Kerkorgels IS. j. Dekker In het Kledingmagazijn en de Kleérmakerij, Lange Gortstraat 1337, J. LAVOOIJ. Goes. C. J. HONDIUS, Kantoor DAM F 16 2 na de Middelburgsehe Synode, vooral door Dr. Bavinck met talent werden ontwikkeld en aanbevolen, wezen inderdaad een goeden uitweg aan. De Theologische School, blijvende de eigen ongeschonden inrichting der kerken moest voortaan zijnde Theologische Faculteit der Vrye Universiteit. Doch van de zijde der Vrije Universiteit verluidde het al spoedig, dat men er niet aan kon denken, op zulk een voorstel in te gaan. Hulsebos. UIT HET LEVEN. Godsdienst en Politiek. Het was bepaald een eenige dag, dien we Donderdag 8 October te Krüiningen hebben doorleefd. De anti-revolutionairen hebben er voor de allereerste maal niets minder dan een partijdag gehouden. Zoo'n eer was ons nog nimmer te beurt gevallen. Tot nog toe deel den, voor zoover my heugt, slechts de steden in dat voorrechtmaar in deze democratische eeuw komen ook de kleintjes er bovenop en beginnen ook de dorpelingen te bloeien als die van de stad. Jammer echter, dat de opkomst vooral des middags zoo klein waseen kleine zestig man uit heel Zuid-Beveland: 's avonds misschien een tweehonderd. Eerst sprak Ds. v. d. Berg van Terneuzen over Gezag en Vrijheid", de beide zuilen, waarop de gansche samenleving slechts veilig en onbewogen rusten kan. Door de mooie lezing van Ds. v. d. Berg werden we opnieuw in deze overtuiging versterkt. De Herculisch gebouwde spreker met zijn stentorstem en be zielende voordracht stond daar voor ons kleine hoopje als een symbolische figuur. Een sym bool van de kracht en den geestdrift, waarmee de anti-revolutionaire partij in haar geheel voor de handhaving van gezag en vrijheid kampt tegen staatsoverheersehing en volksanarehie. En 's avonds luisterden we met genot naar Mr. Sybrandi, een van de helden uit de sta kingstroebelen. Hy heeft ons ingelicht over het standpunt, dat we hebben in te nemen in den „klassenstrijd". .Standaard" en .Zeeuw" gaven een uitvoerig verslag. Wie het volgen, konden, hebben den vluggen, aangenamen spreker met dankbaarheid aangehoordmaar voor een groot deel der vergadering was de vlucht wat te hoog. Onze plattelandsarbeiders snappen nog niet goed wat het historisch ma terialisme en de philosophic van Hegel, wat proletariërs en Erfurter programma's zyn. Wie hen van deze dingen op de hoogte wil bren gen, moet zichzelf verloochenen en in goeden zin een beetje schoolmeesteren. Maar, ik weet wel, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Jammer, nog eens, dat de opkomst niet grooter was. Ten deele moet dit wel geweten worden aan de tijdsomstandigheden, 't Is thans zoo druk bij de boeren, en als 't maar een beetje droog is, moeten de bieten weg, eer de Novembervorsten weer hun pijnlijke verras singen brengen. Doch of dit de eenige reden is? Voor velen is het verband nog niet recht helder tusschen godsdienst en politiek. Men vindt in onze kringen drieërlei gedachte omtrent dit punt. De eerste en oudste meening bestaat hierin, dat godsdienst en politiek elkaar uitsluiten, zooal niet tegenspreken. Een innig Christen, een teeder levend kind van God, iemand, die het nauw neemt met de geestelijke dingen, kan zich met de politiek niet inlaten. Al dat praten over gezag en vrijheid, over klassenstrijd en socialisme al dat stemmen en kiezen met hun opjagerij dat alles laat het hart zoo koud en trekt een mensch eer van God af dan Hem nader te brengen. Als een Christen zijn dage lijks werk volbrengt trouw en eerlijk, zich voor uitwendige zonden in acht neemt, 's Zon dags ter kerk gaat, en voorts in de binnenka mer en vooral in zyn hart met God verkeert, dan heeft hij al genoeg te doen en dan kan hij vrede hebben. Al het andere is eigenlijk wereldsgezindheid onder een Christelijk tintje. En al komt zulk praten menigmaal voort uit Farizeïsme en geestelyke luiheid en doodigheid 't zijn toch zeer vaak niet