Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie vanDs. L. BODMA, Os. J. HULSEBOS en Ds. LfTTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
UIT HET WOORDT
le Jaargang.
Vrijdag 18 Maart 1904.
No. 38.
Drukkcr-Ditgever
A. D. LITTOOIJ Az.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
xvm.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post 35 cent.
Enkele nummers,3 cent.
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADYERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, i dere regel meer 5 cent
FAMILIEBERICHTEN van 1-5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG JO MAART 1904.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9i/i en 2 u. ds. A. Littooft
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma
av. 6 uur ds N. F. LittooÖ van Axel.
Noobderkerk 91/2 uur Lezen eener Leerrede
6 uur
VLISSINGEN.
Noobderkerk 9»/2 en 2 uur ds. B. Yeenstra
N. Middelkerk 91/2 en 5i/2 uur ds. J. Hulsebos
Bed. H. Av. en Nabetr.
Arnemuiden 91/» en 2 uur ds J Boegenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur ds F. W. J Wolf
Gbijpskerke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
Koudekebke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toet es
Meliskebke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Sebooskerke 9 en 2 uur ds. S de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds. N P Litiooij
van Axel.
Vrouwepolder 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Westkapelle 91/2 en 2 uur dr. L. H. Wagenaar
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. Lezen eener Leerr.
Bruinisse 9 en 5 uur ds. G de Jager
Colijnsplaat 9i/2 en 55 uur ds F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lezen eener Leerr.
Haamstede 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen een^r Leerr.
2 en 6 uur ds H Cramer
Oostebland 9V2 en: 2 uur ds. C Staal
Schabendijke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 6 uur ds. R. Koolstra
Zierikzee 10 en 6 uur ds Tazelaar van Weesp
Zonnemaire 9*/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 96 en 2 u Lez. eener Leer-.
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Krabbendljke 9 en D/2uur ós J. de Koning
5!/2Uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur ds. J Meulink
Rilland Bath 9 en V/2 uur ds A Dekkers
Tholen A 9i/2en 2 uur ds. W. T. van Dfjk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B 9i/2 en 2 uur d*. G Verrij
Oud-Vosmeer 91/2, 2 en 5i/2 uurds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en U/2 uur ds. F. N. Boubema
van Zweetoo.
Biezelinge 9i/2> *en 2 uur ds. N. G. Kerssies
6 uur Lezen eener Leerr.
Bobsüxe 91/2 en 2 uur ds. R J. v d. Veen
Goes 9i/2 en 2 uur ds. C. van Proosdg
van Amsterdam
51/2 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 91/3j 2 en 5i/2 u. Lez. eener Leen.
Heinkenszand 91/2 en 2 uur ds D. Hoek
Iebseke 91/2, 2 en 51/2 uur ds. Heida
van De Leek.
Krüiningen 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H Donner
Wolf aartsdijk 9 en iy2 uur ds. H, Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur dl.r. A. Scheele Theol. Cand.
Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp
Hoek 9 en 2 uur dhr. J. Scholtea Treol Cand.
Oostburg 9i/2 uur ds K. Veen
2 uur Lezen eener Leerrede
Schoondijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Terneuzen 9 en 2 uur ds. D. Pol van
Heerjansdam
ZaamslagA 9 en 2 uur ds J. Tholen
Zaamslag B 9 en 2 uur ds. P. Sietsema
Gereloimeerdo Gemeente
St. Philipsland 9, 2 en 5i/2 uur ds. L. Boone
WEENT OVER U ZELVENENOVER
UWE KSïREREN.
En Jezus zich tot haar keerende, zeide
Gij dochters van Jeruzalem) weent niet
over mij maar weent over u zeiven en
over uwe kinderen.
Luk as 23 28.
Deze woorden des Heeren verplaatsen ons
in een diep treffend en aandoenlijk oogenblik
aan bet eind van den lijdensweg. Het vrou
welijk hart is gebroken van aandoening en
medelijden, ziende de deerniswaardige lgdens-
gestalte van den Heere Jezns. Zietdaar een
ongekunsteld getuigenis aangaande bet diep
gaande lijden des Heeren. Wij willen niets te
kort doen aan de waarheid van de verdoeme
lijkheid van ieder menschenhart van nature,
maar is bet niet opmerkelijk, dat de Evange
listen nergens melding maken van de open
baring van de boosheid des harten tegen den
Heero Jezus, die zweeg onder zooveel mishan
deling en valsche getuigenis? Hg spreekt de
vrouwen aan, die weenden en Hem beklaag
den. Wij hebben bier alzoo de laatste rede
van den Heere, voor dat Hg aan bet kruis zich
liet nagelen. Als Hoogepriester brengt Hij de
zelfsofferhande zijn lichaams voor zgn volk
straks opent Hij, als Koning, het paradijs voor
den boetvaardigen moordenaar bier, als aan
den voet van bet kruis, ontsluiert Hg als Pro
feet de toekomst. Neen, de Heiland is niet on
gevoelig voor de tranen en bet klagen der
vrouwen, maar hun oog moet veel meer ont
sloten worden voor de ontzettende ellende, die
haar is wachtende. Op Jeruzalems straten is
de bloedkreet gehoordKruist Hem, en Zijn
bloed komt over ons en onze kinderenEn
nu naakt over Jeruzalem het schrikkelijk
oordeel Gods. Het zal door de Heidenen ver
treden worden en ontzettend zal het lot zgn,
dat over de dochteren van Jeruzalem en hare
kinderen komen zou. De kinderzegen zou in
een vloek veranderd worden. O, men zou
wenschen onder de bergen bedolven te wor
den, teneinde de afgrijselijke tooneelen van
moord en honger en ellende te ontgaan. De
Romein, die bezig was het groene hout uit te
rukken, zou hij het dorre verschoonen? Maar
wij weten, hoe in Jeruzalems vlammen zich
het toekomend, het laatste oordeel weerkaatst.
