Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Ónder Redactie van: Ds. L. BOOMA, Ds. J. HliLSEBOS en Ds. A. LITTOOIJ.
Godsdienstoefeningen
le Jaargang.
Vrijdag 10 Juli 1903.
No. 2.
Drukker-Uitgeyer
A. D. LITTOOIJ Az
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
UIT HET WOORl).
MedewerkersDs. H. W. LAMAN, Ds. D. HOEK en anderen;
ABONNEMENTSPRIJS
per drie maanden franco per post
Enkele nvmmers
35 cent.
3 cent.
MIDDELBURG.
PRIJS DER AD YERTENTIEN
van 15 regels 30 cent, iedere regel meer 5 cent.
FAMILIEBERICHTEN van 1—5 regels 50 cent, iedere
regel meer 10 cent.
op
ZONDAG 12 JULI 1903
Gflasse Middelburg.
MIDDELBURG.
Gaötiiuskerk 9i/i en 2 uur ds. A. Littooij
HofpleHkerk 91/2, 2 en 6 uur ds. L. Bouma
De lèrkeraad van Kerk Middelburg C heeft
den Uïfever bericht, dat hij niet genegen is de
predikbmrten voor dit Blad op te geven, zoodat
deze didsten niet kunnen worden vermeld.
VLISSINGEN.
Noordeokerk 9Vs» 2 en 6 uur ds. B. Veenstra
N. Middelkerk 91/2 uur Lezen eener Leerrede
51/2uur - ds. G. F. Kerkhof
~Tn 6ëïde"Beur ten collecte voor het tekort der
School.
Arnemjiden 91/, en 2 uur ds. J. Boeijenga
Domburg 9 en 2 uur ds. B. B. v. d. Hoorn
Gapinöe 91/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
GaupsdsRKE 9 en 2 uur ds. J. J. Koopmans
Koudeserke 9 en 2 uur ds. H. Ph. Ingwersen
Sr. LaÏrens 91 '2 en 2 uur ds. G. H. Toebes
Mehsierke 9 uur ds. H. Meulink
2 uur Lezen eener Leerrede
Oostla-pelle 9 en 2 uur ds. M. F. Visser
SeroIskerke 9 en 2 uur ds S. de Jager
Houeürg 9 en 2 uur ds. G. F. Kerkhof
Veese 91/2 uur Lezen eener Leerrede
2 uur ds. H. Meulink
Vrouwepolder 9 en 2 uur ds. F. W. J. Wolf
Westkapelle 9'/2 en2u. Lezen eener Leerr.
Classe Zierikzee.
Brouwershaven 91/2 en 2 uur ds. O. J. Geerling
Bruinisse 9'/, en 2 uur I.ezen eener Leerrede
Colijnsplaat 91/2 en 55 uur ds. F. Staal
üeerbdijk 9 eu 2 uur Lezen eener Leerrede
Haamstede 91/» en 2 uur ds. R. Koolstra
Kamperland 9, 2 en 6 uur "ds. P. J. Baaij
Nieuwerkerk 9 en 6 uur Lezen eener Leerrede
2 uur ds. G. W. H. Esselink
Oosterland 9J/2 ©n 2 uur ds. C. Staal Fz.
Scharendijke 9!/2 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Wissekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerrede
Zierikzee 10 en 6 uur, ds. G. W. H. Esselink
Zonnemaire 9|/2, 2 en 6 uur ds. W. Raman
van Scharendijke
Classe Tholen.
Anna Jacoba Polder 95 en 2 u. Lez eener Lferr.
Bergen op Zoom 9b en 55 uur ds. A. H. v. d. Koofl
Krabbendijke 9 en IV2 uur ds. J. de Koning
5*/2 uur Lezen eener Leerrede
Poortvliet 91/2, 2 en 6 uur ds. J. Meulink
Rilland Bath 9'/2 en 2 uur Lezen eenerLeerrede
Tholen A 9i/2) 2 en 6 uur ds. W. T. van DJjk
Tholen B 91/2. 2 en 6 uur dhr. Runia
Oud-Vosmeer 9i/2,2 en 51/2 uur ds. J. A. de Bruijn
Classe Goes.
