groot getal volks geboden? Geenszins. Hy
merkte die geheele macht als onnut aan, de
wijl zij van God niet bijgestaan werd. Hierom
wendde hy zich tot Hem en strekte zyne ban
den uit naar deze heilige plaats, die gij door
zoovele misdaden verontreinigd hebt en de
onoverwinnelijke kracht des Almachtigen was
de eenige toevlucht welke hy in dien oorlog
zocht. Hoedanige uitwerking bracht dit geloot
niet voort? Zond deze Koning twee dagen
daarna zijne gemalin niet weder zoo zuiver
als hij toen hy haar eerst wegvoerde?
Hier stelt hij het dus zoo voor Abraham
had over zulk eene krijgsmacht te beschikken,
dat hy gemakkelijk het wagen kon den Ko
ning, die Sara weggevoerd had, aan te vallen,
maar hy dacht er niet aan, want dan zou hy
de hulp ®ods hebben verworpen. Daarvoor
wendde hy zich tot God, die zyn schild was
en zonder een zwaard te trekken verkreeg hy,
al wat hy begeerde. Wie tot de wapenen de
toevlucht neemt, verloochent den Almachtige,
en wie zijn vertrouwen vestigt op den Aller
hoogste kan geen wapenen gebruiken. Het
geloof sluit het gebruik der wapenen uit. Beide
kunnen niet samengaan. Men moet of het een
of het ander kiezen.
Hoe zyn de lieden toen en later tot die ge
dachte gekomen Bouma.
UIT DEMPERS.
De Gereformeerde Kerkbode schrijft uit 's Gra-
venhage
Onze eerste samenkomst.
Wat was die Oosterkerk vol, verleden Woens
dag. Wel verbazend. Daar was geen staan
plaats meer over. De gemeente had tot onze
groote blijdschap kennelijk de behoefte ver
staan dankzegging en gebed bij dezen nieuwen
mijlpaal van haar leven. En de Heere heelt
ons, naar veler getuigenis dat wij opvingen,
daarby willen zegenen.
Voor wie er niet konden wezen, voor onze
kranken en ouden van dagen bovenal, wil ik
heel in het kort vertellen, wat er zoo al ge
sproken is» Zij moeten maar eens beginnen,
met Ezechiël 37 te lezen, van vers 15 tot het
einde. Dat is Woensdagavond ook voorgelezen,
na het zingen van Psalm 951. En daaruit
sprak Ds. Doorn, n.l. over de verzen lb en 17.
Gij kunt begrijpen, dat wy daarmede ineens
aan'het doel waren. De hereenigmg van Israels
beide deelen, Juda en Ffraïm, onder Rehabeam
door de zonde vaneengescheurd en sinds lange
jaren door de zonde vaneen gehouden, ze bracht
het woord des Heeren aanstonds over voor onze
hereeniging als Gereformeerde Kerk. De ver
deeldheid was hier nimmer zoo scherp als wel
elders, maar toch werd het onderling verkeer
dikwijls meer gekenmerkt door de Haagsche
hoffelijkheid, dan door waarachtige broeder
liefde. En dat thans de twee houten tot een
eenig hout geworden zyn, dat is alleen ge
schied, doordat men heeft leeren buigen voor
het Woord des Heeren, dat uitwendige eenheid
eischt, als openbaring onzer innerlijke gemeen
schap, tot een getuigenis voor de wereld.
„Een nieuw gebod geef ik u, dat gy elkander
lief hebt." Aan deze vermaning des Heilands
uit Johannes 13:34 en 35 herinnerde ons
daarna Ds. Brouwer, nadat gezongen was rs.
1331. Met verwerping van de opvatnng,
alsof hier het oude voorschrift der naastenliefde
zou herhaald zijn, stelde hij ons uit dit Schnft-
woord den Nieuw-Testamentischen liefde-eisch
voor de gemeente des Heeren voor oogen. Be
halve. liefde voor onzen naaste zij er in ons
midden zeer bijzonderlijk liefde voor onzen
broeder en zuster, opdat wij ons waarlijk be
kennen als leden van éénzelfde lichaam, naar
het levenskenmerk van den waren discipel. Dan
zullen wij ook een gezegend leven hebben,
gelijk wij voorts zongen uit Psalm 133 2 en 3.
Dat is evenwel alleen bereikbaar aan den
voet van het Kruiszoo riep ons Ds. v. d. Lin
den toe, met een beroep op Romeinen 152a.
Alleen in gemeenschap met dien Christus, die
Zichzelven niet behaagd heeft, doch in onna
speurlijke liefde de krachteloozen, de godde-
loozen, de vijanden gezocht heeft, is het te
leeren, maar wordt het dan ook geleerd, eens
gezind te wezen onder elkander. En gelyk
Paulus de gedeelde Christusbelijders uit Rome,
waarvan sommigen, de zwakken, de Joodsche
Joodsche ceremoniën wilden bij behouden, en
anderen, de sterken, de Christelijke vrijheid
wisten te genieten, samenriep naar den voet
van het Kruis, om daar te verstaan, hoe men
eendrachtiglijk, met éénen mond, mocht ver
heerlijken den God en Yader van onzen Heere
Jezus Christus zoo riep ook hy ons op, om
elkander aan te nemen tot de heerlijkheid Gods.
