Weekblad voov de Gevef ormeerde Kerken in Aeeland,
Onder Redactie van: Ds. L. B0QM4. Ds. J. RÜLSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 13 November 1903.
No. 20.
Drutter-Uitgeïer
ia de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
PRIJS DER ADVERTENTIEN
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 15 NOVEMBER 1903.
Glasse Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/, en 2 uur ds. A. v d. Sluijs
van Renkum
Hofpleinkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noobderkerk 91/gen2uur ds.F. W J Woifl
N. Middelkerk 91/2 en 5i/2uurds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 16.
Arnemuidbn 9i/a en 2 uur ds. J. Boerjenga
Domburg 9 en 2 uur ds B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 uur Lezen eener Leerrede
2 uur dr. L, Wagenaar
Gbjjpskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. j?h. Ingwersen
St. Laurens 9l/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds S. de Jager
In beide diensten collecte voor de Tfceol. Schooi.
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 9i/2 en 2 uur ds. A. Littooij
Bed. H Av. en Dankz.
Vroüwepolder 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Westkapelle 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Classe Zierikzee.
Brouwerselaven 9i/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling
Bruinisse 91/j en 5 uur ds. G. de Jager
Colunsplaat 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
Geebsdijk 9. 2 en 51/2 u Lezen eener Le*rr.
Haamstede 9Va en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9 en 2 uur ds P. J. Baaij
6 uur Lezen eener Leerrede
Nebuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 91/2 en 2 uur ds C. Staal
Scharendljke 91/2 en 2 uur ds. WRaman
Wjbsekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr
av. 51/2 uur ds. P. J. Baaij
Zivrtrzkr 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink.
Zqnnemaire 9*/2 uur Lez. eener Leerr.
2 uur ds. G. W. H. Esselink
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds A. Dekkers
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
"Kr arrend like 9 en l1/2 uur ds. J. de Koning
5*/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en IV2 uur Lez. eener Leerr.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51 /2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en 11/2 uur Lezen eenqr Leerr.
Biezelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerssies
Bobsele vm. 9 en 11/2 u. Lezen eener Leerr.
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. Veen
51/2 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 91/2 2 en 51/2 u. Lez. eener Leerr
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
Iebseke 91/2, 2 en 5i/2 uur dhr. Goedbloed
Theol. Cand.
Kruiningen 9 en 2 uur da. H. W. Laman
Nieuwdorp91/4 en 2 uur ds. J. H. Dourer Jr.
Wolf aartsdijk 9 en li/2 u ds. Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axrt. B 9 en 2 uur
Oostburg 9i/2 en 2 uur
ScHOONDiJKi: 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooij
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eener I eerrede
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 0V2 uur ds. L. Boone
VERTROOSTING EN BESTIERING
ONDER HET LIJDEN.
En I >udt uwen wandel eerlijk
onder 1 heidenen, opdat in het-
gene zij kwahjk van U spreker., aln
van kwaaddoeners, zij uit de goede
werken, die zij in (U) zien, God
verheerlijken mogen in den dag
der bezoeking. Zijt dan alle men-
schelijke ordeningen onderdanig, om
des Heeren wil.
1 Petri 2 12, 13a.
De om des Heeren wil vervolgden zullen
toezien, dat zij niet door ongeduld gedreven,
afwijken van het spoor van Gods geboden.
Dit gevaar is verre van denkbeeldig. Miskend,
vervolgd, tegengestaan en gelasterd, zou me
nigeen van de belijdenis der Waarheid nog
wel eens geweld met geweld willen te keer
gaan of beantwoorden, indien het de Heere
niet verhoedde. Het gevaar ligt er, om on
doordachte dingen vaak in zondigen toorn te
zeggen of te doen. Heeft de apostel dit zelf
niet tot zijne diepe schaamte moeten ervaren,
toen hij in Gethsemané voor zijnen Meester
het zwaard trok en in ondoordachten y ver den
strijd van het geestelijk gebied op het gebied
van menschelijke kracht en geweld wilde over
brengen
Daarom vermaant de apostelHoudt uwen
wandel eerlijk onder de heidenen
Deze christenen nu woonden onder eene
overwegend heidensche bevolking, in de R°~
meinsche provinciën. Die heidenen letten zeer
nauw op hen. Ja, het was den duivel te doen,
om de geloovigen door den druk van den te
genstand en de vervolging tot zondig ver
zet en ondoordachte, zondige woorden of daden
te prikkelen. En waar nn de Christenen hard
bejegend en verdrukt, gehaat en gesmaad
werden, hoe zouden zy zich nn wel houden/
Dit was de vraag, die op de lippen der hei
denen zweefde en sprak nit den uitdagenden
blik der vervolgers.
