Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland Onder Redactie vanDs. L. BOUMA, Os. J. HULSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ. Godsdienstoefeningen le Jaargang. Vrijdag J 7 Juli 1903. No. 3. Drukker Uitgever in de Gereformeerde Kerken in Zeeland, UIT HET WOORD. Met medewerking van onderscheidene Predikanten. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post Enkele nummers 35 cent. 3 cent. A. D. LITTOOIJ Az- MIDDELBURG. PRIJS DER AD VERTENTIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. op ZONDAG 19 JULI 1903 Glas se Middelburg. MIDDELBURG. Gasthuiskebk 91/j uur ds. A. Littooij 2 uur Lezen eener Leerrede 6 uur Ds. J. J. Koopmans Hofpleinkerk 91/2 en 2 uur ds. L. Bouma VLISSINGEN. Noorderkerk 91,?, 2 en 6 uur ds. B. Veenstra N. Middelkerk 91/2 en 51/2 uur ds. J. Hulsebos Catech. Zondag 52. Arnemuiden 91/j en 2 uur ds. J. Boeyenga Dombdkö 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn Gapinge 91/2 en 2 uur dhr. Schippers Theol. Stud. Grupskerke 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans Koudekerke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen St. Laurens 9i/2 en 2 uur ds. G. H. Toebes Meliskerke 9 en 2 uur ds. Duursema van Pieteisburen Oostkapelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser Serooskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede Souburg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Veere 91/2 en 2 uur ds. A. Dekkers Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Westkapelle Ö>/2 en 2 u. ds. v. Velsen van Loopik. Classe Zierikzee. Brouwershaven 9i/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling Bruinisse 9»/i uur ds. A. J. de Boer van Grijpskerk. Bevestiging. 5 uur Ds. G. de Jager Intrede. CoLLJNSPLAAT 9i/g en 5S uur Lez. eener Leerr. Geebsdijk 9, 2 en 51/2 u dhr. W. J. Guillaume van VHssingen. Haamstede 9Va en 2 uur Kamperland 9, 2 en 6 uur Nieuwerkerk 9, 2 en 6 uur Oosterland 9V2 en 2 uur Scharendijke 91/2 en 2 uur lwlUiUU Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink Zonnemaire 9lf2 en 2 uur ds. F. Staal Classe Tholen. Anna Jacoba Polder 95 en2u. ds. H. Meulink van Meliskerke Bergen op Zoom 96 en 55 uur ds. A. H. v. d. Kootf Krabbenduke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning 5V2 uur Lezen eener Leerrede Poortvliet 9i'2> 2 en 6 uur ds. J. Meulink Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede Tholen A 9i/2, 2 en 6 uur ds. W. T. van Dijk Tholen B 91/2, 2 en 6 uur Lezen eener Leerrede Oud-Vosmeer 9i/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn Classe Goes. Baarland 9 en li/2 uur Lezen eenerLeerrede Beszelinge 9, 2 en 6 uur - ds. N. G. Kerssies Borssele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. van Veen 6 uur Lezen eener Leerrede 's Gravenpolder 9i/a, 2, oi/2 u Lez. eener Leerr. Heinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek ds. R. Koolstra ds. P. J. Baaij Lez. eener Leerr. ds. C. Staal Fz. ds. W. Raman Ierseke 91/2 6n 2 uur ds. J. Koppe 51/2 uur Lezen eenerLeerrede. Kruiningen 9 en 2 uur ds. H. W. Laman Nieuwdobp 91/4 en 2 isur ds. J. H. DonnerJr Voorber. H. Av. Wolpaartsduk 9'/2 en U/2 uur ds. H. Elffers Classe Axel. Axel A 9 en 2 uur ds. Tazelaar van Weesp Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp. Oostburg 9i/2 en 2 uu ds. K. Veen. Schoondijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. v. d. Berg Zaamslag A 9 en 2 uur dhr. A, Scheele Theol. Stud, te Kampen Zaamslag B 9 en 2 uur Lezen eenerLeerrede De volgende Rf.h.vC.,; evchonwing vaneen onzer collega's geven wij zeer gaarne hier eene plaats. Red. PLEITEN OP GODS WOORD. Gedenk des woords, tot uwen knecht (gesproken), op hetwelk Gij mij hebt doen hopen. Dit is mijn troost in mijne ellen de, want uwe toezegging heeft mij levend gemaakt. De naam van den vervaardiger van dezen psalm wordt niet genoemd. Zij behoeft ook aan het hoofd van den psalm niet te staan. Hij staat tusschen de regels van elk vers te lezen. Het is een lied van David, den groot vorst der zangers Israels. Wij vinden David hier te midden van zijn strijd en lijden. Hoe blijkt dit uit het tot vijfmaal in dezen psalm voorkomende woord „ellende", „jammeren". Zeer waarschijnlijk is deze psalm dan ook door hem gedicht in de dagen toen Saul hem najaagde, of toen hy voor Absalom vluchten moest. En in