ALLERLEI.
Opbrengst der collecten voor de proceskosten,
gehouden in onderstaande kerken gedurende het
2e kwartaal van 1891'.
Middelburg f 34.37
Vlissingen u 16.25
Kondckerlce 15.55
Oostkapelle u 3.4672
St. Laurens n 6.637a
Arnemuiden u 2.30
Axel
Serooskerke
T holen
Zaamslag
Grijpslcerke
Gapinge
St. Maartensdijk
Vrouwepolder
Oostburg
Oost- en West-Souburg
Poortvliet
De gedeputeerde ad hoe,
O. Veriiage.
Verantwoording van liefdegaven.
in dank ontvangen, in de collecte Vrijdag
avond 2(5 Juni, voor het tekort der Diakonie
van J. D. f 1,50.
J. A. v. Nederveen.
Bij Jen boekh. van de K. kas, in de
collecte van Zondag, voor de plaats van
N. N. f2,50.
J. J. DoCKIIKEil.
In hartelijken dank ontvangen in de
collecte Vrijdag-avond 26 Juni, voor het
Diakonaal Hulpbetoon van J. D. f 1,
Mevr. Klaarhamer.
Voor de Zending van M. P. f 1.
A. Krijger.
Maand JUNI.
Maandelijksche Contributie Orgelfonds.
Verzameld door
MejuSr. M. Damen f7,25
P. C. Tazelaar 6,25
C. J. Bontens 6,55
J. C. Boutens 7,7.5
f27,80.
»'s HEEREN LOO."
In de geldleening voor de nieuwe pa
viljoens is door enkele vrienden deelge
nomen, o. a. éên aandeel van f 500,
Er is reeds voor f30,000 ingeschreven,
zoodat de leening spoedig zal volteekend jj
zijn. Wie er nog aan deel wil nemen, geve
daarvan spoedig bericht. De beide te bou
wen paviljoens zijn dezer dagen aanbesteed
voor f 184 J5.
Er heeft zich uit Zeeland nog geen enkel
persoon als Correspondent voor deze Stich
ting aangemeld Slechts een jaarverslag
is aangevraagd.
Met vriendelijken dank bericht ik de
ontvangst van f ,50 van een juffrouw
en een kwartje fan een werkman.
Dezer dagen ontving het Bestuur van
een freule f 100,-—als gift voor de leening.
Dit is zeker niet gering te achten en daar
mede zal deze dame natuurlijk ook haar
liefde voor de hulpbehoevende Idioten-kin
deren willen toonen. Maar niet minder was
ons dit eene kwartje tot blijdschap, want
deze werkman en vader schonk dit van
zijne armoede uit liefde en plichtgevoel.
Komt broeders en zusters, die zooveel meer
van den Heere God hebt ontvangen, ver
blijdt ons ook met een steentje bij te dragen
voor de verzorging van des Heeren ellen-
digen, van »de armsten onder de armen."
K. le Cointre,
Correspondent.
De uitslag der verkiezingen.
Moet ook een kerkelijk blad zich daar
mede bemoeien en daarover zich uitlaten?
Zeer zeker Lezer.
Want al is het waar, dat huisgezin en
kerk en staat elk een eigen terrein inne
men, een eigen plaats beslaan, een eigen
roeping hebben te vervullen, en naar eigen
wetten en regelen moeten leven en werken
en bestuurd worden, zoo staan zij toch
volstrekt niet los naast elkander. Zij kun
nen geen van drie leven en doen alsof de
beide anderen er niet waren, alsof zij met
hen niet te rekenen hadden.
Neen, God heeft het zóó ingericht, dat
zij de een bij den ander het hoogste be
lang hebben, dat zij voor elkander leven
en werken, dat de een zonder den ander
niet welvaren kan.
Indien een van drie den regel, door God
gesteld, d. i. Zijn Woord, verlaat, om te
gaan leven en werken naar den regel van
het menschelijk goeddunken, dan onder
vinden daarvan terstond de beide anderen
den storenden invloed, dan breekt er in
het leven van een volk een conflict uit,
dan onstaat er een botsing in het open
bare of publieke en in het bijzondere of
private leven, die meestal zeer ernstige en
hoogst smartelijke gevolgen heeft.
Als alle drie naar denzelfden regel leven
en werken, dan is rust en is er ware of
valsche vrede.
Ware vrede als zij leven en werken naar
den regel, dien God in zijn Woord voor
elk hunner in 't bijzonder stelt.
Valsche vredeals zij dien regel verwer
pen en zich regelen naar de verdorven
menschelijke rede en den verdorven men-
schelijken wil.
Zoo'n valsche vrede en eenheid heerschte
er (gelijk wij onlangs zagen) te Jeruzalem
op den pinksterdag, vóór dat de H. Geest
kwam inwonen in de kerk des Heeren.
