FEUILLETON- üit het Dagboek van een „Afgescheiden" Dorpspredikant. Gods leiden wederom tot zyne eeuwige liefde en ontferming, waarmede Hij hen aanziet en van eeuwigheid heeft aangezien in Christus, hen namelijk, die gelooven. Die God, die zyne heerlijkheid toont in de natuur, die de lotgevallen der mensehen leidt en alles regeert, is de God van volkomen zalig heid voor al zyn volk. Lezerzy t gij nog een vreemdeling, of reeds een huisgenoot? Hulsebos. VAN DE REDACTIE Hoewel wy ons beslist voorgenomen hadden om te zwygen op hetgeen waaruit twistge dingen kunnen ontstaan, noodzaakt de heer Le Cointre ons tot spreken, omdat, wanneer wy zwygen, op zyn voorstel van „een eeregericht", dit verkeerd zal worden opgevaten óók, omdat wij niets liever willen dan dit. Wy willen dit even gaarne als het eeregericht, in zake de ineensmelting, gevraagd door de afgevaardig den van - Kerk C en door twee van hen, die nu tot de redacteuren van Zeeuwsch Kerkblad behooren, aangenomen. De slotsom, waartoe dat eeregericht, blijkens 't verslag op onze laatste Classis, is gekomen, mag, wat ons aangaat, gaarne in het publiek worden medegedeeld. y A R j »Niet opgenomen". Waarom werd in ons eerste nummer het ingezonden stuk van „Een Hofpleiner" niet opgenomen Ten 1ste, omdat het door den geachten schryver ons ter opname in ons eerste nummer gezonden stuk eene onzerzijds vrij breede toelichting eischte, en daarvoor was geen plaats en geen tyd in deze eerste week. Ten 2de, omdat nogeens uitdrukkelijk verlangd werd, opname in ons eerste nummer, en in dit eerste nummer nu kon reeds niet geplaatst worden het navolgende een door mii gevraagd schrijven, een stuk van één der Redacteuren, de helft van een stuk van een ander Redacteur, en van my by'na alles wat geschreven was. Den geachten inzender heb ik dat Vrijdag avond in den breede medegedeeld. Littooij. De lijsten voor de verkiezing van den ge meenteraad zyn ingediend. Overal waar man nen, die den Heere belyden, Hem belijden óók op staatkundig terrein, ter verkiezing zijn voorgesteld, daar zijn de kiezers aan den Heere, aan hunne gemeente en aan zichzelven verschuldigd ter stembus op te gaan en op deze medebelyders hunne stem uit te brengen. We vertrouwen en hopen, dat allen daar mee instemmen en daarom meewerken zullen, om hen gekozen te krijgen. Gelijk onze wensch en bede voor God is en wezen moet, moet ook onze arbeid zyn. Onder opzien tot den Heere moeten wij den lande behoudenisse trachten aan te brengen. Klagen zonder te bidden en te arbeiden is niet naar Gods wil. Littooij. Dat ook in de hoofdstad van Zeeland de gereglementeerde ontucht is afgeschaft, ver heugt ons. De stad mag het kwade niet doen, om an- Een verhaal door PEKAH. Eerste Hoofdstuk. 2) Kleidorp en zijne omgeving. Over het algemeen moet van de Kleidor- pers gezegd worden, dat ze godsdienstig zyn. Een breeden stroom ziet men des Zondags morgens reeds vroeg, te voet en per rytuig, tegenwoordig wellicht ook wel per „fiets", naar de Roomsche kerk gaan. En wanneer bij de Roomschen de „tweededienst" begint, valt. dat juist samen met het uur van „aanvang der dienst by de Gereformeerden en Hervorm den. En dan is de dorpsstraat „zwart van menschen". Want dezulken, die uit onver schilligheid of algeheele godsdienstloosheid nooit naar de kerk gaan, treft men er byna niet aan. En van socialisten is er ook geen sprake. Althans in „het dagboek van den af gescheiden predikant" vinden we er geen spoor van. Nu zyn ze er misschien wel te vinden. der kwaad te voorkomen. Het doel heiligt de middelen niet. De keuringen, die op last van den ge meenteraad moesten geschieden, waren onze delijk en daarom eene schande. Hetverblydde ons dan ook, dat geen onzer doctoren er zich voor leenen wilden. De plaatselijke overheid nam, door dat te gelasten en te willen, deel aan de ongerech tigheid, ze baande er den weg voorimmers werden hare bepalingen nageleefd, dan konden de ontuchtigen (gehuwden en ongehuwden), zonder te groote vrees voor directe schade lijke gevolgen, de huizen van