Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie van: Ds. L BÖIM, Bs. J. HULSEBOS en is. L LITTOOIJ
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 23 October 1903.
No. 17.
Drukker-Uitgever
A. D. LITTOOIJ Az
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORDT
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post 35 cent.
Enkele nummers3 cent.
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD YERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 25 OCTOBER 1903.
Classe Middelburg,
MIDDELBURG.
Gasthuiskebk 91/j en 6 uur ds. A. Littoofj
2 uur Lezen eener Leerrede
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noorderkerk 9Va en 2 uur ds. S. de Jager
N. Middelkerk 91/2 en 0V2 uur ds. J. Hulsebos
(jatech. Zondag 13.
Arnemuiden 91 li en 2 uur ds. J. Boeyenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J J. Koopmans
Koüdekerke 9 en 2 uur ds. H. Pil. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9 en 2 uur
Serooskerke 9 en 2 uur
Souburg 9 en 2 uur
Veere 91/2 en 2 uur
ds H. Meulink
ds. M. F. Visser
Lezen eener Leerr.
ds. G. F. Kerkhof
ds J. v. d. Vlies
van Üttoland
ds. F. W. J. Wolf
ds. H. Cramer
Lez. eener'Leerr.
ds. W. Raman
Vbouwepolder 9 en 2 uur
Westkapelle 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 u.g ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9 Va en 5 uur ds. G. de Jager
CoLUNSPLAAT 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u Lezen eener Le*rr.
Haamstede 9 Va en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. BaaQ.
Nieuwerkerk 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
6 uur
Oosterland 9V2en 2 uur
SCHARENDIJKE 91 /2 60 2 UUr
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur ds. C. Staal Fz.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H E»selink.
Zonnemaire 9»/2, *2 en 6 uur Lez. eener Leerr
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. ds. A. Dekkers
Bergen op Zoom 95 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooy
Kraebendijke 9 en lVaüur ds. J. de Koning
5V2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 91'2, 2~en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9^2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Tholen A Qi/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en 11/2 uur ds. N. G. Kerssies
Biezelinge 91/2, 2 en 6 uur Lez. eeDer Leerr.
Borsele vm. 91/2 en 2 u. ds. Elffers
van WolfertsdQk
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. Veen
6 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 9i/a cn 2 u. dhr J. F. v. HulateQn
Theol. Stud.
51/2 uur Lez. een er Leerrede
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 5i/2 uur ds. W T. v. Earn
van 's Gravendeel
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman.
Neeuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H. Donner Jr.
Wolf aartsdijk 9 en 11/2 u Lez. eener Leerr.
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur ds. N. P. Littoofj
Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp
Oostburg 9i/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
ScHOONDiJKi; 9 en 2 uur ds. P. A. Sietsema
Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. v. d. Berg
Zaamslag A 9 en 2 uur ds J. Tholen
Zaamslag B 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
6terelormeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 5V2 ds. L. Boone
VERTROOSTING EN BESTIERING
ONDER HET LIJDEN.
Hebbende dan uwe zielen gereinigd in
de gehoorzaamhe' der waarheid door den
G-e&et, tot ongeveiLddo broederlijke liefde,
zoo hebt malkander vuriglijk lief uit een
rein hart. 1 Petri 121.
Het lijden der kinderen Gods moet in de
hand des Heereu dienen om hen te doen letten
op de eeuwige schatten, die zy in Christus,
krachtens Gods eeuwig voornemen, hebben,
maar Gods Woord zal hen ook des te krachtiger
roepen tot verootmoediging en tot eenen wandel
in de vreeze Gods.
Zoo vermaant dan hier de apostel de ver
strooiden, de vervolgden, aan wie hij schrijft:
tot ongeveinsde broederlijke liefde. De broederlijke
liefde is eene van de eerste en voornaamste
kenmerken en vruchten van de ware aangevan-
gene en voortgezette bekeering. Het betrachten
van dit gebod des HeerenZijt heiligwant Ik
de Heere uw God ben heilig, zal in de eerste
plaats ook in die broederlijke liefde moeten
uitkomen. Dit is zeker, dat in tijden van uiter-
lijken voorspoed en vrede voor de kerk, menig
maal de broederlijke liefde verkoelt, men zich
boven elkander verheft, men elkander benijdt,
twistgierig wordt en elkander verbyt en vereet.
Maar nu komt de Heere met tegenspoed, nn
laat Hy de vervolging toe. En als nu het kind
Gods verootmoedigd wordt, dan zal ook de
broederlijke liefde, de liefde tot hen, die met
ons een zelfde geloof deelachtig zijn, en met
ons den eenigen Heiland Jezus Christus belijden,
wederom krachtig opleven.