Zoo'n valsche vrede en eenheid bestond er
onder de volken van Europa, vóór dat de
reformatie in de 16e eeuw kwam, en even
zoo'n valsche vrede en eenheid bestond er
in Nederland tot vóór 50 jaren.
Doch toen is de Heere wederom over
ons opgestaan en Hij heeft mannen ver
wekt als een de Cock, een Ledeboer, een
Kohlbrugge, een Groen v. Prmsterer, door
wier dienst en arbeid Hij geroepen heeft
tot huisgezin en kerk en staat. En Hij
heeft door den H. Geest de harten derle-
vendgemaakten tot dat roepen gewend en
voor dat roepen geopend en toen was het
door Zijne tróuw en genade uit met die
valsche eenheid en Vrede, met dat werk van
ongeloof en revolutie.
Helaas, dat niet alle huisgezinnen, niet
heel de kerk, en allerminst de staat naar
Gods roepstem heeft willen hooren
Nu is er door ongehoorzaaamheid van
zeer velen in Nederland in ons volk een con
flict uitgebroken, een botsing ontstaan, die
al wat tranen en smart en berouw heeft
gebracht, in 't bijzonder over hen die God
vreezen en voor zijn Woord beven.
Nu wordt er ai 50 jaren lang in Neder
land een soms bange en heftige worsteling
gevoerd, tusschen geloof en ongeloof, tus-
schen hen, die God vreezen en die Hem niet
vreezen aan de eene zijde wil men, door
God daartoe in de consciëntie gebonden
dat in huisgezin en kerk en staat alles zal
gaan naar den regel van Gods Woord
aan de andere zijde wil men dat niet, ver
werpt men dien regel en wil men dat de
mensch koning, wetgever, rechter, behouder
zijn zal. Aan beide zijden trekt veel ver
mengd volk mede op.
Eerst hebben de afscheiding en het ré
veil ons volk ten goede in beroering ge
bracht, en nu, voor een vijftal jaren ving
de reformatie aan, die een schok door het
huiselijke en kerkelijke en staatkundige
leven onzes volks deed gaan, die nog voort-
trilt en doorwerkt.
Dat laatste is weer klaar gebleken bij
de jongste verkiezingen op staatkundig ge
bied.
Beslister en scherper dan ooit was het
de vraagzal Jezus Koning der koningen
zijn, niet maar daar ergens ver weg in een
hemel, die eigenlijk nergens te vinden is,
maar Heere der Heeren in huis, in kerk en
in den staat, zoodat alles en allen aan
zijn geopenbaarden wil, aan zijn regel d.i.
zijn Bijbel, zullen zijn onderworpen.
En op die vraag hebben nu 91.000 kiesge
rechtigde Nederlanders,{bijna allen gedoopten
in den drieëenigen Naam,) geantwoord
'tzij bewust of onbewust, 't zij verleid of
niet verleid, 't zij gedwongen of vrijwillig,
't zij uit onkunde of moedwillig, 't zij uit
berekening of niet uit berekening, ge
antwoord Heen
Terwijl 112.000 Nederlanders hebben
geantwoord 't zij dan bewust of onbe
wust, 't zij wetende of niet wetende wat zij
deden, 't zij uit berekening of niet uit be
rekening geantwoord Ja
Dank zij de naar den regel van onge
loof en revolutie ingerichte kieswet, heeft
nu deze verkiezing ten gevolge, dat de
partij, die den regel van Gods Woord ver
werpt nu weêr de regeermacht in handen
krijgt.
Nu zal niet enkel in ons staatsleven, ons
volksleven, in onze regeering en wetgeving
enz. weêr alles gaan naar den regel, dien
de menschelijke rede en de menschelijke
wil stelt, maar nu zal ook weêr bestendigd
worden dat storend, belemmerend, ver
woestend inwerken van den staat op kerk
en huisgezin.
Een vrije kerk, een vrij huisgezin, de
vrijheid der consciëntie kan de partij, die
nu weêr de macht aan zicb wist te bren
gen, niet dulden, zij verstaat zelfs niet wat
dat is. Zij moet en zal die wet met al
haar macht en middelen tegenstaan.
Een vrije kerk, een vrij huisgezin en de
vrijheid der consciëntie zijn haar ondergang.
Zij, de partij van ongeloof en revolutie,
die zich de liberale partij noemt, zij moet
strafbaar achten en stellen, al wat naar
anderen regel leeft, zij moet dit om zelf
behoud, ter zelfverdediging doen.
Haar wil en wet moet de consciëntie
en de daden "van den huisvader binden in
zake de vaccinatie en in zake de school.
Zij zal de wet stellen voor den dag des
Heeren en spot met de conscientie-bezwa-
ren van hen, die door Gods Woord in hun
consciëntie gebonden zijn, om dien dag te