Verantwoording van Liefdegaven. w. zoo .wen t Officieel© Berichten an pi BOEKBEOORDEELING. Kerk- en Schoolnieuws. naar bekend 'ouden- ks nog of hjj Samuel nr zyne lenen I allerlei ikbaren eneinde en ver uit di lemse! ernsf Bouma. Littooij. Oostkapelle. Tot ons leedwezen heeft dhr. F. Ferwerda voor het beroep naar deze Kerk be dankt. i uiti en te vei 'ken of rde fe ?evaar- en terwj voor i 'an be ik.hot Plaats zÜn- Of,zij ren wii Vlissingen B. In dank ontvangen: een gift van f 2,50 voor de armen. Opbrengst der stui- versvereeniging op 29 Sept, f20,55. Opbrengst der stuiversvereeniging op 28 Oct. f 18,40. Namens den Kerkeraad P. G. Labrnoes, Scriba. schuilt smakt te dot dat nii 'eld zjj: 1 wille id nadi en km an w. Wy zj' te stam ook w .heid gi Ook menschen. In de H. Schrift worden de Overheden, de machtigen en de grooten góden genoemd. Maar dan wordt jer, in één adem, by gevoegd: nochtans zult gy sterven als een mensch, Ps. 82 6. Ook bij de democraten, van allerlei soort, en bij de socialisten, is het zoo. De góden, de voornamen en machtigen zitten in de parle menten, voeren in meetings en op congressen hiervan aan Ds. vooral i moest ad nooit i valse! agen te gen, die jlke we Ontvang met de Uwen de hartelyke groete van Uw broeder in Christus Gelderman!” Koudenburg, 31 Augs. 1880. Daags nadat dezen brief door Ds. Gelderman verzonden was, vertrok Rabbi Samuël met vrouw en kinderen van Koudenburg. Stil en in zichzelven gekeerd, maakte hy de reis naar Ystad. en bij werkstakingen het hoogste woord, zeg gen wat mag en niet mag, en de rest moet gehoorzamen en volgen. Op het socialen con gres, voor eenigen tijd te Amsterdam gehou den, zag men wel heeren en dames, maar geen werklieden. We mogen hier uit afleiden, dat, als eenmaal de socialistische republiek er is, het ook blijken zal, dat de socialisten ook men schen zijn, dat jaloesie, eerzucht, heerschzucht en alles, wat menscheljjk is, alle hoogere ide alen naar beneden zullen trekken, en alleen door overmacht van den een over den ander het samenleven mogelijk zal zyn. Als eenmaal de tyd daar is, dat haven- en dokarbeiders, diamantbewerkers enz. enz. de plaats der oude regenten zullen innemen, zal het ondervonden worden dat hun pink minstens zoo dik is als de lendenen der vroegere machthebbers. Meer malen is het gebeurd, dat, als men houten jukken verwierp, ijzeren jukken er voor in de plaats kwamen. Dat is het oordeel Gods in de geschiedenis te lezen, en dat volgt uit de men- schelijke natuur. Eene menscheljjke samenle ving zonder God is het voorportaal van de hel. Het socialisme belichaamt zich, evenals alle stelsels, in menschen. Daarom zal het teleur stelling barenwant socialisten zyn ook men schen. Gelijk het leven meer is dan het voedsel, is een man meer dan eene instructie. De wereld verstaat dit niet en kan dit niet verstaan, en verwacht daarom alle heil van wetten, reglementen en instructies. Toch zijn er nog wel verstandige menschen, die begrijpen, dat elke Overheidsbemoeiing een stukje van de persoonlijke vrijheid vernietigt. Maar eene menschelyke samenleving zonder God moet uitloopen op slavernij. Dat wordt, helaas niet verstaan. In de Kerk des Heeren echter weet men, dat de letter doodt en de Geest levend maakt, en dat er geene wet is gegeven, die machtig is levend te maken. Instructies. Onze tijd is rijk aan sport en instructies. Hoe meer de sociale en socialistische gedachte zich ontwikkelt, hoe