Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Onder Redactie vanDs. L. BOilHi, Ds. J. HOLSEBOS en Os. A. L1TTM1J.
Godsdienstoefeningen
Ie Jaargang.
Vrijdag 18 September 1903.
No. 12.
abonnementsprijs
Drukker-Oitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az.
MIDD8LBTJBG.
PRIJS DER ADÏERTENTIEN
van 1—5 regels 30 cent, iedere regel me 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
Zij, die zich met October a. s
dit blad abonneeren, ontvangen de
nog voor dien tijd verschijnende num
mers gratis
op
ZONDAG 20 SEPTEMBER 1903.
Classe Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskerk 9i/a en 2 uur ds. S. Vogelaar
van Apeldoorn
Hofpleinkerk 9^2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noorderkerk 91/2 en 2 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 uur ds. J. Hulsebos
Bed. H. Av.
51/2 uur ds. J. Hulsebos
Nabetrachting
Arnemuiden 91/, en 2 uur Lezen eener Leerr.
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
ÖBijpsKERKE 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9 en 2 uur
Serooskerke 9 en 2 uur
Souburg 9 en 2 uur
Veere 91/2 en 2 uur
Vrouwepolder 9 en 2 uur
Westkapelle 9Vs en 2 uur
Bed. H. Av.
ds. H. Meulink
ds. M. F. Visser
ds. S. de Jager
ds. G. F. Kerkhof
ds. J Visser
van Sprang
ds. F. W. J. Wolf
ds. J. Boeijenga
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9'/i en 5 uur Lezen eener Leerr.
CoLiJNSPLAAT 91/2 en 56 uur
Geersdijk 9, 2 en 51/2 u.
ds. F. Staal
ds. G. de Jager
Voorb. H. Av.
ds. R. Koolstra
ds. P. J. BaaQ.
Haamstede 91/, en 2 uur
Kamperland 9, 2 en 6 uur
Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede
2 en 6 uur ds. H. Cramer
Oosterland 9^2 en 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman
Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur Lez. eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H. Easelink.
Zonnemaire 9^2; 2 en 6 uur Lez. eener Leerr
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u ds, A. Dekkers
Bergen op Zoom 96 en 55 uur as. a. H. v. d. Kooy
Kbabbendljke 9 en D/2 uur ds. J. de Koning
5'/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dyk
Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 91/2»2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
dhr. Geerts
Theol. Stud,
van Appingedam
Biezelinge 91/2 en 2 uur ds. N. G. Kerssies
6 uur Lez. eener Leerr.
Borssele 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. Veen
6 uur Lezen eener Leerr.
's Gravenpolder 91/a,2 en 5i/2U.Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Ierseke 91/2» 2 en öi/g uur ds. J. Koppe
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman.
Nieuwdorp 9en 2 uur ds. J. H. Donner Jr.
WoLFAARTSDiJK 9 en 11/2 u ds. H. Elffers.
Classe Axel.
Axel A 9 uur ds. A. Littooij
van Middelburg. Bevestiging.
2 uur
Axel B 9 en 2 uur
Oostburg 91/2 en 2 uur
Schoondijke 9 en 2 uur
Terneuzen 9 en 2 uur
Zaamslag A 9 en 2 uur
ds. N. P. Littooij
Intrede
ds. R. v. d. Kamp
ds. K. Veen
ds. P. A. Sietsema
ds. J. v. d. Berg
ds J. Tholen
Zaamslag B 9 en 2 hur Lezen eener Leerrede
Gereformeerde Gemeente
Terneuzen 9, 2 en 5'/2 uur dhr. P. Kieviet
St. Annaland 91/2, 2 en 6 uur
ds. L. Boone
Baarland 9 en 11/2 uur
MELCHIZEDEK.
Want deze Melchizédek was Koning
van Salem, een priester des Allerhoogsten
Gods, die Abraham te gemoet ging, als
hij wederkeerde van het slaan der Konin
gen, en hem zegende;
Aan welken ook Abraham van alles de
tienden deelde: die vooreerst overgezet
wordt, Koning der gerechtigheid, en daar
na ook was een Koning van Salem, het
welk is een Koning des vredes;
Zonder vader, zonder moeder, zonder
geslachtsrekening,noch beginsel der dagen,
noch einde des levens hebbendemaar
den Zone Gods gelijk geworden zijnde,
bliift hii een priester in eeuwigheid.
Hebreen 71-3.
Hetgene voor ons wat duister is in het Oude
Testament, dat is zeer klaar in het Nieuwe.
Zoo spreekt onze belijdenis, in artikel 9 hande
lende over het Sehriffcbewijs van het leerstuk
der Drieëenheid. Wij mogen dit ook toepassen
op de kennis en de leer van het Hoogepriester-
schap van onzen dierbaren Middelaar. Wat m
het Oude Testament in het Woord der pro
fetie wordt aanschouwd, treedt ons m het Nieuwe
Testament voor in het licht der vervulling.
