ken, die vooral dit punt betroffen, hoe Paulus,
daar hy toch wedergeboren was, kon zeggen,
dat hij geheel en al vleeschelyk en onder de
zonde verkocht was.
Terwijl hy wandelde door een bosch, in de
nabjjheid van Elberfeld, worden hem echter op
eens de oogen geopend. 'tWas hem als ont
sloot zich de hemel, en verscheen hem het Lam
ter rechterhand Gods terwyl hij de woorden
vernam „Zijt gij met myn Lam tevreden?"
Hij verstond deze beschamende vraag. Diep
gevoelde hy de ernstige vermaning, welke zy
hem bracht. Hij deed afstand van alles in en
aan hem, van zyne vroomheid en bevinding,
wan alles wat vleesch heeft en geeft en werkt.
Het Lam was genoeg. Jezus alleen was hem
alles, en hy in zich zeiven niets. „Nu," zoo
sprak hy, „is myn ecnig heil in de hoogte en
in de diepte, de Immanuel God met ons."
Met een hart vol blydsehap en dankbaarheid,
beloofde hy den Heere, dit aan allen, die het
mochten hooren te verkondigen.
Lezer, hij verkondigt het door deze bladzyde
ook aan u. Is het Lam u reeds genoeg?
Weesp. J. P. Tazelaar.
Jubileum der Theol. School.
Zooals bekend is, viert de Theologische
School te Kampen op 14 en 15 Juni a.s. haar
gouden feest. Groot zal het getal zyn van hen,
die aan de feestviering deelnemen. Uit den
aard der zaak zullen de noordelyke provincies
het best vertegenwoordigd wezen, terwyl de
liefhebbers der School in het zuiden voor
verreweg het grootste deel het feest in den
geest mee zullen vieren. Toch zullen sommigen
ondanks den verren afstand, de reis naar Kam
pen aanvaarden en inzonderheid hun aandacht
verzoeken wij voor het volgende.
De reiskosten naar Kampen bedragen van
uit Middelburg voor retour 2e klasse de som
van f 11,50. By voldoende deelneming kan echter
een gezelschapskaart genomen worden. De
kosten bedragen dan slechts f 8,25. Dus geen
gering verschil. Van deze reisgelegenheid
kunnen ook de broeders ran de overzijde der
Schelde profiteeren. Zy nemen dan een retour-
kaartje tot het station Middelburg en reizen
verder op de gezelschapskaart. De reis zal
worden ondernomen op Dinsdag 14 Juni met
den trein, die te 7.00 uur (Spoortyd) van Ylis-
singen en te 7.08 uur (Spoortijd) van Middel
burg vertrekt. Aankomst te Kampen 2.05 uur.
De terugreis vindt plaats Donderdag 16 Juni.
Het uur van vertrek kan onderling geregeld
worden, waarbij natuurlijk rekening wordt ge
houden met hen, die nog per boot naar Neuzen
of Breskens moeten. Zij, die van deze gele
genheid gebruik willen maken, worden verzocht
zich vóór 1 Juni op te geven aan den Heer
A. D. Littooy, Spanjaardstraat, Middelburg.
Moge hun aantal groot zyn.
Middelburg, 26, Mei '04. B. M.
P.S. Natuurlyk moeten de deelnemers zélf
vóór 1 Juni, toegangskaarten voor de feeste
lijke samenkomsten aanvragen, die kosteloos
te bekomen zyn by dhr. J. H. Kok te Kampen.
De regelingscommissie voor het op 30 Juni
te vieren zomerfeest der Chr. Jongel. Yereen.
op Zuid-Beveland deelt mede, dat alle sprekers
die zyn gevraagd, bereidwillig waren de uit-
noodiging aan te nemen. D. V. zullen optre
den Ds. G. E. Meloen pred. te Kloetinge
(openingswoord), Dr. J. C. de Moor pred. te
Breda, Ds. J. E. Schroder pred. te Arnhem,
laatste twaalf jaren ook in de Hervormde Kerk
de waarheid weer wordt verkondigd, doch het
grootste getal der Kerkgangers vindt men bij
de Gereformeerden, die een liet en net Kerk
gebouw hebben met een oude en vervallen
pastorie.
