Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redaetie ran: Ds. L. BOUMA, Ds. J. HOLSEBOS en Ds. A. LITT90IJ.
Godsdienstoefeningen
1
le Jaargang.
Vrijdag 22 April 1904.
No. 43
Drukker-flitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post 35 cent.
Enkele nummers3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD fERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van J5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 24 APRIL 1904
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9i/a en 6 u, ds. A. Littoofl
Bed. H. Av. en Bankz.
2 uur gesloten.
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma
Noobderkerk 91/2 en 6 u. dr. L H. Wagenaar
Bed, H. Av. eu Dankz.
VLtSSINGEN.
Noobderkerk 91/» en 2 uur ds. B. Veenstra
N.Middelkerk 91/2 en öi/2 u. ds. J. Hulsebcs
Arnkmuiden 91/, en 2 uur ds J Boefjenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapingb 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Grupskerke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Sehooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Soubueg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds. A. Scheele
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds W. J. Wolf
Westkapelle 9i/2, uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 u. en 2 uur ds. M. M. Horjus
Bruinisse 9en 5 uur Lezen eener leerr
Oolijnsplaat 91/2 en 56 uur ds F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 5i/2 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 91/* en 2 uur ds. R Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9!/2 en 2juur ds. C. Staal
Scharen duke 9i/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr
Zierikzee 10 en 6 uur ds. G de Jager
Zonnemaire 9»/2 en 2 uur Lez, eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 9b en 2u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds A. H. v. d. Koo$
Krabbenduke 9, IV2 en 51/2 u. dhr Kerssies
Theol. Stud.
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J Meulink
Rilland Bath 9, Vfa en 6 uur Lez. eener Leerr
Tholen A 9i/2en 2 uur ds. W. T. van Dijk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B Öi/2 en 2 uur ds. G Verry
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 5i/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 uur ds G. H. Toebes
van St Laurens.
Biezelinge 91/2, en 2 uur ds. N. G. Kerssies
6 uur Lezen eener Leerr.
Bobsele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R J. v d. Veea
51/2 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 91/,, 2 en 5i/2 u Lez eener Leerr
Hmnkenszand 9 en 2 uur ds. D Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 5i/2 uur ds Plet
van Wezep
Kruiningen 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieüwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H. Donner
Wolfaartsdijk 9 en 1-/2 uur ds. H. Elffers
Class>e Axel.
Axel A «9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Hoek 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
ZaamslagA 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
Gereformeerde
St. Philipsland 9, 2 e.u
dhr H H. Binnema
Cand. Theol. Sch
ds. R. v. d. Kamp
ds. N. P. Littooy
ds. K. Veen
ds. r.' Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds. J, Tholen
dhr. A. Taal
Cand. V. U^iv.
Gemeente
5i/2 uur ds. L. Boone
HET LIJDEN DEZES TEGEN WO ORDIGEN
T! 4&S.
Mijne genade is u genoeg; want
mijne kracht wordt in zwakheid vol
bracht. 2 Corinthe 12 9
Ook al is de Heere ten veertigsten dage na
Zijne opstanding ten hemel gevaren, zoo is
Hy daardoor niet opgehouden, zich aan Zgne
jongeren te openbaren. Ja, de Heere doet dit
aan al de Zijnen voortdurend door Zijn Geest
en Woord, maar ook op buitengewone wijze
heeft de Heere Zich nog na Zijne Hemelvaart
aan sommigen Zijner jongeren geopenbaard.
Stephanus heeft den Heere Jezus gezien. Hy
zag den hemel geopend en den Zoon des men-
schen staande ter rechterhand Gods. En Pau-
lus, de na 's Heeren hemelvaart geroepen
apostel, Paulus, de ontijdig geborene, zooals
hij zich zeiven noemt, kan vragenBen ik
niet een apostel? Heb ik niet Christus, den
Heere gezien Ja, hij heefb Hem gezien en
ook hier verhaalt de apostel, wat de Heere
tot hem gezegd heeft en hem heeft geantwoord
op een tot driemaal toe uitgesproken smeek
gebed.
De apostel gewaagt, in het verband, van
een zwaar lijden, dat hij met zich omdraagt.
Wg kunnen uit des apostels mededeelingen
niet met zekerheid te weten komen, hoedanig
de aard daarvan is geweest. De apostel wgst
er evenwel duidelijk op, dat de satan of een
zijner engelen onder de toelating Gods ditlg-
den teweeg brengt, dat of van geestelijken of
van lichamelgken aard zal zgn geweest, gees
telijke aanvechting en strijd of smartelgke aan
doeningen en pijnen des lichaams, misschien
wel beide.