Nadat de gemeente gezongen had Ps. 119 83,
sprak ik ten laatste een enkel woord over Joh.
85—14. Wy hebben de vereeniging aange
sloten, blind in de uitkomst, ziende in het
gebod. Maar in die toekomst vol vragen en
niet zonder bezwaren, inzonderheid met het
oog op de grootte der gemeente en de klein
heid harer geestelijke krachten, bemoedigt ons
dit Godswoord. Christus zelf blijft de Overste
Herder en Opziener zyner gemeente, die zyne
discipelen bekwaamt, om met weinige kracht
nochtans te voorzien in de nooddruft eener
groote schare. Alleenlijk, laat ons dan niet
vergeten, onszelven te onderzoeken, hoe wy
persoonlijk in het midden der gemeente ver-
keeren, of wy met God vereenigd zyn, Hem
liefhebben en hongeren naar Zijne gunst.Want
dan alleen zal de kerkelijke samenleving vrucht
baar wezen, wanneer zij voertuig is van gees
telijk leven ter glorie Gods.
Na de dankzegging zongen wij nog uit den
Morgenzang de verzen 4 en 6 werd de ge
meente met den zegen gescheiden. Oranje.
Bloemen aan tie buitenkant. Iedere tijd heeft
zyn eigen karakter. Voor eenige jaren hoorde
men gedurig spreken over den hartstocht
der werkelijkheid." In allerlei boeken en
romans werden de vuilste en meest zedelooze
dingen maar platwet by den naam genoemd.
Dat was naar den laatsten smaak. De schry vers
doopten hunne pennen in modder en slyk.
En die boeken werden door duizenden ver
slonden. Prachtig vond men ze!
Tegenwoordig doet zich naast wat wy noem
den weer een ander verschijnsel op. Men zou
het den hartstocht der uitwendigheid kunnen
heeten. Een der voornaamste afgoden der eeuw
is de schijn. Tallooze en zeer kostbare offers
worden hem gewijd. Een grooten dunk van
zich te geven, groot vertoon te maken is het
levensdoel van zeer velen. Men besteedt al zijn
kracht aan den buitenkant van het leven.
Mooie huizen met sierlyk bewerkte gevels en
slechte grondslagen. Boeken in prachtband
en verguld op snee, en de bladzijden vol
flauwiteiten, vol nietigheden, dikwijls bezwad
derd met vuile woorden en zedelooze gedach
ten. Flesschen met veelkleurige etiquetten,
maar vol vergif, dat ziel en lichaam verwoest.
't Zijn alle sodomsappelen, van buiten gaaf
en blozend, maar als gij de schil er afneemt,
stuift een giftige poeder u tegen. Doch dat
doet er niet toe, als de buitenkant maar
prachtig is.
Die hartstocht der uitwendigheid vervult het
leven met ijdelen schijn en valsch bedrog. Dat
kunt gy overal zien. Tegenwoordig is alles
verguld, verzilverd, verkopert of vernikkeld.
Inwendig hol en leeg, maar van buiten gepo
lijst, beschilderd met vele kleuren. Oogver
blinding overal.
Aan den buitenkant slechts schitterende
bloemen, maar om de onreinheid, om het ver
derf, om de doodsbeenderen van binnen be
kommert men zich niet. Heel het leven gaat
hoe langer hoe meer op in het wufte spel
eener ijdele pralerij
En de wereld is gelyk aan een zaal met een
prachtig tapijt, waaronder een vuile en ver
molmde vloer zich verbergt.
Zoo is alles geheel het tegendeel van wat
God eischt in zyn Woord! De By bel legt
steeds den nadruk op het inwendige, op 's men-
schen hart. De Heere heeft lust aan waarheid
in het binnenste. Die in den hemel woont, de
Heilige Israels, waardeert den mensch niet naar
de uiterlijke vertooning, maar naar de inner
lijke gesteldheid van het hart. In de weeg
schaal Gods geworpen, weegt die wereld met
al haar vertoon, met al haar pracht en praal
lichter dan de ij delheid zelve. Lezer, wien
wijdt gy uw hart en leven toe.
Aan den afgod van den valschen schijn?
Of aan den God der trouw en der waarheid?
Weesp. J. P. Tazelaar.
Kerk- en Schoolnieuws.
Tweetal te Schildwolde H. J. Heida, te De
Leek en G. J. v. d. Yegt te HarenTe Nieuwe-
Pekela N. IJ. van Goor te Halweg en C.
Lindeboom te Bolnes.
Beroepen te Alfen a/d Rijn C. B. Schoema-
kers te Groningen; te Nieuw-Buinen R. J.
Schoemakers te Ambt-Vollenhoven (A)te
Schouwerzijl (Gr.) W. J. Geerds Cand. te Ap-
pingepam.
Zondag 20 Maart j.l. deed de heer W.
