FEUILLETON. L. 9 aan (Wordt vervol; In op de tij lü is Op RABBI SAMLEL. Eene geschiedenis uit het laatst der vorige eeuw ik m: van king d v v r 2 I t i i dan ook, voor het vleesch weinig aantrekkelijks aanbiedt. Doch zóó ver is het bij lange nog nietEn tot zoo lang is ons antwoord op de hierboven- gestelde vraag beslist ontkennend. Met volle vrijmoedigheid blijven wjj dan ook aandringen op blijmoedige en milde ondersteuning door gebed en gaven. A. att< 1 na< wii zijl da KERK, BELIJDENIS, ZENDING.; tijd 'r rale bjjdr niet zond om Vret lijk het spor alle: weg is o lijk die stel een om mei nie bec eer ver Hc be] ge: de: he an zÜ do te: wijze van verkiezing, dan in de gestelde vra gen vermeld stond, plaats had, kwam van jie». der Kerken, behalve van d' ming gehouden wordt, in. Hiermede gaven wjj een overzicht van kondigd, behalve in ééne kerk, waar dit met die der herkozenen slechts éénmaal geschiedt. De zevende vraag, of de herkozenen op nieuw worden bevestigd, werd bevestigend, voorwavr- del'jk en ontkennend beantwoord. Op nieuw bevestigd in zeven kerken. Wanneer de herkozenen dit zelf verlangen, in twee kerken. Niet op nieuw bevestigd in acht kerken. Op de achtste vraag, of de kerken ook iets ter aanbeveling hadden te zeggen voor de wijze, waarop by haar gehandeld wordt, werd door zes kerken ontkennend geantwoord, ter wijl ons van onderscheidene kerken interessante mededeelingen en zeer uiteenloopende wenken gewerden, die duidelijk blijk geven dat een nader onderzoek naar de toepassing van art. 27 niet overbodig is en nadere verklaring of eventueele wijziging van dit artikel ernstige overwegingen verdient. De eene kerk b.v. meent zich zooveel moge lijk aan dit artikel te houden, maar veront schuldigt zich met dit niet geheel te kunnen aan de eerste alinea, uithoofde van gebrek aan geschikt personeel. Een andere pleit voor vrije stemming, omdat elk lid dan vrije keuze heeft, maaar durft niet langer Voorganger van de Synagoge te Kou- denburg wilde zijn, wyl hy in een andere be trekking veel meer verdienen kon. Dit trof nu ook weer zoo gelukkig, dat Rabbi Samuël zelf geen reden behoefde op te geven, enrfï'Z, dat juist Jaeobsohn die reden kwam vra gen, iemand, die nu juist niet in vriendschap pelijke betrekking tot Rabbi Samuël stond. Hij antwoordde dan ook heel onverschillig „Nahje zult wel begrijpen, as het mjj heel goed is, al wilde je man zelfs nooit weer in de Synagoge komen”; en hiermee vertrok hy. En zoo werd de weg om uit de Synagoge terug te blijven voor Rabbi Samuël door de vijanden zelf gebaand. Hij kwam dan ook dien Sabbath in de Sy nagoge niet, tot groote verwondering van velen, die nog niets van de heele geschiedenis wisten. Gelyk dat in dergelyke gevallen altoos gaat, wist men al spoedig van alles te vertellen. De een wist goed dat de Rabbi by een professor was geweest, die hem ter wille zyner gezond heid gezegd had, dat hy zyne betrekking moest neerleggeneen ander wist met zekerheid te vertellen dat hy een hooggaanden twist had gehad met Jaeobsohn, die den nieuwen Rabbi volstrekt niet mocht lyden, terwijl een ander weer een andere reden voor dit onverwachte ontslag wist te noemen. Men vertelde zelfs, dat zyne vrouw een afvallige wilde worden, en dat zyn. Gy zaagt er in den laatsten tjjd zoo slecht uit. Dat komt alleen van dat voortdurend studeeren. En wat dank oogst ge er voor in Immers niets En wat tractement hebben