Zondag vm. half 10 uren en nm. twee uren, Dhr. HaVERKATE. Oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen Dhr. Haverkate. SINT MAARTENSDIJK. le^Kerstdag vm. half 10uren en nm. twee twee uren, Lezen eener ?red. 2e Kerstdag vm. half 10 u. Lezen eenerPred. Zondag vm. half 10 en nm. 2 uur, Lezen eener Pred. Maandagavond 6 uur, Ds. Hulshbos. Oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen Lezen eener Pred OOSTBURG. Ie Kerstdag vm. half 10 en nm. 2 uur, Lezen eener Pred. Zondag Oudejaarsavond Geen opgaaf ontvangen Nie u wj aars m o rgen SCHOON DIJKE. (Chr. Geref. Kerk.) Ie Kerstdag vm. half 10 en nm. 2 uur, Lezen eener Pred. 2e Kerstdag, geen opgaaf ontvangen. óc&e (^etej'otiucetde «liet ken. Gtfüclëele czaedeeleelingen. Van de Kerk van Vlissingen. Zitting eener commissie uit den Kerkeraad Maan« dag 28 December, des avonds van 810 uur. Vergadering van den Kerkeraad met Diakenen Woensdag 30 December, des avonds te half negen. Opgave van busjes en contributies voor de zen ding enz. D. V. in een volgend nummer. Namens den Kerkeraad J. P. Brand Smith, scriba. De kerkeraad der Ned. Geref. kerk van Seroos- kerke roept de stemgerechtigde leden op, om uit het door hem gestelde dubbeltal, bestaande uit de "broeders A. Maljaars en A. Wisse Phz. een diaken te kiezen op Vrijdag den eersten Kerstdag, terstond na de namiddag-godsdienstoefening. Namens den Kerkeraad P. Melis Pz. Scriba. Verantwoording: van liefdegaven. Yoor de Zending ontvangen uit het huisbusje van A. F. f4,56£. A. Krijger. Diaconaal - Hulpbetoon. Met hartelg ken dank ontvangen bij Mej. Jonk van S. Y. f2. Met hartelijken dank ontvangen bij Mej. Yerhage van Mevr. L. een lap wollen stof; van Mej. D. L. 4 jongenspetten, 6 wollen dasjes, 2 teerlingschorten en van mej. N.N., door tusschenkomst van mej. D. L. f 4. KERSTFEEST, Wederom KerstfeestHet eerste onzer Christelijke feesten aan het einde des jaars. Welk een veelzeggend saamtreffen is dit. Denk er ernstig over na, Lezer. Wat hebben wij reeds menig kerstfeest mede gevierd Doch aan het getal kerst feesten, dat gij zult mede vieren komt een einde. De Heere, uw God, heeft dat aantal vastgesteld, en met elk feest, dat gij viert, wordt dit getal een minder. Hoevelen zullen wij er nog hebben na dit? Hoevelen hebt gij in waarheid medege- vierd Yoor de herders van Bethlehem, voor de wijzen uit het Oosten, voor Simeon en Anna was het waarlijk feest. Zij smaakten een blijdschap, waarin zelfs de engelen deelden. Hun ziel verheugde zich in God, want de Heere had groote dingen bij hen ge daan. Zij konden roemen in de ervaring van 's Heeren trouw en barmhartigheid, macht en heiligheid. Over het volk, dat in duis ternis woonde, was een heerlijk licht op gegaan, en zij mochten met een levendgemaakt oog en hart dat licht aanschouwen. En gij, Lezer, wat heeft uw oor gehoord, uw oog gezien, uw hart gesmaakt Zijt gij wel ooit uitgegaan, om iets te hooren en te zien en te smaken van de geopen baarde genade Gods, van de geopenbaarde verborgenheid der godzaligheid Welke wenschen hobt gij voor dit kerst feest Zullen het u niet meer behoeven te zijn dan aangename familiedagen of dagen van genot in de ij dele vermaken der wereld Zult gij u voldaan achten, zoo het u ge lukken mocht, uw vroom gevoel tevreden te stellen met ijdele aandoeningen, opge wekt door hoogdravende liederen of feest- preêken, door boompjes en lichtjes en wat al middelen hiertoe nog meer worden aan gewend O, zeker mag er een feestpsalm worden aangeheven en mogen er feesttonen wor den gehoord, doch laat dat dan waarheid zijn voor God, laten dat vruchten zijn van 's Heeren feestgaven en geen middelen om ons zelf in een feestelijke stemming te brengen; laat woord en lied dan in over eenstemming zijn met dit feest. De kerk voor ruim 19 eeuwen heeft aan gebeden, gedankt, gezongen, belijdenis ge daan van den Christus Gods, maar nadat zij