Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Os. J. HULSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag J 7 Juli 1903.
No. 3.
Drukker Uitgever
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORD.
Met medewerking van onderscheidene Predikanten.
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nummers
35 cent.
3 cent.
A. D. LITTOOIJ Az-
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD VERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 19 JULI 1903
Glas se Middelburg.
MIDDELBURG.
Gasthuiskebk 91/j uur ds. A. Littooij
2 uur Lezen eener Leerrede
6 uur Ds. J. J. Koopmans
Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma
VLISSINGEN.
Noorderkerk 91,?, 2 en 6 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 en 51/2 uur ds. J. Hulsebos
Catech. Zondag 52.
Arnemuiden 91/j en 2 uur ds. J. Boeyenga
Dombdkö 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinge 91/2 en 2 uur dhr. Schippers
Theol. Stud.
Grupskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Meliskerke 9 en 2 uur ds. Duursema
van Pieteisburen
Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
Serooskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veere 91/2 en 2 uur ds. A. Dekkers
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle Ö>/2 en 2 u. ds. v. Velsen
van Loopik.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 9i/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9»/i uur ds. A. J. de Boer
van Grijpskerk. Bevestiging.
5 uur Ds. G. de Jager
Intrede.
CoLLJNSPLAAT 9i/g en 5S uur Lez. eener Leerr.
Geebsdijk 9, 2 en 51/2 u dhr. W. J. Guillaume
van VHssingen.
Haamstede 9Va en 2 uur
Kamperland 9, 2 en 6 uur
Nieuwerkerk 9, 2 en 6 uur
Oosterland 9V2 en 2 uur
Scharendijke 91/2 en 2 uur lwlUiUU
Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink
Zonnemaire 9lf2 en 2 uur ds. F. Staal
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en2u. ds. H. Meulink
van Meliskerke
Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kootf
Krabbenduke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning
5V2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 9i'2> 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk
Tholen B 91/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede
Oud-Vosmeer 9i/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 uur Lezen eenerLeerrede
Beszelinge 9, 2 en 6 uur - ds. N. G. Kerssies
Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. van Veen
6 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 9i/a, 2, oi/2 u Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
ds. R. Koolstra
ds. P. J. Baaij
Lez. eener Leerr.
ds. C. Staal Fz.
ds. W. Raman
Ierseke 91/2 6n 2 uur ds. J. Koppe
51/2 uur Lezen eenerLeerrede.
Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman
Nieuwdobp 91/4 en 2 isur ds. J. H. DonnerJr
Voorber. H. Av.
Wolpaartsduk 9'/2 en U/2 uur ds. H. Elffers
Classe Axel.
Axel A 9 en 2 uur ds. Tazelaar
van Weesp
Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp.
Oostburg 9i/2 en 2 uu ds. K. Veen.
Schoondijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. v. d. Berg
Zaamslag A 9 en 2 uur dhr. A, Scheele
Theol. Stud, te Kampen
Zaamslag B 9 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
De volgende Rf.h.vC.,; evchonwing vaneen
onzer collega's geven wij zeer gaarne hier eene
plaats. Red.
PLEITEN OP GODS WOORD.
Gedenk des woords, tot uwen
knecht (gesproken), op hetwelk Gij
mij hebt doen hopen.
Dit is mijn troost in mijne ellen
de, want uwe toezegging heeft mij
levend gemaakt.
De naam van den vervaardiger van dezen
psalm wordt niet genoemd. Zij behoeft ook
aan het hoofd van den psalm niet te staan.
Hij staat tusschen de regels van elk vers te
lezen. Het is een lied van David, den groot
vorst der zangers Israels.
Wij vinden David hier te midden van zijn
strijd en lijden. Hoe blijkt dit uit het tot
vijfmaal in dezen psalm voorkomende woord
„ellende", „jammeren". Zeer waarschijnlijk is
deze psalm dan ook door hem gedicht in de
dagen toen Saul hem najaagde, of toen hy
voor Absalom vluchten moest.
En in die duistere tijden nu, wat bleef
hem toen over Wat was zijn troost en sterkte
Waarop mocht hij hopen? Hem bleef Gods
woord over. Dat woord was zijn hoop. Het
was zijn troost in zijn ellende.
Als David hier spreekt van Gods „woord",
dan verstaat hij ongetwijfeld daar onder al
wat uit den mond des Heeren is gegaande
openbaring des Heeren van den beginne aan,
tot op den dag waarop de dichter dit sprak.
