Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Onder Redactie vanDs. L. BOilHi, Ds. J. HOLSEBOS en Os. A. L1TTM1J. Godsdienstoefeningen Ie Jaargang. Vrijdag 18 September 1903. No. 12. abonnementsprijs Drukker-Oitgever in de Gereformeerde Kerken in Zeeland, UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. per drie maanden franco per post Enkele nummers 35 cent. 3 cent. A. D. LITTOOIJ Az. MIDD8LBTJBG. PRIJS DER ADÏERTENTIEN van 1—5 regels 30 cent, iedere regel me 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Zij, die zich met October a. s dit blad abonneeren, ontvangen de nog voor dien tijd verschijnende num mers gratis op ZONDAG 20 SEPTEMBER 1903. Classe Middelburg. MIDDELBURG. Gasthuiskerk 9i/a en 2 uur ds. S. Vogelaar van Apeldoorn Hofpleinkerk 9^2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma VLISSINGEN. Noorderkerk 91/2 en 2 uur ds. B. Veenstra N. Middelkerk 91/2 uur ds. J. Hulsebos Bed. H. Av. 51/2 uur ds. J. Hulsebos Nabetrachting Arnemuiden 91/, en 2 uur Lezen eener Leerr. Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn Gapinge 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede ÖBijpsKERKE 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes Meliskerke 9 en 2 uur Oostkapelle 9 en 2 uur Serooskerke 9 en 2 uur Souburg 9 en 2 uur Veere 91/2 en 2 uur Vrouwepolder 9 en 2 uur Westkapelle 9Vs en 2 uur Bed. H. Av. ds. H. Meulink ds. M. F. Visser ds. S. de Jager ds. G. F. Kerkhof ds. J Visser van Sprang ds. F. W. J. Wolf ds. J. Boeijenga Classe Zierikzee. Brouwershaven 91/2 en 2 u. ds. O. J. Geerling Bruinisse 9'/i en 5 uur Lezen eener Leerr. CoLiJNSPLAAT 91/2 en 56 uur Geersdijk 9, 2 en 51/2 u. ds. F. Staal ds. G. de Jager Voorb. H. Av. ds. R. Koolstra ds. P. J. BaaQ. Haamstede 91/, en 2 uur Kamperland 9, 2 en 6 uur Nieuwerkerk 9 uur Lezen eener Leerrede 2 en 6 uur ds. H. Cramer Oosterland 9^2 en 2 uur ds. C. Staal Fz. Scharendijke 91/2 en 2 uur ds. W. Raman Wissekerke 9, 2 en 51/2 uur Lez. eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur, ds G. W. H. Easelink. Zonnemaire 9^2; 2 en 6 uur Lez. eener Leerr Classe Tholen. Anna Jacoba Polder 95 en 2 u ds, A. Dekkers Bergen op Zoom 96 en 55 uur as. a. H. v. d. Kooy Kbabbendljke 9 en D/2 uur ds. J. de Koning 5'/2 uur Lezen eener Leerrede Poortvliet 9i'2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eener Leerr. Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dyk Tholen B 9i/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede Oud-Vosmeer 91/2»2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn Classe Goes. dhr. Geerts Theol. Stud, van Appingedam Biezelinge 91/2 en 2 uur ds. N. G. Kerssies 6 uur Lez. eener Leerr. Borssele 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. J. v. d. Veen 6 uur Lezen eener Leerr. 's Gravenpolder 91/a,2 en 5i/2U.Lez. eener Leerr. Heinkenszand 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Ierseke 91/2» 2 en öi/g uur ds. J. Koppe Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman. Nieuwdorp 9en 2 uur ds. J. H. Donner Jr. WoLFAARTSDiJK 9 en 11/2 u ds. H. Elffers. Classe Axel. Axel A 9 uur ds. A. Littooij van Middelburg. Bevestiging. 2 uur Axel B 9 en 2 uur Oostburg 91/2 en 2 uur Schoondijke 9 en 2 uur Terneuzen 9 en 2 uur Zaamslag A 9 en 2 uur ds. N. P. Littooij Intrede ds. R. v. d. Kamp ds. K. Veen ds. P. A. Sietsema ds. J. v. d. Berg ds J. Tholen Zaamslag B 9 en 2 hur Lezen eener Leerrede Gereformeerde Gemeente Terneuzen 9, 2 en 5'/2 uur dhr. P. Kieviet St. Annaland 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Boone Baarland 9 en 11/2 uur MELCHIZEDEK. Want deze Melchizédek was Koning van Salem, een priester des Allerhoogsten Gods, die Abraham te gemoet ging, als hij wederkeerde van het slaan der Konin gen, en hem zegende; Aan welken ook Abraham van alles de tienden deelde: die vooreerst overgezet wordt, Koning der gerechtigheid, en daar na ook was een Koning van Salem, het welk is een Koning des vredes; Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening,noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbendemaar den Zone Gods gelijk geworden zijnde, bliift hii een priester in eeuwigheid. Hebreen 71-3. Hetgene voor ons wat duister is in het Oude Testament, dat is