De moderne predikanten hebben in den loop
der jaren het volk zóó onkerkelijk en ongods
dienstig gemaakt, dat het voor de rechtzin
nige Hervormde predikanten niet zoo gemak
kelijk gaat om toegang tot hen te verkrijgen.
Uit den aard der zaak is dit bij de Gerefor
meerden ganseh anders. (Wordt vervolgd.)
RECTIFICATIE.
Dat een „zetter" somtyds wonderlijke din
gen kan doen, en vreemde „zetfouten" kan
maken, was mij wel bekend.
Een „zetfout" echter als in „de Feuilleton"
van 't Nommer der vorige week voorkwam,
ontdekte ik nog nooit.
In de eerste kolom, de 2e regel, las ik het
woord inademingsgeest
Ik weet wel dat er vele „geesten" in de
wereld zijn, maar ik wil toch wel bekennen,
dat ik van een inademingsgeestnog nooit
gehoord had.
Dit moet zyn ondernemingsgeestDe lezer
zal dit wellicht ook reeds begrepen hebben.
PEK AH
Ds. D. Hoek pred. te Heinkenszand, Ds. J.
J. van Heest, pred. te Dordrecht, Ds. N. G.
Kersies pred. te Biezelinge. Het Harmoniege
zelschap „Hosanna" van Goes zal dit feest op
luisteren met muziek.
Zoo men weet, hoopt men dit feest te vie
ren te Kloetinge (by Goes) op een terrein,
welwillend daartoe afgestaan door den eerza-
men Joz. Trimpe.
UIT HET LEYEN.
Om vooral niet te vergeten
Er gaat tegenwoordig haast geen dag voorby,
of men komt met den een of ander in gesprek
over den oorlog buiten en de politiek binnen
de grenzen van ons vaderland De harten zijn
er vol van en dan vloeien tot bevestiging van
het oude en welbekende spreekwoord de monden
er van over. De een heeft deze meening, de
ander koestert die gedachten en een derde
heeft heelemaal geen oordeel over den loop
der dingen. De een wenscht dit, de ander hoopt
dat en een derde wenscht en hoopt eigenlyk niets.
Zelfs in een eenvoudig en alledaagsch gesprek
kan men zoo spoedig mogelyk bespeuren, welk
vleesch men in den kuip heeft.
Het is jammer, dat het zoo is, maar als we
aan het tellen gingen, zouden we verschrikken
van het groote getal diergenen, die beslist voor
Christenmenschen willen doorgaan en zeer voor
de waarheid en wel voor de „volle, innerlyke"
waarheid zyn, en die toch voor den grooten
strijd onzer dagen volkomen koel zijn en wien
het eigenlyk om het even is, hoe er geregeerd
wordt.
Het is jammer, dat het zoo is, maar het is
helaas zoo en er valt niet veel aan te veranderen.
Misschien is er onder de lezers van dit blad
ook hier en daar wel een enkele, wien de
vraag niet veel hoofdbrekens kost hoe het met
de „hooger onderwijswet", met de „drankwet",
met de naderende verkiezingen, met ons mini
sterie afloopen zal in de komende dagendie
er ook geen vyf minuten verdriet over zouden
gevoelen, indien dit alles kwam te vallenen
die al evenmin kunnen begrijpen, waarom een
ander zich voor deze dingen zoo warm en
zoo bezorgd maakt.
Het is jammer, dat het zoo is, maar het feit
valt niet te loochenen, dat vele Christenen zyn
als vele Joden van vroeger, namelijk ziende
blind, hoorende doof en opmerkende zonder te
verstaan.
