Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Ds. J. HULSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
"Vrijdag 22 Januari 1904.
No. 30.
Drukker-Oitgever
ïd de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post 35 cent.
Enkele nummers3 cent.
A. D LITTOOIJ Az
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD TERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 24^ JANUARI 1904,
Class© Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9i/j en 2 uur ds. A. Littoofj
Hofpleinkerk 91/9, 2 en 6 uur ds L. Bouma
Noorderkerk 91/2 uur Lezen eener Leerrede
6 uur dr. L. H Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9V2 en 2 uur ds B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 en 51J2 u. ds. J Hulsebos
Catech. Zond 24.
Abnemuiden 91/1 en 2 uur ds. J. Boeyenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Woensdag wond 6 uur ds. J. J. Koopmaas
Bidstond voor de Ze0ding
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eene" Lee r
Grijpskerke 9 en 2 uur ds J J Koopmans
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H Ph. Ingwersen
Sr. Laurens 9l/2 en 2 uur ds. L H Toe es
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Ke khof
Veere 91/2 en 2 uur dr L. H. Wagenaar
Vrouwepolder 9 en 2 uur Lez eener Leerr.
Westkapelle 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. dhr. W. Ploegers
van Dordrecht
Bbuinisse 9'/j en 5 uur ds. G de Jager
Colljnsplaat 9i/g en 56 uur ds F. Staal
Geebsdijk 9, 2 en 51/2 u dbr. W. J QuilLume
van VlissiDgen
Haamstede 91/* en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen een r Leerrede
2 en 6 uur ds. H Cramer.
Oosterland 9V2 en 2 uur ds. C siaal.
Scharendljke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 t n 6 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur ds. R. J. v. d Veen
van Goes
Zonnemaire 91/2, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Class© Thole n.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds A Dekke -s
Bergen op Zoom 9b en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Kbabbendijke 9 en Vfamu ds J. de Koning
5l/s uur ds W. T. van D_k
Donderdagavond 6 uur ds. van Hum melen
van Langeslag
Poortvliet 91'2, 2 en 0 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en D/2uur Lez. eener Leer*.
Tholen A 91/2 en 2 uur ds. W. T. van Dijk
6 uur Lezen eener Leerrede
Tholen B 91 j2 en 2 uur di. G Verrij
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 5i/2 uurds. J. A. deBruijn
Class© Goes.
Baarland 9 en 11/2 uur ds Aalders
van Dus sen
Bdszelinge 91/2 en 2 uur ds. N. G. Kerssies
6 uur Lezen eener Leerrede
Bobsele 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 91/2 en 2 uur Geen opg. ovtv
51/2 uur Lezen eeüer Leerrede
's Gravenpolder 91/2 en 2 uur Lez. eener Leer~
Heinkenszand 91/2 en 2 uur ds D. Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 6 uur Lezen eener 1 eerr.
Kruinen gen 91/2 en 2 uur ds. H W. Lam n
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J H. -onner
Bed. H. Av.
Wolf aartsdijk 9 en 11/2 uur ds. Elffers
(Jlasse Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Hoek 9 en 2 uur
Oostburg 9V2 uur
2 uur
Schoondljkb; 9 en 2 uur
Ternkuzen 9 uur
2 uur
Za am,slag A 9 uur
2 uur
ZaamslagB9 en 2 uur
ds N. P. Littoofj
ds F W. 1 Wolf
van Vrouwepold r
ds. R. v. d. Kamp
ds K. Veen
Lezen eeper Leerrede
d- 1'. A. Sietsem 1
Lezen eener Leerrede
ds. J. v. d. Berg
da. J. v d Berg(?)
LlZëü veöer eerrede
ds J. Tholen
Bed H. Av.
Geretor meerde Gemeente
Terneuzen 9. 2 m 5'/2uur Lez eener Leerr.
Rilland-Bath 9, 2 en 51/g uur ds L Boone
EEN HEERE OOK VAN DEN SABBATH.
WaDt de Z0011 des menschen is een
Heere ook van den Babbath.
Mattheüs 11 8.
De Naam„Zoon des menschen" doet ons
denken aan Daniels profetie, hoofdstuk VII.
In een zyner nachtgezichten zag hy een ko
men met de wolken des hemels als eens men
schen zoon. Het was voor den troon Gods.
Men deed hem voor den „Oude van dagen,"
wien tienmaal tienduizenden dienden, naderen.
En nu ontving hy uit des Vaders hand heer
schappij, en eere, en het Koninkrijk. Deze
Zoon des menschen is Gods Zoon. Van eeuwig
heid is bepaald, dat Hy de menschelijke na
tuur zoude aannemen. Eu dit is geschied in
de heilige ontvangenis en geboorte van Jezus.