ontucht binnen gaan. Dat dit zonde voor God is, was, terecht, het standpunt, dat de heer Yerhage.innam, en dat zeker door de anti-revolutionaire leden en het Chr. historisch lid van den gemeenteraad met hem werd ingenomen. De gemeenteraad ging nog verder, hij deed dat, in weerwil van hetgeen de Middelburg- sche Courant, over het behouden van de Nge- reglementeerde ontucht vaak en onmiddellijk vóór de afschaffing schreef. Deze Courant beheerscht, gelukkig, de toestanden en de lichamen, die zeggenschap hebben, niet meer. Met de Christelijke beginselen wordt in dezen lande, God lof, weer meer gerekend dan dit in tal van jaren het geval was. De gemeenteraad ging verder zeide ik want hy nam ook dé bepaling aan, dat de politie in niet publieke huizen mocht binnen treden, om te zien of er geen vrouwspersonen waren, die er niet hoorden. Zij moet de hou ders van de stille huizen bekeuren, die zich in dezen schuldig maken. Vroeger had de politie dat recht niet. Wordt nu van dat recht door haar een geregeld en goed gebruik gemaakt, dan geloof ik dat het den heer Verhage nog meevallen zal, dat de ontucht door de genomen bepalingen zal ver minderen. Want gehuwden én ongehuwden vreezen en schrikken, nog, zelfs als ze in dergelijke huizen maar gezien en daardoor publiek bekend kunnen worden. De zonde, die men voor God niet laat, laten zeer velen nog voor de menschen. Het ware zeer te wenschen, dat ook hier te lande het onderzoek naar het vaderschap, zooals in Duitschland, aangenomen werd, dan toch zou niet alleen de moeder van een kind bekend worden, maarJ'e>k den vader; daaren boven zou hy dan me^ "zorgen moéten èn voor de moeder èn voor het kind. Moge deze taak ook nog voor ons Ministe rie zijn weggelegdLittooij. Samenspraak over sommige verschijnselen van dezen tijd. Jacob. Het gaat niet goed in onze dagen. Van alle kanten komen berichten, welke spre ken van onheilen. Ge kunt zoo merken, dat wij in eene wereld wonen, waarover onophou delijk onweders losbreken, welke groote schade berokkenen. In de verte en in de nabijheid vallen dagelijks dingen voor, die het hart met droefenis moeten vervullen. Het een is nau welijks voorby of het ander is er weder. Wat zyn er toch vele rampen en moeiten Cornelis. Dat is zoo, en het is wel, dat gij er "oplet, want daaruit blijkt, dat het woord des Apostels nog altijd geldtde toorn Gods openbaart zich van den hemel over alle onge- Dit een en ander heeft waarschijnlijk wel zijn oorzaak hierin, dat Kleidorp behoort tot die gelukkige plaatsen, welke ook een Chris telijke school hebben. Reeds meer dan dertig jaren werd er Christelijk onderwijs gegeven, en in den laatsten tijd werd de Christelijke school van Kleidorp geheel vernieuwd en ver groot. Reeds sedert lang is de Christelijke school aldaar de sterkst bevolkte. Evenals overal is dus ook daar op te merken, den gezegènden invloed van het Christelijk onder- wfis- Had men overal maar zulke scholen al tyd gehad, we houden ons er van verzekerd, dat het socialisme nooit die macht zou hebben ontwikkeld, die het nu op zoo menige plaats zoo treurig openbaart, en de „werkstakingen" zouden zeker niet zooveelvuldig voorkomen. Wy voor ons zouden, nu de toestanden zijn, zooals ze zijn, wel wenschen, dat heel het leger van socialistische onderwijzers maar eens een algemeene werkstakingproclameerden. Mis schien zou dit een middel zijn om het getal der Christelijke scholen in ons land nog meer te doen toenemen, en daar zouden de kinde ren onzes volks, en heel ons volk wèl bij varen. Doch we dwalen van Kleidorp j*f, en dat moet niet. Na de beschrijving, die we gaven van „KIei- rechtigheid des mensehen. Wanneer gij ziet, hoe de volkeren wandelen, behoeft het niet te verwonderendat er zoovele moeielijkheden zijn. Twee boosheden heeft men gedaan, waar over de hemelen zich ontzetten en de aarde verschrikt staat; zij hebben den Sprinkader des levens verlaten en zich zelf bakken uit gehouwen, bakken, die geen water houden. Jacob. Ja, ja, dat moogt ge wel zeggen, wijl het hoe langer zoo