Weekblad voov de liereJ'ovmeevde Kevkeiz ifi Zeeland»
Onder Redactie ra: Ds. L. BOUMA. Ds. J. HULSEBOS en Ds. A. LITTBOIJ.
Godsdienstoefeningen
Vrijdapr 2 October 1903.
No. 14.
Ie Jaargang.
abonnementsprijs
Drukker-Oitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
varia
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDDELBURG.
PRIJS DER AF 'ERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, re regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN va <—5 regels 50 cent, iedere
regel met 10 cent.
H.H. Abonnésdie het abonnementsgeld
over het Se Kwartaal den uitgever willen
toezendenworden vriendelijk verzocht dit
dan in den loop der volgende week te doen,
wijl de daarop volgende week over het be
drag per post wordt beschikt.
op
ZONDAG 4 OCTOBER 1903.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 91/, en 2 uur ds. A. LlttOOÖ
Hofpleinkerk 9*/a en 6 uur ds. L. Bouma
2 uur Lezen eener Leerrede
VLISSINGEN.
Noorderkerk 91/2 uur Lezen eener Leerrede
2 uur ds. L. Bouma
N. Middelkerk 91/2 en 0I/2 uur ds. J. Hulsebos
Oatech. Zondag 10.
Arnemuiden 91/, en 2 uur ds. J. Boeyenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Gbijpskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
Sr. Laurens 9i/2 en 2 uurds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. H. Meulink
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur ds. S. de Jager
Bei: H. A^ en Dankz.
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Vrqüwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9»/2 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. Lez. eener Leerr
Bruinisse 9,/'i en o uur ds. G. de Jager
Colijnsplaat 91/2 en o6 uur ds. F. Staal
Geersdljk 9 2 en 51/2 u. Lezen eener Leerr.
Haamstede 9*/i en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. P. J. Baajj.
Neeuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9l/2en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 9i/2 en 2 uur ds. WRaman
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur dhr. Guillaume
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H. Easelink.
Zonnemaxre 9»/2, 2 en 6 uur ds. O. J. Geerling
Bed. H. Av. en Dankz
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u ds A. Dekkers
Bergen op Zoom 98 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kooy
Krabbendijke 9 en D^uur K°uing
5'/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9*'21 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9V2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dp
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruyn
Class© Goes.
Baarland 9 en U/2 uur Lezen eener Leerrede
Biezelinge 9i/2 en 2 uur ds. N G. Kerssies
6 uur Lez. eener Leerr.
Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. v een
6 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 9!/j, 2 m 51/2U. dhr. Goedbloed
Theol. Cand
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D Hoek
Ierseke 91/2, 2 en 51/2 uur ds. J Koppe
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman.
Nieuwdorp 91/4 en 2 uur ds. J. H. Donner Jr.
WoLFAARTSDiJK 9 en I1/2 u ds. H. Elffers,
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur
Axel B 9 en 2 uur y
Oostburg 9i/2 en 2 uur
Schoonduke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2ur
Zaamslag A 9 en 2 udr
ds. N. P. Littooü
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds J. i'bolen
Zaamslag B 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 5V2 uur ds. L. Boone
MELCHIZEDEK.
Want zoodanig een Hoogepriester be
taamde ons, heilig, onnoozel, onbesmet,
afgescheiden van de zondaren, en hooger
dan de hemelen geworden.
Hebreen VII 26.
Melchizédek, die Abraham zegende, is ons
eene heenwijzing op Jezus Christus als onzen
eenigen en volmaakten Hoogepriester.
Het Levietisch priesterschap was niet vol
maakt, niet voldoende. Dat blijkt reeds hieruit,
dat de Heere in Zijn Woord spreekt van een
ander priester naar de ordening van Melchizé-
dek, die zoude opstaan, en die niet zoude ge
zegd worden te zijn naar de ordening van Aaron.
Met het priesterschap is ten nauwste ver
bonden de wet. Door de wet verstaan wy hier
de ceremoniëele wet, de geheele regeling van
den godsdienst, de plechtigheden, de offers en
alle godsdienstige handelingen, zooals de Heere
die aan Mozes had geboden. Deze wet was ten
nauwste verbonden aan het Levietisch priester
schap, dat er als het ware de kern van uit
maakte. En daaromEet priesterschap veranderd
zijndezoo geschiedt er ook noodzakelijk verande
ring der wet.
