BIJVOEGSEL. BEHOORENDE BIJ DE Zssuwschs Ksrkbods van Zaterdag: G Februari 1892. Wij vragen daarvoor vergeving ook van den rnensch, niet het minst ook van Broe ders, die niet met ons in dezelfde kerk dienen of die helaas, nog in de strikken van het Genootschap verstrikt liggen. Wij hebben nimmer de personen willen aanranden, maar alleen de zaakde orga nisatie van 1816. De kerken uit hare doodende en schrikkelijke omklemming te helpen vrijmaken en terug te leiden tot de gehoorzaamheid aan Gods Woorddat was ons doel, daarvoor hebben wij gear beid, gestreden, gebeden en geleden en dit zullen wij blijven doen, zoo het de Heere wil. Onze dank aan onze Lezers voor hun steun, aan den Uitgever, den heer Le Cointre, voor zijn flinke en trouwe zorg en hulp aan de uitgave besteed, zonder welke het werk niet zoo zou gelukt zijn, en eindelijk ook aan de Broeders die ons in moeielijke oogenblikken steunden door hun zeer gewaardeerde pennevruchten, en aan den broeder,die onzen arbeid verlichtte door de correctie op zich te nemen. Bovenal den Heere zij dank voor al wat Hij in en door ons wilde werken, voor elke vrucht en voor eiken in dezen arbeid genoten zegen en verkwikking. Onze bede voor U Lezers, laast gij reeds aan 't slot van ons voorstuk. De Heere verhoore haar. In haar huwelijksformulier noemen de gereformeerde kerken in ons vaderland het een bevel van Gocldat allen die tot hunne jaren gekomen zjjn, tenzij ze de gave der j outhouding mochten hebben, verbonden en schuldig zijn zich tot den huwelijken staat j te begeven. De publieke opinie onder de Christenen," als we die uitdrukking eens gebruiken mo- J gen, kan het echter ook in ons vaderland sedert jaren met die voorstelling der ge reformeerde kerken niet eens zijn. Vele i predikanten, die anders de formulieren wel gebruikten, lieten dan ook heel dit deel van het trouwformulier geregeld weg. En ieder, die zich toch wel onder Gods ordi nantiën wilde buigen, had er moeite mee, het huwelijk niet slechts uit liefde, en voor eigen geluk, maar als een ordinantie Gods als een bevolen instelling, uit gehoorzaam heid te aanvaarden. Zelfs kwam een tegenovergestelde geest op. Niet slechts de onthouding van spijzen maar ook de onthouding van het huwelijk werd in een belangrijken kring interessant, verheven, geestelijk. Zelfs vrouwen en meisjes gingen min achtend op het huwelijk neerzien. »Een individu te zijn zelfstandig, on afhankelijk alles alleen. Geen helft meer, maar een geheel. Geen hulpe meer. Geen hulpbehoevende meer. Help u zelf." Dat werd het ideaal. Een huishouding, een huwelijk is bjj velen oudbakken. Velen, niet slechts jonge mannen, maar zelfs jonge meisjes krijgen een rilling, als ze kleine kinderen zien. Zijn vies van een zuigelingetje. En dat 'in ons Holland In het land van vader Cats. In het land van Beets ook Geen wonder, dat de fleur voor velen van het leven at is Nu hebben we kof&ehuizen met indivi duen Met heer en alles heer en. En hoe langer hoe meer ook met dames alles dames. Nu neemt de prostitutie schrikkelijk toe. En omdat allen dames willen zijn. En omdat velen geen vrouw meer zoeken, maar dames willen zien. Nu moeten de meisjes een broodwinning zoeken. Dienen Foei, dat woord wil men niet hooren. En toch, een broodwinning moeten vele meisjes nu zoeken, die in vroeger jaren bij onze vaderen aan zoo iets niet hadden be hoeven te denken. Ze moeten voor een loontje dame wor den. Kindeijuffrouw, winkeljuffrouw. Nu dat kan nog. Maar dat kan ieder ook niet wezen. Apothekeressen, telegrafis ten, postbeambten, dokteressen, schrijfsters, redacteurs, leideressen. De vrouwelijke uitgang moet er ook nog afdokters, leiders. Ja, lijderessen En dan verder de vrouwen concurrenten van de mannen. In fabriekenvoor be trekkingen in de maatschappij. Dan komt de fabrikant en de geweten- looze naamlooze vennootschap en heel de maatschappij en koopt de vrouwen voor het werk, voor minder geld. Eindelijk ook de gehuwde vrouwen. Ze moeten wel, als de mannen niet meer aan genomen worden. En dan vindt ge den man bij de wieg, aan het aardappelschillen, potkoken