Bizonder heeft David hier op het oog de
toezeggingen, de beloften des Heeren. Nog
nader. Niet alle beloften, maar één onder die
voornamelijk. Hy spreekt toch van eene be
paalde, enkelvoudige belofte. Hij noemt dit
„uwe toezegging". Het is eene belofte, waar
mede alle andere in het nauwste verband
staan, en voor hem de parel in de kroon der
beloften Gods.
Welke die belofte is, waarop hij doelt? Wij
denken hier het naast aan de goddelijke be
lofte, waarbij hem de troon van Israël verze
kerd was. Het is de toezegging hem van Gods
wege door Samuel gedaan, en door heilige
zalfolie in 't wonderbaarst oogenblik zijns
levens aan hem bevestigd. Later in 2 Samuel
7 was die toezegging herhaald en uitgebreid.
Deze belofte nu, die voor David alles in
hield, bleef hem over te midden van zyne
beproeving.
Men zoekt zijn leven. Hy vlucht eenzaam
en verlaten. Hij moet in den vreemde een
schuilplaats bedelen. Hy zwerft om als een
ree en veldhoen in Juda's woestijnen en op
hare bergen. Evenwel hem blijft over Gods
woord en belofte: „Ik heb David, mijnen
knecht, gevonden".
Die toezegging des Heeren is zijn troost-
beker. Het is de lichtende ster, die hem zegt
„er komt een morgen". Hij zelf getuigt er van,
als hij zegt: „dit is mijne troost in mijne
ellende, want uwe toezegging heeft my levend
gemaakt".
Alle troostbronnen waren voor David in die
duistere tijden gestopt. Nochtans, hij geniet een
troost rijk en machtig. De belofte Gods is hem tot
sterkte. Krachtig was hem die troost niet alleen,
neen, zij is het ook nu nog, terwijl hy het
uitspreekt. Immers er staat: „dit is mijn troost
in mijne ellende". Zoo is het David met Gods
belofte goed, ook al, gaat zijn weg door de
diepte. Het woord Gods aan hem gedaan is
zyn rijkdom en dat niet alleen om hem te
troosten, maar ook om hem levend te maken.
„Want uwe toezegging heeft mij levend ge
maakt".
Wat de Heere hem heeft toegezegd, is hem
tot verkwikking in zijn lijden. Het stort altijd
weder nieuwe moed en kracht in zyne ziel.
Dat David alzoo de belofte Gods verheft,
kan ons niet verwonderen. Zij moest hem wel
tot troost en verkwikking zijn. Had God, de
getrouwe, haar niet gesproken Hoeveel werd
hem in die belofte niet verzekerd? Ja, wat
meer zegt, had hij niet een inwendig getuige
nis? Immers, hij voegt er aan toe: „waarop
(«j my hebt doen hopen".
De Heere die hem de belofte deed, schonk
hem ook de hand des geloofs om haar aan te
nemen. God was hem niet alleen tot een
steenrots, maar Hy zette Davids voet er ook
vast op. Hij gaf David op de belofte te hopen.
Dat hopen, hem door God geschonken, was
hem een getuigenis voor de waarheid der
belofte, het inwendig getuigenis des Heiligen
Geestes, dat het Gods belofte was.
Op het woord der belofte Gods nu pleit
David. „Gedenk des woords tot uwen knecht
gesproken". Hij noemt zich des Heeren knecht
want hij behoort den Heere toe en dient Hem.'
Het is zyne bede, dat de Heere gedenke aan
de hem gedane belofte. Weet David, dat de
Heere zijn woord niet vergeet, nochtans houdt
hy Hem vol heilige onbeschroomdheid des
geloofs by zyn woord. „Gedenk", zoo pleit hij.
David handelt hier, gelijk een vriend, die
m den uitersten nood gebruik maakt van het
recht, dat de vriendschap hem schenkt. Dat
„gedenk is het middernachtelijk kloppen, dat
hoe ongelegen ook, niet onverhoord blijft.
Van alle schepselen afziende, heeft hij aan
Gods belofte genoeg, om er geloovig en hoop
vol op te pleiten. Maar in dien weg is hij den
Heere ook aangenaam. Want wat is Godo
meer verheerlijkend dan zulk een geloovig
pleiten op zijn woord
En David heeft niet vergeefs gepleit. God
is zy n woord gedachtig geweest. Hy heeft zijn
knecht met alleen ondersteund in het lijden
maar hem ook uitgered, en op den troon van
Israel geplaatst.
lm het pleiten op de beloften Gods kan
David ons een voorbeeld zijn. Wy hebben niet
ZEEOVSCH
KERKBLAD.
Psalm 119 49,50.