J. Goedbloed intree in de Geref. kerk van
Cubaard (prov. Friesland) naar aanleiding van
2 Thess. 3 vers la.
Des morgens was hij tot zyn dienstwerk
ingeleid door zyn vader, ds. A. J. Goedbloed
van Nieuwendyk naar aanleiding van Ezech.
3 vers 17.
De classis Haarlem heeft in hare verga
dering van 22 Maart jl. praeperatoir geëxa
mineerd en met algemeene stemmen beroepbaar
gesteld in de Geref. Kerken den candidaat in
de Theologie, den heer H. Mulder van Haarlem.
Zondag jl. werd cand. R. de Jager te
Schipluiden in het ambt bevestigd door Ds. G.
van Setten te Bussum. De bevestiger had
tot tekst 2 Tim. 215, terwyl Ds. de Jager
zyne intrede deed, prekende over 2 Cor. 46.
Met Mei a.s. hoopt men het kerkgebouw
der Geref. kerk van IJmuiden in gebruik te
nemen.
Het ontwerp Hooger Onderwijs is door de
Tweede Kamer aangenomen met 56 tegen 41
stemmen.
Van de rechterzijde stemde tegen de heer
dr. De Visser. Mr. Schokking motiveerde nog
zijn stem voor het ontwerp.
Alle leden van de linkerzijde stemde tegen.
Niet aanwezig waren wegens familieomstan-
heden de heeren van Kaalte en Marchant, ter
wijl aan de rechterzijde één vacature (Eist) is.
Tot Doctor in de Wysbegeerte en Lette
ren is aan de Vrye Universiteit gepromoveerd
de heer Robert Herman Woftjer, oudste zoon
van Prof. Dr. J. Woltjer,
Öffietëele Berichten.
KORT VERSLAG van de buitengewone
Vergadering der Classis Middelburg, op
16 Maart 1904, 's namiddags half drie.
Namens de Kerk van Middelburg opent ds.
Littooy deze vergadering. ZEw. laat zingen
Ps. 97 7, leest Efeze 4 1—16 en gaat voor
in gebed.
De credentiebrieven worden door de di.
Boeyenga en Koopmans nagezien en in orde
bevonden.
Praeses dezer vergadering is ds. Visser, die
tot scriba aanwyst ds. Boeijenga, tot assessoren
ds. Koopmans en Van den Hoorn.
Op voorstel van een der broederen besluit
de Classis, dat voortaan de koster der kerk
zich zal belasten met het in orde brengen der
presentielijst.
De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en goedgekeurd.
De zaak, waarvoor de Classis in buitenge
wone vergadering is saamgeroepen de verzor
ging van emeriti-predt., weduwen en weezen,
wordt behandeld volgens de missive, die bij
de Classis is ingekomen van de Deputaten
Syn. inzake eene regeling voor de uitvoering
van Art. XIII D. K.
Op de door de Deput. Syn. gestelde vragen
besluit de Classis het volgende te antwoorden
Ad. I dat, ofschoon de bedoelde verzorging
in de Classis zelve nog geen bedrag eischt,
de kerken dezer Classis voor deze zaak jaar-
lyk f 800.bydragen.
Ad. II dat de meerderheid dezer kerken eene
nieuwe regeling voor de verzorging gewenscht
de helft der kerken ze ook noodzakelijk acht.
Ad. III dat een ongeveer gelyke meerder
heid zich wèl vereenigt met de gedachten een
onderlinge Kas te hebben, om te voorzien in
bestaande en ontstane verplichtingen, doch er
zich niet mede vereenigt, dat elke kerk naar
dm maatstaf van het predikantstractement in
die kas eene jaarlyksche bydrage stort.
Door Middelburg B wordt hierby voorge
steld
Deze storting geschiede naar den maatstaf
van het aantal belydende lidmaten.
Door Arnemuidennaar den maatstaf van
het inkomen eener kerk.
En door Vlissingen B Iedere kerk drage by
een gelijk quotum. Heeft zy meerdere predi
kantsplaatsen, dan betaalt zij evenzooveel maal
dat quotum, als zy predikantsplaatsen heeft.
Hulpbehoevende kerken worden in het betalen
van dit quotum op de gewone wijze door de
andere kerken geholpen.
Ad. IV dat de Classis wel zoo goed wil zijn,
eene opgave te doen toekomen van de tracte-
menten, die door onderscheidene kerken wor
den uitbetaald.
Ad. V dat de meeste kerken niet by machte
zyn, het door de Deput. Syn. genoemde per
centage op te brengen.
Kerken, die een eigen regeling en fonds voor
de verzorging naar Art. XIII D. K. hebben,
zijn er in deze Classis niet.
Aan het verzoek der Dept. Syn. om opgaaf
van het aantal Kerken vóór of tegen by de
vragen II en III zal worden voldaan.
Nog besluit de Classis, de aandacht der
Deput. Syn. te vestigen op de idee, door den
quaestor br. 't Hart aangegeven.
Roepende kerk voor de volgende vergadering
eersten Woensdag in Mei is Oostkap-
pele.
De vergadering eindigt met dankzegging by
monde van ds. Koopmans.
Namens de Classis
B. B. v. d. Hoorn, Scriba, ass.