de slechtste Chris tenen, die zoo spreken't zyn toch ook niet zelden personen, die Godvruchtig leven en klare taal spreken, wanneer het er op aankomt rekenschap te geven van de hoop, die in hen is. Hun gebrek is echter hierin gelegen, dat ze de roeping der geloovigen te eng opvatten. Ze vatten het niet dat de Heere Christus ons daarom zich tot een eigendom maakt, naar ziel en lichaam, en ons den Heiligen Geest geeft, opdat we van dat oogenblik af aan van harte willig en bereid zouden zijn om voor Gods eere te stryden in alle verhoudin gen des aardschen levens, waarin we door zijn Voorzienigheid zijn geplaatst. Dan wil Hij, dat we altijd en overal zijn partij kiezen, m alle zakenin persoonlijke, huiselijke, kerke lijke zakenin zaken van ons maatschappelijk beroep, in zaken, die ons vaderland betreffen en de plaats onzer inwoning. Bij alles, wat daar geschiedt en verhandeld wordt, moet 't duidelijk uitkomen, zoodat niemand er aan twijfeld, dat we partij trekken voor den Heere Heere en voor zijn^ rijk. In den weg van broederlijke onderrichttng kan de blik van zulke ietwat bekrompen Christenen zeer goed worden verruimd. De bewijzen zijn er. Als het oprechten van hart zijn, zijn ze wel vatbaar voor overtuiging, zoo er op edele, ernstige, kalme wijze met hen gesproken wordt. Slecht de praters, die niets kennen dan een godsdienstigen vorm, de Fa- rizeërs onder de onbekeerde zondaren, die zijn schier niet te genezen. Een andere meening, die in onze kringen gevonden wordt, is aan de eerste juist tegen overgesteld. Voor sommigen is politiek de godsdienst; al hun godsdienst bestaat in po litiek. Ze loopen harder naar een politieke lezing dan naar de kerk; ze hooren liever sociale vraagstukken bespreken dan godgeleerde onderwerpenen een pardijdag is hun grooter glorie dan een zendingsdag. Wie een weinigje menschenkennis heeft opgedaan, zal dit als een feit erkennen en het niet voor een herschensehim houden. Vooral thans, nu de antirevolutionaire party aanvan kelijk zegeviert en haar leiders bewindslieden zijn geworden, staan we voor 't gevaar van een vleeschelijk Jodendom, dat Hosannah roept, omdat het Christus op dén wereldlijken troon meent te zien zitten. En toch heeft onze ijarty op den duur niets aan mensehen, wier politieke ijver niet voort komt uit warme, oprechte, ernstige vreezedes Heeren, Als aan hun hooggespannen ver wachtingen niet zeer spoedig en ten volle wordt beantweord, zijn zij de eersten om luide hun „Kruisigt Hem te schreeuwen. Wie op gods dienstig, kerkelyk gebied lauwhartig is, is in het staatkundig en maatschappelijk leven geen staf, waarop men leunen kan, maar een riet, dat door de winden heen en weer bewogen wordt. Er moet eerst zyn hartelijke, innige, onwankelbare toewijding aan God, willen we ook onwrikbaar en kloekmoedig staan voor zijn zaak, voor zijn zaak ook in dagen, dat 'thaar niet voorspoedig gaat. De zuivere opvatting van de verhouding tusschen godsdienst en poliek, wordt dan ook alleen gevonden bij hen, die door belijdenis en leven toonen levende litmaten te wezen van Christus kerk, en nu, krachtens het nieuwe leven, dat hen vervult, een warm hart toonen te hebben voor alles, wat aan Gods eere en heerlijkheid bevorderlijk is. 't Bevel des Heeren aan Adam gegeven om de aarde te onderwerpen, is door den val niet opgeheven. Dat is nog de roeping van den mensch. Maar in zijn gevallen staat kan hy het niet.JIntegendeel de aarde hoerscht over hem. Maar komt nu de Heere Jezus.Christus met zijn Goddelijk leven in ons wonen, dan zyn in beginsel weer de krachten in ons uitge stort, waardoor we Gods bevel kunnen vol brengen. En al is de strijd zwaar, en al schijnt de uitkomst twijfelachtig; in Christus zijn we meer dan overwinnaars; we zullen zegevieren, indien we wettiglyk strijden. Want hoe ook de Satan in haar woedt, de aarde is des Heeren, mitsgaders hare vólheid. K. 13—10—'03.L. Officiëele Berichten. Veere 11 October 1903. Heden na den avond dienst werd alhier onder leiding van den con sulent den WelEw. Heer ds. L. Bouma, met overgroote meerderheid van stemmen, tot herder en leeraar beroepen de WelEw. Heer ds. O. J. Geerling van Brouwershaven. Geve de Heere aan zijnen knecht licht en wysheid, ten einde in dezen Zijnen wil te mogen verstaan, opdat de keuze door ZEw. te nemen Hem verheerlijke en ons verblijde in onze wensch. Namens den kerkeraad der Geref. kerk J. Maas, scriba. KORT VERSLAG van de Classicale Vergade ringgehouden te Goes 15 Oct. 1903. 