Velen zien in den ernstigen, grooten, edelen
strijd onzer dagen niets anders dan een drijven
van het vleesch, menschenwerk om menschelyke
bedoelingen te bereiken, en dat overvloeit van
zonden, gebreken, fouten en misvattingen. En
wat zyn de resultaten? zoo vraagt men, met
een zekere minachting. De dronkaards drinken,
de vloekers vloeken, de spelers spelen, de
hoereerders hoereeren nog even hard als te
vorenWat bemerkt ge van meerdere Zon
dagsheiliging Sporen en booten ryden en
varen op den dag des Heeren nog even rustig
en lustig als altijd! Kroegen, komedies, dans
huizen zyn nog nergens uitgebrand en plat
getreden. Waar blyft de doodstraf? En zoo
redeneert men maar voort! En de conclusie
is, dat men zegthet is met het Christelijke
van dit Christelijk ministerie al heel minnetjes!
Of we nu geregeerd worden door mannen, die
zich schuldig maken aan zonden van bedryf,
öf van die van nalatigheid, maakt voor ons al
bitter weinig verschil
Het is jammer, dat er onder positieve Chris
tenen, die voor de Waarheid zyn, zoo gesproken
wordt. Want er ligt een minachtend oordeel
in opgesloten voor het gansche werk Gods.
En dit is dan ook de oorzaak, waarom we in
een kerkelijk blad ook wel eens over de politiek
mogen spreken. Er is aan de politiek een
godsdienstige zijde. Want ook hier staan we
voor de alles beheerschende vraag: Kiest U
heden, wien gy dienen zult! Op ieder terrein
des levens is maar tweeërlei leuze Vóór of tegen
den Heere en zynen GezalfdeZoo is het in
ons persoonlyk leven, in ons huiselijk leven,
in ons kerkelijk leven, in ons maatschappelijk
leven, in ons staatkundig leven. Overal moeten
we kiezen. We moeten ons stellen aan de
zy de van hen, die strijden „Yoor den Heere
en voor Gideon!" ondanks al hun gebreken
en zonden en fouten, omdat we gevoelen dat
hun zaak rechtvaardig is, óf we scharen ons
aan de overzijde by den vijand. Een middelweg
is er niet. Nergens, 't Is maar vóór of tegen.
De middelwegzoekers zijn verholen vijanden.
Als we dus meedoen aan de Christelijke
politiek en het Christelijk ministerie steunen,
dan doen we het om de zaakniet om de
menschen en ook niet om de schoone resultaten
We zien op de uitkomst niet, maar tellen het
doel alleen,
Wanneer we, omdat de resultaten zoo gering
zijn, en omdat er zooveel gebreken en fouten
aan den arbeid kleven, aan de zaak onzen
steun onttreken, dan geven we den Heere een
slag in het gelaat.
Overdenken we het volgende eens ernstig.
Gelyk we weten strijdt de Heere God reeds
zesduizend jaar tegen de machten der zonde
en der wereldhet is al negentienhonderd jaar
geleden, dat onze Heere Jezus Christus het
werk der verlossing volbrachtal even lang is
het geleden, dat de H. Geest is uitgestort.
Hoe langen tyd voert dus de Heere zelf niet
den heiligen oorlog tegen de zonde en de
ongerechtigheid. Wat zyn echter de resultaten
Hoereeren de hoereerders, spotten de spotters,
woelen de vijanden, aanbidden de afgoden
dienaars hunne beelden niet evenzeer als
vroeger En zullen we daarom zeggenhet
is niets gedaan met dat werk Gods, want alle
dingen bly ven als van het begin der schepping
ja zelfs neemt de ongerechtigheid toe en de
liefde van velen verkoudt
Al dat geroep om groote resultaten en vele
winsten is een echt wereldsch geroep, geen
bewys van geloof, maar van ongeloof.
Een goed Christen strijdt voor de zaak zijns
Meesters, ook al ziet hy geen vruchten voorts
is hy reeds dankbaar voor de kleine winst.