De wet had eene schaduw der toekomende
goederen, zy was met het beeld der zaken zelf,
zij was in zich zeiven niet de werkelijkheid
van het genade verbond. Zij beeldde die werke
lijkheid af, gelijk die in Christus was en openbaar
zou worden. De wet is door Mozes gegevende
genade en de waarheid is door Jezus Christus
geworden. Gods genadeverbond was er, ook
onder het Levietisch priesterschap, doch het
was toen de schaduwachtige bedeeling van het
verbond. De zegeningen van dit verbond werden
door de geloovigen genoten, maar ze werden
in schaduwen gekend. De apostel noemt de
oude bedeeling van het genadeverbond ook
wel het eerste Verbond. Hy noemt het het
voorbijgaande. Nu het zyn tijd heeft uitgediend,
blijkt het zwak en onprofijtelijk. De wet heeft
geen ding volmaakt, maar de aanleiding van
eene betere hope, door welke wij tot God genaken.
Het Levietisch priesterschap had groote beteeke-
nis, maar het volmaakte moest nog volgen. En
dat volmaakte is daar met de komst van den
priester naar de ordening van Melchizédek.
Het priesterschap veranderd zijndezoo geschiedt
er ook noodzakelijk verandering der wet. De priester
naar de gelijkenis van Melchizédek is opgestaan.
Het is de Heere Jezus Christus. Van Hem
getuigt God, de "Vader, in ps. 110. Gij zijt
priester in der eeuwigheid naar de ordening van
Melchizédek. Hij is geen priester geworden naar
de wet des vleeschelyken gebods, naar de wet
of regel van afstamming uit Levi (onze Heere
is naar Zyne menschheid uit Juda gesproten)
maar naar de kracht des onvergankelijken
levens, krachtens zyn eeuwig voorbestaan en
het besluit Gods van eeuwigheid. Dit priester
schap van Christus is verre, verre boven het
priesterschap van Aaron verheven. Gene (die
uit Aaron) zijn wel zonder eedzwering priester
geworden, maar deze met eedzwering, doordien,
die tot hem gezegd heeftDe Heere heeft gezworen
en het zal Hem niet berouwenGij zijt Priester
in der eeuwigheid naar de ordening van Melchi
zédek. En dan ook nog het geheel eenige
van dit priesterschapEn gene zijn wel vele
priesters geworden, omdat zij door den dood,
verhinderd werden altijd te blijven, maar deze,
omdat hij in der eeuwigheid blijft, heeft een
onvergankelijk priesterschap.
Zoo is dan nu met den Hoogepriester Jezus
Christus het Nieuwe Verbond (de nieuwe be
deeling, de volkomene bedeeling van het ver
bond der genade) gekomen. Het voorgaande
was gebrekkig, onprofijtelijk geworden, als zijnde
tot voorbereiding voor het volmaakte, en is nu
voorbygegaan. Van een zooveel beter verbond is
Jezus borg geworden. Borg beteekent hier onder
pand, waarborg. Jezus is ons, die gelooven, de
waarborg en zekerheid, dat God, de Vader, de
volheid van zijn genadeverbond heeft geopen
baard en ons en al zijn volk in den rijkdom
daarvan doet deelen tot in eeuwigheid. En zoo
is Melchizédek ons eene aanwijzing van de
verborgenheid, die in Christus Jezus is, en die
ontdekt en genoten wordt door het geloof. Hij
kan volkomenlijk zalig maken degenen, die door
Hem tot God gaan, alzoo Hij altijd leeft, om
voor hen te bidden. Het geloof omhelst in Chris
tus Jezus zynen Hoogepriester naar de ordening
van Melchizédek, door den Vader geschonken.
Zoodanig een Hoogepriester betaamde ons, (had
den wij noodig) heilig, onnoozel, (onschuldig),
onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hooger
dan de hemelen geworden.
Is dit ook reeds uwe Belijdenis, lezer!
Hulsebos.
»Het geloof is uit het gehooren het
gehoordoor het Woord Gods
Aan dit woord onzes Gods Werden wij her
innerd, toen wij vóór een paar weken lazen,
dat te Heinkenszand door de Gereformeerde
Kerk aldaar, een nieuw zeer net en doelmatig
kerkgebouw in gebruik was genomen.
ZEEOWSCH
KERKBLAD.