Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanDs. L. BOOM1, Ds. J. HULSEBOS en Ds. A. LITT0ÖIJ.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 6 November 1903.
No. 19.
Drukker-flitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMEHTSPRUS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent. A. D. LITTOOIJ Az.
3 cent. MIDDELBURG.
PRIJS DER AD VERTEN TIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 8 NOVEMBER 1903.
Classe Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/j en 6 uur ds. A. Littooy
2 uur Lezen eener Leerrede
Hofpleinkerk 91/2, en 2 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noordebkerk 9!/2 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
N. Middelkerk 91/2 en uur ds. 1. Hulsebos
Catech. Zondag 15.
In beide beurten Collecte voor de Theol. School.
Abnemütobn 9i/j en 2 uur ds. J. Boeijenga
Domburg 9 en 2 uur lezen eener Leerrede
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Gbupskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerks 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 91/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serqoskerke 9 en 2 uur ds S. de Jager
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Vkere 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9*/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling
Brüinisse 9V» en 5 uur ds. G. de Jager
CoLiJNSPLAAT 91 j% en 55 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lezen eener Leerr.
Haamstede 9lJ% en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerr.
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9^2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Scharendijke 9^2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
av. 6 uur ds. P. J. Baat)
Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H Esselink.
Zonnemaire 9*/2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds A. Dekkers
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooij
Krabbenduke 9 en 1V2 uur ds. J. de Koning
5*/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 91'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9 en l1/^ uur dhr. Brinkman
Tfceol. Cand.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 91/2i 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en D/2 uur ds. van der Veen
Bebzelinge 91/2, 2 en 6 uur ds. N. G. Kerssies
Bobsele vm. 9 en 11/2 u. ds. J. H. Donner
Goes 91/2 en 2 uur ds. H. W. Laman.
51/2 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 9i/a 2 en 51/2 u. Lez. eener Leerr
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
IgHSRKR 91/2, 2 en 51/2 uur ds. Jansen
van 's Gravenmoer
Kruiningen 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9i/4 en 2 uur Lezen eener Leerr.
"Wolfaartsdijk 9 en li/2 u ds. Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 91/2 uur
2 uur
SCHOONDIJKE 9 UUr
2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
Zaamslag B 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooy
ds. R. v. d. Kamp
Lezen eener Leerr.
ds. P. A. Sietsema
ds. P. A. Sietsema
Lezen eener Leerr.
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Lezen eener Leerrede
Gereformeerde Gemeente
Aagtikerke 9, 2 en 5*/2 uur ds. L. Boone
Terneuzen 9, 2 en 61/2 uur Lez. eener Leerr.
VERTROOSTING EN BESTIERING
ONDER HÉT LIJDEN.
En als nieuw geboren kinderkens,
ziit zeer Vgeerig naar de redelijke
óaverwaScÉL'j <--zov
dezelve moogt opwassen.
1 Petri 2 2.
Het lijden en de verdrukking zijn, als wij
er wel onder mogen verkeeren, eene Oefen
school des geestelijken levens. Zij werpen
daarvoor winste, bate af. Er heeft allereerst
scheiding, afzondering plaats. De wereld trekt
zich terug, wanneer er verdrukking komt om
des Woords wille. Maar niet alleen heeft er
alzoo eene uiterlijke scheiding plaats, neen,
ook inwendig. Er moet worden gebroken met
alles, wat nog aan den dienst der wereld en
van het booze hart herinnert. Gods kerk en
volk worden gelouterd in het lijden. Het vers,
dat aan ons tekstwoord voorafgaat, wijst ons
op deze vrucht, (wij zouden haar de negatieve
vrucht kunnen noemen tegenover de positieve
in onzen tekst.) Zoo legt dan af alle kwaad
heid, en alle bedrog en geveinsdheiden nijdig
heid en alle achterklappingen. Zonden en ver
keerdheden in de Gemeente, waartegen alle
vermaan tevergeefs was, worden afgelegd in
tijden van bezoeking en vervolging.
Maar dan wordt ook het Woord Gods bij
vernieuwing dierbaar. Hierop wijst de apostel,
als hij de geloovigen, die in verdrukking zijn,
vermaant, om zeer begeerig te zyn naar het
zuivere, het rijke, het volle Woord Gods. Hij
gebruikt het beeld van een jonggeboren kind,
welks eenige begeerte zoo krachtig en onom
wonden uitgaat naar het door God voor het
kind bereide voedsel, en dat wel onbewust
uit kracht van het leven, en om dat leven te
sterken. Wat die onvervalschte melk is voor
den zuigeling, dat is het Woord Gods voor de
wedergeborenen uit den Heiligen Geest. Soms
wijken zij er van af, maar de vervolging dry ft
hen weder tot die zuivere en krachtige bron.