Baarland 9 en li/2 uur Lezen eenerLeerrede
Biezelinge 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Borssele 9 en 11/2 uur. ds. J. H. Donner Jr.
Goes 9i/2 en 2 uur ds. R. van Veen
6 uur Lezen eener Leerrede
's Gravenpolder 91 en 2 u ds. N. G. Kerssies
Bed. H. Av. cn Dankz.
51/2 uur Lez. eener Leerr.
FIeinkenszand 9 en 2 uur ds. D. Hoek
Ierseke 91/2 en 2 uur ds. J. Koppe
51/2 uur Lezen eener Leerrede
Kruiningen 9 en 2 uu- Lezen eener Leerrede
Nieuwdorp 91/4 en 2 u^ir ds. W. Schock
van Amerongen.
WoLFAARTSDUK 9>/2 ©n U/2 uur ds. H. Elffers
Glass p Axel.
Axel A 9 en 2 uur ds. Koppe
van Idskenhuizen.
Axel B 9 en 2 uur ds. R. v. d. Kamp.
Oos'ibubg 91/2 en 2 uui ds. K. Veen.
Schoondijke 9 en 2 uu dhr. Scheele
Theo1 Stud, te Terneuzen
Terneuzen 9 en 2 uur ds. J. v. d. Berg
Zaamslag A 9 en 2 uur ds. H. J. Kouwenhoven
van Leiden
Zaamslag B 9 en 2 ui. r Lezen eener Leerrede
ZOMER.
„Gij bezoekt het land."
Psalm 65 10a.
De beschouwing der natuur alleen laat bet
harte koud. Wij blijven dan vreemdelingen in
de eigenlijke geheimen. De schatkameren blij
ven ons toegesloten. Dit is te verstaan, want
wij missen van nature het kindschap, waar
door de heerlijkheid Gods in zijne werken
wordt aanschouwd en gesmaakt.
Doch, waar genade gekend mag worden,
daar moet het oog ook geopend zyn voor de
heerlijkheid Gods in zijn wereldbestuur en in
de werken der natuur. Gods majesteit in de
natuur is zelfs het eerste, wat Gods Woord
ons voor houdt. Ingeleid in het rijk der ge
nade worden wij geroepen, om te letten op
Gods oordeelen en gerichten in de besturing
der volken en der menschen, maar ook op
zijne liefde en trouw in de schepping, die ons
omringt. De wereld misbruikt wel die schoone
werken en gaven Gods en zondigt er mede
op gewone dagen en op den Zondag tegen
God, maar dit neemt niet weg, dat de schep
ping aan Gods kinderen de liefde en de al
macht van hunnen Yader predikt en dat het
hun voorrecht is de stemmen der natuur recht
te mogen verstaan. En Gods kind zal eerst
dan het volle, rijke leven der genade smaken,
als het Gods hand ook in het rijk der natuur
recht mag opmerken. Als wij God in al zijne
werken, waarin zijne almachtigheid, wijsheid,
goedheid, gerechtigheid, barmhartigheid en
waarheid klaarlijk schynt, leeren heiligen,
roemen en pryzen, dan zullen we ook des te
meer leeren verstaan, wat het zegt, dat die
God ons een God is van volkomene zaligheid
en bij den Heere, den Heere, uitkomsten zyn
tegen den dood.
