Hst geloof, dat de wereld overwint. Verslag der classikale vergadering der ge combineerde Classes van Zeeland op Woensdag 11 November 11. Te kalf tien uren wordt de vergadering door ds. Wolf van Serooslcerke geopend. Gezongen werd Psalm 138 4. Gelezen Col. 2 Tot liet nazien der credentiebrieven worden aan gewezen de br3 J. Hulsébos en P. Melis Pz. Aanwezig zijn 15 kerken met 26 keurstemmen. De kerken van Axel en St-Maartensdijk zijn niet vertegenwoordigd. Nog zijn aanwezig 2 broeders zonder keurstem. Met goedvinden der vergadering worden naast ds. Ilulsebos, die naar toerbeurt de vergadering zal praesideeren, aangewezen tot asses soren de ouderlingen M. J. Coulon en P. Melis Pz. en tot scriba ds. J. II. M. G. Wolf. Bij de omvrage naar art. 41 D. K. wordt ook gevraagd, of de kerken getrouw zijn in het houden der collecten voor de proceskosten. De kerken worden vermaand in dezen te doen, wat zij zelve mede op de synodale vergadering hebben besloten. De korte predikatie kan niet worden gehouden, daar ds. Wolf van Axel niet aanwezig is. üp het verzoek vin ecnen broeder oefenaar om van deze classes to mogen ontvangen de attestatie, noodig om te kunnen worden toegelaten tot het examen naar art. VIII D. K. wordt besloten te antwoorden, dat de vergadering deze attestatie niet uitreikt aan broeders, woonachtig buiten deze classis. Naar aauleiding van het schrijven van den heer K. Le Oointre in zake de Zeeuwsche Kerkbode, benoemt de vergadering eene commissie om met Z.E. te spreken. Ingekomen is nog een schrijven van den classi- kalen quaestor, waarin, dat nog f144 door ZE. van de kerken wordt ingewacht, zullen alle uitgaven voor de hulpbehoevende kerken binnen de classis kunnen geschieden. De kerken worden vermaand de twee jaarlijkschc collecten voor hulpbehoevende kerken in de classis, geregeld te houden. Aan de orde is het rapport der deputaten voor de vragen bij de kerkvisitatie te doen. Hun advies is voorloopig bij de oude vragen te blijven. Dien overeenkomstig wordt besloten. Met het rapport der deputaten in zake eene kerk welke hoop geeft voor de reformatie, blijkt dat die kerk nog maar zwak staat voor de reformatie. De deputaten worden gecontinueerd. Rapport in zake trypograaf. Besloten wordt de beslissing in het al. of niet aanschaffen van den typograaf uit te stellen tot eene volgende verga dering' wanneer de aetuarius in het midden kan zijn. Het rapport der deputaten in zake de zwakke kerken kan nog niet worden uitgebracht. Deputaten worden gecontinueerd. Het rapport der Kerkvisitatie zal D. V. in de Januari-vergadering worden uitgebracht. Nog enkele kerken moeten worden bezocht. De deputaten naar de voorloopige Synode te 's-Gravenhage brengen verslag uit van het op die vergadering verhandelde. De kerkeraden worden er dringend op gewezen, zich de acta van deze vergadering aan te schaffen, en ze te bestudeeren. Dj. Hulsebos doet verslag van den staat der kas voor noodlijdende kerken buiten de classis. I-lcas is f 87,67. Aanvrage om hulp kwamen uit de ker ken van Helmond en Wagenborgen. Besloten wordt f30 te zenden aan de kerk van Helmond; f27,67 aan de kerk van Wagenborgen en voorts nog f 30 aan eene andere hulpbehoevende kerk. Volgens het besluit der voorloopige Synode te 's Gravenhage zal voortaan het bedrag van eene der beide collecten voor de hulpbehoevende ker ken buiten de classis, geregeld worden toegezonden aan de Synodale deputaten voor de noodlijdende .jjjkerken. De vergadering besluit echter het jaarlijksch ,getal der collecten voor noodlijdende kerken, niet ■te verminderen, maar het te houden op het oude get.il. Twee voor de noodlijdende kerken binnen, twee voor de noodlijdende kerken buiten de classis. Ds. HuIsebo3 wordt aangjwezen tot classikalen deputaat om met de Synodale deputaten te ver gaderen over de behoeften der ^hulpbehoevende kerken. Op het voorstel van de kerk van Vlissingen -de classis geve tegen de volgende vergadering een kort en helder overzicht van de verschillende trap pen der tuchtoefening volgens gereformeerde ker kenordening, draagt de vergadering aan ds. Hul sebos op de volgende vergadering met zulk een overzicht te dienen. Op de vraag van diezelfde kerk: hoe te hande len met hen, die wenschten met de reformatie der kerken mede te gaan en die, nadat de reformatie hunner kerk was aangevangen nog z. g. belijdenis in het Synodaal Genootschap hebben gedaan, wordt geantwoord met liet door de voorloopige Synode van Leeuwarden bepaalde, dat zulk eene belijdenis voor onze kerken van nul en geener waarde is, eigenlijk geen belijdenis des geloofs is en dus geen toegang kan geven tot het H. Avond maal. Eene openbare belijdenis in het midden eener Ned. Geref. Kerk zal dus moeten voorafgaan aan de toelating tot het II. Avondmaal. Op de vraao1 der Kerk van Grijpskerke wat kan er nu reeds door de verschillende kerken ge daan worden [plaatselijk] om de vereeniging met de Chr. Geref. Kerk voor te bereiden, spreekt de vergadering uit, dat er niets kan gedaan wor den, wat zoude zijn een ingrijpen op wat alleen de gezamenlijke