1. De praeses der vorige vergadering opent met het zingen van Ps. 907, gebed en lezen van Petr. 1 vers 112. 2. De lastbrieven worden nagezien. 3. Als moderamen nemen zitting, ds. R. J v. d. Veen praes., ds. H. W. Laman scriba, ds. J. H. Donner assessor. 4. De notulen worden gelezen en goedgekeurd. 5. Kennisgeving van de classis Klundert aangaande het ontslag van ds. W. Kapteijn, D. d. W. te Breda. 6. Kennisgeving van de classis Tiel aan gaande de losmaking van ds. R. van Giffen, D. d. W. te Aalst, met mededeeling, dat Z.Ew. beroepbaar blijft. Alle kerken der classis spre ken uit, dat ze zich in dergelijke wijze van losmaken volstrekt niet kunnen vinden. 7. De uitgever van „Zeeuwsch Kerkblad" verzoekt om de verslagen, etc. der Class, ver gaderingen. Wordt besloten ze te zenden. Te vens wordt goedgevonden een kort verslag op te zenden aan Bazuin, Heraut en Zuider- Kerkbode. 8. Verslag van de Prov. Synode. In verband met den gunstigen staat der Kas E. B. P. zal op de a. s. prov. Synode een voorstel worden gedaan. 9. Een voorstel van Goes in betrekking tot de Collecte voor de V. U. en van Biezelinge in betrekking tot de 2e Coll. voor de V. U- wordt aangehouden tot de April-classis 1904. 10. Komen ter sprake de hooge uitgaven voor de Zending. De classis benoemt een drietal deputaten, die zich in verbinding zullen stellen met den prov. deputaat voor de Zending,teneinde op een volgende vergadering te rapporteeren. Deputaten zijn D.D.v. d.Veen, Donner, Laman. 11. De Kerkvisitatoren, dep. ad. ex., etc. worden gecontinueerd. 12. Classisbeurten Borsele Ds. Elffers 25 Oct. Donner 8 Nov. Hoek 29 Nov^ Baarland v. d. Veen 8 Nov. Donner 6 Dee. Laman 27 Dec. 's Gravenpolder Laman 8 Nov. Donner v. d. Veen 3 Jan. lerseke Kerssies 15 Nov. Hoek 27 Dee. 13. Rondvraag art. 41 D. K. O. Biezelinge, Heinkenszand en Wolfertsdijk vragen advies in tuchtzaken. lerseke vraagt een consulent en handope ning voor beroep. 14. Ds. Koppe neemt afscheid van de clas sis. Ds. Elffers wordt geluk gewenscht met zyn a.s. Zondag te vieren 30-jarige ambtsbedie ning. Ds. Hoek zal de classis vertegenwoordigen. 15. Sluiting. Namens de Classis voornoemd H. W. Laman, h. t. Scriba. CORRESPONDENTIE. Wegens plaatsgebrek moesten blijven liggen „Uit de Pers" van Ds. Hulsebos; „De Con sciëntie" van Ds. Hoek en „Boekbeoordeeling" van Ds. Laman. De Redactie. Advertentiën. zijn in alle prijzen voorhanden Heeren-, Jongeheeren Winterjassen. Demisaisons, Cos- tuums, Pantalons, zware zwarte en blauwe Bonkers met en zonder Baai gevoerd. Verder Werkmansgoederen, witte en blauwe Slagers- jassen en Koksbuizen in alle matenalsmede Kindergoederen, waaronder Winterjasjes, Bon- kertjes met en zonder O verkraag. Blauwe Cheviot en fluweele Broekjes en een uitge breide Colleetie Stalen voor Goederen naar maat, welke net en solied worden afgeleverd. Aanbevelend, N.B. Ter opruiming aan vele verminderde pry- zen een partij Kinderpakjes in alle modellen. worden onder jarenlange garantie geleverd. Alle gewenschte inlichtingen worden kosteloos verstrekt in EFFECTEN, COUPONS en INCASSEERIN GEN, BRAND-, INBRAAK-, ONGEVALLEN-, TRANSPORT- en LEVENSVERZEKERINGEN. Neemt gelden a deposito. Vertegenwoordiger van de Noord-Nederland- sche Hypotheekbank voor de uitgifte van PANDBRIEVEN en het sluiten van HYPO THEKEN. bfj de GISTSTRAAT Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 4