En daarom spreekt hier de Heere zgn laatste
waarschuwend woord vóór zijn kruislijden en
sterven tot allen, die wel zeer bewogen zgn
over zijne smarten, over zgne aandoenlijke
Igdensgestalte, maar geene droefheid kennen
over hunne zonden, hunne eigene zonden, en
met vreezen voor het ontzettend verderf,
oyer alle onbekeerden en goddeloozen kom«n
zal. En 0, hoeveel godsdienstigheid wordt er
ook weder betoond m deze dagen, en dat niet
alleen in den zoo zinneljjken eeredienst van
Romeik zeg, hoeveel godsdienstigheid, die
met van anderen aard is dan die der vrouwen
weenden op den lijdensweg. Tranen, tra
nen geschreid b.j het Evangelie; tranen'bij
het aanschouwen van het lijden van Christus,
als voor onze verbeelding die lijdenstafereelen
wederom opruzen. Gij hoort he» wederom, hoe
er andere tranen moeten worden gekend, tra-
dWW UW FST- °me zondei>' granen van
droefheid en ontzetting, als wjj denken aan
het zoo donker verschiet, aan het oordeel, dat
haast over den zondaar komen zal
T(ta,.0ni?t dan 00k d*t weenen over
Rem, en dat beklagen van Hem niet aan. Ook
nu op zynen smarteljjken lijdensweg, en hoe-
Hikbebf Ter K U F1J .T?rho°gd is in de heer
lijkheid, openbaart zich en toont Hij zijne
zorgen over de zielen. Hjj weet, wat de on
bekeerde ziele wacht. En daarom zegt Hii
Weent met over mij, maar weent over u zeiven
en over uwe kinderen. O lezersdat waar ons
weder zoo Zondag aan Zondag het lijden des
Heeren wordt gepredikt, er door Gods genade
nog wat meer dan tranen des gevoels worden
den T) ™9etyk Mage vanwege zijne zon
den Dan zullen wij ook vreugdetranen wee
nen over zyne Verheerlijking. Hulsebos.
v A K I A.
Geloofs verzekering.
als zegelen van het
genadeverbond niet gelijk aan naamstempels,
r^nTi001" °ns wat ingedrukt wordt. Ze zyn
aanhangsels van het verbond der genade, on
derpanden van Gods onveranderlijke liefde en
zekert ?el°o^n, geopenbaard en ver
eerd door en m de beloften Gods. Neen, de
niet ^pih?ei!) Evangelies worden er ons
met slechts door verzekerd, door verzekerd als
dat tIS+°f Zij die leeren of beweren,
beloofde Samen T verze£eleD> dat God het
Deiooide en aangebodene geven wil en geven
zal indien wy gelooven, dus dat Hij getrouw
'tis Z aan 7°°rd' als wij maar gelooven
Z? Van £edacbte uitgaan, dat de
Sacramenten ons dit slechts verzegeld, d.i.
waarborgen en verzekeren.
eeS^ f*aar de en dien over-
vewlr». I 8 °nZe belijdenisschriften ons leeren,
venzegelen ze ons niet slechts dat God de Heere
ons aHes wat wy behoeven in leven en sterven
vlrp Tl' geve? W1l1 in den we9 des gdoofs.
vv- M weg aes geioofs.
all a i. Z0°' <?an bonden zij, gelyk dit aan
wirrten AW0Lden' in8eeliiks aan allen
worden bediend. Doch met deze gedachte in
stajd zmde Filippus den Kamerling dat hij,
voor het geoorloofd was hem den doop te bc-
diefien, van ganscher harte gelooven moest. Het
f10^ dus voor gaan, en de toediening
an het sacrament mocht dan eerst volgen.
Geen wonderDe Sacramenten verze
gelen ons niet slechts dat de Heere dat alles
ZEEUWSüH
KERKBLAD,
V 3if P fl I, 7AA /In v» J1 i