bediening des Woords en het inwendig leven der kinderen Gods, door ds. F. Kramer te Bever wijk, Het Sabbatisme, door ds. G. Kunst van Schipluiden. In September daagt ook nog de Centrale Diakonale Conferentie, die als gewoonlijk m het zoo uitnemend centrale Amersfoort zal worden gehouden. Verblijdend voor allen, die den dag des Hee- ren liefhebben is deze tyding: De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft aan de Com missarissen der Koningin het volgend schrijven geB°y dKok. besluit van 3 Juli 1.1., No. 50, is bepaald, dat op Zondagen en algemeen erkende Christelijke feestdagen geen militaire oefeningen zullen plaats hebben, of wapenschouwingen worden gehouden, tenzij zulks door de Koningin in bijzondere omstandigheden wordt bevolen, en dat dientengevolge, wanneer de parade ter eere der herdenking van Harer Majesteits ge boortedag of van dien van een der leden van het Koninklijk Huis zou moeten plaats hebben op een Zondag of een algemeen erkenden Christelijken feestdag, die parade zal worden gehouden op den eerstvolgenden werkdag. Hierom zal het Vorstenhuis en volk wel gaan, want, zegt de HeereDie Mij eeren zal Ik eeren. Niet minder verblijdend is een verzoek van den Minister van Binnenl. Zaken, dat ons hieronder wordt medegedeeld. De Minister van Binnenlandsche Zaken heelt tot de Commissarissen der Koningin in Fries land, Groningen, Overijssel en Zeeland, het verzoek gericht, hem van advies te willen dienen aangaande de maatregelen, die zouden te nemen zijn, om de misleiding te keer te gaan, waaraan dienstboden, die uit de Provincie in groote steden een dienst komen zoeken, nog maar al te dikwijls blootstaan. Deele het christelijk Ministerie veel m onze liefde en in ons gebed. De heer J. van der Steur, wegens zijnen arbeid onder verwaarloosden en gevallenen bij velen in ons vaderland bekend, vertrok in 1892 op eigen gelegenheid naar Indië, bewo gen met het lot der door velen gesmade Koloni alen. Te Magelang stichtte hij een militair „Te Huis", dat zeer gunstig bekend staat. Ook bezocht hij hospitalen en kazernen, stond Europeanen en Indo's met raad en daad by, en werd de verzorger van 850 weezen, die in verschillende gestichten opname vonden. Op dringende aanmaning van zijn genees heer tijdelijk in Nederland gekomen, zond hij aan predikanten eene Circulaire, waarin hij vraagt om hoognoodigen steun voor zyn arbeid. Giften kan men zenden aan Gravinne van Randwijk, Kanaalstraat 16, of aan Mevrouw van Idsinga, Surinamestraat 2 te 's-Graven- hage. Van der Steur zelf vertrekt 13 Augustus weder naar Indië. In de Friesche Kerkbode verklaart K. jr. alle plaatsen waar van wederbaring door het Woord wordt gesproken aldus, dat Woord hier beteekentde Zoon. Maar is het niet de Hei lige Geest, door wien de wedergeboorte ge schiedt? In Johannes 5:25: „Voorwaar, voor waar zeg Ik u, de ure komt en is nu, wan neer de dooden zullen hooren de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben zullen leven", ziet K. jr. niet de opwekking uit den geestelijken dood, maar die uit den lichame- kistje, zagen ze daarin een enveloppe en die opengemaakt hebbende vonden zij een bank biljet van vijfentwintig gulden met nog een enkelen gulden er bij. Dat was een gift die niet zoo dagelijks voorkwam, want onder de „afgescheidenen" te Kleidorp was het ook al gelijk bijna overal„Niet vele edelen, niet vele rijkenNiemand kon begrypen van wie die gift kwam, want er was geen letter schrift bij, dan alleen een opschrift op de enveloppe: „voor de kerk''. Er werden gelyk dat bij dergelijke verrassingen altoos het geval is, wel gissingen gemaakt doch daarbij kwam men ook al niet verder, en vooreerst bleef het een geheim. Intusschen werden bij Van der Schraap alle meubelen ingepakt, want des Woensdags zou de schipper komen, die aangenomen had Van der Schraap voor „een koopje" te verhuizen. Doch wat gebeurt Des Dinsdagsavonds kwam een boodschap van den schipper, waarin bericht werd dat hij onmogelyk kon komen, want zijn schip was lek gevaren. Hij moest nu eerst naar de hel ling om het schip weer in orde te laten bren gen, en daarmee zouden eenige dagen heen gaan, dus moest de verhuizing een week wor den uitgesteld. Toen Van der Schraap deze