Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie ran: Os. L. BOOM1, Ds. J. HOLSEBOS en Bs. 1. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
S
Ie Jaargang.
Vrijdag 8 Januari 1904.
No. 28.
Drukker-UiigeYer
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
LIT HET WOÖltD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 10 JANUARI 1904.
Classe Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthüiskerk 91/, en 2 uur ds. A. Littooij
Hofpleinkerk 91/2 on 2 uur ds L. Bouma
av. 6 uur dhr S. O. Los.
Theol S'ud
Noobderkerk ö1/2 en 6 uur dr. L H Wagenaar
Voorber. H. A
VLISSINGEN.
Noobderkerk 9'/2 en 2 uur ds B. Veenst^a
N. Middelkerk 91/2 en 5!/2 u. ds. J. Hulsebos
Catech Zond ig 21
Abnemuiden 91/1 en 2 uur ds. b Boeijenga
Dimburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Leze a eener Lee r
Gbupskerke 9 en 2 uur ds J J. Koopmans
K judekerke 9 en 2 uur ds. H Ph. Ingwersen
Sr. Laurens 9V2 2 uur ds* J* H Toe es.
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M F. de Visser
Serooskerke 9 en 2 uur
Souburg 9 en 2 uur
Veere 91/2 en 2 uur
Vbouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W J Wolff
Westkapelle 9!/2en 2 uur Lezen eener Leerr.
Class© Zierikzee.
ds. S de Jager
ds. G F. Keikhof
dhr S. O. Los.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. ds. C Staal.
Bruinisse 9l/i en 5 uur ds. G de Jager
Colunsplaat 91/2 en 56 uur ds F. Staal
Geersdljk 9 2 en 51/2 u Lez eener Leerr.
Haamstede 9Va en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9 en 2 uur ds P. J Baaij
6 uur Lezen eener Leerreda
Nieuwerkerk 9 uur Lezen een r Leerrede
2 en 6 uur ds. H Cramer
OosTERLAND 9V2 en 2 uur Lezen eener eerr.
Scharendljke 9!/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 t-n 6 uur Leznn eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Zonnemaire 9V2, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Classe Thole n.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u ds A Dekkers
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Krabbendijke 9 en 11/2 uur ds J. de Koning
5®/2 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 9i'2, 2 en 0 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en 1 !/2 uur Lez. eener Leerr.
Tholen A 91/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 91/2 uur ds R J W. Rudolph
van Leiden. Bevestiging.
2 uur ds. G. Verry Intree.
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds-A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en 11/2 uur dhr. Hulsteijn
Theol. Stud.
Biezelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerss.es
Bobsele 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v d. Veen.
51/2 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 91/a en 2 uur Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 91/2 en 2 uur ds. D. Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 6 uur dhr. Kolenbrander
Theol. Cand,
Kruiningen 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieuwdorp 9V4 en 2 uur ds. J. H. i-onner
Wolf aartsdijk 9 en li/2 uur ds. Elffers
Classe
Axel A 9 uur
2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Boek 9 en 2 uur
Oostburg 9V2 en 2 uur
Schoondljkb: 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
ZaamslagA 9 uur
2 uur
Zaamslag B 9 en 2 u.J
Axel.
ds. J- Tholen.
Lozen eenqr Leerrede
ds. R v. d. Kamp
ds. N. P. Littooij.
ds K Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
Lezen eener Leerrede
ds J. Tholen
Geen opg. ontv.
Gerelormeerde Gemeente:
Terneuzen 9. 2 en 5V2 uv r dhr. H. Kievit
Nieuwerkerk 9, 2 en 5i/2 uur ds. L Boone
EENIGHEID
En de menigte van degenen, die ge
loofden, was één hart en één ziel.
Hand. 4 32a.
Toen dit van de Gemeente kon worden ge
tuigd, doorleefde en beleefde zij heerlijke toe
standen, toestanden, zooals ze maar weinig
gekend zijn in den loop der tijden en dan nog
meest in dagen van bittere vervolging, gelijk
ook die dagen waren, waarvan ons Schriftwoord
gewaagt, (zie het verband, waarin het voor
komt.) Ook komt er welhaast weder stoornis
(zie het volgend hoofdstuk en daarna.) Toch
blijft het geloovig hart naar zulke toestanden
in het gemeenteleven' menigmaal dorsten, ja,
het is de dure roeping van Gods volk naar
die toestanden te jagen en biddend naar den
weg te vragen en te zoeken, die daartoe lei
den kan. En hoewel de eeuwigheid eerst ook
in dezen de volmaaktheid te aanschouwen zal
geven en zal doen genieten, zoo mogen er
toch hier op aarde reeds de beginselen van
gekend en gesmaakt worden, gelijk wij zien.