meer het getal ambtenaren zal toenemen. Hun naam is nu reeds legio, want zjj zijn velen. En we zijn nog pas aan het begin der periode van sociale wetgeving. Wat zijn nog niet vele beroepen en bedrijven in handen van particulieren, die mettertijd zullen overgaan in de gemeenschap en onder het bestuur zullen komen van de plaatselijke Overheid. Dan moeten er iltjjd meer directeuren, onderdirecteuren, boekhou ders, ontvangers, opzichters en werklieden zyn, met een bandje om of eenige letters voor de pet. En om zekerheid te hebben dat alles goed marcheert, dient het getal inspecteurs ook aanmerkelijk uitgebreid te worden. Alle deze lieden moeten hebben eene instructie, waarin hunne plichten en werkzaamheden om schreven zijn. De geleerdsten stellen die in structies, opdat ze logisch in elkaar zitten, en het leven daarnaar geperst en gevormd kan worden, en de volkomenheid of fouten loomheid bereikt worde. Ook op kerkelijk gebied is de drang naar instructies niet onbekend. Een koster, een organist moet ten minste eene instructie hebben. Een of ander minder aangenaam voorval in het kerkelijk leven doet de behoefte aan een bepalinkje op dit punt levendig gevoelen. Vooral op het gebied van den missionairen dienst mogen we ons in een rykdom van instructies verheugen. De dienaren des Woords, die in de missie arbeiden, mogen eiken morgen hun instructie wel eens nazien, opdat ze niet in overtreding vallen, vooral als ze wel van ééne kerk beroepen en gezonden, toch feiteljjk in dienst zijn van meerdere kerken in elasse en provincie, of provinciën. Hiermede is niet gezegd, dat instructies onnoodig zyn, maar alleen bedoeld te zeggen, dat menschen meer zyn dan instructies en dat, als de dingen niet goed loopen, de schuld daarvan niet zoozeer by de instructies als by de menschen gezocht moet worden. Als God ons maar menschen, mannen geeft, die eene instructie in zich zelven hebben, dan kunnen we vele dingen gerust zonder instructie laten. Namens den Kerkeraad A. de Kam, Scriba. Synode rom kon okonien. r "ïstad doopen 1 als de iger der ns toch rekken. er deze Na bevestiging door ds. Mulder van Haar lem (2 Thess. 512, 13) deed ds. Mulder van Schoonrewoerd j.l. Zondagavond intrede te Stryen (2 Cor. 514, 15.) De cand. Hepp werd Zondag tot zyn dienstwerk te Antwerpen ingeleid door ds. Wolf van Brussel (1 Thess. 5 12, 13a) ’s namiddags hield ds. Hepp zyn intreepredicatie uit Joh. 17:3. Ds. D. Bakker, missionair dienaar des Woords te Keboemen, heeft zyne benoeming aangenomen als docent aan de Keuchenius- school te Poerworedjo. A. s. Dinsdagavond hoopt Prof. Lindeboom, na het uitspreken eener rectorale oratie, het rectoraat over te dragen aan Prof. dr. H. Bouw man. Het zal dan juist vijftig jaar geleden zyn, dat de School feestelijk geopend werd. om onder vier oogen met hem te spreken. En ook nu bestuurde de Heere het zóó, dat hjj maar alleen thuis was met de twee jongste kinderen. Zyne vrouw was met de oudsten uitgegaan, om eenige noodige dingen voor hun aanstaand vertrek in te koopen. Levi begon nu Rabbi Samuël te ondervragen of zyne ontslagaanvrage als voorganger der Synagoge hem vollen ernst was, en of hy daarbjj bleefwaarop hy antwoordde, dat daaraan niets meer te veranderen was. Doch nu begon Levi te vertellen, dat hjj met eenige Joden te Koudenburg gesproken had, en het zóó ver had weten te brengen, dat zjjntracte- ment aanmerkelijk zou worden verhoogd, indien hjj