zeer klaar in het Nieuwe. Zoo spreekt onze belijdenis, in artikel 9 hande lende over het Sehriffcbewijs van het leerstuk der Drieëenheid. Wij mogen dit ook toepassen op de kennis en de leer van het Hoogepriester- schap van onzen dierbaren Middelaar. Wat m het Oude Testament in het Woord der pro fetie wordt aanschouwd, treedt ons m het Nieuwe Testament voor in het licht der vervulling. De Hebreërbrief handelt over de hooge waardigheid en de volkomen geschiktheid van den persoon des Middelaars voor de nooden des zondaars en treedt in eene rijke beschouwing van zijne ambten, inzonderheid ook van het priesterlijk ambt. Nauw en innig zijn Oud en Nieuw Testament met elkander verbonden. Het Nieuwe schuilt in het Oude, het Oude ontplooit zich in het Nieuwe. We zijn hier nu niet meer in den tijd der verwachting, maar in dien der vervulling, met meer m den tijd der profetie, maar van de geschiedenis, De werke lijkheid is daar, niet meer de schaduw, maar het lichaam zelve der zaak. De Hoogepriester des Nieuwen Verbonds is ingegaan, niet m het schaduwachtig, maar in het werkelijk heiligdom, den hemel, om daar te verschijnen voor het aangezicht Gods voor ons. In het laatste vers van het vorig hoofdstuk wordt Hij genoemd de voorlooper, die vóór ons is ingegaan in het binnenste van het voorhangsel. Want zijne verlosten door Hem: koningen en priesters, zullen Hem daar volgen. En zie, deze voorlooper is Jezus, Gods mensch geworden Zoon. Hy, Jezus, is de Hoogepriester naar de ordening van Melchizédek, een Hoogepriester geworden zijnde in der eeuwigheid, voorzekervan voor de tijden der Een wen naar psalm 110, voorat- geschaduwd door Abrahams tijdgenoot, die Abraham te gemoet ging, als hij wederkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende. De apostel gaat nu nader uitleggen hoe balems Koning een voorbeeld is van Christus. Eerst wordt de geschiedenis (Genesis 14 18) voor de aandacht geroepen. En daarna wordt uitdrukkelijk gewezen op datgene, wat in die geschiedenis bijzonder in het oog moet worden gevat. De zegening. Melchizédek heeft Abraham gezegend. De tiende. Abraham heeft de meerderheid van Melchizédek erkend, als hij van hem den zegen ontving, en hem van alles de tiende deelde. Voorts: de naam. Die vooreerst overgezet wordtKoning der gerechtigheid. Het woord Melchizédek, beteekentKoning der gerechtig heid. De naam zijner stad. En daarna ook was een Koning van Salem, hetwelk is een Koning des vredes. Salem beteekent dusvrede. In dit alles was hy een schaduw, eene type, een his torisch voorbeeld van den Hoogepriester Jezus Christus. Doch daar is meer. Hij (Melchizédek) was zonder vader, zonder moeder, zonder geslachts rekening, noch beginsel der dagennoch einde des levens hebbende. Letterlijk kan dit niet van een gewoon mensch gezegd zyn. Vandaar dat sommige uitleggers vroeger en later, door letter lijke opvatting op het dwaalspoor gebracht, in Melchizédek een byzonder schepsel of meer dan mensch hebben gemeend te zien. Neen, deze woorden moeten niet letterlijk worden opgevat. De apostel ontleent dezen trek van overeenkomst aan de omstandigheid, dat noch van vader, noch van moeder, noch van geslachtsrekening, noch van beginsel of einde der dagen van Melchizédek in het geschied verhaal melding wordt gemaakt. Niemand weet te zeggenwie Melchizédeks ouders waren, of van wien hy met zekerheid is afgestamd, hoe oud hij was, toen hij Abraham ontmoette, wan neer hij is geboren of wanneer hy uit dit leven is gescheiden. Dit is opmerkelijk en hierin is hy het beeld van Hem, die naar Zijne goddelijke natuur geen beginsel heeft of einde der dagen, geene geslachtsrekening, die naar Zyne menschelijke natuur geen vader, naar Zyne goddelijke geene moeder kende. Melchizédek komt op 't onver wachtst en verdwijnt weder van het tooneel des levens. Zoo is zijn optreden eene afschadu wing van Hem, wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid, die nu in den hemel zyn Hoogepriesterschap voortzet. Zoo was hij eene afschaduwing van den Zone Gods. Zijn priesterschap staat daar zonder begin en zonder einde. De Zone Gods gelijk geworden blijft hij een priester in eeuwigheid. Hulsebos. ZEEÜWSCH KERKBLAD

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 1