die duistere tijden nu, wat bleef hem toen over Wat was zijn troost en sterkte Waarop mocht hij hopen? Hem bleef Gods woord over. Dat woord was zijn hoop. Het was zijn troost in zijn ellende. Als David hier spreekt van Gods „woord", dan verstaat hij ongetwijfeld daar onder al wat uit den mond des Heeren is gegaande openbaring des Heeren van den beginne aan, tot op den dag waarop de dichter dit sprak. Bizonder heeft David hier op het oog de toezeggingen, de beloften des Heeren. Nog nader. Niet alle beloften, maar één onder die voornamelijk. Hy spreekt toch van eene be paalde, enkelvoudige belofte. Hij noemt dit „uwe toezegging". Het is eene belofte, waar mede alle andere in het nauwste verband staan, en voor hem de parel in de kroon der beloften Gods. Welke die belofte is, waarop hij doelt? Wij denken hier het naast aan de goddelijke be lofte, waarbij hem de troon van Israël verze kerd was. Het is de toezegging hem van Gods wege door Samuel gedaan, en door heilige zalfolie in 't wonderbaarst oogenblik zijns levens aan hem bevestigd. Later in 2 Samuel 7 was die toezegging herhaald en uitgebreid. Deze belofte nu, die voor David alles in hield, bleef hem over te midden van zyne beproeving. Men zoekt zijn leven. Hy vlucht eenzaam en verlaten. Hij moet in den vreemde een schuilplaats bedelen. Hy zwerft om als een ree en veldhoen in Juda's woestijnen en op hare bergen. Evenwel hem blijft over Gods woord en belofte: „Ik heb David, mijnen knecht, gevonden". Die toezegging des Heeren is zijn troost- beker. Het is de lichtende ster, die hem zegt „er komt een morgen". Hij zelf getuigt er van, als hij zegt: „dit is mijne troost in mijne ellende, want uwe toezegging heeft my levend gemaakt". Alle troostbronnen waren voor David in die duistere tijden gestopt. Nochtans, hij geniet een troost rijk en machtig. De belofte Gods is hem tot sterkte. Krachtig was hem die troost niet alleen, neen, zij is het ook nu nog, terwijl hy het uitspreekt. Immers er staat: „dit is mijn troost in mijne ellende". Zoo is het David met Gods belofte goed, ook al, gaat zijn weg door de diepte. Het woord Gods aan hem gedaan is zyn rijkdom en dat niet alleen om hem te troosten, maar ook om hem levend te maken. „Want uwe toezegging heeft mij levend ge maakt". Wat de Heere hem heeft toegezegd, is hem tot verkwikking in zijn lijden. Het stort altijd weder nieuwe moed en kracht in zyne ziel. Dat David alzoo de belofte Gods verheft, kan ons niet verwonderen. Zij moest hem wel tot troost en verkwikking zijn. Had God, de getrouwe, haar niet gesproken Hoeveel werd hem in die belofte niet verzekerd? Ja, wat meer zegt, had hij niet een inwendig getuige nis? Immers, hij voegt er aan toe: „waarop («j my hebt doen hopen". De Heere die hem de belofte deed, schonk hem ook de hand des geloofs om haar aan te nemen. God was hem niet alleen tot een steenrots, maar Hy zette Davids voet er ook vast op. Hij gaf David op de belofte te hopen. Dat hopen, hem door God geschonken, was hem een getuigenis voor de waarheid der belofte, het inwendig getuigenis des Heiligen Geestes, dat het Gods belofte was. Op het woord der belofte Gods nu pleit David. „Gedenk des woords tot uwen knecht gesproken". Hij noemt zich des Heeren knecht want hij behoort den Heere toe en dient Hem.' Het is zyne bede, dat de Heere gedenke aan de hem gedane belofte. Weet David, dat de Heere zijn woord niet vergeet, nochtans houdt hy Hem vol heilige onbeschroomdheid des geloofs by zyn woord. „Gedenk", zoo pleit hij. David handelt hier, gelijk een vriend, die m den uitersten nood gebruik maakt van het recht, dat de vriendschap hem schenkt. Dat „gedenk is het middernachtelijk kloppen, dat hoe ongelegen ook, niet onverhoord blijft. Van alle schepselen afziende, heeft hij aan Gods belofte genoeg, om er geloovig en hoop vol op te pleiten. Maar in dien weg is hij den Heere ook aangenaam. Want wat is Godo meer verheerlijkend dan zulk een geloovig pleiten op zijn woord En David heeft niet vergeefs gepleit. God is zy n woord gedachtig geweest. Hy heeft zijn knecht met alleen ondersteund in het lijden maar hem ook uitgered, en op den troon van Israel geplaatst. lm het pleiten op de beloften Gods kan David ons een voorbeeld zijn. Wy hebben niet ZEEOVSCH KERKBLAD. Psalm 119 49,50.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 1