Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Ónder Redactie van: Ds. L. BOOMA, Ds. J. HliLSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ. Godsdienstoefeningen le Jaargang. Vrijdag 10 Juli 1903. No. 2. Drukker-Uitgeyer A. D. LITTOOIJ Az in de Gereformeerde Kerken in Zeeland, UIT HET WOORl). MedewerkersDs. H. W. LAMAN, Ds. D. HOEK en anderen; ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post Enkele nvmmers 35 cent. 3 cent. MIDDELBURG. PRIJS DER AD YERTENTIEN van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent. FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. op ZONDAG 12 JULI 1903 Gflasse Middelburg. MIDDELBURG. Gaötiiuskerk 9i/i en 2 uur ds. A. Littooij HofpleHkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma De lèrkeraad van Kerk Middelburg C heeft den Uïfever bericht, dat hij niet genegen is de predikbmrten voor dit Blad op te geven, zoodat deze didsten niet kunnen worden vermeld. VLISSINGEN. Noordeokerk 9Vs» 2 en 6 uur ds. B. Veenstra N. Middelkerk 91/2 uur Lezen eener Leerrede 51/2uur - ds. G. F. Kerkhof ~Tn 6ëïde"Beur ten collecte voor het tekort der School. Arnemjiden 91/, en 2 uur ds. J. Boeijenga Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn Gapinöe 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede GaupsdsRKE 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans Koudeserke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen Sr. LaÏrens 91 '2 en 2 uur ds. G. H. Toebes Mehsierke 9 uur ds. H. Meulink 2 uur Lezen eener Leerrede Oostla-pelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser SeroIskerke 9 en 2 uur ds S. de Jager Houeürg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Veese 91/2 uur Lezen eener Leerrede 2 uur ds. H. Meulink Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Westkapelle 9'/2 en2u. Lezen eener Leerr. Classe Zierikzee. Brouwershaven 91/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling Bruinisse 9'/, en 2 uur I.ezen eener Leerrede Colijnsplaat 91/2 en 55 uur ds. F. Staal üeerbdijk 9 eu 2 uur Lezen eener Leerrede Haamstede 91/» en 2 uur ds. R. Koolstra Kamperland 9, 2 en 6 uur "ds. P. J. Baaij Nieuwerkerk 9 en 6 uur Lezen eener Leerrede 2 uur ds. G. W. H. Esselink Oosterland 9J/2 ©n 2 uur ds. C. Staal Fz. Scharendijke 9!/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink Zonnemaire 9|/2, 2 en 6 uur ds. W. Raman van Scharendijke Classe Tholen. Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. Lez eener Lferr. Bergen op Zoom 9b en 55 uur ds. A. H. v. d. Koofl Krabbendijke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning 5*/2 uur Lezen eener Leerrede Poortvliet 91/2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede Tholen A 9i/2) 2 en 6 uur ds. W. T. van DJjk Tholen B 91/2. 2 en 6 uur dhr. Runia Oud-Vosmeer 9i/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn Classe Goes. Baarland 9 en li/2 uur Lezen eenerLeerrede Biezelinge 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Borssele 9 en 11/2 uur. ds. J. H. Donner Jr. Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. van Veen 6 uur Lezen eener Leerrede 's Gravenpolder 91 en 2 u ds. N. G. Kerssies Bed. H. Av. cn Dankz. 51/2 uur Lez. eener Leerr. FIeinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek Ierseke 91/2 en 2 uur ds. J. Koppe 51/2 uur Lezen eener Leerrede Kruiningen 9 en 2 uu- Lezen eener Leerrede Nieuwdorp 91/4 en 2 u^ir ds. W. Schock van Amerongen. WoLFAARTSDUK 9>/2 ©n U/2 uur ds. H. Elffers Glass p Axel. Axel A 9 en 2 uur ds. Koppe van Idskenhuizen. Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp. Oos'ibubg 91/2 en 2 uui ds. K. Veen. Schoondijke 9 en 2 uu dhr. Scheele Theo1 Stud, te Terneuzen Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. v. d. Berg Zaamslag A 9 en 2 uur ds. H. J. Kouwenhoven van Leiden Zaamslag B 9 en 2 ui. r Lezen eener Leerrede ZOMER. „Gij bezoekt het land." Psalm 65 10a. De beschouwing der natuur alleen laat bet harte koud. Wij blijven dan vreemdelingen in de eigenlijke geheimen. De schatkameren blij ven ons toegesloten. Dit is te verstaan, want wij missen van nature het kindschap, waar door de heerlijkheid Gods in zijne werken wordt aanschouwd en gesmaakt. Doch, waar genade gekend mag worden, daar moet het oog ook geopend zyn voor de heerlijkheid Gods in zijn wereldbestuur en in de werken der natuur. Gods majesteit in de natuur is zelfs het eerste, wat Gods Woord ons voor houdt. Ingeleid in het rijk der ge nade worden wij geroepen, om te letten op Gods oordeelen en gerichten in de