En de Heere zal in de openbaring van de
eeuwigheid onder zijn volk, grootelijks wor
den verheerlijkt, gelijk dan ook de Middelaar
in zijn hoogepriesterlijk gebed hiervoor heelt
gebeden. (Joh. 17 21.)
Men heeft uit deze plaats wel eens een drang
reden tot de ineensmelting onzer kerken A en
B ontleend. Doch de zaak staat o. 1. zoo. Wan
neer die éénheid, waarvoor de Heere Jezus
bad, zal zijn verkregen, dan zal de rechte sa
mensmelting eene der eerste vruchten daar
van zjjn. De ware eenigheid is eene der wezen
lijke eigenschappen van de Gemeente van Chris
tus. Zij vloeit voort uit het volmaakte werk
van onzen Heiland en uit de vereeniging der
geloovigen met Hem, door den Heiligen Geest.
Een- Heere, een geloofeen doop. Een God en
Vader van allendie daar is boven allen, en
door allen en in TJ allen. (Efezen 4 5 en 6.)
En deze eenigheid sluit niet uit den rijkdom
der genade werkingen en genadegaven Gods.
En daar is verscheidenheid der gaven, doch het
is dezelfde Geest. (1 Corinthen 12 4)
En de menigte van degenen, die geloofden
was eén hart en eene ziel. „Dat is," zegt de
kantteekenaar, „zeer groote eenigheid, zoo m
de leer en in het gevoelen, als m de gemoe
deren en toegenegenheden tot elkander in
liefde en vrede." Er was eene volkomene har
monie van het innerlijk leven, zoowel in het
denken en willen en gevoelen, als in het stre
ven en begeeren en de uitgangen des levens.
De eerstgenoemde eigenschappen en kenmer
ken van het ééne zieleleven des menschen
worden hier het hart genoemd, de ander de ziel.
En nu is het de zonde, die dat éénzijn van
hart en ziel tegenhoudt of verstoort. Vooreerst
zijn in de Gemeente, in haar openbaar wor
den in dit leven, niet allen Israël, die den
naam van Israël dragenmaar ook werkt de
zonde nog onder de kinderen Gods, tot tegen
werking en verstoring van het openbaar wor
den der ware eenigheid. En zoo komt er het
tegendeel, van wat wij in ons Schriftwoord
lezen. Er komen oneenigheden, twisten, vech
terijen. Efraïm benijdt Juda en Juda benauwt
Efraïm. O het is goed deze dingen met name
te noemen, opdat Gods volk beschaamd worde
Want zulke toestanden zijn niet alleen zondig
en doen den zegen des Heeren en de nabij
heid des Heiligen Geestes derven, maar zij
maken ook Gods kerk te schande en stellen
haar tot aanfluiting voor de wereld, ja, wat
meer zegt, Gods heilige Naam wordt er om
gelasterd. De zonden van liefdeloosheid, zelf
verheffing, eigenwaan brengen die droeve toe
standen te weeg. Wij moeten elkander ernstig
hiertegen waarschuwen. Waar moet het zoo
doende heen
De booze behaalt menige triomf, als wij zien
op het vallen in zonde, zelfs van voorgangers
in de Gemeenten. Dat er verootmoediging,
smart en schuldbelijden kome, opdat nog weder
het gebed des Middelaars opryze voor zijn schul
dig volk: Opdat zij alleen één zijn. Het mag
tot blijdschap strekken, dat er thans hier en
daar stemmen opgaan met hetzelfde doel, als
wij beoogen. Zoo in de Wachter en in de Gel
dersche Kerkbode. De verschillende gevoelens,
die er onder ons zijn inzake Opleiding en en
kele ondergeschikte punten in de leer bren
gen als zoodanig geene verdeeldheid mede.
Ten allen tijde, ook in de beste tijden, zullen
de Kerken hunne onvolmaaktheid hierin too-
nen en het ten deele kennen en het ten deele
propheteeren. Maar het is de wijze, waarop
die verschilpunten worden behandeld en waar
toe ze door onze zonden worden gemaakt. Het
is het tekort aan broederliefde en broedertrouw
en broederlijke waardeering, dat zulke droeve
toestanden medebrengt. Laat ons elkander in
waarheid en oprechtheid en trouw wedder aan
nemen, gelijk immers is geschied in 1892,
toen de liefelijke tonen van ps. 133, door de
harten ruischten en met kracht werden ge
zongen. Laten de geschillen met ernst worden
behandeld. De Heere zal op zijn tijd licht en
oplossing geven. Hij zal zijne kerk niet ver
laten Hulsebos.
V 1 R I A.
Geloofsverzekering.
XH.
Als wij, zooals gezegd is, in- en doorgeleid
zijn en de besprokene geloofszekerheid verkre
gen, dan zijn wij tot het uitgangspunt, tot de bron
gekomen, waaruit al het heil ontspringt. Door
de verlichting en onder de leiding van den
ZEEUWSCH
KERKBLAD