ALLERLEI. Opbrengst der collecten voor de proceskosten, gehouden in onderstaande kerken gedurende het 2e kwartaal van 1891'. Middelburg f 34.37 Vlissingen u 16.25 Kondckerlce 15.55 Oostkapelle u 3.4672 St. Laurens n 6.637a Arnemuiden u 2.30 Axel Serooskerke T holen Zaamslag Grijpslcerke Gapinge St. Maartensdijk Vrouwepolder Oostburg Oost- en West-Souburg Poortvliet De gedeputeerde ad hoe, O. Veriiage. Verantwoording van liefdegaven. in dank ontvangen, in de collecte Vrijdag avond 2(5 Juni, voor het tekort der Diakonie van J. D. f 1,50. J. A. v. Nederveen. Bij Jen boekh. van de K. kas, in de collecte van Zondag, voor de plaats van N. N. f2,50. J. J. DoCKIIKEil. In hartelijken dank ontvangen in de collecte Vrijdag-avond 26 Juni, voor het Diakonaal Hulpbetoon van J. D. f 1, Mevr. Klaarhamer. Voor de Zending van M. P. f 1. A. Krijger. Maand JUNI. Maandelijksche Contributie Orgelfonds. Verzameld door MejuSr. M. Damen f7,25 P. C. Tazelaar 6,25 C. J. Bontens 6,55 J. C. Boutens 7,7.5 f27,80. »'s HEEREN LOO." In de geldleening voor de nieuwe pa viljoens is door enkele vrienden deelge nomen, o. a. éên aandeel van f 500, Er is reeds voor f30,000 ingeschreven, zoodat de leening spoedig zal volteekend jj zijn. Wie er nog aan deel wil nemen, geve daarvan spoedig bericht. De beide te bou wen paviljoens zijn dezer dagen aanbesteed voor f 184 J5. Er heeft zich uit Zeeland nog geen enkel persoon als Correspondent voor deze Stich ting aangemeld Slechts een jaarverslag is aangevraagd. Met vriendelijken dank bericht ik de ontvangst van f ,50 van een juffrouw en een kwartje fan een werkman. Dezer dagen ontving het Bestuur van een freule f 100,-—als gift voor de leening. Dit is zeker niet gering te achten en daar mede zal deze dame natuurlijk ook haar liefde voor de hulpbehoevende Idioten-kin deren willen toonen. Maar niet minder was ons dit eene kwartje tot blijdschap, want deze werkman en vader schonk dit van zijne armoede uit liefde en plichtgevoel. Komt broeders en zusters, die zooveel meer van den Heere God hebt ontvangen, ver blijdt ons ook met een steentje bij te dragen voor de verzorging van des Heeren ellen- digen, van »de armsten onder de armen." K. le Cointre, Correspondent. De uitslag der verkiezingen. Moet ook een kerkelijk blad zich daar mede bemoeien en daarover zich uitlaten? Zeer zeker Lezer. Want al is het waar, dat huisgezin en kerk en staat elk een eigen terrein inne men, een eigen plaats beslaan, een eigen roeping hebben te vervullen, en naar eigen wetten en regelen moeten leven en werken en bestuurd worden, zoo staan zij toch volstrekt niet los naast elkander. Zij kun nen geen van drie leven en doen alsof de beide anderen er niet waren, alsof zij met hen niet te rekenen hadden. Neen, God heeft het zóó ingericht, dat zij de een bij den ander het hoogste be lang hebben, dat zij voor elkander leven en werken, dat de een zonder den ander niet welvaren kan. Indien een van drie den regel, door God gesteld, d. i. Zijn Woord, verlaat, om te gaan leven en werken naar den regel van het menschelijk goeddunken, dan onder vinden daarvan terstond de beide anderen den storenden invloed, dan breekt er in het leven van een volk een conflict uit, dan onstaat er een botsing in het open bare of publieke en in het bijzondere of private leven, die meestal zeer ernstige en hoogst smartelijke gevolgen heeft. Als alle drie naar denzelfden regel leven en werken, dan is rust en is er ware of valsche vrede. Ware vrede als zij leven en werken naar den regel, dien God in zijn Woord voor elk hunner in 't bijzonder stelt. Valsche vredeals zij dien regel verwer pen en zich regelen naar de verdorven menschelijke rede en den verdorven men- schelijken wil. Zoo'n valsche vrede en eenheid heerschte er (gelijk wij onlangs zagen) te Jeruzalem op den pinksterdag, vóór dat de H. Geest kwam inwonen in de kerk des Heeren. Zoo'n valsche vrede en eenheid bestond er onder de volken van Europa, vóór dat de reformatie in de 16e eeuw kwam, en