boodschap ontving begon hij te schelden op de domheid van den schipper, die juist nu niet lijken dood aangewezen. Maar wat beteekenen dan de woorden: En is nu. Heeft dan de lichamelijke opstanding nu reeds plaats In de Noord Holl. Kerkbode lezen wij „Te Grijpskerke (Walch.), waar het Geref. onderwijs bloeit, heeft de vereeniging tot stich ting en instandhouding van Scholen met den Bybel besloten een derde lokaal aan de be staande school te bouwen. Het steeds toene mend getal kinderen noodzaakt daartoe." Waarom moet dit bericht ons over Amster dam geworden Om het weinige toezicht, dat in groote ge meenten over de leden kan worden uitgeoefend, wordt wederom vooral in de Rotterdamsche Kerkbode op Kerspelvorming in zulke gemeen ten de aandacht gevestigd. Dit is een zeer gewichtig punt. Onder onze visschers op de kusten van Schotland (Lerwich), die een zeer ongunstig seizoen hadden, hebben dezen zomer de pre dikanten van Veelo en Wielinga niet zonder zegen gearbeid. De Geref. Kerk te Delft heeft tot de Zending der Classes 's-Gravenhage, Leiden en Woerden voor den missionairen dienst te Wonosobo beroepen: Ds. L. Netelenbos, te Hijlaard. INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). Ondergeteekende had de eer door de jongste Prov. Synode tot scriba te worden benoemd. In die qualiteit is hij geroepen de notulen dezer vergadering te 'stellen en D.V. aan de volgende Prov. Syn. aan te bieden. Om dit goed te doen acht ik het noodzakelijk ook den geest" der Prov. Besluiten te kennen. Daarom zond ik een stukje ter plaatsing in „Zeeuwsch Kerkblad". De Redactie nam dit stukje om verschillende redenen niet op, maar beantwoordde het met een broederlijk schrijven, waarvoor ik haar dank zeg. Mijn bezwaar is echter niet weggenomen mag ik de Redactie van „Zeeuwsch Kerkblad" in de eerste plaats verzoeken mij even te willen antwoorden, wanneer ik hier nogmaals mijn bezwaar uitspreek En vervolgens haar opmer ken dat zy zich vergist, wanneer zy denkt, dat ik beleedigd ben? Waarde Broeders, ik ver zeker u van het tegendeelpersoonlijk heb ik van u nooit anders dan de meeste welwillend heid ondervonden, en als Redactie hebt u nooit iets aan of tegen mij géschrevenhoe zou ik dan kunnen beleedigd zijn? Bij alle hoog achting, die ik u toedraag, spreek ik toch uit, gelijk de meesten uwer waarschijnlijk lang wisten, dat ik uw optreden zeer betreur en in geen enkel opzicht kan goedkeuren of billijken. En nu mijn bezwaar. De Redactie van „Zeeuwsch Kerkblad" zegt dat haar optreden is „in den geest van het Prov. besluit". Nu ken ik maar één besluit in deze zaakn.l. om aan den Uitgever van de Zuider-Kerkbode namens de Synode een con tract aan te biedenmocht hij dit aanvaarden, dan zouden met Januari 1904 D.V. Ds. Littooy, Ds. Hulsebos en Ds. Bouma als Redactie van de „Ztiider-Kerkbode" optreden. Meer is niet beslotenen ook niet besproken. Er is door de Synode volstrekt niet te kennen gegeven, dat zij verlangde, dat de H.H. Hulse- gezorgd had, dat zijn schip goed was geble ven. En wat een verkwistingWant „dat grapje op de helling" zou zeker wel niet goedkoop zyn. Maar het was nu eenmaal zoo, dus moest Van der Schraap nog maar een week op Klei dorp blyven. Het schip werd hersteld, en toebereidselen werden gemaakt voor de reis. Doch nu kwam weer een boodschap, thans door de vrouw van den schipper dat haar man ongesteld was, zoodat hij niet varen kon, waarom dus de reis weer moest worden uitgesteld.^.ls de schipper beter werd, zou het dan de volgende week gebeuren. Nu begon Van der Schraap opnieuw uit te vallen tegen die vrouw. Hij noemde haarman „een dommen kerel", die niet zorgde dat hij en zijn schip goed in orde waren. Doch er was niets aan te veranderen, en weer moest de verhuizing maar een week worden uitge steld, maar dan ook geen dag langer, want anders zou hij wel een anderen schipper zoe ken. De schippersvrouw lachte echter en zeide „Dat moet ge maar doen, want er is voor ons aan Uwe verhuizing toch niets te verdienen". Nu werd het nog erger. Een domme kerel, die eerst zijn schip liet lek varen, en daarna zelf ziek werd, en dan zulk een brutaal wijf, die durfde zeggen, dat ze niets aan hem ver dienen konden Dat werd "V an der Schraap te