En hoe gaat dit nu toe. De liefdeloosheid,
de twist, de nijd heeft de ziele verontreinigd.
De Heilige Geest heeft dat doen zien, met
smart doen zien bij het licht der Waarheid,
bij het licht des Evangelies. In gehoorzaam
heid aan dat Woord is belijdenis dier zonden
voor den Heere geschied. Het geloofsoog mocht
wederom op Christus worden gevestigd. Zoo
is het hart gereinigd, maar ook verlevendigd
om door de kracht van Christusongeveinsde
broederliefde te oefenen.
Ongeveinsd, want er was in den tyd van
afwijking nog wel broederlijke liefde, maar
met de tong en niet in waarheid. Oprecht
terugkeeren tot den Heere brengt ongeveinsde
broederlijke liefde. En zoo kan dan de ver
maning ingang vindenZoo hebt malkander en
vuriglijk lief uit een rein hart.
Wanneer Gods volk rijk en verrijkt is, wan
neer het zich verheft op zyn kennis, op zijn
zuiveren kerkstaat of wat ook, dan leeft het
niet nauw bij den Heere, dan smaakt het niet
de vurige liefde des Heilands en dan verflauwt
ook de broederlijke liefde. Maar brengt de ge
trouwe Heere in de valleie der verootmoediging,
dan leert de ziel ook wederom te leven bij de
ontfermende liefde Gods en dan zal Godsvolk
ook wederom vuriglijk uit een rein hart leeren
liefhebben, allen, die uit God geboren zijn.
Dan zullen twist en wrok en hoogheid ver
dwijnen en wij elkander leeren dienen door de
liefde.
En is er nu waarlijk het leven der weder
geboorte dan zal het hiertoe moeten komen.
Een waarlyk wedergeborene kan het in on
geestelijke toestanden niet volhouden.
Het Woord Gods is ten allen tijde nuttig
tot leering, tot verbetering, tot onderwyzing,
die in de rechtvaardigheid is. Maar vooral hebt
vurige liefde tot malkanderen.
Des apostels herhaald getuigenis wijst ook
op het gebrek dezer dagen in het huis des
Heeren, en Zijne* Gemeente! Achdat de
broederlijke liefde wederkeere en blijve
Hulsebos.
HET ZIEN DER HEERLIJKHEID GODS.
„Jezus zeide tot haar: Heb Ik u
niet gezegd, dat, zoo gij gelooft, gij
de heerlijkheid Gods zien zult?
Joh. 1140.
II.
Martha's klacht, nadat Jezus bevolen had
den steen weg te nemen, noemden wijeen
laatste aanval des ongeloofs. Het ongeloof wordt
ook hier door den Heere streng bestraft. Hoe
zacht wij het ook nemen, er licht in zyn
woord „heb Ik u niet gezegd" een verwjtover
haar ongeloof.
Neen, Martha is evenmin als Maria een
stout ongeloovige, die zich aan 's Heilands
wondermacht ergert.
Martha's ongeloof is niet van dien aard, dat
het met wonderen spot en dezelve onmogelyk
heet.
IntegendeelZij gelooft nog veel.
Zy gelooft: „dat zoo de Heere daar was
geweest, haar broeder niet gestorven was,"
vs. 21„dat ook nu alles wat de Heiland van
God begeeren zal, God het Hem zal geven,"
vs. 22. En in vs. 27 belijdt zij„Ja, Heere,
ik heb geloofd, dat Gij zijt de Christus, de
Zone Gods, die in de wereld komen zou." Zy
gelooft eindelijk nog dit, zie vs. 24, „dat haar
broeder zal opstaan in de opstanding ten
laatsten dage."
Maar hoeveel zij ook gelooft, zij heeft dat
ééne woord des Heeren niet geloofd, namelyk
„deze krankheid is niet tot den dood, maar
ter heerlijkheid Gods, opdat de Zone Gods
door dezelve verheerlijkt worde."
Zij gelooft het nu nog niet, nadat de Heere
verklaard heeft, vs. 20, „uw broeder zal weder
opstaan."
Werktuigelijk is zij dan ook den Heiland
naar het graf gevolgd. Zij meentook Hij gaat
den doode beweenen. Daar spreekt Hij „neemt
den steen weg."
Martha hoort dit bevel met verwondering.
Zij denkt er niet aan, ongeloovig als zij is, dat
de Heiland haren broeder zal opwekken. Daarom,
zoo spreekt zij bij zichzelve, wat baat heft waartoe
dient het om dien grafsteen weg te nemen?
Dood en verderf hebben hun droevig werk
ZEEnWSCl
KERKBLAD.