besturing der volken en der menschen, maar ook op zijne liefde en trouw in de schepping, die ons omringt. De wereld misbruikt wel die schoone werken en gaven Gods en zondigt er mede op gewone dagen en op den Zondag tegen God, maar dit neemt niet weg, dat de schep ping aan Gods kinderen de liefde en de al macht van hunnen Yader predikt en dat het hun voorrecht is de stemmen der natuur recht te mogen verstaan. En Gods kind zal eerst dan het volle, rijke leven der genade smaken, als het Gods hand ook in het rijk der natuur recht mag opmerken. Als wij God in al zijne werken, waarin zijne almachtigheid, wijsheid, goedheid, gerechtigheid, barmhartigheid en waarheid klaarlijk schynt, leeren heiligen, roemen en pryzen, dan zullen we ook des te meer leeren verstaan, wat het zegt, dat die God ons een God is van volkomene zaligheid en bij den Heere, den Heere, uitkomsten zyn tegen den dood. De zomertijd is daar. Groot en klein wordt het in meerdere of mindere mate vergund, getuige te zijn van de wonderen, die God werkt in de natuur. Hoe blinkt Gods heer lijkheid, wanneer de zon, de schitterende zon, hare gouden stralen uitgiet over het schoone en gezegende landschap. Dan juicht het alles, zoover hej; oog richt. Maar ziet ook Gods al macht en trouw! Wie had na al het ongun stige weder nog zulke uitkomsten durven ver wachten Hoe groot is Gods goedheid Al het schoone, dat op veld en akker prykt, is door Hem geschapen. Hy doet het uitspruiten, Hij brengt het tot wasdom, opdat het bekwaam kruidopdat het brood voortbrenge voor mensch en dier. Bijzonder is de Heere wederom goed over deze landstreek, over ons vaderland. Door de zonde is de mensch een vreemdeling te midden van Gods werken, maar door de ge nade wordt hy wederom huisgenoot, kind, erf genaam. De geheimenissen worden hem ont sloten, zooverre God dit voor zyne kinderen heeft bepaald, en dat al tot zyne zaligheid en tot des Heeren lof. In onzen tekst spreekt de psalmist door den Heiligen Geest: Gij bezoekt het land. Ook hy wordt herwaarts geleid door den weg der ge nade. De Heere is de Hoorder der gebeden, zoo voor de geestelyke als voor de stoffelijke behoeften! Ongerechtige uingen hadden de overhand, maar onze overtredingen, die verzoent Gy. En nu, als verlosten des Heeren het wonen in zyne voorhoven, het leven in zijne gemeen schap door onzen Heere Jezus Christus. En in zyn huis zyn zy veilig. Vreeselyke dingen van Gods gerichten zullen zij hooren. Als zyne vertrouwelingen maakt Hij hun die bekend, maar ook zyne trouw en ontferming over al de zynen, waar die ook mogen wonen. De hooge bergen zyn in des Heeren hand, ook de zee met haar gebruis, ook het rumoer der volken. Wat zal dan ooit den vrede van Gods kinderen kunnen wegnemen Maar, hoe heerlijk en trouw en goed over zyn volk is de Heere nu ook in dat werk der schepping en der onderhouding. Ook hier zyn de middelen, door Hem verordineerd, geëerd, gezegend. Het ploegen, het zaaienMildelyk geeft Hij den zegen, den wasdom. En ook zullen de roepstemmen zyner genade met de stemmen der natuur uitgaan tot aan de einden der aarde. Het is waarlijk groot, om met den psalmist te mógen uitroepen Gij bezoekt het land. De Heere leert hier: opmerkenvertrouwenaan bidden, dieper inzien in de genade. Gy bezoekt het land. Het land, de aarde wordt door God bezocht in zijne gunst. Daarin ziet de psalmist iets groots. God is een wel doener aller menschen, maar meest der geloo- vigen. In dat werk is de hand des Vaders, met zijn trouw voor tyd en eeuwigheid. De Heere leert zyne kinderen opmerken, opmerken door zyn Geest en Woord. Deze psalm moet gelezen worden met het oog op hetgeen wy nu aan schouwen. En de Heere geve de rechte opmer king. Maar 0hoe zullen wij dan ook onze nietigheid en onwaardigheid moeten gevoelen Maar bij het opmerken zal ook het vertrou wen worden gewekt en versterkt. Geeft de Heere zulk eene volheid, kan en zal Hy dan ook zyn kind niet gedenkenDe aarde is des Heeren en de volheid derzelve. De Heere geeft der zynen het leven en overvloed. Hoe worden dan de zondige bezorgdheden beschaamd Het rechte opmerken leidt tot vertrouwen en tot aanbidding De gansche toon van den psalm is dank en aanbidding. Het is, alsof die schep ping zelve mede-juicht. Zij juichenook zingen zij. En bij de aanbidding paart zich het betalen der geloften. Maar, zoo zal er ook weder dieper inzien in de genade en verryking van net genade-leven komen. Die trouw en goedheid ZHEDWSCH KERKBLAD. 1

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1903 | | pagina 1