ken, die vooral dit punt betroffen, hoe Paulus, daar hy toch wedergeboren was, kon zeggen, dat hij geheel en al vleeschelyk en onder de zonde verkocht was. Terwijl hy wandelde door een bosch, in de nabjjheid van Elberfeld, worden hem echter op eens de oogen geopend. 'tWas hem als ont sloot zich de hemel, en verscheen hem het Lam ter rechterhand Gods terwyl hij de woorden vernam „Zijt gij met myn Lam tevreden?" Hij verstond deze beschamende vraag. Diep gevoelde hy de ernstige vermaning, welke zy hem bracht. Hij deed afstand van alles in en aan hem, van zyne vroomheid en bevinding, wan alles wat vleesch heeft en geeft en werkt. Het Lam was genoeg. Jezus alleen was hem alles, en hy in zich zeiven niets. „Nu," zoo sprak hy, „is myn ecnig heil in de hoogte en in de diepte, de Immanuel God met ons." Met een hart vol blydsehap en dankbaarheid, beloofde hy den Heere, dit aan allen, die het mochten hooren te verkondigen. Lezer, hij verkondigt het door deze bladzyde ook aan u. Is het Lam u reeds genoeg? Weesp. J. P. Tazelaar. Jubileum der Theol. School. Zooals bekend is, viert de Theologische School te Kampen op 14 en 15 Juni a.s. haar gouden feest. Groot zal het getal zyn van hen, die aan de feestviering deelnemen. Uit den aard der zaak zullen de noordelyke provincies het best vertegenwoordigd wezen, terwyl de liefhebbers der School in het zuiden voor verreweg het grootste deel het feest in den geest mee zullen vieren. Toch zullen sommigen ondanks den verren afstand, de reis naar Kam pen aanvaarden en inzonderheid hun aandacht verzoeken wij voor het volgende. De reiskosten naar Kampen bedragen van uit Middelburg voor retour 2e klasse de som van f 11,50. By voldoende deelneming kan echter een gezelschapskaart genomen worden. De kosten bedragen dan slechts f 8,25. Dus geen gering verschil. Van deze reisgelegenheid kunnen ook de broeders ran de overzijde der Schelde profiteeren. Zy nemen dan een retour- kaartje tot het station Middelburg en reizen verder op de gezelschapskaart. De reis zal worden ondernomen op Dinsdag 14 Juni met den trein, die te 7.00 uur (Spoortyd) van Ylis- singen en te 7.08 uur (Spoortijd) van Middel burg vertrekt. Aankomst te Kampen 2.05 uur. De terugreis vindt plaats Donderdag 16 Juni. Het uur van vertrek kan onderling geregeld worden, waarbij natuurlijk rekening wordt ge houden met hen, die nog per boot naar Neuzen of Breskens moeten. Zij, die van deze gele genheid gebruik willen maken, worden verzocht zich vóór 1 Juni op te geven aan den Heer A. D. Littooy, Spanjaardstraat, Middelburg. Moge hun aantal groot zyn. Middelburg, 26, Mei '04. B. M. P.S. Natuurlyk moeten de deelnemers zélf vóór 1 Juni, toegangskaarten voor de feeste lijke samenkomsten aanvragen, die kosteloos te bekomen zyn by dhr. J. H. Kok te Kampen. De regelingscommissie voor het op 30 Juni te vieren zomerfeest der Chr. Jongel. Yereen. op Zuid-Beveland deelt mede, dat alle sprekers die zyn gevraagd, bereidwillig waren de uit- noodiging aan te nemen. D. V. zullen optre den Ds. G. E. Meloen pred. te Kloetinge (openingswoord), Dr. J. C. de Moor pred. te Breda, Ds. J. E. Schroder pred. te Arnhem, laatste twaalf jaren ook in de Hervormde Kerk de waarheid weer wordt verkondigd, doch het grootste getal der Kerkgangers vindt men bij de Gereformeerden, die een liet en net Kerk gebouw hebben met een oude en vervallen pastorie. De moderne predikanten hebben in den loop der jaren het volk zóó onkerkelijk en ongods dienstig gemaakt, dat het voor de rechtzin nige Hervormde predikanten niet zoo gemak kelijk gaat om toegang tot hen te verkrijgen. Uit den aard der zaak is dit bij de Gerefor meerden ganseh anders. (Wordt vervolgd.) RECTIFICATIE. Dat een „zetter" somtyds wonderlijke din gen kan doen, en vreemde „zetfouten" kan maken, was mij wel bekend. Een „zetfout" echter als in „de Feuilleton" van 't Nommer der vorige week voorkwam, ontdekte ik nog nooit. In de eerste kolom, de 2e regel, las ik het woord inademingsgeest Ik weet wel dat er vele „geesten" in de wereld zijn, maar ik wil toch wel bekennen, dat ik van een inademingsgeestnog nooit gehoord had. Dit moet zyn ondernemingsgeestDe lezer zal dit wellicht ook reeds begrepen hebben. PEK AH Ds. D. Hoek pred. te Heinkenszand, Ds. J. J. van Heest, pred. te