Doch de genade Gods was machtig, zy
moest in hen triomfeeren
Door die genade moesten zy hunnen wandel
eerliik, eerzaam en onbesproken houden onder
hunne stad- en landgenooten. Doet de naaste
ons kwaad, dan mag dit ons nooit verleiden,
om ten opzichte van hem ook maar éene schrede
van den ons door den Heere aangewezen weg at
te wijken. Gelooft het vry, al wat ons anders
wil doen handelen is uit den booze. Dit kost
wel strijd, harden stryd, maar des Heeren ge
nade is ook hiertoe genoeg. En in dien weg
sterft onze oude mensch.
"Wat de heidenen vooral ook hinderde, was
het christelijk leven der geloovigen. Zij kwa
men niet in hunne Kampspelen en in hunne
tempels, zij namen geen deel aan hnnne on
gebondenheden en zondedienst.
Daarom haatten zij hen. En met boosaardig
vermaak werden er allerlei lasteringen uitge
strooid aangaande der geloovigen omgang met
elkander en aangaande hetgeen in hunne
samenkomsten zou gebeuren.
Verkeerd verstane woorden en uitingen, ook
wel opzettelijk vervalscht, dwaze geruchten
omtrent de Avondmaalsviering enz. waren de
stoffe, waaruit gruwelyke lasteringen werden
opgesteld, die de onwetende en dwaze men
sehen (zie vers 15)grif aannamen en verspreidden.
Nu zegt de apostel, dat de christenen dien
laster beschamen en weerleggen moesten, door
hunnen godzaligen wandel en dAt mede, op
dat die lasteraars nog eens tot inkeer gekomen
zijnde, God mochten verheerlijken, nu in waar
heid der g leven, waarom zy hen
verkeerdelijk hadden gelasterd, kennende en
waardeerende.
Dit zou geschieden ten dage der bezoeking,
dat wil zeggen, in den dag, dat de Heere er
uit die heidenen tot bekeering zoude brengen.
Sommigen verstaan onder den dag der be-
bezoeking: den daghet toppunt der vervolging.
Ja, het is ook meermalen gebeurd, dat in
de hitte der vervolging, de vervolgers, ziende
het geloof en de liefde der vervolgden, kracht
dadig tot God werden bekeerd, ja nu zeiven
op staanden voet als belijders van Christus
werden gedood.
En waarin moet dan nu die eerlijke of
eerzame wandel allereerst uitkomen hij deze
geloovigen
Zijt dan aüe menschelijke ordeningen onder
danig, om des Heeren wil.
De apostel spreekt hier in het algemeen
over het gezag, dat in velerlei geledingen
onder het menschdom is. Dit moeten de ge
loovigen erkennen en eerbiedigen, als van
God onder de menschen ingesteld. Onderdanig
moeten zij zijn in alles, wat niet stydt met
Gods geopenbaarden wil in zyn Woord. Veel
hadden zij van de heerschers te lyden, het
was vaak eene harde bejegening, die hun ten
deele viel. Toch moesten zij het gezag, de
Overheid blijven eeren, al waren de personen,
die het bedienden, ongeloovig en vijandig. Zy
moesten dat doen, om des Heeren wil, omdat
Hij het wilde en hun gebood. De Overheid
toch is van God ingesteld tot straf der kwaad
doeners en tot prijs dergenen, die goed doenHoo-
gere en lagere Overheid heeft God ingesteld:
den Koning (Keizer toenmaals) en de stadhou
ders onder den Koning. Hunne vrijheid in
Christus moeten zij gebruiken, om dienstknech
ten Gods te zyn. Het is zyn wil, dat zy de
Overheid eeren, en dat zij alzoo den mond
stoppen aan de onwetenheid der dwazen men
schen. Hulsebos.
VARIA.
Geloofsverzekering.
VI.
De gevoelsverzekering, die intensief, d. i.j
2I1UVSCH
RKBL
D.