Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie van: Os. L. BOUMi, Ds. J. HOLSEBOS en Ds. 4. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
K
Vriidaer 4 December 1903.
No. 23.
Ie Jaargang.
Drukker-BUgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER ADYERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG G DECEMBER 1903.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskebk 91/j en 2 uur ds. A. Littooy
6 uur ds. H. Ph. Ingwersen
Hofpleinkerk 97? en 2 uur ds. L. Bouma
Bogardstbaat 91/2 en 2 uur dr. L. H Wagenaar
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9'/2 en 2 uurds J J. Koopmans
N. Middelkebk 91/2 en 51/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 19.
Abnemuiden 9i/t en' 2 uur ds. J. Boegenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B v. d. Hoorn
Gapinge 91 /2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Gbijpskebke 9 uur Lezen eener Leerred*
2 uur ds. G. F. Kerkhof
6 uur ds H. Meulink
Rede voor de Geref. Jongel Vereea.
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9 en 2 uur
Serooskerke 9 en 2
Souburg 9 uur
2 uur
6 uur
uur
Veere 91/2 en 2 uur
Vrouwepolder 9 en
ds 3. Meulink
ds. M. F. Visser
ds S de Jager
ds. G. F. Keikhof
Lezen eener Leerrede
ds L. Bouma
Zen^ingsrede
Lezen eener Leerrede
2 uur ds.F. W J Wolff
Westkapelle 9^/2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. Lez eener Leerr.
Bruinisse 9>/i en 5 uur ds. G. de Jager
Coldnsplaat 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
Geersdljk 9, 2 en 51/2 u. Lezen eener Leerr.
Haamstede 9 Va en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9 en 2 uur ds P. J. Baaij
6 uur Lezen eener Leerrede
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 972en 2 uur ds. C. Staal
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9 2 en 5i/2 uur Lezen eeuer Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H Eüselink.
Zonnemaire 972, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Kbabbendijke 9 en 172 uur ds J. de Koning
572 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en 172 uur Lez. eener Leerr.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dyk
Tholen B 9i/2,2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruyn
Class© Goes.
ds. J. H. Donner
Bed. H. Av.
Büzelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerssies
BonsET.g Tm. 9 en 2 u. ds. G. H. Toebes
van St. Laurens
Bed. H. Av. en Dankz.
Baarland 9 en li/2 uur
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v d.Veen
51/2 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 97 a en 2 uur Lez. eener Leerr
Heinkenszand 91/2 en 2 uur ds. D. Ho?k
Ierseke 91/2» 2 en 51/2 uur ds. v. d Vecht
van Dirkshorn
Kruiningen 9 en 2 uur ds.. H. W. Laman
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. W. B. Renkema
van Rijnsburg
Wolpaartsdijk 9 en 11/2 u ds. Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoondljke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooy
ds. R. v. d. Kamp
ds K. Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eener Leerr.
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 072 tfhï ds. L. Booül
TROOST EN BESTIERING ONDER HET
LIJDEN.
Maar heiligt God, den Heere, in
uwe harten; en zijt altijd bereid
tot verantwoording aan een iegelijk,
die n rekenschap afeischt van de
hope, die in u is, met zachtmoedig
heid en vreze.
1 Petri 3 13.
Rekenschap te geven van de hope, die als
vrucht des geloofs de ziele der geloovigen
vervulde, ook dit kwam in de dagen van ver
volging, gelijk ook nog altijd bij den strijd,
dien wij hebben te strijden, voor. In stilte
moest het lijden worden gedragen en de smaad
gedragen om des Heeren wil. Maar heiligt den
Heere in uwe harten, zegt de apostel, en dit
wil zeggenBillijkt de leidingen Gods in stilte
in uw binnenste, in nw hart. Zijn doen is
enkel majesteit. Hij weet, waarom Hij die ver
volging over u toelaat. Zwijg dan Gode stil,
terwijl gij het alles in zijne hand geeft.
Maar spreek, waar spreken roeping is. En
zijt altoos bereid tot verantwoording. Op het
onverwachts konden zij worden gegrepen,
zelfs des nachts konden zij worden gevangen
genomen en voor de Overheden geleid, om
daar aanstonds te worden ondervraagd aan
gaande hun geloof aangaande hunne hope
op God in Christus. Ode vijandschap open
baarde zich niet slechts in handtastelijkheden,
in benadeeling of berooving van de vervolgden,
in het nemen van goed of leven, maar er werd
ook gescholden, er werd gelasterd en gelogen.
