Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie vanDs. L. BOOM1, Ds. J. HULSEBOS en Ds. A. LITT0ÖIJ. Godsdienstoefeningen Ie Jaargang. Vrijdag 6 November 1903. No. 19. Drukker-flitgever in de Gereformeerde Kerken in Zeeland, UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ABONNEMEHTSPRUS per drie maanden franco per post Enkele nummers 35 cent. A. D. LITTOOIJ Az. 3 cent. MIDDELBURG. PRIJS DER AD VERTEN TIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. op ZONDAG 8 NOVEMBER 1903. Classe Middelburg, MIDDELBURG. Gasthuiskerk 91/j en 6 uur ds. A. Littooy 2 uur Lezen eener Leerrede Hofpleinkerk 91/2, en 2 uur ds. L. Bouma VLISSINGEN. Noordebkerk 9!/2 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn N. Middelkerk 91/2 en uur ds. 1. Hulsebos Catech. Zondag 15. In beide beurten Collecte voor de Theol. School. Abnemütobn 9i/j en 2 uur ds. J. Boeijenga Domburg 9 en 2 uur lezen eener Leerrede Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede Gbupskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen St. Laurens 91/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser Serqoskerke 9 en 2 uur ds S. de Jager Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Vkere 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Westkapelle 9*/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede Classe Zierikzee. Brouwershaven 91/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling Brüinisse 9V» en 5 uur ds. G. de Jager CoLiJNSPLAAT 91 j% en 55 uur ds. F. Staal Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lezen eener Leerr. Haamstede 9lJ% en 2 uur ds. R. Koolstra Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr. 2 en 6 uur ds. H. Cramer Oosterland 9^2 en 2 uur Lez. eener Leerr. Scharendijke 9^2 en 2 uur ds. W. Raman Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. av. 6 uur ds. P. J. Baat) Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H Esselink. Zonnemaire 9*/2 en 2 uur Lez. eener Leerr. Classe Tholen. Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds A. Dekkers Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij Krabbenduke 9 en 1V2 uur ds. J. de Koning 5*/2 uur Lezen eener Leerrede Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink Rilland Bath 9 en l1/^ uur dhr. Brinkman Tfceol. Cand. Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk Tholen B 91/2i 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn Classe Goes. Baarland 9 en D/2 uur ds. van der Veen Bebzelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerssies Bobsele vm. 9 en 11/2 u. ds. J. H. Donner Goes 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman. 51/2 uur Lezen eener Leerr. 's Gravenpolder 9i/a 2 en 51/2 u. Lez. eener Leerr Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek IgHSRKR 91/2, 2 en 51/2 uur ds. Jansen van 's Gravenmoer Kruiningen 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9i/4 en 2 uur Lezen eener Leerr. "Wolfaartsdijk 9 en li/2 u ds. Elffers Classe Axel. Axel A 9 en 2 uur Axel B 9 en 2 uur Oostburg 91/2 uur 2 uur SCHOONDIJKE 9 UUr 2 uur Terneuzen 9 en 2 uur Zaamslag A 9 en 2 uur Zaamslag B 9 en 2 uur ds. N. P. Littooy ds. R. v. d. Kamp Lezen eener Leerr. ds. P. A. Sietsema ds. P. A. Sietsema Lezen eener Leerr. ds. J. v. d. Berg ds J. Tholen Lezen eener Leerrede Gereformeerde Gemeente Aagtikerke 9, 2 en 5*/2 uur ds. L. Boone Terneuzen 9, 2 en 61/2 uur Lez. eener Leerr. VERTROOSTING EN BESTIERING ONDER HÉT LIJDEN. En als nieuw geboren kinderkens, ziit zeer Vgeerig naar de redelijke óaverwaScÉL'j <--zov dezelve moogt opwassen. 1 Petri 2 2. Het lijden en de verdrukking zijn, als wij er wel onder mogen verkeeren, eene Oefen school des geestelijken levens. Zij werpen daarvoor winste, bate af. Er heeft allereerst scheiding, afzondering plaats. De wereld trekt zich terug, wanneer er verdrukking komt om des Woords wille. Maar niet alleen heeft er alzoo eene uiterlijke scheiding plaats, neen, ook inwendig. Er moet worden gebroken met alles, wat nog aan den dienst der wereld en van het booze hart herinnert. Gods kerk en volk worden gelouterd in het lijden. Het vers, dat aan ons tekstwoord voorafgaat, wijst ons op deze vrucht, (wij zouden haar de negatieve vrucht kunnen noemen tegenover de positieve in onzen tekst.) Zoo legt dan af alle kwaad heid, en alle bedrog en