De zomertijd is daar. Groot en klein wordt
het in meerdere of mindere mate vergund,
getuige te zijn van de wonderen, die God
werkt in de natuur. Hoe blinkt Gods heer
lijkheid, wanneer de zon, de schitterende zon,
hare gouden stralen uitgiet over het schoone
en gezegende landschap. Dan juicht het alles,
zoover hej; oog richt. Maar ziet ook Gods al
macht en trouw! Wie had na al het ongun
stige weder nog zulke uitkomsten durven ver
wachten Hoe groot is Gods goedheid Al het
schoone, dat op veld en akker prykt, is door
Hem geschapen. Hy doet het uitspruiten, Hij
brengt het tot wasdom, opdat het bekwaam
kruidopdat het brood voortbrenge voor
mensch en dier.
Bijzonder is de Heere wederom goed over
deze landstreek, over ons vaderland.
Door de zonde is de mensch een vreemdeling
te midden van Gods werken, maar door de ge
nade wordt hy wederom huisgenoot, kind, erf
genaam. De geheimenissen worden hem ont
sloten, zooverre God dit voor zyne kinderen
heeft bepaald, en dat al tot zyne zaligheid en
tot des Heeren lof.
In onzen tekst spreekt de psalmist door den
Heiligen Geest: Gij bezoekt het land. Ook hy
wordt herwaarts geleid door den weg der ge
nade. De Heere is de Hoorder der gebeden,
zoo voor de geestelyke als voor de stoffelijke
behoeften! Ongerechtige uingen hadden de
overhand, maar onze overtredingen, die verzoent
Gy. En nu, als verlosten des Heeren het wonen
in zyne voorhoven, het leven in zijne gemeen
schap door onzen Heere Jezus Christus. En in
zyn huis zyn zy veilig. Vreeselyke dingen van
Gods gerichten zullen zij hooren. Als zyne
vertrouwelingen maakt Hij hun die bekend,
maar ook zyne trouw en ontferming over al de
zynen, waar die ook mogen wonen. De hooge
bergen zyn in des Heeren hand, ook de zee
met haar gebruis, ook het rumoer der volken.
Wat zal dan ooit den vrede van Gods kinderen
kunnen wegnemen
Maar, hoe heerlijk en trouw en goed over
zyn volk is de Heere nu ook in dat werk der
schepping en der onderhouding. Ook hier zyn
de middelen, door Hem verordineerd, geëerd,
gezegend. Het ploegen, het zaaienMildelyk
geeft Hij den zegen, den wasdom. En ook zullen
de roepstemmen zyner genade met de stemmen
der natuur uitgaan tot aan de einden der aarde.
Het is waarlijk groot, om met den psalmist
te mógen uitroepen Gij bezoekt het land. De
Heere leert hier: opmerkenvertrouwenaan
bidden, dieper inzien in de genade.
Gy bezoekt het land. Het land, de aarde
wordt door God bezocht in zijne gunst. Daarin
ziet de psalmist iets groots. God is een wel
doener aller menschen, maar meest der geloo-
vigen. In dat werk is de hand des Vaders, met
zijn trouw voor tyd en eeuwigheid. De Heere
leert zyne kinderen opmerken, opmerken door
zyn Geest en Woord. Deze psalm moet gelezen
worden met het oog op hetgeen wy nu aan
schouwen. En de Heere geve de rechte opmer
king. Maar 0hoe zullen wij dan ook onze
nietigheid en onwaardigheid moeten gevoelen
Maar bij het opmerken zal ook het vertrou
wen worden gewekt en versterkt. Geeft de Heere
zulk eene volheid, kan en zal Hy dan ook zyn
kind niet gedenkenDe aarde is des Heeren
en de volheid derzelve. De Heere geeft der zynen
het leven en overvloed. Hoe worden dan de
zondige bezorgdheden beschaamd
Het rechte opmerken leidt tot vertrouwen en
tot aanbidding De gansche toon van den psalm
is dank en aanbidding. Het is, alsof die schep
ping zelve mede-juicht. Zij juichenook zingen
zij. En bij de aanbidding paart zich het betalen
der geloften. Maar, zoo zal er ook weder dieper
inzien in de genade en verryking van net
genade-leven komen. Die trouw en goedheid
ZHEDWSCH
KERKBLAD.
1