Verantwoording: van liefdegaven.
Israël, des Heeren afgezonderde erfdeel.
SINT MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Naraidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Ayoud zes uren, Lezen eener Pred.
OOSTBURG.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren,Lezen eener Pred.
%edefc<)itiU5cêe ^etej'otiueetde Xetkeu.
OfficiëeSe mededeeïiMgen.
Vaai de Kerk van Vlassingen.
Zitting eener commissie uit den Kerkeraad Maan
dag 2 November, des avonds van 8—10 uur.
Ontvangen bij de huwelijksinzegening op 23
October, voor de weezen f2.50, eene bijzondere gift
voor de armen f2,50.
Ontvangen Zondag 25 October voor de weezen,
met bijschrift psalm 68 6, 1 2.50, idem f 1 voor
de school te Velzen, met het bijschriftDe Heere
geve het uit genade veel navolging, f2,50.
Voorts ontvangen van B. te li. voor de school
te Velzen f 1, voor de weezen f 1.50, voor het
schoolfonds f 1.50, van A. M. voorde weezen fl.
en eindelijk de contributiën voor de Zending over
1891 (Heidenbode) van B. te li. f 1, van G. d. V. fl.
Namens den Kerkeraad,
J. P. Braxd Smith, Scriba.
De ondergeteekende bericht aan de leden dei-
halve stuiversvereeniging te Serooskerke, dat het
bedrag over liet eerste kwartaal van het derde
jaar bedraagt f 44,57®.
Voorts werd nog ontvangen in de bussen f5.
J. Geldof Pz.
Van de Kerk van Oost- en West-Souburg.
De Kerkeraad der Ned. Gerei,
Kerk van Oost- en West-Souburg
acht het zich een groot voorrecht
door tienen te Kunnen bekend
maken, dat lx et nieuwe en geheel
afgewerkte Kerkgebouw dier
Kerk door 's Heeren goedheid
zal kunnen worden in gebruik
genomen op Dankdag: den 4 Nov.
a. s. des namiddags te 15 ui-en.
Alsdan hoopt voor do Gemeente
op te treden de WelEerw. Hoer
Ds. .1. Hul se bos van Vlissing-en.
Belangstellenden van elders
worden uitgenoodigd deze eerste
samenkomst in de Nieuwe Kerk bij te
wonen.
"Voor ambtsdragers van andere
Gereformeerde Kerken zullen
eenige plaatsen worden openge
houden,
De Kerkeraad voornoemd
J. DORLEIJN, praeses.
J. SUURMOND, scriba.
In dank ontvangen door den boekh. van
de K. Kas van Br. A. B. Orucq voor de
plaats van F. B. f 2,50, voor het orgel
van F. B. .75 van Br. 0. Verhage
voor de kerk van P. f3,voor de plaats
van N. N. f7,voor het orgel van P.
f 50. In de collecte 25 Oct.voor de
plaats van K. J. f 3,van N. N. f 2.50,
van N.N. fl,
J. J. Dockheer.
Voor de school te Yelzen ontvangen in
de collecte, Zondag 25 Oct. van N. f 0,50,
N. f 1, N. f 0,50, N. f 0,50, P. f0,50, N.
f 0,25, N. f 0,25, N. f 0,10, N. f 0,25. Bij
Br. C. Yerhage bezorgd f 0,50, X f0 50.
J. A. v. Nederveen.
»'S HEEREN L00"\
Met vriendelijken dank ontvangen, col
lecte in de Ned. Geref. Kerk van Yrou-
wepolder f3,70|. Uit Middelburg 2 in
schrijvingen als begunstiger a fl. Van
dhr. Laernoes uit Ylissingen van vrouw
S. en van L. ieder een kwartje, f 0,50.
K. le Cointre, Corresp
Want Gij hebt hen U tot een
erfdeel afgezonderduit alle
volken der aarde.*
I Koningen 8 53a.
II
Als Paulus spreekt over de uitnemende
voorrechten door den Heere aan Zijn volk
geschonken, dan wijst hij er op, dat dit
niet is, omdat zij nu uitnemender zijn en
Mozes, Israël er op wijzende, dat de Heere
het tot een volk des eigendoms verkoren
heeft, voegt er nadrukkelijk bij, dat dit
niet geschied is, om hun „veelheid boven
alle andere volken," aangezien zij »het
weinigste van alle volken" waren.
Des Heeren verkiezing, zijn besluit, waar
door Hij zijn volk zich tot een erfdeel
maakte en afzonderde en waarin, gelijk
wij zagen, zoovele nitnemende voorrechten
voor dat volk besloten zijn, heeft dus niet
tot oorzaak of aanleiding iets, dat in de
verkozenen zelf wordt gevonden.
Neen, het gansche menschelijke geslacht
is uit éénen bloede gemaakt. Het is in zijn
geheel en in zijn deelen gelijkelijk verdorven
en verdoemelijk voor God.
Gods volk is in dat menschelijk geslacht,
is daaruit genomen en is dus van nature
hetzelfde maaksel als de vorige volken der
aarde. Het is even onrechtvaardig, even
onheilig, even diep schuldig en verdoeme-
lijk, ja het is in zich zelf even onwillig
en onbekwaam tot den dienst des Heeren
en even onwillig om zalig te worden als
alle andere volken.