slechts voorganger der Synagoge bleef! Doeh ook hierop antwoordde hy, dat zyn besluit onherroepelijk was, en hy niet meer in de Synagoge zou komen, wyl hy reeds den volgenden dag Koudenburg zou verlaten, en hy te Ystad alles in orde had gebracht, om daar als commissionair in zyne behoeften te voorzien. Door dit een en ander scheen het wel alsof de koopman Levi zyne gedachten omtrent Rabbi Samuëls afval van het Jodendom geheel had laten varen. Althans hy sprak met hem geen enkel woord daarover, tot groote blijdschap van Rabbi Samuël, die nu ook niet in de moeielykheid gebracht werd op een dergeljjke HET WONDER door F. B e 11 e x, Uitgave van J. H. Kok, Kampen. Van dit boekske is reeds de 2e druk ver schenen. Verwonderen doet het my niet. Het is eene treffende verdediging van het geloof aan wonderen. De oppervlakkigheid van hen, die zeggenzóó dom ben ik toch gelukkig niet, dat ik zou gelooven, dat er wonderen zyn, wordt er in aan de kaak gesteld. Het zou goed zyn, als menschen, die meenen, dat de wetenschap ons brengen kan in het land der belofte, deze bladzijden eens lazen. Hoe be lachelijk wordt de aanmatiging van de aan hangers der evolutieleer. In welk licht ver schijnt hier voor ons het streven van onzen tyd. Lees eens met aandacht, wat hy zegt op pag. 49: ,De wereldbeschouwing van den één Predikbeurten te Westkapelle. 8 Jan. 22 5 Febr. 19 5 Maart 19 26 9 April 30 14 Mei 28 18 Juni 2 Juli Evenals de Wat nu de zaak aangaat oordeelen wjj, dat dergelijke adviezen in de Kerken niet op hunne ’j van Prof. L. of van een ge heel anderen kant komen, doet er voor ons niets toe. Is dr. W. dit ook met ons eens? Bij de keuze tot het ambt moeten andere over do wegingen gewicht in de schaal leggen, over wegingen, die ontleend zyn aan de H. Schrift en betrekking hebben op de gaven, welke tot het ambt vereischt worden. En eindelijk. Voor ditmaal hebben wy op deze vinnige uitlating de aandacht gevestigd, omdat wy ook op de Arnhemsche Synode be hoord hebben tot de minderheid, maar wy be- looven niet, dat wy elk oogenblik gereed zullen zyn onze meening te zeggen over wat deze of gene voor eigen rekening schrijft. Wy willen ons de vrijheid voorbehouden om al of niet te schrijven, en wy ontzeggen aan ieder het recht om ons op grond van wat wy zwjj| niet schreven te vonnissen. Wy meenen tevens by deze gelegenheid even te moeten herinneren, dat wy tot de minder heid op de Synode behoord hebben, omdat wy oordeelden, dat het voorstel, ’t welk de meeste stemmen verkreeg, niet geschikt was de kwestie der opleiding zoo op te lossen dat het in het be lang der kerken was. Bovendien, zoolang het aantal kerken, die zich tegen een zoodanige vereeniging van de Theol. Faculteit der Vrjje Universiteit en de Theol. School verzetten zoo groot is, als het toen was, achten wij het niet geraden om haar door te zetten. UIT BE PEB8. Ds. W. H. Gispen Sr. schryft in De Bazuin onder den titel .Kleingoed” zeer aantrekke lijke stukjes. Ziehier enkele „Gezond verstand. De eerste mensch, Adam, had nog geen boeken. Hy had niet gestudeerd in dierkunde en natuurlijke historie. En toch gaf hy den dieren een naam naar hunnen aard. Dat was gezond verstand. Door de zonde is ook het verstand verduis terd, zoodat er, in volstrekten zin, geen gezond verstand meer bestaat. Maar tot de kleine over blijfselen van het beeld Gods, in den gevallen mensch, behoort ook het overblijfsel van ver stand, de mogelijkheid