De Hebreërbrief handelt over de hooge
waardigheid en de volkomen geschiktheid van
den persoon des Middelaars voor de nooden
des zondaars en treedt in eene rijke beschouwing
van zijne ambten, inzonderheid ook van het
priesterlijk ambt. Nauw en innig zijn Oud en
Nieuw Testament met elkander verbonden.
Het Nieuwe schuilt in het Oude, het Oude
ontplooit zich in het Nieuwe. We zijn hier nu
niet meer in den tijd der verwachting, maar
in dien der vervulling, met meer m den tijd der
profetie, maar van de geschiedenis, De werke
lijkheid is daar, niet meer de schaduw, maar
het lichaam zelve der zaak. De Hoogepriester
des Nieuwen Verbonds is ingegaan, niet m het
schaduwachtig, maar in het werkelijk heiligdom,
den hemel, om daar te verschijnen voor het
aangezicht Gods voor ons. In het laatste vers
van het vorig hoofdstuk wordt Hij genoemd
de voorlooper, die vóór ons is ingegaan in het
binnenste van het voorhangsel. Want zijne
verlosten door Hem: koningen en priesters,
zullen Hem daar volgen. En zie, deze voorlooper
is Jezus, Gods mensch geworden Zoon. Hy,
Jezus, is de Hoogepriester naar de ordening
van Melchizédek, een Hoogepriester geworden
zijnde in der eeuwigheid, voorzekervan voor
de tijden der Een wen naar psalm 110, voorat-
geschaduwd door Abrahams tijdgenoot, die
Abraham te gemoet ging, als hij wederkeerde
van het slaan der koningen, en hem zegende.
De apostel gaat nu nader uitleggen hoe balems
Koning een voorbeeld is van Christus.
Eerst wordt de geschiedenis (Genesis 14 18)
voor de aandacht geroepen. En daarna wordt
uitdrukkelijk gewezen op datgene, wat in die
geschiedenis bijzonder in het oog moet worden
gevat.
De zegening. Melchizédek heeft Abraham
gezegend.
De tiende. Abraham heeft de meerderheid van
Melchizédek erkend, als hij van hem den zegen
ontving, en hem van alles de tiende deelde.
Voorts: de naam. Die vooreerst overgezet
wordtKoning der gerechtigheid. Het woord
Melchizédek, beteekentKoning der gerechtig
heid. De naam zijner stad. En daarna ook was
een Koning van Salem, hetwelk is een Koning
des vredes. Salem beteekent dusvrede. In dit
alles was hy een schaduw, eene type, een his
torisch voorbeeld van den Hoogepriester Jezus
Christus.
Doch daar is meer. Hij (Melchizédek) was
zonder vader, zonder moeder, zonder geslachts
rekening, noch beginsel der dagennoch einde
des levens hebbende. Letterlijk kan dit niet van
een gewoon mensch gezegd zyn. Vandaar dat
sommige uitleggers vroeger en later, door letter
lijke opvatting op het dwaalspoor gebracht, in
Melchizédek een byzonder schepsel of meer dan
mensch hebben gemeend te zien.
Neen, deze woorden moeten niet letterlijk
worden opgevat. De apostel ontleent dezen trek
van overeenkomst aan de omstandigheid, dat
noch van vader, noch van moeder, noch van
geslachtsrekening, noch van beginsel of einde
der dagen van Melchizédek in het geschied
verhaal melding wordt gemaakt. Niemand weet
te zeggenwie Melchizédeks ouders waren, of
van wien hy met zekerheid is afgestamd, hoe
oud hij was, toen hij Abraham ontmoette, wan
neer hij is geboren of wanneer hy uit dit leven
is gescheiden.
Dit is opmerkelijk en hierin is hy het beeld
van Hem, die naar Zijne goddelijke natuur
geen beginsel heeft of einde der dagen, geene
geslachtsrekening, die naar Zyne menschelijke
natuur geen vader, naar Zyne goddelijke geene
moeder kende. Melchizédek komt op 't onver
wachtst en verdwijnt weder van het tooneel
des levens. Zoo is zijn optreden eene afschadu
wing van Hem, wiens uitgangen zijn van ouds,
van de dagen der eeuwigheid, die nu in den
hemel zyn Hoogepriesterschap voortzet. Zoo
was hij eene afschaduwing van den Zone Gods.
Zijn priesterschap staat daar zonder begin en
zonder einde. De Zone Gods gelijk geworden
blijft hij een priester in eeuwigheid. Hulsebos.
ZEEÜWSCH
KERKBLAD