we hier? Immers veel te weinig om er fatsoenlijk burgerlijk van te leven? Neen, commissionair te worden in een groote stad, dat lykt my veel beter toe. Maar neem dan ook dadelijk, nog vóór Sabbath, ontslag.” Hierdoor werd dit, althans van de zyde zyner vrouw voor Rabbi Samuël gemakkelyk gemaakt. En toen hy nog geen twee uren van zyne reis thuis was, had de Secretaris van ’t Israëli tisch Kerkbestuur reeds een brief van Rabbi Samuël, waarin hy, zonder opgaaf van eenige reden, meedeelde, dat hy van af dat oogenblik ontslag nam als Voorganger der Synagoge te te Koudenburg, en dus op Sabbath den dienst niet zou leiden. Dat dit groote verwondering wekte, laat zich wel begrijpen, vooral wanneer men in betoog houdt, dat van alles wat reeds gebeurd was, nog niets bij de Joden te Koudenburg bekend was. Mozes Jaeobsohn was dan ook spoedig aan de woning van Rabbi Samuël om naar de reden van dit ontslag te vragen. De laatste zat toen juist aan den maaltijd, en daarom ging zyne vrouw naar voren, die op alles behalve vrien- delyken toon nu meedeelde dat haar man niet Op reis. „Wel, wat gelukkighernam zyn vrouw, „hoe is ’tmogelyk! Commissionair in zoo’n groote stad 1 Dan verdient ge veel meer, dan in dit nare dorp. Doe dat toch. Kunnen we ook spoedig van hier vertrekken „Als het moest, dan de volgende week reeds maar zóóver is het nog niet”, antwoordde hy ik heb immers nog geen ontslag genomen, en Maar doe het dan toch dadelyk”, viel zy hem in de rede, „doe het dan dadelyk nog vóór de Sabbath begint. Schryt een briefte Mozes Jaeobsohn, den Secretaris van het Kerkbestuur. Maar doe het dan op het oogen blik, want anders vrees ik, dat er niets van komt, en wie weet hoe lang ik dan nog in deze nare omgeving moet blyven. Als je me liefhebt, en mynen dood niet verhaasten wilt, laat ons dan, als het kan, nog de volgende week van hier vertrekken. „En” zoo ver volgde zy „en voor u zal het ook veel beter In de Zuider-Kerkbode lazen wy het w gende De School van Horstman. Reeds meer dan eens verhaalden onzen lezers van de school, die in 1898 do onzen oud-zendeling R. Horstman geopet is te Temanggoen. Deze school is een Ht landsche school voor priaës-kinderen, d. i z. ’t kroost der hooggeplaatste Javanen t ryke Chineezen. Ze biedt opleiding voc ambtelyke betrekkingen. Ze geeft beslist christelijk onderwijs aan 50 kinderen. 1 De Roomsche kerk heeft een dergelyk school te Magelang, waar een honderd joi gens en meisjes onderwijs ontvangen. Horstman’s school staat met onze zei ding in contractueel verband. Ze ontvang uit de generale kas ’t tractement voor et Europeesche onderwijzeres, die met 1 Jut aan deze school werd verbonden. Nu schryft Ds. J. D. v. d. Munnik, at wie door Deputaten der Generale Synoa deze school bizonderlyk op het hart wet, gebonden, in ’t Zendingblad deze zeer mera waardige woorden „Zal de school tot hare bestemming wi den gebracht, ze moet dan gelijke recht- positie hebben met de gouvernementsscb’ len van deze soort, en daartoe is het noodij dat haar hoofd een wettelyk bevoegd aa<k wijzer is, die aan de leerlingen, als zy i school verlaten, een geldend certificaat ks afgeven tot toelating voor de hoogere ii richtingen van onderwijs. Een bevoegd hoofdonderwijzer zou d? Br. Horstman moeten vervangen, tern: hyzelf tot anderen zendingsarbeid t plaatse zou kunnen ingaan. Doch eerst dr zou zyne positie in goede orde kome: wanneer hij door eenige