bos, Littooy en Bouma een nieuw blad zouden uitgeven, wanneer het ontworpen contract door den uitgever van de Zuider-Kerkbode niet werd aanvaard. Wel is door Ds. Littooij op de Synode herinnerd aan de mogelijkheid, dat er een nieuw blad zou komen, als dit contract werd afgeslagen. Ook is door enkele broeders uitgesproken dat de Synode meer zeggenschap over de Pers zou behooren te hebben. Ook is daar gezegd, dat de ééne richting (n.l. de A-richting) werd achteruit gezet! Maar wat door enkele broeders, door zeer enkele maar, ter synodale vergadering is gezegd, is nog niet een offtcieele uitspraak door de Synode. En ook nog niet „de geest van de Synode". Nu is mijne vraag dezeIs op 5e Synode besproken de wenschelykheid, en door de Sy node uitgesproken, om een nieuw blad op te richten als de Zuider-Kerkbode niet volledig onder haar zeggenschap kwam. Is er een zoo danig besluit genomen Als scriba is het mij ten eenenmale onbekend. Uit mijne breede aanteekeningen blijkt er niets van, totaal niets. Nu kan ik mij vergissen; dit geef ik gaarne toe, maar laat dan de Redactie van Zeeuwsch Kerkblad dit aantoonen. 't Gaat niet om eenig vermoedenook niet om een persoonlijke opvat ting van het besluitook niet om wat deze of gene broeder heeft gemeend of gedacht, maar om een feit. Om dit feitIs door de Synode officieel uitgesproken, of is in den loop der discussie door de meerderheid der afgevaardigden gezegd, dat „de geest van het besluit" deze is„bij weigering van den Uitgever der Zuider-Kerk bode om het contract te aanvaarden, zoodat de Zuider-Kerkbode niet officieel onder zeggenschap van de Prov. Synode komt, zal de Redactie, by voorbaat door de Synode voor de Zuider-Kerk bode benoemd, volgens het verlangen der Prov. Synode met een ander blad tegenover de Zuider- Kerkbode optreden?" Ik ontken dit beslisten noem daarom onjuist en in strijd met de feiten 't schryven van de Redactie van „Zeeuwsch Kerkblad" dat zij optreedt in „den geest van het Prov. Besluit." Nogmaalsik kan mij vergissenmocht dit zoo zyn, dan hoop ik dat de Redactie van Zeeuwseh Kerkblad dit zal aantoonen. Ons optreden zou dan zyn tegen „den geest van het Prov. Besluit", en als dat zoo ware, dan zou het zekerlijk af te keuren zyn. Mag ik aan de Redactie van „Zeeuwsch Kerkblad" verzoeken, dit stuk te willen over nemen? 't Is er my om te doen de lezers van ons nieuwe blad te bereiken. Daaronder zijn er velen, die de verklaring van de Redactie verkeerd hebben gelezen, en inderdaad meenen dat dit blad een officieel karakter draagt. En ik vertrouw dat de Redac tie haar lezers wel beter zal willen inlichten. Axel. R. V. D. KAMP. Gedachtig aan het spreekwoord: „Diezwijgt consenteert", zyn zij, die in hun doen of laten minder gunstig beoordeeld, ja, aangevallen worden, soms ondanks zichzelven verplicht zich te verweren. Hebben zij met kwaadwilligen te doen, dan kan het ook gebeuren, dat het 'tbest is, om, zooals eenmaal Dr. Kuyper, te zeggen„Laster maar toe". Doch dewijl Ds. v. d. Kamp een broeder is en wij aannemen, dat het hem alleen om recht en waarheid te doen is, geven wij ons woord tegenover het zijne en antwoorden wij gaarne op zijne vragen. Vooraf ga de opmerking, dat wij het vóór erg. Hij wilde dreigen met zijn stok, maar toen zijn kleine grijze oogen den lachenden blik van de schippersvrouw en tevens hare onverschrokkenheid zagen, deed hij dit niet, maar zich op de lippen bijtende sprak hij „Nu, gy weet het nu, vrouw ik wacht niet langer hoor! De volgende week dus". Een paar dagen daarna werd echter Van der Schraap zelf ziek of dit nu ook dom van hem was? en nu moest er een bood schap naar den schipper, dat de verhuizing voor onbepaalden tijd moest uitgesteld worden. Een geruimen tyd moest Van der Schraap zijn kamer houden, zoodat hij geheel niet kon uitgaan, tot groot verdriet van zijne vrouw, die nu geheele dagen zyne murmureeringen moest hooren. Doch na verloop van eenigen tijd herstelde hij weer, en verscheen weer in zijn bruine jas in de dorpsstraat, terwijl hy zijne schreden richtte naar de pastorie van Ds. de Vries. Dit was wel iets vreemds, want hy had bij dezen dominé nog nooit een bezoek gebracht. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 3