De geloovigen werden voorgesteld als kwaad
doeners. De waarheid, die de geloovigen heie
den, werd verdraaid en bespot. En te midden
van al die listen en lagen en aanvallen van
den Satan moesten nu de christenen vaak op
het onverwachts voor den Rechter verschij
nen. Dan werd rekenschap van hen afgeëischt.
En ziet, dan mochten zij niet zwijgen, wie
het dan ook was, die hen daartoe nep, al was
het ook de bitterste vijand. Hier moest hun
het voorbeeld van den Heere Jezus wedoom
voor oogen staan, die zweeg, waar men Hem
sloeg en bespuwde, maar die sprak, zoodra
het de eere Gods of het welzijn zijner jonge
ren, en de behoudenis van zondaren gold.
Zijt altijd bereid. In gebed en onderzoek moes
ten zij zich dus voorbereiden. Wel had de
Heere beloofdHet zal u in de ure gegeven
worden, wat gvj spreken zultmaar wij zien hier,
dat deze belofte des Heeren eene voorberei
ding in gebed en onderzoek van ons zeiven
bij het licht der Schrift niet overbodig maakt.
Die voorbereiding moet eigenlijk dagelijks
worden gezocht. Aan de heerlijke verantwoor
ding van Luther op den Rijksdag te Worms
in 1521 is een nacht van gebedsworsteling en
zelfonderzoek vooraf gegaan. En deze verant
woording moet geschieden met zachtmoedig
heid en vreeze met zachtmoedigheid tegen
over den mensch, den tegenstander, den vij
and, zonder bitterheid of zondige toornigheid,
gelijk een Stephanes voor den Joodschen
Raad; maar ook met vreeze tegenover God,
om toch niets te zeggen, dat tot 's Heeren
onecre zou kunnen- strekken of met zijne gaar
heid in strijd zoude zijn.
De eeuw der vervolging onzer vaderen in
den Hervormingstijd was ook eene eeuw van
rekenschap geven van de hope, eene eeuw van
belijden. Als wij do geschiedenissen der mar
telaren lezen, worden wij getroffen door den
heldenmoed des geloofs, waarmede zij hun
leven gaven voor den Heere, maar niet min
der door hnn klaar en helder belijden van de
Waarheid en hunne gepaste antwoorden. Het
was de Heere, die zich aldus in hen verheer
lijkte en het rijk der duisternis beschaamde.
De eeuw van de hitte der vervolging was te
vens de tijd van het helderst belijden. Onze
Belijdenisschriften, die ons nu nog tot een
helder licht zijn, stammen grooténdeels af uit
de veelbewogen tijden van brandstapel en
schavot.
Zijt altijd bereid tot verantwoording. Hoe is
het hiermede in onze dagen? Er wordt veel
gezondigd door te zwijgen, waar spreken eisch
is. De wereld verkondigt in allerlei kringen on
versaagd en luide hare beginselen. Maar waar is
hier tegenover het rekenschap geven van de
hope, die in uis, met zachtmoedigheid en vreeze
Er is veel onkunde, maar ook veel onvrijmoe-
digheid, door vriendschap met de wereld en,
omdat men zelf niet beslist is, maar het nog
altijd is: ja en neen. En toch zal de Heere
Jezus hen alléén belijden voor zijnen Vader,
die Hem hebben beleden voor de menschen
Laat dan de rechte voorbereiding biddend
worden gezochtGebed, overdenking, zelfbe
proeving Dit zijn de middelen, die de Heilige
Geest bij Gods kinderen gebruikt ter voorbe
reiding op de rechte verantwoording. Geloovige
leer die middelen meer en meer kennen en
gebruikenHulsebos.
VARIA.
Geloofeverzekering.
VUL
Wanneer de Heilige Geest, door Zijne in
woning, verlichting en inwerking, overeen
komstig 's Heeren belofte ons „de waarheid",
m. a. w., de heilgeheimen van het genade ver
bond, ja de heilgeheimen der eeuwigheid
doet „verstaan", en ons daardoor vrijmaakt,
ZE1DWSCH
KERKBLAD