Dordrecht, Ds. N. G. Kersies pred. te Biezelinge. Het Harmoniege zelschap „Hosanna" van Goes zal dit feest op luisteren met muziek. Zoo men weet, hoopt men dit feest te vie ren te Kloetinge (by Goes) op een terrein, welwillend daartoe afgestaan door den eerza- men Joz. Trimpe. UIT HET LEYEN. Om vooral niet te vergeten Er gaat tegenwoordig haast geen dag voorby, of men komt met den een of ander in gesprek over den oorlog buiten en de politiek binnen de grenzen van ons vaderland De harten zijn er vol van en dan vloeien tot bevestiging van het oude en welbekende spreekwoord de monden er van over. De een heeft deze meening, de ander koestert die gedachten en een derde heeft heelemaal geen oordeel over den loop der dingen. De een wenscht dit, de ander hoopt dat en een derde wenscht en hoopt eigenlyk niets. Zelfs in een eenvoudig en alledaagsch gesprek kan men zoo spoedig mogelyk bespeuren, welk vleesch men in den kuip heeft. Het is jammer, dat het zoo is, maar als we aan het tellen gingen, zouden we verschrikken van het groote getal diergenen, die beslist voor Christenmenschen willen doorgaan en zeer voor de waarheid en wel voor de „volle, innerlyke" waarheid zyn, en die toch voor den grooten strijd onzer dagen volkomen koel zijn en wien het eigenlyk om het even is, hoe er geregeerd wordt. Het is jammer, dat het zoo is, maar het is helaas zoo en er valt niet veel aan te veranderen. Misschien is er onder de lezers van dit blad ook hier en daar wel een enkele, wien de vraag niet veel hoofdbrekens kost hoe het met de „hooger onderwijswet", met de „drankwet", met de naderende verkiezingen, met ons mini sterie afloopen zal in de komende dagendie er ook geen vyf minuten verdriet over zouden gevoelen, indien dit alles kwam te vallenen die al evenmin kunnen begrijpen, waarom een ander zich voor deze dingen zoo warm en zoo bezorgd maakt. Het is jammer, dat het zoo is, maar het feit valt niet te loochenen, dat vele Christenen zyn als vele Joden van vroeger, namelijk ziende blind, hoorende doof en opmerkende zonder te verstaan. Velen zien in den ernstigen, grooten, edelen strijd onzer dagen niets anders dan een drijven van het vleesch, menschenwerk om menschelyke bedoelingen te bereiken, en dat overvloeit van zonden, gebreken, fouten en misvattingen. En wat zyn de resultaten? zoo vraagt men, met een zekere minachting. De dronkaards drinken, de vloekers vloeken, de spelers spelen, de hoereerders hoereeren nog even hard als te vorenWat bemerkt ge van meerdere Zon dagsheiliging Sporen en booten ryden en varen op den dag des Heeren nog even rustig en lustig als altijd! Kroegen, komedies, dans huizen zyn nog nergens uitgebrand en plat getreden. Waar blyft de doodstraf? En zoo redeneert men maar voort! En de conclusie is, dat men zegthet is met het Christelijke van dit Christelijk ministerie al heel minnetjes! Of we nu geregeerd worden door mannen, die zich schuldig maken aan zonden van bedryf, öf van die van nalatigheid, maakt voor ons al bitter weinig verschil Het is jammer, dat er onder positieve Chris tenen, die voor de Waarheid zyn, zoo gesproken wordt. Want er ligt een minachtend oordeel in opgesloten voor het gansche werk Gods. En dit is dan ook de oorzaak, waarom we in een kerkelijk blad ook wel eens over de politiek mogen spreken. Er is aan de politiek een godsdienstige zijde. Want ook hier staan we voor de alles beheerschende vraag: Kiest U heden, wien gy dienen zult! Op ieder terrein des levens is maar tweeërlei leuze Vóór of tegen den Heere en zynen GezalfdeZoo is het in ons persoonlyk leven, in ons huiselijk leven, in ons kerkelijk leven, in ons maatschappelijk leven, in ons staatkundig leven. Overal moeten we kiezen. We moeten ons stellen aan de zy de van hen, die strijden „Yoor den Heere en voor Gideon!" ondanks al hun gebreken en zonden en fouten, omdat we gevoelen dat hun zaak rechtvaardig is, óf we scharen ons aan de overzijde by den vijand. Een middelweg is er niet. Nergens, 't Is maar vóór of tegen. De middelwegzoekers zijn verholen vijanden. Als we dus meedoen aan de Christelijke politiek en het Christelijk ministerie steunen, dan doen we het om de zaakniet om de menschen en ook niet om de schoone resultaten We zien op de uitkomst niet, maar tellen het doel alleen, Wanneer