geveinsdheiden nijdig heid en alle achterklappingen. Zonden en ver keerdheden in de Gemeente, waartegen alle vermaan tevergeefs was, worden afgelegd in tijden van bezoeking en vervolging. Maar dan wordt ook het Woord Gods bij vernieuwing dierbaar. Hierop wijst de apostel, als hij de geloovigen, die in verdrukking zijn, vermaant, om zeer begeerig te zyn naar het zuivere, het rijke, het volle Woord Gods. Hij gebruikt het beeld van een jonggeboren kind, welks eenige begeerte zoo krachtig en onom wonden uitgaat naar het door God voor het kind bereide voedsel, en dat wel onbewust uit kracht van het leven, en om dat leven te sterken. Wat die onvervalschte melk is voor den zuigeling, dat is het Woord Gods voor de wedergeborenen uit den Heiligen Geest. Soms wijken zij er van af, maar de vervolging dry ft hen weder tot die zuivere en krachtige bron. Dat de apostel hier een beeld gebruikt, blijkt ook uit het woord redelijke (en onver valschte melk). Het woordredelijk (logikos) beteekent: geestelijkin tegenstelling van het geen voor het tijdelijk leven dient. (ZieRom. 12 li. Sommigen vertalen het door: woorde lijk. Woordelijke melk zou dan zijnmelk, die bestaat uit Gods Woord. Een en ander komt op hetzelfde neer. En gelijk nu het ge loof is door het gehoor des Woords, zoo is ook de versterking daarvan door het Woord. En de begeerte naar het Woord zal vruchten dragen, en wel deze opdat gij door dezelve moogt opwassen. Hulsebos. HET ZIEN DER HEERLIJKHEID GODS. „Jezus zeide tot haar: Heb Ik u niet gezegd, dat, zoo gij gelooft, gij de heerlijkheid Gods zien zult? Joh. 1140. VI. (Slot). Zoovelen, die met Maria en Martha in op rechtheid den Heere liefhebben, maar die toch evenals zy, in donkere wegen, waarin de Heere hen leiden wil tot de aanschouwing zyner heer lijkheid, door ongeloof die heerlijkheid onder de beproeving noch in de uitkomst zien. Zy zijn niet weinigen, die de genade des geloofs deelachtig zyn, maar die onder krnis en druk de oefening des geloofs missen, zoodat het al duisternis en donkerheid is, waarin zy rondtasten. Hoe vaak ging het ons dan niet als die zus ters Wij waren geen stout ongeloovigen. Neen, v/ij gelöofdêh veel. W at algemeenwat verre was, dat beaamden wy volkomen. Men wees er ons op tot onzen troost dat God toch machtig was om het gebed te hooren en uitkomst te geven." En zeker, daar brachten wy niets tegen in. Daar twijfelden wij niet aan evenmin als Mar tha. Maar dit ééne konden wij niet gelooven, na- melykdat Hy ons te midden van die wegen zijne heerlijkheid zou doen zien, en de uitkomst tot onze blijdschap zou doen aanschouwen. Wy weigerden te gelooven, wat persoonlijk, wat nabij is. In één woordtoen ontwaarden wij het ver schil tusschen gelooven in het algemeen en de dadelijke oefening. Maar toen richtte de Heere ook tot ons dat zacht verwijt: „heb Ik u niet gezegd," en liefe lijk herinnerde Hij ons zyne belofte „gij zult de heerlijkheid Gods zien." Immers dat was het doel, waartoe Hij ons zoo beproefde. Tot onze verootmoediging en versterking dus sprak Hij dan tot onswaarom wantrouwt gij Mij Waarom laat gij deze bedenkingen des on- geloofs in uwe ziel Zyt gij dan mijne belof te vergeten Geloof toch, dat mijn arm niet verkort is om te behouden, noch myn oor om te hooren. En dit geldt niet alleen van uitwendigen druk, van lichamelijk kruis, maar ook in dagen van verdrukking en dorheid in ons geestelyk leven. Wij zijn vaak bedroefd, bezwaard als wij een blik op ons zeiven werpen. „Heb Ik u niet gezegd,"zoo spreekt Hij dan tot ons, dat mijne genade u genoeg is?" Dan wordt het geloof weer werkzaam. Redeneering of gevoel deed ons de heerlijkheid Gods bij het gezicht van onze onmacht en schuld niet zien. Maar het geloof ontsluit ons oog weder voor de heerlijk Gods in Christus. Dan bewonderen wij zijne liefde en genade. Dan, bekennende dat het aan onze zijde een schuldige ledigheid is, roemen wy, geloovende in de volheid, die in Christus is: „Wie of wat zal mij scheiden van zyne liefde^?" Zoeken wy dan op al onze wegen naar ver sterking en verlevendiging des geloofs. Zware golven en baren mogen dan over ons hoofd gaande lasterende stem des ongeloofs moge ons dan toefluisteren: „Waar is nu uw God?" Maar door het geloof zullen wij dan hopenop ZÜEOVSCH KERKBLAD.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 1