en ka- merdoen. Zulke toestanden zijn er reeds. Ook in ons vaderland. En ze nemen schikkelijk toe. Duizenden mannen loopen zonder werk, terwijl het getal vrouwen, die op het ge bied van nijverheid, kantoren enz. werk zaam zijn, groot is. Door den arbeid van vele vrouwen, die meenen de vrouw onafhankelijk van den man te moeten maken, neemt deze zondige ver houding nog toe. Op het Sociaal Congres moest dan ook wel de beteekenis van het huwelijk op sociaal gebied besproken worden. In de politieke sectie bleef dit punt ech- f ter, ofschoon op het programma gesteld, om de veelheid van stof achterwege. En in de theologische sectie was het huwelijk slechts ingewikkeld aan de orde gesteld door de vraag naar de beteekenis van het huisgezin met het oog op den arbeid. Schrijver dezes, die het voorrecht had, dit punt door een rapport in te leiden, had het voor de stelling het huwelijk van God bevolen opgenomen, en de ordinance Gods op heel het terrein des huisgezins, voor heel het leven van man, vrouw en kind met betrekking tot den arbeid in verband met de huwelijksordinantie zoeken aan te wijzen. De sectie voerde over deze huwelijksordi nantie geen discussie. Maar juist daardoor moest het congres, toen in de algemeene vergadering sommigen zich tegen een bevel des huwelijks verzetten, en discussie niet meer kan worden toegelaten, dit zeerprin- cipiëele vraagstuk aanhouden voor een vol gend congres. Zoo is het dan toch daardoor aan de orde gesteld. Maar meer ook niet. Jawel. Nog meer. Het congres vestigde er onwillekeurig de aandacht op. Bracht het vraagstuk daardoor voor de consciëntie. Een paar zaadkorrels vlogen op, om weg te waaien. En reeds ongedacht in verwijderden kring wortel te schieten. Wilt gij één groen sprietje, pas voor den dag gekomen, zien. Uit de Groninger Ommelanden kwam Johannes het bij Patrimonium brengen. In de Veldpost, een blad dat zich volstrekt niet ophoud met de vraag wat Christelijk is, veel minder met' wat gereformeerd is, dat gewijd is aan land- en tuinbouw, veeteelt, enz. komt een gesprek voor tusschen een gehuwde en een ongehuwde over het Christelijk Sociaal Congres, waar de gehuwde eens geluisterd heeft. De gehuwde zegt tot de ongehuwde Jij had op dat Christelijk Sociaal Congres motte zijn. Nee, lach niet. ik meen het ernstig daar had jij veel kunnen leeren 't heeft diepen indruk op mij gemaakt Daar werd bewezen, dat veel verbetering van ons zelf moet uitgaan ieder moet in zijn eigen kring werken om betere toestanden in het leven te roepen. Niet alleen aan beteugeling van drank en andere dingen, maar ook aan be teugeling van egoïsme, van zelfzucht. Jij, b. v. zoo'n flinke, jonge kerel, die een aardig duitje verdiend, jij moest trouwen. Waarom ben jij al niet lang getrouwd Meneer heelt het te goed, wei zeker, meneer is lid van dit en lid van dat, meneer houdt van een glas bier en, en afijn, meneer bedankt er voor om zijne verdiensten met een andermanskind te deelen, Ja, lach maar, wat komt er van Dat een schat van huiselijkheid bi-aak ligt, dat duizenden jongemeisjes, die besterad zijn om een nieuw gezin mee op te bouwen, moe ten zoeken naar allerlei baantjes. En dan klaag je nog, dat ze den mannen concurrentie aandoen 1" Werd die toon maar vast allerwegen in de maatschappij aangeslagen. En leerden dan de Christenen, allereerst voorgaande, maar ook voorlichtende, ons volk eens weer verstaan, dat dit goede huwelijk, waar die schat van huislijkheiddegelijkheid en geluk in ligt, een ordinantie Gods is, waar vac slechts een hoogere ordi nantie kan ontslaan. Op terugkeer naar de ordinantiën Gods komt het voor het behoud van ons volk en van de volken aan. En in den weg van die ordinantiën ligt een schat van gaven, die goed en zoet, en die ook alleen wijs, edel en godverheerlij- kend zijn. De Heere wil ook door de ellende van wie het huwelijk hebben veracht, nog een plaats bereiden aan de waarheid van het getuigenis, dat naar zijne inzettingen en naar zijne rechten vraagt. Zaait uw zaad in den morgenstond, en

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1892 | | pagina 5