meer begint te gelijken op een land, waar geen vreeze Gods gevonden wordt. Wij heeten christenen, in ons wereld deel zijn allen gedoopt, maar waar openbaart zich de kracht van Christus' zalving, waar zijn de jongelingen die gezichten zien en de ouden, die droomen droomen. Hoe groot is allerwege de afval. Waar zijn de Kabinetten der vorsten, waarin rekening gehouden wordt met de uitspraken van de Profeten en de Apos telen, waarin men waarde hecht aan de spreuk, dat gerechtigheid een volk verheugt en de zonde een schandvlek der natiën is Niet het recht, maar het belang is de maatstaf, waarnaar de staatslieden alle voorkomende zaken beoor- deelen, en als zy de macht maar vermeerderen kunnen, zyn zy tevreden, al is het ten koste van het recht. Cornelis. En weet ge, wat een oorzaak van droefenis moet zijn. My dunkt dit. Dat zy, die in hoogheid zitten, geen oog hebben voor de teekenen der tijden. Zij merken naar het schynt, niet dat zij den spannenden toestand door eigen toedoen verergeren. Duizenden in Rusland zuchten onder de harde maatregelen, welke de regeering neemt, en welke klachten stijgen er op uit het gebied van den Turk. Hoe gebogen gaat een deel van het Fransche volk onder de vernietiging van de persoonlijke vrij heid, en welke tranen heeft Chamberlain ver goten en vergiet hij nog dagelijks. Ofschoon er uit de consciëntie van de volkeren een voort durend protest oprijst tot den Rechter des hemels en der aarde, toch zijn er bijna geen mannen met gezag bekleed, die het ter harte nemen. Zelfs een drama, als er afgespeeld is in Servies hoofdstad is niet bij machte om den blinddoek van voor de oogen weg te rukken en te brengen tot zelfveroordeeling. Het zyn niet enkel de ontevreden geringen, maar ook wel degelijk de aanzienlijken, die medewerken aan het loswoelen der fundamenten. Jacob. Ik geloof, dat gy gelijk hebt. Wat zal het einde van dit alles zyn. De vorsten worden genoemd de schilden der aarde enfiit zal zeker ook wel te kennen geven, dat zij eiken verdrukte moeten beschermen, en welk eene ontaarding is het dan, als zy het voorbeeld van verdrukking geven. Op deze wijze breken zy zelf het gezag af, dat zy hoog moesten houden, en hebben zij geen recht van klagen, als velen zich verzetten. Cornelis. Ware verbetering zal eerst mogelijk zyn, als de mannen, die herders der volkeren zijn, beginnen met recht en gerechtigheid te oefenen. Bouma. KERK, BELIJDENIS, ZENDING. Ons kerkelijk huwelijk. In vele opzichten is de verhouding van kerk en staat in den laatsten tijd duidelijker uiteen gezet dan ooit. Aan de eene zijde is daarbij van winst, aan de andere zyde van verlies te spreken. Vrij is de kerk geworden in hare dorp en zijne omgeving", die we noodzakelijk achtten, opdat de lezers zich eenigermate eeii voorstelling zouden kunnen maken van een en ander, brengen we een bezoek aan de pastorie der „afgescheiden" gemeente, zooals die voor jaren was. Het was nog niet het huis dat er nu staat, maar slechts een eenvoudige kleine woning. Niemand behoeft dus verlegen of beschroomd te zyn er binnen te gaanen de predikant, Dominé de Vries, is vriendelijk genoeg, bezoekers te ontvangen. Of zijt ge wellicht bevreesd om binnen te gaan? Als ge goed naar de voorgevel der pastorie ziet, zou die vrees wel eenigzins ver klaarbaar zyn, want de voorgevel hangt ge heel voorover. En wanneer er toen te Klei dorp een „bouwcommissie" was geweest, had deze misschien de pastorie wel ter „bewoning ongeschikt" verklaard. Toch kunnen we er nog wel zonder levensgevaar binnengaan. En eenmaal binnen gekomen zijnde, bemerkt men ook van die bouwvalligheid weinig meer. Als het regent, lekt het overal wel verbazend door, doch we bezoeken „dominé de Vries" op een droogen dag, en dan hebben wij daarvan althans geen last. En de overige gebreken zijn voor het oog van de bezoekers zorgvul dig bedekt. Want ofschoon „dominé de Vries" een klein tractement heeft, en zelf ook geen „kapitaal" bezit, weet toch zyne zuinige vrouw

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 2