Hoe dan ook, de apostel had in dezen doorn
in het vleesch een bezwaar, een hinderpaal in
de uitoefening van zgn ambt. Hij kon er zoo
door bezwaard zijn, en er zoo door bemoeielgkt
worden bij de prediking des Woords.
Z\jn ernstige bede tot driemaal toe was ge
weest, dat de Heere hem van dit lijden mocht
verlossen.
De bede wordt in 's Heeren ondoorgronde
lijke wijsheid afgewezen, maar tevens verze
kert hem de Heiland van zijne onwankelbare
liefde en genade. Ja, de Heere openbaart hem
een heerlijk heilgeheim. Zijne kracht tot heili
ging van zgn verlosten, tot hunne nadere en
nauwere vereeniging met Hem, tot hunne
voorbereiding tot de heerlijkheid, wordt in
zwakheid volbracht. Deze doorn, dat kruis, deze
aanvechtingen moeten blgven, en in den dienst
des Heeren hun werk doen tot zaligheid van
's Heeren apostel.
Nu zal des Heeren genade eerst recht aan
Paulus worden geopenbaard. Meenen wjj toch
nooit, dat de Heere de Zgnen minder liefheeft,
als Hij hen laat in eene of andere zwakte des
lichaams, als Hg hen laat onder kruis en aan
vechting, waarvan zg Hem ook reeds drie
malen hebben gebeden, dat Hg ze toch van
heu zoude nemen, opdat ze Hem te meer en
te vrijer dienen zouden.
Neen, hier is geen willekeurMaar die toe
standen moeten blgven, die druk, die kwelling,
en die strijd moeten voortduren, opdat des Heeren
genade u genoeg zoude zgn en Zgne kracht
in eene zwakheid zoude worden volbracht.
Paulus heeft dit leeren verstaan en hg heeft
het ervaren, en daarom heeft hij geleerd het
kruis te zegenen, dat hg moest dragen en te
roemen in zgne zwakheden, opdat de kracht
van Christus in hem wone. Hg heeft nu een
welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in
nooden, in vervolging; in benauwdheden om
Christus' wilwant, zegt hij, als ik zwak ben,
dan ben ik machtig.
Doornen in het vleesch, ze zgn er nog vele
onder Gods volk, ook strijd, ook bittere ziele-
smart, bezwaren en nederdrukkende omstan
digheden, die in den dienst Gods zoo belem
merend werken.
Tot hen spreekt de Heere nog, als zg tot
Hem znehtenMijne genade is u genoeg.
Dat men dit leere verstaan, en het aan den
Heere overlate, onder welke omstandigheden
Hg die genade aan ons verheerlijken wil. Hier
vernederd, daar boven verheerlijkt, hier in
zwakheid en krachteloosheid, daarboven in on
gekende vreugd en werkzaamheid. Houdt moed
Zvjne kracht wordt in zwakheid volbracht.
VARIA.
De wet op het Hooger Onderwijs,
Bg gelegenheid van de zeer belangrijke en
geanimeerde debatten over de Hooger-Onder-
wijswet heeft de Minister van Binnenlandsche
Zaken, Dr. A. Kuyper, die op zeer voortreffe
lijke wijze aan die debatten deelnam, onder
meer gezegd, dat men van rationalistisch, van
indifferent en van principieel Hooger-Onderwgs
kan spreken. Nu vergis ik mg, naar ik meen,
niet, wanneer ik zeg, dat meer dan een, om
deze onderscheidingen volkomen te begrij
pen, aan eene nadere omschrijving en uiteen
zetting behoefte heeft. Voor de lezers van
ons Kerkblad wil ik, voor zoover dit voor hen
mocht noodig zijn, hg dezen trachten in deze
behoefte te voorzien.
Ik begin dan met te zeggen, dat het Ratio
nalistische Hooger-onderwgs dat onderwijs is,
waarbij de rede uitgangspunt en maatstaf ter
beoordeeling der dingen is. Daarbij wordt dan
ook de onafhankelijkheid van 's menschen geest
aangenomen, 't Is de wijsheid der wereld, waar
van het Woord van God ons zegt, dat ze dwaas
heid voor den Heere, onzen God is. En zoover
men op dit standpunt godsdienst behoudt en
heeft, is het de godsdienst van den Braven-
Hendrik; de godsdienst der rede, waarmee de
wonderen en de openbaring Gods, in Christus
ons gegeven, niet te rijmen zijn.
ZIIQYSCH
KERKBLAD
Hulsebos.