even zoo'n valsche vrede en eenheid bestond er in Nederland tot vóór 50 jaren. Doch toen is de Heere wederom over ons opgestaan en Hij heeft mannen ver wekt als een de Cock, een Ledeboer, een Kohlbrugge, een Groen v. Prmsterer, door wier dienst en arbeid Hij geroepen heeft tot huisgezin en kerk en staat. En Hij heeft door den H. Geest de harten derle- vendgemaakten tot dat roepen gewend en voor dat roepen geopend en toen was het door Zijne tróuw en genade uit met die valsche eenheid en Vrede, met dat werk van ongeloof en revolutie. Helaas, dat niet alle huisgezinnen, niet heel de kerk, en allerminst de staat naar Gods roepstem heeft willen hooren Nu is er door ongehoorzaaamheid van zeer velen in Nederland in ons volk een con flict uitgebroken, een botsing ontstaan, die al wat tranen en smart en berouw heeft gebracht, in 't bijzonder over hen die God vreezen en voor zijn Woord beven. Nu wordt er ai 50 jaren lang in Neder land een soms bange en heftige worsteling gevoerd, tusschen geloof en ongeloof, tus- schen hen, die God vreezen en die Hem niet vreezen aan de eene zijde wil men, door God daartoe in de consciëntie gebonden dat in huisgezin en kerk en staat alles zal gaan naar den regel van Gods Woord aan de andere zijde wil men dat niet, ver werpt men dien regel en wil men dat de mensch koning, wetgever, rechter, behouder zijn zal. Aan beide zijden trekt veel ver mengd volk mede op. Eerst hebben de afscheiding en het ré veil ons volk ten goede in beroering ge bracht, en nu, voor een vijftal jaren ving de reformatie aan, die een schok door het huiselijke en kerkelijke en staatkundige leven onzes volks deed gaan, die nog voort- trilt en doorwerkt. Dat laatste is weer klaar gebleken bij de jongste verkiezingen op staatkundig ge bied. Beslister en scherper dan ooit was het de vraagzal Jezus Koning der koningen zijn, niet maar daar ergens ver weg in een hemel, die eigenlijk nergens te vinden is, maar Heere der Heeren in huis, in kerk en in den staat, zoodat alles en allen aan zijn geopenbaarden wil, aan zijn regel d.i. zijn Bijbel, zullen zijn onderworpen. En op die vraag hebben nu 91.000 kiesge rechtigde Nederlanders,{bijna allen gedoopten in den drieëenigen Naam,) geantwoord 'tzij bewust of onbewust, 't zij verleid of niet verleid, 't zij gedwongen of vrijwillig, 't zij uit onkunde of moedwillig, 't zij uit berekening of niet uit berekening, ge antwoord Heen Terwijl 112.000 Nederlanders hebben geantwoord 't zij dan bewust of onbe wust, 't zij wetende of niet wetende wat zij deden, 't zij uit berekening of niet uit be rekening geantwoord Ja Dank zij de naar den regel van onge loof en revolutie ingerichte kieswet, heeft nu deze verkiezing ten gevolge, dat de partij, die den regel van Gods Woord ver werpt nu weêr de regeermacht in handen krijgt. Nu zal niet enkel in ons staatsleven, ons volksleven, in onze regeering en wetgeving enz. weêr alles gaan naar den regel, dien de menschelijke rede en de menschelijke wil stelt, maar nu zal ook weêr bestendigd worden dat storend, belemmerend, ver woestend inwerken van den staat op kerk en huisgezin. Een vrije kerk, een vrij huisgezin, de vrijheid der consciëntie kan de partij, die nu weêr de macht aan zicb wist te bren gen, niet dulden, zij verstaat zelfs niet wat dat is. Zij moet en zal die wet met al haar macht en middelen tegenstaan. Een vrije kerk, een vrij huisgezin en de vrijheid der consciëntie zijn haar ondergang. Zij, de partij van ongeloof en revolutie, die zich de liberale partij noemt, zij moet strafbaar achten en stellen, al wat naar anderen regel leeft, zij moet dit om zelf behoud, ter zelfverdediging doen. Haar wil en wet moet de consciëntie en de daden "van den huisvader binden in zake de vaccinatie en in zake de school. Zij zal de wet stellen voor den dag des Heeren en spot met de conscientie-bezwa- ren van hen, die door Gods Woord in hun consciëntie gebonden zijn, om dien dag te

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 2