FEUILLETON. Onder de Turfgravers en Helbewoners. loffce vinden wy by den profeet Ezechiël, 37 26: „En ik zal myn Heiligdom in Pet midden van hen zetten tot in eeuwigheid. Ja, Johannes op Patmos hoort eene groote stem in den hemel, zeggende: „Zie, de tabernakel Gods is by de menschen en Hy zal by hen wonen en zy zullen zyn volk zyn, en God zeil zal by hen en hun God zijn. Openb. 21 6. Neen, Gods kinderen zien dit met altijd. Door het gewoel van den strijd, dien de Kerk hier heeft te doorworstelen. Maar ook door hun eigen traagheid, hun ontrouw en de ban den aan de wereld. 's Heeren volk is een geheiligd volk, en moet daarom ook afgezonderd van de wereld Hem dienen. Ernstig vermaant de apostel de Gonnthiers, om niet een ander juk aan te trekken met de ongeloovigen en hij zegt„Want wat mede deel heeft de gerechtigheid met de^ ongerech tigheid. En wat gemeenschap heett het licht met de duisternis De scheidsmuren met de volken vallen, de scheidsmuren met de zonde moeten rijzen. Dan zal het ook worden onder vonden, wat de Heere belooft: „En Ik zal u tot een Yader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zyn, zegt de Heere,de Almachtige. Mogen de dagen van Pinksteren geene dagen van verstrooiing maar van een waar inkeeren tot uzelven door Gods genade voor u zyn. Kn dat velen de zalige verlegenheid leeren kennen, waarin gevraagd wordt: „Wat zullen wij doen, mannen broeders?" Legge de Heere eenen ryken zegen m de samenkomsten tot den Dienst van zyn Woord. Hulsebos. VARIA. Yan onzen geachten secretaris van het mode- ramen onzer Zeeuwsche predikanten-conferentie ontving ik voor ettelijke dagen bericht, dat vol gens vroegere afspraak door ds. Koppe (secundus ds. Littooij) een referaat moet geleverd worden, ver„'t Verband tusschen het gebed en de over: „tverunuu 6 tt rT dankzegging in het formulier van den H. Doop. Voorts, dat Z.Eerw. bericht ontving, dat Ds. Koppe, tengevolge van zijn vertrek naar Bun schoten, zich ontslagen rekent van dezen arbeid, dus op hem niet moet gerekend worden, en dat dientengevolge het leveren van dit referaat voor mijne rekening is. Ds. Koppe schreef me voor een paar dagen insgelijks dat op hem niet moet gerekend wordenmaar daarenboven, dat het onderwerp, hetwelk'door mij nu moet ingeleid worden onvolledig in onze P*oy. Kerkbladen is opgegeven. Er moet bij, schrijft Z.Kerw.*In verband of met betrekking tot de bearbeiding der gemeente." Omreden ik de volgende week, tengevolge van allerlei anderen arbeid, D. V. uit de stad moet en dus deze week hetgeen er voor noodig is, moest verricht worden, ontbrak mjj den tyd, noodig voor een nader onderzoek, t Is daarom, dat ik de vrijheid nam saam te voegen wat my als onderwerp door de broederen opgegeven werd. Het onderwerp wordt er rijker door, en de secretaris aan wiens opgaaf ik my eigen lijk houden moet ken ik genoeg om te we ten, dat Z.Eerw. mij de saamvoeging ten goede houdt. Voeg ik nu deze tweeërlei opgaven by elkander, dan wordt het onderwerp met alleen rijker, maar ook aantrekkelykerdoch wyl ik nu tweemaal het woord „verband heb, heb ik Schetsen uit den Zuidoosthoek van Friesland door PEKAH. I. Iets over den Zuidoosthoek van Friesland in 't algemeen. Het wil ons altyd toeschijnen, dat iemand met wat inademingsgeest, in deze omstreken niet alleen veel goeds voor anderen kon stichten, maar ook voor zich zelven eene maatschappelijk goede toekomst kon vinden. Ook vooral voor ondernemende landbouwers zou hier naar onze bescheiden meenmg een goede toekomst zyn. Yoor bouw- en weilanden betaalt men hier lang niet zooveel als in Holland en Zeeland. Voor driehonderd gulden koopt men hier een bunder land, doch dit is dan niet voor alles geschikt. Uitnemend goed land echter is voor vijfhonderd of zeshonderd gulden per bunder gemakkelijk te verkrijgenen wil men land koopen, dat nog woest is en dus nog geheel ontgonnen moet worden, dan kan men tegen een° prys van veertig of vijftig gulden per de vrijheid genomen het onderwerp te om schrijven als volgt: 'tVerband tusschen het gebed en de dankzegging in het formulier van den H. Doop, inzonderheid met het oog op de bearbeiding der gemeente. Nu ik hierover toch schryf veroorloven Zee- lands ambtsdragers my zeker dat ik hen bij dezen herinner aan de conferentie, die, zoo de Heere wil en wy leven, 7 Juni a. s., aan de prov. Synode, 8 Juni, zal voorafgaan. 