Het koninkrijk der hemelen is gelijk aan een
zeer klein mosterdzaad. En dat mosterdzaad
groeit wel tot een boom, maar niet tot een
wonderboom van één nacht.
Er komt een tyd, dat op deze aarde geen
hoereerders meer hoereeren, geen dronkaarde
meer drinken, geen vloekers meer vloeken, geen
sabbathsehenders den rustdag ontheiligen, geen
spelers meer spelen, geen komedies, kroegen,
danshuizen te vinden zyn.
We strijden niet vergeefs
Onze zaak is geen verloren zaak
Laat ons dan getrouw, met ijver, met geest
drift, overal waar we kunnen, die zaak dienen,
opdat we eenmaal ook deelen in de vruchten,
in dé onuitsprekelijk heerlijke uitkomst.
En als we dan geen ijzer met handen kunnen
breken, en als we dan al onze wenschen niet
op één dag bevredigd zien, maar vaak nog
geen duimbreed vorderen per jaar, laten we
dan niet klagen, vitten, morren, ons in moe
deloosheid onttrekken, of ons in lauwheid ont
houden, maar willig in het gebod en blind
voor de toekomst de zaak des Heeren dienen,
opdat ons als getrouwe dienstknechten, die
altijd en overal geyverd hebben, ons loon niet
ontga.
De landman, die in het voorjaar niet zaait,
omdat het zoo ontzettend lang duurt, eer hy
de vruchten geoogst en verkocht heeft, en om
dat het zoo onzeker is, of hij wel veel winst
zal behalen, ontvangt in het geheel geen loon.
Maar de man, die in het begin des jaars
ploegt, bemest, egt en zaait, die laat wieden
en werken, die ziet, zy het ook na vele maanden,
grootere of kleinere resultaten van zyn werk.
Ook in het Koninkrijk Gods draagt de luiaard
gescheurde kleederen. Die zaait, die maait. Laat
ons dit vooral niet vergeten.
En ook nog iets anders niet.
Daarover later.
K- L.
Kerk- en Schoolnieuws.
Drietal te ZierikzeeDs. de Geus van Lem
mer, Ds. Petersen van Yeendam en Ds. Yoigt
van Raamsdonk te Nieuwe Pekela Ds. Groe
ne veld van Winsum, Ds. Meyerink van Kat
wijk aan Zee en Dr. Keizer van Tiel.
Tweetal te IersekeDs. Heida van De Leek
en Haspers van Hardinxveld.
Beroepen te SpijkDs. Andree van Oosterend.
Te Krimpen a/d Lek dhr. A. Taal, cand. te
Scheveningen.
Bedankt voor WyheDs. Schoemakers van
Ambt-Yollenhove voor Bunschoten B Ds. de
Yries van Hasselt; voor Enter: Ds. de Jonge
van Langerak.
Zondagmiddag nam Ds. Sybrandy af
scheid van zyne gemeente te Medemblik, pre
dikende uit I Petr. 1 24 en 25. ZEw. hoopt
a.s. Zondag zyne intrede te doen te Krabbendijke.
Maandagmiddag nam de naar Wolvenga
vertrekkende Leeraar, Ds. Aalberts, afscheid
van zijne gemeente te Opperdoes, sprekende
uit Filipp. 1 27.
Maandag nam Ds. Schoemakers afscheid
van zyne gemeente te Groningen (A) met de
woorden uit I Petr. 1 24 en 25. ZEw. ver
trekt naar Alfen a/d Ryn.
Na des morgens bevestigd te zyn door
den consulent Ds. Huls, deed Ds. Hoek van
Ambt-Vollenhoven, des middags zyne intrede
m de Geref. kerk te Nieuw-Dordrecht, spre
kende uit I Cor. 4 1 en 2.
Tot Directeur van de Keucheniusschool
te Jogja is benoemd Ds. D. Bakker, mission-
nair predikant te Keboemen.