Dat de apostel hier een beeld gebruikt, blijkt
ook uit het woord redelijke (en onver
valschte melk). Het woordredelijk (logikos)
beteekent: geestelijkin tegenstelling van het
geen voor het tijdelijk leven dient. (ZieRom.
12 li. Sommigen vertalen het door: woorde
lijk. Woordelijke melk zou dan zijnmelk,
die bestaat uit Gods Woord. Een en ander
komt op hetzelfde neer. En gelijk nu het ge
loof is door het gehoor des Woords, zoo is
ook de versterking daarvan door het Woord.
En de begeerte naar het Woord zal vruchten
dragen, en wel deze opdat gij door dezelve
moogt opwassen. Hulsebos.
HET ZIEN DER HEERLIJKHEID GODS.
„Jezus zeide tot haar: Heb Ik u
niet gezegd, dat, zoo gij gelooft, gij
de heerlijkheid Gods zien zult?
Joh. 1140.
VI. (Slot).
Zoovelen, die met Maria en Martha in op
rechtheid den Heere liefhebben, maar die toch
evenals zy, in donkere wegen, waarin de Heere
hen leiden wil tot de aanschouwing zyner heer
lijkheid, door ongeloof die heerlijkheid onder
de beproeving noch in de uitkomst zien.
Zy zijn niet weinigen, die de genade des
geloofs deelachtig zyn, maar die onder krnis
en druk de oefening des geloofs missen, zoodat
het al duisternis en donkerheid is, waarin zy
rondtasten.
Hoe vaak ging het ons dan niet als die zus
ters Wij waren geen stout ongeloovigen. Neen,
v/ij gelöofdêh veel. W at algemeenwat verre was,
dat beaamden wy volkomen. Men wees er ons
op tot onzen troost dat God toch machtig was
om het gebed te hooren en uitkomst te geven."
En zeker, daar brachten wy niets tegen in.
Daar twijfelden wij niet aan evenmin als Mar
tha.
Maar dit ééne konden wij niet gelooven, na-
melykdat Hy ons te midden van die wegen
zijne heerlijkheid zou doen zien, en de uitkomst
tot onze blijdschap zou doen aanschouwen. Wy
weigerden te gelooven, wat persoonlijk, wat nabij
is. In één woordtoen ontwaarden wij het ver
schil tusschen gelooven in het algemeen en de
dadelijke oefening.
Maar toen richtte de Heere ook tot ons dat
zacht verwijt: „heb Ik u niet gezegd," en liefe
lijk herinnerde Hij ons zyne belofte „gij zult
de heerlijkheid Gods zien." Immers dat was het
doel, waartoe Hij ons zoo beproefde.
Tot onze verootmoediging en versterking dus
sprak Hij dan tot onswaarom wantrouwt gij
Mij Waarom laat gij deze bedenkingen des on-
geloofs in uwe ziel Zyt gij dan mijne belof
te vergeten Geloof toch, dat mijn arm niet
verkort is om te behouden, noch myn oor om
te hooren.
En dit geldt niet alleen van uitwendigen druk,
van lichamelijk kruis, maar ook in dagen van
verdrukking en dorheid in ons geestelyk leven.
Wij zijn vaak bedroefd, bezwaard als wij een
blik op ons zeiven werpen.
„Heb Ik u niet gezegd,"zoo spreekt Hij dan
tot ons, dat mijne genade u genoeg is?" Dan
wordt het geloof weer werkzaam. Redeneering
of gevoel deed ons de heerlijkheid Gods bij het
gezicht van onze onmacht en schuld niet zien.
Maar het geloof ontsluit ons oog weder voor
de heerlijk Gods in Christus.
Dan bewonderen wij zijne liefde en genade.
Dan, bekennende dat het aan onze zijde een
schuldige ledigheid is, roemen wy, geloovende
in de volheid, die in Christus is: „Wie of wat
zal mij scheiden van zyne liefde^?"
Zoeken wy dan op al onze wegen naar ver
sterking en verlevendiging des geloofs. Zware
golven en baren mogen dan over ons hoofd
gaande lasterende stem des ongeloofs moge
ons dan toefluisteren: „Waar is nu uw God?"
Maar door het geloof zullen wij dan hopenop
ZÜEOVSCH
KERKBLAD.