'kNeem de vrijheid daaraan te herinneren omreden er wel jeugdige predikanten zullen zijn, die van hetgeen, met oog op deze confe rentie, voor vele jaren door de prov. Synode besproken en besloten is, niet geheel op de hoogte zullen zyn. Welnu, het waren ouder lingen die zeidenWyl wij door breede stroo men in deze provincie van elkaar gescheiden zyn, de communicatiemiddelen dientengevolge veel tyd en geld vragen en het onderling ver keer (zoo noodigtot opscherping der liefde en voor elkanders ontwikkeling, en in het be lang van de Kerken zyn die wy dienen) daar onder lyden moet, zoo achten wy eene predi kantenconferentie, vóór of na den dag dat de Kerken in prov. Synode vergaderen, zeer ge- wenscht. Bij besluit der provincie werden dan ook de leeraars uitgenoodigd, haar in het leven te roe pen, er referaten over belangrijke onderwerpen te leveren en ze zoo trouw mogelijk bij te wonendaarbij bepalende, dat de referaten kosteloos geleverd worden, maar dat al de leer aren de onvermijdelijke reiskosten, tot hoog stens f2.50 zullen Vergoed worden. De prov. Synode onzer Kerken heeft dus getoond er prijs op te stellen en het in het belang der Kerken te achten dat hare dienaren de broederlijke gemeenschap oefenen en voort schrijden op de baan der ontwikkeling en der wetenschap. Yoor alle ambtsdragers is dat noodig en voor alle lidmaten onzer Ger. Kerken is het goed. Voor hen is dan ook deze conferentie toegan kelijk. Ze zal gehouden worden in de Hofplein- kerk en aanvangen, om 10 ure. Zooals het Moderamen van de vorige con ferentie reeds mededeelde, zal Ds. Laman sec. Ds. v. d. Veen refereeren overApocalyptiek (Openbaringsgeloof) Dr. Wagenaar sec. Ds. Meulink overEgyptologie en Assyriologie, daarbij is het de vraag: wat de ontdekkingen in Egypte en Assyrië ons leeren ter bevesti ging van de waarheden der Heilige Schrift. Deze wetenschappelijke terminologie behoeft dus niet af te schrikken. 1T.. „Na de pauze" moet ds. Koppe(Sec. ds. Lit tooij Sr.) spreken over: „'t Verband tusschen het gebed en de dankzegging in het Formulier van den H. Doop." Zooals gezegd is, rekent ds. Koppe zich ont slagen en zal door my gesproken worden over het onderwerp door my boven aangegeven. Ten slotte zal „ds. Smijtegeld's invloed in Zeeland" besproken worden, door ds. Hoek, (Sec. tis. Visser.) Een ryke, belangrijke en leerzame dag be looft het dus te worden. Littooij. Lot en spel. VIII. Het spel, waarover ik nu nog iets wil schrijven, is in onze Gereformeerde kringen niet zeer, haast schrijf ik te weinig, in eere. Nu, als ik bunder, nog wel honderden bunders bekomen. Wie zulke woesten grond huren wil, betaalt twee a drie rijksdaalders per jaar voor een bunder. Sommigen deden dat, bouwden er een huisje en maakten den grond productief, en wonen er nu dus zeer goedkoop. Goed bouw- of weiland wordt met vijftig of zestig gulden per bunder en per jaar betaald. Gansch anders echter is dit met de veengrond. Tegenwoordig moet men voor vol veen drie duizend gulden per bunder betalen. Vroeger werd dit ook wel eens verkocht voor dertig gulden; doch het is, naar men ons meedeelde, toen wij naar een en ander een onderzoek instelden, ook wel eens gebeurd dat vijfduizend gulden voor een bunder vol veen werd betaald. Genoeg echter over de gesteldheid van den zuidoosthoek Wat we hierover schreven, geldt alleen den uitersten zuidoosthoek van Friesland. In het overige gedeelte daarvan, dat zich uitstrekt tot Drachten toe, zijn we niet genoegzaam bekend, en het is ook ons doel niet om daarover te schrijven, maar we willen liever ook omtrent de bevolking, en voornamelijk over de Turf gravers en Heibewoners een en ander mee- deelen, doch wat dan natuurlijk ook weer alleen dezen uitersten zuidoosthoek betreft. moet kiezen tusschen verslaafdheid aan het spel of een onderschatting van zijne waarde, geef ik zeker aan het laatste zonder eenig bedenken, de voorkeur. En menschen kunnen zoo moeielijk den gulden middenweg houden, vooral in iets waarbij licht den hartstocht of den hoogmoed wordt geprikkeld. Er is toch bijna geen spel denkbaar