we, omdat de resultaten zoo gering zijn, en omdat er zooveel gebreken en fouten aan den arbeid kleven, aan de zaak onzen steun onttreken, dan geven we den Heere een slag in het gelaat. Overdenken we het volgende eens ernstig. Gelyk we weten strijdt de Heere God reeds zesduizend jaar tegen de machten der zonde en der wereldhet is al negentienhonderd jaar geleden, dat onze Heere Jezus Christus het werk der verlossing volbrachtal even lang is het geleden, dat de H. Geest is uitgestort. Hoe langen tyd voert dus de Heere zelf niet den heiligen oorlog tegen de zonde en de ongerechtigheid. Wat zyn echter de resultaten Hoereeren de hoereerders, spotten de spotters, woelen de vijanden, aanbidden de afgoden dienaars hunne beelden niet evenzeer als vroeger En zullen we daarom zeggenhet is niets gedaan met dat werk Gods, want alle dingen bly ven als van het begin der schepping ja zelfs neemt de ongerechtigheid toe en de liefde van velen verkoudt Al dat geroep om groote resultaten en vele winsten is een echt wereldsch geroep, geen bewys van geloof, maar van ongeloof. Een goed Christen strijdt voor de zaak zijns Meesters, ook al ziet hy geen vruchten voorts is hy reeds dankbaar voor de kleine winst. Het koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zeer klein mosterdzaad. En dat mosterdzaad groeit wel tot een boom, maar niet tot een wonderboom van één nacht. Er komt een tyd, dat op deze aarde geen hoereerders meer hoereeren, geen dronkaarde meer drinken, geen vloekers meer vloeken, geen sabbathsehenders den rustdag ontheiligen, geen spelers meer spelen, geen komedies, kroegen, danshuizen te vinden zyn. We strijden niet vergeefs Onze zaak is geen verloren zaak Laat ons dan getrouw, met ijver, met geest drift, overal waar we kunnen, die zaak dienen, opdat we eenmaal ook deelen in de vruchten, in dé onuitsprekelijk heerlijke uitkomst. En als we dan geen ijzer met handen kunnen breken, en als we dan al onze wenschen niet op één dag bevredigd zien, maar vaak nog geen duimbreed vorderen per jaar, laten we dan niet klagen, vitten, morren, ons in moe deloosheid onttrekken, of ons in lauwheid ont houden, maar willig in het gebod en blind voor de toekomst de zaak des Heeren dienen, opdat ons als getrouwe dienstknechten, die altijd en overal geyverd hebben, ons loon niet ontga. De landman, die in het voorjaar niet zaait, omdat het zoo ontzettend lang duurt, eer hy de vruchten geoogst en verkocht heeft, en om dat het zoo onzeker is, of hij wel veel winst zal behalen, ontvangt in het geheel geen loon. Maar de man, die in het begin des jaars ploegt, bemest, egt en zaait, die laat wieden en werken, die ziet, zy het ook na vele maanden, grootere of kleinere resultaten van zyn werk. Ook in het Koninkrijk Gods draagt de luiaard gescheurde kleederen. Die zaait, die maait. Laat ons dit vooral niet vergeten. En ook nog iets anders niet. Daarover later. K- L. Kerk- en Schoolnieuws. Drietal te ZierikzeeDs. de Geus van Lem mer, Ds. Petersen van Yeendam en Ds. Yoigt van Raamsdonk te Nieuwe Pekela Ds. Groe ne veld van Winsum, Ds. Meyerink van Kat wijk aan Zee en Dr. Keizer van Tiel. Tweetal te IersekeDs. Heida van De Leek en Haspers van Hardinxveld. Beroepen te SpijkDs. Andree van Oosterend. Te Krimpen a/d Lek dhr. A. Taal, cand. te Scheveningen. Bedankt voor WyheDs. Schoemakers van Ambt-Yollenhove voor Bunschoten B Ds. de Yries van Hasselt; voor Enter: Ds. de Jonge van Langerak. Zondagmiddag nam Ds. Sybrandy af scheid van zyne gemeente te Medemblik, pre dikende uit I Petr. 1 24 en 25. ZEw. hoopt a.s. Zondag zyne intrede te doen te Krabbendijke. Maandagmiddag nam de naar Wolvenga vertrekkende Leeraar, Ds. Aalberts, afscheid van zijne gemeente te Opperdoes, sprekende uit Filipp. 1 27. Maandag nam Ds. Schoemakers afscheid van zyne gemeente te Groningen (A) met de woorden uit I Petr. 1 24 en 25. ZEw. ver trekt naar Alfen a/d Ryn. Na des morgens bevestigd te zyn door den consulent Ds. Huls, deed Ds. Hoek van Ambt-Vollenhoven, des middags zyne intrede m de Geref. kerk te Nieuw-Dordrecht, spre kende uit I Cor. 4 1 en 2. Tot Directeur van de Keucheniusschool te Jogja is benoemd Ds. D. Bakker, mission- nair predikant te Keboemen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1904 | | pagina 3