om te leeren, wat men niet weet, en geleerd te worden. En ook heeft God, in zyne oneindige vrjjmacht, goedheid en wjjsheid, sommige menschen, by hunne ge boorte, zooveel verstand meêgegeven, dat zjj, zonder geleerd te zyn, toch verstaan, d. i. be grijpen, hetgeen zy waarnemen, en de oorza ken en gevolgen der verschijnselen doorzien, zonder altyd met de bewijzen gereed te zyn. gelyk de geleerdheid die vordert. Want be wijzen is eene kunst, die men moet aanleeren. Wie het in deze kunst ver brengt kan bewij zen wat hy maar wil. En daardoor geschiedt het, dat de tyden zoo boos kunnen zyn, dat de verstandigen te dien dage zwygen. Amos 5 13. ds. v. d. Hoorn. ds. Ingwersen. ds .Meulink. ds. Kerkhof. ds. Bouma. ds. Koopmans. dr. Wagenaar. ds. de Jager. ds. Scheele. ds. Wolf. ds. Boeyenga, ds. Toebes ds. Littooy. vorige Consulent verzoek ik de Broeders vriendelyk by eventueele verhinde ring zelf voor een plaatsvervanger te zorgen. J. J. Koopmans. vraag een antwoord te geven. Alleen zeide Levi nog: „Nahas er dan toch niks meer aan te veranderen is, dan moet je doen, wat je niet laten kunt. Maar nu geloof ik toch ook wat de menschen zeggen, dat je vrouw de oorzaak van heel deze geschiedenis is. Maar m’n goeie Rabbiik sta je te zeggen, dat het my spijt, dat je weggaat. Niet gemakkelyk krijgen we iemand in Uwe plaats, die zóó onze kinderen onderwijzen zal. Is er nu waarlyk niets aan te doen om U hier te Koudenburg te houden „Leviik heb ontslag gevraagd en gekregen”, antwoordde Rabbi Samuël, „en, zooals ik U zeide mijn besluit is onherroepelijk vast. Mor gen hoop ik te vertrekken.” Hoofdschuddend vertrok Levi, die nog zoo iets mompelde van „onverklaarbaar” en „on begrijpelijk” en „een trotsch wyf”; terwijl Rabbi Samuël hoopte dat dergelyke bezoeken hem maar niet meer gebracht werden. Aan den avond van dien dag bracht Rabbi Samuël nog een bezoek by Ds. Gelderman. Aan diens woning waren voor hem zulke ryke en gezegende herinneringen verbonden. Geen wonder, dat hij de oogenblikken uitkocht om nog eens met Ds. Gelderman over een en ander te spreken. Dat Gods genade in Christus, ook aan hem geopenbaard, het onderwerp van die laatste gesp rekken was, behoeft zeker wel niet De dagen van ouds. In een treffend woord heeft de Hoofdredacteur van De Bazuin er aan herinnerd, dat het op 14 October 1.1. juist 70 jaar geleden was, dat de acte van afscheiding en wederkeering tot de leer, tucht en dienst der Gereformeerde Kerken te Ulrum geteekend werd. Die handeling, op een Groningsch dorp toen verricht, heeft zeer groote gevolgen gehad. Bedoeld was alleen het kerkelyk leven weer op de rechte, gereformeerde wyze, in te richten. Maar het bleek al spoedig, dat het onderscheid tusschen de 16e en de 19e eeuw te groot was, om het by een eenvoudig „wederkeeren” te kunnen laten. Het Genève van Calvyn was vervangen door dat van Rosseau. Men had nu te doen met de vrijzinnigheid in Kerk en Staat. Men leerde het ware karakter der vrijzinnigheid kennen in de vervolgelingen, die van de Hervormde predikanten uitgingen, en die be gonnen was de Kerk der vaderen te vervormen in een algemeen genootschap, dat voorwerp was van de aanhoudende zorg der Regeering, en dienen moest om een nieuwerwetschen, vrijzinnigen staatsgodsdienst in te voeren en te onderhouden. Wat heeft het veel moeite en stryd gekost om dezen nieuwen staat van zaken te begrijpenMaar men heeft het begrepen. Men heeft begrepen, dat de