kerk in hart dienst op dit zendingsterrein werd beroept De kerken, die dit terrein wilden at vaarden, zouden terstond in de zich bjji bedruipende school voor priaëskinderen e geopende deur vinden, welke menige ze dende kerk hen mocht benyded. Zouden er met name in het Zuiden d lands geen kerken zyn, die hierop wille bestaat, omdat het moeielyk schijnt ieder jaar een achttal geschikte broeders der gemeentt weer aan te bieden, Feit is, dat elk jaar, zon-i der dwang, één of meer broeders vrijwillig aftreden, en door anderen worden vervangen,"f- Het zooveel moeilijk naleven van de bepa-r lingen der Kerkenordening, die de Kerken verklaard hebben voor bondig en goed te zul len houden, schrijft nog een andere Kerk, blijf uitstekend te werken voor Kerkeraad en ge- meente. Wij hebben geen behoefte, besluitzi aan eene andere regeling, en wenschen in alk gevalle vryheid voor iedere Kerk om daarnaai! te blijven handelen. I bet Op de negende vraag, of ook eene andeij beloon In van die, waar vrije sten- grepe I gaarn dt! tot n werkelyken toestand in onze Classis. In et werk volgend nummer zullen wy onze beschouwt gen aanbieden. een derde vraag, of zy semtijds worden gecontinueerd, alleen in buitengewone omstan- -ook azwone, werd ueantwoord ;-v- buitengewone omstandigheden door zes Kerken. In gewone gevallen door ééne Kerk. Niet gecontinueerd in negen Kerken. Vraag vier, luidende: worden zy wel of niet op nieuw genonimeerd, en, wordt alsdan een tweetal ge teld voor élke vacature, of een dub beltal bestaande uit tweemaal zooveel namen als er vacaturen zyn, werd zeer verschillend be antwoord. In negen Kerken komen de aftredende ambts dragers weder op de nominatie, ia vijf niet terwy’l in vijf andere door de Gemeente een grostal wordt aangeboden, en in twee Kerken vrije stemming plaats heeft. Op de vijfde vraag, of de verkiezing elk jaar naar denzelfden regel plaats heeft, wordt op twee na, door al de kerken bevestigend geantwoord. Blijkens het antwoord op vraag zes worden de namen der verkozenen en herkozenen in alle kerken voorgesteld, en tweemalen afge- zy daarom haren man belette, den diensii de Synagoge te leiden, een redeneering te dm echter om door het kerkbestuur gelooft k worden. Dat Rabbi Samuel zelf het Jodendom wil! verlaten zelfs nog maar aan de mogelykhe daarvan scheen niet één te denken. I Zonder eenige- bijzonderheden ging de Sa: bath voorbij doch nauwelyks was die voort gegaan, of de leden van het Kerkbestuur liet* door een hunner zeggen, dat zy genoegen men in het ontslag, doch wyl Rabbi Samtf zoo op eenmaal ontslag genomen had, en nog wel zonder eenige reden daarvoor te nor men, zy nu ook niet van plan waren, om halve maand tractement, die hy nog ontvang* moest, uit te betalen. Verdere onaangenaamheden kwamen echt* niet voor. Doch de lezers zullen ook begrijpen, datD Gelderman zich haastte om iets van Rabbi 8* muel en zyne reis te vernemen, wyl Ds. va Koeverden hem geschreven had, dat hy vót den Sabbath weer te Koudenburg terug zouzjji Dit bericht had zelfs Ds. Gelderman een eenigermate geschokt. Hy meende hierin I zien een eersten stap tot terugkeer naar b* Jodendom. Toen hy echter ook reeds vernomt had, dat hy geen voet in de Synagoge ge» had, werd hy gerustgesteld, maar zyne nieuvj gierigheid en belangstelling werden er des'I meer door gewekt. vielen alle hoogere betrekkingen buiten het bereik van de zonendie van christelyken