waaraan dit gevaar niet verbonden is. Wie goed schaakt en een gewiekste partij heeft, zal er licht toe komen een kwartier of een half uur langer te spelen, dan zijn zaken of zijn studie hem veroorloven. Voor een goed deel is daaruit wel te verklaren de vrees voor het spel in Gereformeerde kringen. Toch is daarmee volstrekt niet bewezen dat er geen nuttige, goede, opvoedkundige spelen zouden zyn, die wy als een gave Gods mogen gebruiken. Geen twijfel of alle lotspel veroor- deelen wij, maar na dit gedaan te hebben, mogen wij niet noodeloos het leven verarmen. En opdat gy gevoelen moogt, hoe wy in alles de Heilige Schrift wenschen te volgen, ga ik nu eerst hier kortelyk hare gedachte hier vertolken. In het Oude Testament zyn ongeveer een tiental woorden die door vroolyk zyn, vreugde bedrijven, jubelen, opspringen van vreugde, blijde zijn enz. zijn vertaald. Ik mag hier niet uitweiden over de grondbeteekenis dezer woor den het zou ons te ver voeren en voor velen uwer ongenietbaar worden. Dit slechts wil ik U zeggen in onderscheidene van deze woorden zit het begrip van opspringen of dansen, en in anderen van geluid maken. Hieruit valt heel gemakkelijk dit af te leiden, dat de feesten der Hebreërs vroolijk en opgewekt toegingen, begeleid door dans, aangenaam gezang en schoone muziek. Trouwens Gods Woord spreekt dit ook onomwonden uit. Het bazuingeluiden trompetgeschal klonk in Israel menigmaal en de reidans der dochteren is uit Riehteren 26 ons bekend. Rechtstreeks echter spreekt de H. Schrift weinig van het spel. Zy zwijgt er niet van, maar laat er ons slechts als in het voorbijgaan iets van zien. Haar doel is niet om ons tot in bijzonderheden Israels huiseljjk leven te teeke nen. Veelmeer treedt het innerlijke, de geeste lijke zijde op den voorgrond. Maar wat zy er ons van laat zien is zeer belangrijk. Het woord door spel overgezet, gaat uit van de grondbe teekenis lachen. In den ruimsten zin omvat het dikwijls alle vroolijkheid, de muziek er ook bij ingesloten. Nadat Aaron het gouden kalf gemaakt had, lezen wij „en zij stonden des anderen daags vroeg op en offerden brandoffers en brachten dankoffers daartoeen het volk zat neder om te eten en te drinken, daarna stonden zy op om te spelen" Ex 326. David keert terug van het slaan der Filistijnen en de vrouwen spélende antwoordden elkander en zeide: Saul heeft zyn duizenden verslagen, David zijn tienduizenden. Dit spelen is nauw verbonden met Israels godsdienst. De profeet Jeremia toch kondigt aldus de blijdschap aan voor de verlossing door den Heere geschonken: de Heere zal de ge vangenis der tenten Jacobs wenden en van hen zal dankzegging uitgaan en eene stem der spelenden 3019. In engeren zin spreekt de H. S. ons van de spelen der Hebreërs niet. Slechts enkele kleine aanduidingen zyn er te vinden, zooals in Job. 4024 waar gezinspeeld wordt op een spel met tam gemaakte vogeltjes; en inJes.22:18 „Hij II. De bevolking en den godsdienst Het grootste gedeelte van de bevolking in deze streken bestond vroeger uit Turfgravera doch wyl de veenderijen minder worden, zijn velen in de laatste jaren naar de Drentsche venen vertrokken. Die nog hier bleven, kunnen in de veenderijen slechts een gedeelte van het jaar werk vinden, zoodat het geen zeldzaamheid is, wanneer men gezinnen aantreft, waarvan de huisvader vele weken, somtijds zelfs maanden van het jaar, elders werk moet zoeken. Men gaat dan by de boeren in 't Westen van Friesland maaien en hooien, en daarna bij de boeren in de Provincie Groningen gedurende den oogsttijd werk zoeken. Anderen, die vroeger in de veenderijen werkten, of dit ook nu nog doen, en geen lust hebben hun gezin voor zulk een langen tyd te verlaten, hebben zich ook op den landbouw toegelegd, en huren een „klein plaatsje", waar men een of twee koeien en een paar schapen houdt, en die met wat landarbeid er bij, als er in de veenderijen niets te verdienen valt, daarin dan hun bestaan vinden. Dit kan hier des te gemakkelijker, omdat men voor weinig geld, een betrekkelijk groote oppervlakte kan huren, en men daarenboven ook de eischen voor het leven niet zoo hoog stelt. 1,aI iron rlon H 1)0011-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1904 | | pagina 2