kerken in synode saamgekomen doen kunnen. Overigens kan door saam bijbellezingen te doen houden, elkaar te helpen in liet catechisatie werk enz. in het belang eener komende vereeni ging reeds veel gedaan worden. In een geval van herhaalde ontheiliging van des Reeren dag in de kerk van Vlisssingen, ontvangt deze Kerk advies der Classis. Evenzoo in twee gevallen van zich terugtrekken van de Kerk. Men zal hen die ^wegloopen' van de Ned. Geref. Kerk, blijven zoeken met alle liefde, maar niet beschouwen als voorwerpen van kerkelijke tucht. De kerk van Ritthem wordt geplaatst onder toezicht van de kerk van O. en W. Souburg. Op deze vergadering is nog aanwezig een broeder uit eene nog niet ontkomene kerk, om der ver gadering inlichtingen te geven aangaande den toestand zijner kerk. Besloten wordt D. V. dezen winter in die Kerk de reformatie door het doen optreden van Be dienaren des Woords voor te bereiden. Voor de volgende classikale vergadering zal op roepende kerk zijn de kerk van Oost-kapelle. Censuur behoeft niet te worden toegepast. De vaststelling der notulen wordt aan Hiet mo- deramen opgedragen. Met dankzegging wordt de vergadering door den voorzitter gesloten." Namens de vergadering, J. II. M. G. Wolff, Scriba. Verantwoording: van liefdegaven. In dank ontvangen door den Boekh. van de Kerkelijke Kas, in de collecte van 15 Nov. voor de plaats van P.P. f2,50. Van den intrest van S. f3, Door Br. L. J. de Kok van Mej. N. N. voor de kerk f 10, Door Br. A. B. Crucq van V. voor de plaats f5, J. J. Dockheer. Diaconaal - Hulpbetoon. In dank ontvangen van Brs. Diakenen, 50 cent, gevonden in de collecte 4 Nov. en Zondag 15 Nov. van J. D. f2,50, bij Mej. Jonk van N. N. f 1. School te V el z en. Woensdag 4 November gevonden in de collecte van N. N. 50 cent. J. A. v. Neder veen, Diak. Boekh. De op 4 November j.l. gehouden collecte voor de Vrije Universiteit heeft opgebracht f 50.40.F C. Verhage, Correspt. 1 Samuël 14 6 15. I. Onder de vele treffende verhalen, die de Heere ons in Zijn Woord aangaande feiten en personen tot leering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing geeft, be hoort ook zeker dat, hetwelk ons in de hierboven gestelde Schriftwoorden wordt voorgesteld. Wij willen het daarom ook een weinig van naderbij bezien. Mocht het ons zijn tot leering en onderwijzing, tot wederlegging en verbetering. In de dagen, waarvan ons Schriftverhaal spreekt, was een eeuwen oude vraag weder met kracht aan de orde gesteld, was een eeuwen oude strijd weder met nieuwe hevig heid ontbrand. Sinds den val des menschen is die vraag, die strijd er, en zij zullen blijven tot aan het eindgerichtdan zal God drieëenig zelf door Koning Jezus, die tot volkomen, on herroepelijke beslissing brengen. Het is de vraag niet wie in den hemel maar wie op aarde koning der koningen en Heere der Heeren zijn zal. Het is de strijd om het koninkrijk niet in den hemel maar hier op aarde Eigenlijk is dat geen vraag. Evenmin als het een vraag is, op wie de Heere God thans in Nederland het koningschap heeft gelegd. God is Koning. Dit te ontkennen, is dwaas en goddeloos. Die dit ontkent, bewijst daarmede, dat in zijn verstand en wil en gemoed iets ont breekt en iets gevonden wordt, dat hem onbekwaam maakt tot het kennen en erken nen van den Allerhoogste en van het hoogste. Hem ontbreekt geloof en hij bezit ongeloof. Toch maakt de mensch, wiens aard en natuur door den val en de ongehoorzaamheid verdorven is, hiervan een vraag, waarop hij ten allen tijde, op allerlei wijze en in allerlei tale onveranderlijk hetzelfde antwoordt, nl. dat niet God, maar het schepsel op aarde koning is, en dat hier op aarde niet het koninkrijk der hemelen, maar het rijk der duisternis alles en allen moet omvatten. Zoodra nu de Heere zich als Koning bekend maakt en zijne koninklijke heer schappij openbaart, ontbrandt ook wederom met kracht de strijd van den gevallen en verdorven mensch tegen dezen koning en zijn koninkrijk. Geen wonder dus, dat toen de Heere zich in Israël een volk en in dat volk een legermacht ging afzonderen, waarover Hij alleen als Koning zou heerschen en dat alleen Hem en zijn koninkrijk zou dienen, dat toen de wereld opnieuw de vraag stelde, wiens op aarde het koninkrijk zijn zou en dat nu de strijd van de koningen en volken der aarde tegen Israël ontbrandde. Eerst Pharao, toen Amalek, daarna de Filistijn. Dat was nu ook de zaak, waarom het in Jonathans dagen ging wie zal koning zijn in Israël, God of de mensch De heerschappij van den mensch en het rijk der duisternis werden beiden door dat volk, door dat heirleger Gods bedreigd, daarom moest juist dat volk, dat leger of aan het schepsel onderworpen öf uitgeroeid worden. Nu was het toen ter tijd niet alleen de Filistijn, neen maar ook Saul, de Ge zalfde des Heeren, die in de plaats van Jehova in Israël koning zijn wilde. Het was Saul's roeping, om te toonen aan Israël en aan de volken, dat er een God en koning in Israël was, die de God en Heere van den ganschen aardboden

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 2