huize waren. Zij behoorden tot „het niet-den- kend deel der natie”, en dat was genoeg om de deur voor hun neus dicht te houden. Thans begint daarin verandering te komen. Op alle terreinen des levens moet meer en meer met die „lieden uit de nachtschool” gerekend wor den. De gevolgen daarvan blyven niet uit. Meer dan ooit te voren gaan thans onze man nen zich wyden aan de studie der letteren, der rechtsgeleerdheid, en der geneeskunde. Als krone op hun arbeid is thans eene kentering gekomen. Het ty is verloopen, en nu worden de bakens verzet. De stroom der studeerenden van christelyken huize vloeit thans niet meer in ééne bedding, maar heeft zich in verschil lende richtingen vertakt. Ook dit doet den toevloed van predikanten verminderen. Onder cjj fers laat zich natuurlij k hun getal niet brengen. Al mag deze oorzaak van vermindering volstrekt niet wèggecijferd worden, toch zullen wy haar buiten rekening laten, omdat haar getal niet bekend is. Dit geldt niet van de bovengenoemde zeven oorzaken. Ieder van deze levert telken jare een bepaald aantal predikanten op die opgehouden hebben eene gemeente te dienen. Neem straks de proef maar op de som, en gy zult bemerken, dat hun gezamenlijk aantal aan het eind van dit jaar veel grooter is dan 12 plus 9, zynde de dit jaar nieuw ingeschrevenen aan de Theol. Fac. en de Theol. School. En zoolang de vermindering de vermeerdering overtreft, kan er geen sprake zyn van overvloed. Wy gaan nog verder én zeggenOvertrof de vraag het aanbod maar niet zoo ver, dan zou menige kleine kerk, die nu telkens teleur gesteld wordt, ook een eigen Dienaar verkrij gen. Wat was er om in onze eigene pro vincie te blyven eene goede hope, dat de kleine kerk van Westkapelle hare begeerte vervuld zou zien. Nog slechts voor korten tyd tot openbaring gekomen, heeft die zeer jeug dige gemeente behoefte aan eene vaste hand, die haar leidt. Voor het vleesch moge er weinig aantrekkelijks in gelegen zyn om een stuk van het leven in een uithoek van een eiland door te brengenen toch temidden van diepe onkunde, onrustbarende wereldsgezindheid en groote verbastering, zou daar voor een ijverig dienstknecht des Heeren veel arbeid te vinden zijn. Onder Gods zegen zou daar winste kunnen behaald worden voor het koninkrijk der he- IXXXjlV-Ua 1U11 HU TTUn Cl i vjIwxx-JLivvcgj uvlavywx* het alsof hare bede zou verhoord worden, en zy straks in haar midden zou ontvangen een Leeraar, die, in Godes kracht, de banier des kruises zou planten tegenover het vaandel der revolutie, en een dam zou opwerpen tegen den aldaar zoo sterk gewassen stroom van werelds gezindheid, maar neenook de gemeente van Coevorden roept, en Westkapelle’s kerk ziet zich teleurgesteld. Waarlyk, willen ook kleine gemeenten, die niet gelegen zyn in het centrum van ons land, maar in den uithoek onzer provinciën, bearbeid wordenwil de moeilijke arbeid aangevangeu worden om, gelyk b.v. te Westkapelle, de ploeg schaar van Gods Woord te doen gaan door een nog schier woesten akker, dan zal mensche- lykerwyze gesproken daartoe zeker dienstig zyn, dat de toevloed van candidaten zoo groot wordt, dat zy, vanwege de weinige vacatures, al blyde zyn indien zy, naar den wensch huns harten, den Heere kunnen dienen in den wijn gaard, ook al is het dat deze, om welke redenen RAPPORT der Commissie van Onderzoek en Praeadvies met het oog op eventueele her ziening van Art. 37 D. K. op de