Er was of is in hetzelve geen enkele
reden voor den Heere, om het te verkiezen,
om te besluiten het tot zijn eigendom te
maken, om het het onuitsprekelijk voorrecht
te schenken, dat het als een heilig volk
Hem mag afgezonderd wezen, met Hem
mag alleen wonen.
Zij zijn niet minder dan alle andere
menschenkinderen verdwaasd in het ver
stand en verdorven in den wil, zoodat bij
hen zoomin als bij de overigen, van nature
eenige kennis van- als eenige begeerte
naar God, zijn dienst en zijne zaligheid
ooit gevonden is.
Daarom hebben zij dan ook niet naar
God omgezien, noch van Hem begeerd,
dat Hij hen zoo uitnemend bevoorrechten
zou.
Ook is des Heeren keuze geschied en
heeft Hij zijn besluit gemaakt aleer zy ge
formeerd waren, ja aleer eenige scheppings
daad had plaats gehad. Hoe zou dan de
Heere in het nog ongeschapen schepsel
redenen voor zijn liefde en goedertierenheid
hebben kunnen vinden
Neen Hij heeft redenen uit zich zelf ge
nomen. Hij heeft hen vrijwillig lief.
Daarom heeft Hij hen willen kennen en
verkiezen, daarom worden zij geroepen en
vergaderd, daarom worden zij afgezonderd
uit de volken der aarde, om Hem tot een
eigendom te zijn, om bij Hem te wonen.
Dit is het onvergelijkelijk voorrecht des
volks, waaruit alle andere voorrechten
voortvloeien.
Uit dit voorrecht komt nu echter een
verplichting voort. Ja hun voorrecht is
tegelijk hun plicht. Hun hoogste plicht,
hun onafwijsbare roeping.
Zij mogen den Heere een afgezonderd
eigendom zijn, maar zij moeten dit ook zijn.
Gods verkiezing, zijn besluit vergunt het
hen, maar legt het hen ook op.
De Heere wildat zij zijn volk zijn, dat
zij Hem alleen zullen toebehooren.
Zij moeten Hem kennen, Hem alleen
liefhebben, op Hem alleen vertrouwen,
alleen met Hem verbonden zijn.
Hij beveelt hun dit, Hij eischt dit van hen.
Hij wil, dat zij Hem kennen zullen in
al hun besluiten, in al hun spreken, in al
hun doendat zij belijdenis doen zullen
van zijn naam, van zijn recht en macht
en koninklijke heerschappij, van zijn waar
heid en genadedat zij Hem alleen zullen
eeren en aanbidden, dat zij leren zullen,
om Hem op 't hoogst te loven en te prijzen.
Hij wil, dat zij dit al doen zullen van
ganscher harte, met alle kracht en gave,
die in hen wordt gevondendat zij het
doen zullen met woord en daad.
Hij wil, dat zijn volk het in elke zaak,
zoowel in het huisgezin als in school en
wetenschap, zoowel in de kerk als in bur
gerlijke en staatkundige zaken, dat zij het
overal, ten alle tijde en des noods tegen
allen met Hem alleen zullen houden.
Hij eischt en verwacht, dat zij het voor
Hem en voor zijn zaak zullen opnemen,
met verloochening van zichzelf, ja zoo het
moet met verlating en prijsgeving van
alles en van allen.
Neen, Hij wil niet, dat zij in uiterlijke
afzondering zullen gaan leven op de ma
nier der kloosterlingen of der doopersche
menschen. Hij wil niet, dat zij die af
zondering zullen zoeken in een eigenaar
dig en zonderling kleed, in een bijzonder
gelaat, in een bijzondere sprake, in ver
werping van spijs en drank of van eenig
ander schepsel, dat God schiep tot nuttig
en Hem verheerlijkend gebruik.
Hij wil niet, dat zijn volk zich zal ont
trekken aan 't familieleven, aan het maat
schappelijke en aan het nationale leven.
Die afzondering, dat zich onttrekken, dat
alleen wonen is geen godsdienstniet in 't
minstedat is farizeïsme, dat is eigenwil
lige godsdienst,niet in eenige waarde voor
God.
De Heere heeft dat veroordeeld o. a. in
het visioen op het dak van Simons-huis te
Joppe. Hand. 10.
Hiermede is natuurlijk niet ontkend, dat
voor sommige tyden en personen een zich
onttrekken en onthouden en afzonderen
noodig kan zijn. Doch dat is dan uitzon
dering, niet regel. Dat is dan tijdelijk. Dat
is dan slechts middel om te genezen of om
te voorkomen of om voor te bereiden, maar
dat is nooit reeds op zich zelf godsdienst.
Daarin is niet in 't minste vervuld den
eisch des Heeren, de roeping des volks,
waarvan wij nu volgens ons schriftwoord
handelen.
In den Meester zelf en in de apostelen
en onder hen bijzonder in Paulus, is te
zien, wat die eisch, die roeping inhoudt,
zooals wjj die boven omschreven en hoe