gehoord en gezien had, en omdat de gave Gods tot zulken kwam, die onder vele worstelingen en steunende op het profetisch woord, verlangende uitzagen naar de komst van den Tempelheer, den Gezalfde, aan welken hun ziele lust had. Het waren onaanzienlijken en verachten, op wie de Heere met de teederste barm hartigheid neerzag in dat kindeke van Bethlehem. Het waren nooddruftigen en geringen, die Israels ontfermer kwam aangrijpen, om ze uit modderig slijk te trekken en hen te verhoogen en te zetten naast rijksgrooten. Het waren hongerigen, wien het brood des levens uit den hemel geschonken werd, armen, die met de goederen des heils wer den vervuld. Het waren gebondenen en gevangenen, wien verlossing en vrijlating uit booze ban den en bange kerkers werd aangebracht. Aan het zaad Abrahams werd kennis der zaligheid geschonken in de vergeving der zonden en hun werd een hoorn des heils opgericht. Het is te verstaan dat die herders en wijzen, die Simeon en Anna, die Maria en Z ach arias zoo begeerig waren, om Israels verwachting te aanschouwen en dat zij met haast kwamen, om de gave des hemels te zien. Het is te verstaan, dat zij daarna van Hem spraken, tot allen die de verlossing verwachtten. Zijt gij ook van die Dan hebt ook gij reden, om met de feesthoudende menigte op te gaan tot de tent der samenkomst, om den Heere te loven ea om er u het heerlijk kerstevan gelie te laten bedienen en alzoo veel van den Heere te ontvangen. Er is in dat Evangelie veel, dat diep verootmoedigtmaar ook veel, dat met blijde en zalige hope vervult. Yeel dat verootmoedigt, wijl het ons aan ons zelf ontdekt. Zie maar eens hoe de eerste en hoe de tweede Adam in de wereld intreedt. Als Adam geschapen wordt dan is alles recht en goed en heerlijk. Alles is vrede. Er is geen zonde, geen toorn, geen oordeel, geen dood, geen ellende wordt gekend. Zie nu eens, hoe die tweede Adam in de wereld komt als een kind, komt in de gelijkheid des zondigen vleesches, hoewel zelt zonder zonde zijnde. Hoe arm, hoe gering, hoe verachtelijk is alles, er is geen uiterlijke gedaante of heerlijkheid. De geborene is uit het heerlijkste ko ninklijk geslacht, de rijkste beloften liggen er voor Hem, doch in Zijn eigen stad is voor Hem geen andere plaats dan een vuile stal, geen ander kleed dan eenige haastig saamgeraapte doeken. Zijn volk, zoomin als hun priesters en ouderlingen en edelen, hebben Hem aange nomen. Reeds wordt 't zwaard eens ver worpenen tegen Hem gewet. Ellende en onvrede, oordeel en dood omringen Hem. Welk een verschil tusschen den naar Gods beeld en gelijkenis geschapene in Edens hof en dit kindeke,dat in deze gedaante daar neerligt,inde gestalte van een dienstknecht van iemand zonder eere of recht in Israël, en die alzoo afbeeldt en uitdrukt, hoedanigeen de mensch door de zonde werd. Geen wonder dat allen, die hier komen, van zich zelf spreken, als van armen en ellendigen, van nederigen en geringen, van hongerigen en gevangenen. Zij, die gevallenen, die in doodstaat nederliggenden, gevoelen zich zooals Maria zong, opgenomen van den barmhartigen verbonds-Jehova. Yoor zulken is voorwaar het feit van Bethlehem troostrijk. Zij leeren daar dat wonderzoete woord verstaan: Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eeniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem" 1 Joh. 49. De eeuwige vredegedachten over het o o gekende volk uit Gods harte worden hier geopenbaard. Wat vrije genade is, en hoe vrij de ge nade is van den Souvereinen Jehova, dat wordt in dit wonder van Bethlehem aan de Kerk en aan elk harer levende leden ontdekt. Die nu in de doodelijke greep der wet en der gerechtigheid neêrliggen, zij, die moeten en niet kunnen God dienen en zalig worden, zij vinden hier troost en stoffe tot blijdschap, want nu is Psalm 40 6-9 (Zie Hebreen 10: 5—10) in vervulling gegaan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 2