e.k. Generale Synode. WelEerwaarde en Eerwaarde Broeders. De ondergeteekenden op Uwe vergadering van den 12 November des vorigen jaars be noemd om een onderzoek in te stellen naar de in de Kerken onzer Classis gebruikelijke wyze van Kerkeraadsverkiezing, en, uitgenoodigd om, met het oog op de eventueele herziening van enkele artikelen der D. K. op de a.s. Ge nerale Synode, praeadvies uit te brengen ov^r art. 27 hebben de eer U mede te deelen, dgt zy in hunne vergadering van den 25 Februari j.l. een negental vragm hebben gesteld, die door de respectieve Kerken op de navolgende wyze welwillend zyn beantwoord, en het vol gende advies U ter bespreking aan bieden. De eerste vraag, naar het aantal Ouderlin gen en Diakenen werd beantwoord als volgt Dat eene Kerk heeft: 8 Ouderl. en 8 Diak. een andere6 Ouderl. en 6 Diak, een derde 6 Ouderl. en 4 Diak. een vierde5 Ouderl. en 5 Diak. en in zeven Kerken 4 Ouderl. en 4 Diakenen dienen, terwijl ééne kerk 4 Ouderl. en 3 Diak. heeft, twee Kerken 3 Ouderl. en 3 Diak. en twee Kerken 2 Ouderl. en 2 Diak. hebben. De tweede vraag, of zy voor hun leven ge kozen zyn, wordt door al de Kerken ontken nend beantwoord. Voor twee jaren worden zy gekozen in vier Kerken. Voor drie jaren in ééne Kerk. Voor vier jaren in ééne Kerk en voor vijf jaren in één Kerk, terwyl ééne der Kerken antwoordde Ze worden gekozen om hun ambt waar te nemen, zoolang als de gemeente ze begeert, of niet door anderen vervangen wil zien. Op beweren of dit voor grootere kerken wel ge- wenscht Js. Een derde acht hare wijze van doen om de aftredenden wederom op de nominatie te plaatsen aanbevelingswaardig, omdat deze tot dusver goede resultaten heeft opgeleverd. Een vierde, die tegen het plaatsen van de aftredenden op de nomatie is en voor het aanbieden van een grostal door de gem. be veelt hare handelwijze aan op de navolgende gronden 1. omdat ze steunt op de kerkenordening, wat aangaat het beginsel van tijdelijken dienst met vervanging. 2. de moeielykheden voorkomt, dat: a. de Kerkeraad zyn eigen medeleden con tinueert. b. op het dubbelgetal naast aftredende, andere namen voor den vorm worden gebracht, wat voor die broederen onaangenaam is. c. dat er zoo beter verband blyft tusschen Kerkeraad en Gemeente. d. dat de Kerkeraad zoodoende oud-ouder- lingen en ou^diakenen tot steun en voorspraak bekomt. e. dat de gemeente zoodoende tydig en zon der opspraak van minder geschikte broederen bevryd wordt. f. dat ieder geschikte beurtelings den last komt te dragen. g. dat schuilende talenten te beter worden ontdekt. Weer andere Kerken achten met deze, dat door aanbieden van een grostal door de Ge meente, alzoo de meening der gemeente het best wordt vertolkt, en de gemeente meer ge bruik van haar recht heeft. Een andere Kerk beantwoordt deze vraag Onzes inziens verdient het aabeveling, defi nitieve aftreding(niet terstond herkiesbaar) elk jaar één ouderling, en één diakenen, (niet de helft)dit vergemakkelijkt. a. de samenstelling voor de nominatie. b. de diensttijd duurt dan zoovele jaren als er ouderlingen of diakenen zyn. c. dit is in het belang èn voor de gekozenen, (vooral oninge wyden) èn voor de gemeente. Weer een andere Kerk, die niets ter aan beveling wenscht te zeggen, deelt echter mede, „dat in haar midden geen verplichte aftreding n DOOB P E K A H. gi se dt Z> tc n w

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1904 | | pagina 2