actie, op Kerkelyk gebied begonnen, moest voortgaan op ’t gebied van ’t onderwijs, van staat en maatschappij. Vóór 70 jaren was men, te Ulrum, zich hiervan nog niet bewust, en nog schynt het by velen aan dit inzicht te haperen. Doch God heeft gesproken in den gang der geschiedenis en doet zijn werk. Vijftig jaar later heeft een tweede actie, ook op Kerkelyk gebied begonnen, dit helder aan ’t licht gebracht. De mannen en vrouwen van gevorderden leeftijd, die voor 70 jaren nog onbewuste kinderen waren, heb ben echter uit de dagen hunner jeugd en het onderwijs hunner ouders en van hun oudere tydgenooten, een onuitroeibaren afkeer van de vryzinn;gheid behouden, en geleerd voor alles te vreezen en over niets zich te verwonderen wat van de vryzinnigen voortkomt. dat zy zich wreken op een hunner geloofsge- nooten, dien zy de schuld geven van zyn vertrek. Deze moet Rabbi Samuël vreeselyk beleedigd hebben, ofschoon hjj my dit nooft heeft medegedeeld. Men vertelde mjjt Jat die man niet meer in de SynagQge* durft komen, en ter nauwernood zich op de straat durft vertoonen. Rabbi Samuëls vrouw is diep bedrukt, want nu het er op aankomt van hier te vertrekken, schynt zjj toch de handelwijze van haren man wel wat onverklaarbaar te vinden. Hjj begrypt dat ook wel, doch hoopt en dit zeer terecht dat in die neerdrukking van haar gemoed, de Heere op weg moge zyn, om haar voor andere gevoelens vatbaar te maken. Hoe gezond, niet waar Hy is geen lydelyk man, en erkent toch, dat de Heere alles alleen doet, DRIETAL te Harlingen: ds. van Dorp van Andyk, ds. Lindeboom van Bolnes en ds. v. d. Werf van Grootegast. BEROEPEN te Nieuwveen dhr. Steffens, cand. te Haarlem te Oostzaan: ds. Bajema van Epe te Broek op Langendyk ds. Wisse van Leiden. AANGENOMEN Monnikendam: dhr. Ferwerda, cand. te Harderwijk. BEDANKT: voor Marken en Oostkapelledhr. Ferwerda, cand. te Harderwijk. eenhei de mii. dit dij 1. Hie re spew ns vot'i i wefliè spratf een® le laatei enigin, n te 1» en moe ie broe evens! irts ge lyveni )de gt woordt (en had irakeljl lessor I o advie >t gehee. ker niet its zegt et recht men, ei >rvan te gezegd te worden. Duidelijk blykt dat ook uit den brief, dien Ds. Gelderman den volgenden morgen vroeg aan Ds. Volzeling schreef. Hjj schreef daarin „Waarde Broeder, Gisteren avond had ik het genoegen nog een bezoek van Rabbi Samuël te ontvangen. Ik noem dit een genoegen, want de Heere werkt met kracht aan zijn hart. Hoe duidelijk blijkt het, dat de Geest van Jezus in hem werkt. Hjj, die toch nimmer in de kringen der geloovigen verkeerdedie tot voor eenige weken nooit een Nieuw Testament in handen had gehad en met geen practische Christelijke lectuur zich ophield, spreekt als een eenvoudig nuchter Christen spreekt. Och, dat de Heere zich ook over zjjne vrouw ontferme! Hij houdt veel van zyne vrouw, doch hjj deelde my mee, dat hij het ook zou kunnen dragen, om ’s Heeren wil, zoo zjj hem mocht verlaten, wanneer hy straks in het midden der gemeente des Heeren Naam, en zyn geloof in Christus zal belijden. Alles is nog bedekt, en men weet hier niet anders, dan dat hjj commissionair te Ystad wordt. De Joden bieden hem geld om hem hier te behouden. Vooral één hunner, de koopman Levi, heeft alle pogingen in het werk gesteld om geld byeen te krjjgen opdat Rabbi Samuël toch maar te Koudenburn zou bliiven. Zooeven vernam ik.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1904 | | pagina 3