Het Heilige, dat uit haar wordt geboren, zal
Gods Zoon genaamd worden en isde Zoon
des menschen. Hij heeft macht, macht om de
zonden te vergeven, macht om wonderen en
teekenen te doen, Hij is een Heere ook van
den Sabbath. De Sabbath is Gods instelling,
vervat in zijne heilige Wet. Maar die hier
spreekt, is Gods Zoon, God zelf, die macht
heeft om zyne eigene wet te verklaren en in
hare betrachting onder den Nieuwen dag
zyne discipelen, ja de menschenkinderen, te
onderwyzen.
En wat heeft ons onze machthebbende Ko
ning aangaande den Sabbath, zyn Sabbath
geleerd, 's Heeren onderwijzingen zijn meest
occasioneel, dat wil zeggen zij sluiten zich by
de omstandigheden en voorvallen van het le
ven, bij de ontmoetingen, die de Heere geeft,
aan.
Zoo ook hier. Jezus ging op eenen Sabbath-
dag door het gezaaide, zyne discipelschaar
met hem. Zyne discipelen hadden honger. En
het was tyd voor hen, om eenig voedsel te
ontvangen. Wat de oorzaak was, dat hun nu
hongerde, is ons niet bekend. En zy begon
nen aren te plukken, wreven het koren uit
en aten het. Dit was geoorloofd. Wanneer gij
zult gaan in uws naasten staande koren, zoo
zult gij de aren met uwe hand afplukkenmaar
de sikkel zult gij am uws naast n staande ko
ren niet bewegen. Deut. 23 25. Waar nu op
die stonde des Heeren weg met zijne disci
pelen henenleidde, weten wij niet, dit weten
wij, ook hier, gaande door het gezaaide op den
Sabbath, was Hy in de dingen zijns Vaders
en zoekende het heil voor verlorenen. Hoe
menig discipel, vroeger of later, zoekende de
zuivere bediening des Woords, was ook op
den Sabbath, gaande door het gezaaide, in den
weg des Heeren
De Pharizeën, die dit zagen richtten zich
bestraffend en afkeurend tot Jezus, zeggende:
Zie, uwe discipelen doen, wat niet geoorloofd
is te doen op den Sabbath. En nu ontvangen
wy van den Heere, van Hem, die zelf de wet
heeft gegeven, de rechte verklaring en toepas
sing zy uer wet. Zeker de wet blijft gehandhaafd.
Dan zult gij geen werk doen. Maar hiermede is
niet ten allen tyde onder alle omstandigheden
alle werk verboden, of liever, er kunnen om
standigheden zyn, dat een nog hooger gebod
des Heeren het gebod voor eene wyle opheft.
De Heere wyst op David en keurt dus ook
hiermede goed, wat David deed, toen hem
hongerde en hy vluchtte voor Saul. Toen is
hy met degenen, die met hem waren en in
zyne vlucht deelden, in het Huis Gods (in den
tabernakel) gegaan en heeft gegeten van de
toonbroodende heilige brooden, die daar hadden
gelegen als een gedurig offer voor den Heere
en van welke, wanneer zij ter bestemder tyd
door anderen werden vervangen, alleen de
Priesters mochten eten. Gods barmhartigheid
gedoogde het, ja vorderde het, dat deze ordi
nantie voor eene wijle zou wijken, opdat zyne
hongerenden zouden worden gespijzigd. 1 Sam.
216.
De Heere gebruikt nog een voorbeeld van
wetsopheffing van wegen eene hoogere roeping.
nEn hebt gij niet gelezen in de Wet, dat de
priesters den Sabbath ontheiligen in den Tempel
op de Sabbathagen en nochtans onschuldig zijn.
Ook op den Sabbathdag moesten offers worden
gebracht. Numeri 28 9 en verv. Zy moesten
dus arbeid verrichten. Yoor die priesters, als
zij in dat bepaalde werk waren, ging dus de
Wet niet door: dan zult gij geen werk doen."
Alle werk op den Sabbathdag is dus niet door
God veroordeeld. De Heere des Sabbaths geeft
vrijstelling voor hetgeen de barmhartigheid
eischt, en hetgeen de Dienst des Heeren vordert.
De Sabbath der Joden afgeschaft zijndezoo
spraken onzer vaderen in hunne Synode, moet
de dag des Heeren van de Christenen plechtig
geheiligd worden.
Dezelfde dag moet alzoo de godsdienst toege
ëigend wordendat men op dezelve ruste van
slaafachtige werkenuitgenomen die de liefde
en tegenwoordige (oogenblikkelyke, op dien tyd
dringende, geen uitstel lydende) noodzake
lijkheid vereischen. Welnu, daartoe behoort dan
in de eerste plaats alles, wat de Dienst Gods
vereischt. Daarmede mag men zich vermoeien.
Zoo 't niet anders kan, op's Heeren dag. Een,
meerder dan de Tempel, spreekt. Wat in dien
Tempel wordt afgeschaduwd is alles in Hem
werkelijkheid. Ook in hem krygt dat Sabbath-
ZE1ÏÏVSCH
KERKBLAD.