mineerd door de classis Groningendhr. Fon- kens, Cand. Th. Sch.; door de classis Ommen dhi-. Schoemaker, Cand. Th. Sch.door de classis Dokkumdhr. Douma, Cand. V. U. Ds. R. K. Brouwer. Vrjjdag 20 Jan. werd wederom een Bedienaar des Woords van zyne taak afgelost. In den nog kracht- vollen leeftyd van 45 jaar overleed te ’s Gra- Donderdag trachten venhage ds. Roelof Kars Brouwer. Langdurig, doch geduldig was zyn Ijjden. Toch kwam de dood nog zeer onverwacht. Gedurende 17 jaren mocht hy den Heere dienen in Zyn Wyngaard. Eerst arbeidde hy 10 jaren te Makkum, terwyl hy sinds 3 April 1898 de kerk te ’s Gravenhage diende, die thans in hem een algemeen geacht dienaar des Woords verliest. Met ds. Oranje diende hy, vóór de plaatseljjke ineensmelting in den Haag tot stand kwam, kerk B aldaar, en ook deze die naar is, gelijk we weten, door langdurige on gesteldheid, aan den arbeid in zyne gemeente onttrokken. Mocht de Heere dezen herder nog tot zyne kudde doen terugkeerenMet ds. Brouwer evenwel was Zyn weg anders hij heeft des Heeren raad op aarde uitgediend. In de hope des eeuwigen levens ging hy heen. Trooste de Vader van alle barmhartigheid de diep bedroefde weduwe en hare kinderen, als mede de gemeente te ’s Gravenhageen sta het by ons allen diep op de tafelen onzes har ten ingegrifdZyt dan altyd bereid. Recensies. Een veel besproken boek is voorzeker „Ka- rakterzonde en Levensleed/ geschreven door Johanna Breevoort. De beoordeelingen, die over dit werk gegeven zyn, waren talrijk en zeer uiteenloopend. Onzen Rotterdamschen predikant Van den Brink kwamen er niet minder dan een 51tal onder de oogen, alle gegeven in organen onzer Christelyke pers. Hy deelt ze in drie catego rieën inlo. die dit werk beslist niet aanbe velen 2o. die zich niet voor of tegen het lezen van ’t boek uitspreken, maar volstaan met het geven van op- en aanmerkingen3o. die het werk bepaald aanbevelen. Tot de eerste soort behooren er 12, waaronder De Standaard, De Rotterdammer, Hollands Kerkblad en de Frie- sche Kerkbode. Tot de tweede soort behooren er 10, waaronder Zeeuwsch Kerkblad en Gro ninger Kerkbode. Tot de derde soort behooren er 29, waaronder De Zeeuw, de Walchersche Courant, de Zuider Kerbode en de Bazuin. Men ziet, over den smaak valt niet te oordeelen O, zooveel meer. Inzake het aan den dyk zetten van een der Redacteuren van het Kerkelyk Handboekje, schrijft Ds. Mulder van ’s Hertogenbosch, in De Bode (orgaan der Geref. Kerken in N.Br. Hebreeuwsehe geschriftendat men hem een huis zou beloofd hebben in een der schoonste gedeelten van Ystad, en drie duizend gulden, indien hy Dominè wilde worden, en dergelyke onzinnigheden meer. Den volgenden Vrijdag was in datzelfde Joodsche blad een ingezonden stuk opgenomen onder het opschrift„Een krankzinnige” en daarin werd medegedeeld, dat Rabbi Samuël krankzinnig was geworden, doordien hy, geloof hechtende aan mooie beloften, die hem door de Christenen waren gedaan, nu zag dat hy door deze bedrogen was. Zyne vrouw en kinderen werden door de Joden liefderijk verpleegd, totdat de kranke weer geheel hersteld zou zyn, wat naar de meening van deskundigen wel spoedig het geval zou wezen. De vrouw van Rabbi Samuël had echter wel zulk een liefde rijke verpleging verdiend zoo schreef men want zy had voor haren man gewaakt, gelyk eene leeuwin voor hare welpen, moest voor haar wel een krans worden, die nooit verwelkte. Deze berichten moesten echter het spoor van K iord iten I te lus- j toch 100- •log

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1905 | | pagina 3