goedvinden der synode en het aanvaarden
van de bediening minstens een paar jaren
verloopen.
Eerst dient er eigen studie te zijn, om
met eenige behoorlijke geoefendheid in
Schriftverklaring en leerstellige godge
leerdheid tot het praeparatoire examen te
komen.
Zoo dit examen eenigszins voldoet, gelijk
dit b. v. in de classikale verg. den 20sten
Mei te 's Gravenhage het geval was, vangt
de nadere vorming onder leiding der classe
aan. Tot heden toe werkte de man met
singuliere gaven op zijn eigen manier. Hij
moet, waar zijn kracht en zwakheid nu
gebleken zijn, in zijne verdere vorming ge
leid worden, liet beste Ara >isehe paard,
dat de gaven van het paard in singuliere
mate bezit, moet toch nog leeren in
den tengel te loopen, zal het bruikbaar zijn.
Dit geldt dus ook van den geniaalsten
man, hoeveel te meer van hen, die een
beginseltje van singuliere gaven hebben, en
daarom door de deputaten der synode in
vertrouwen op de wijsheid en den arbeid
der classen toegelaten werden.
Wij verheugen ons dus zeer, dat de classe
's Gravenhage den broeder, dien zij onder
zocht, onder de leiding van drie dienaars
des Woords heeft gesteld, om aan zijne
vorming werkzaam te zijn, zoowel wat de
verklaring der Heilige Schrift, als wat het
opstellen en uitspreken van predicaties be
treft. Voor deze deputaten zal de bedoelde
broeder nu naar de aanwijzing van Art. 8
in hel privé proponeeren.
Wijs was het ook van de classe, om
kiérvoor geen tijd te bepalen. De vorming
van den éen vlot meer dan van den an
der. De éen vordert in éen jaar meer dan
de ander in twee jaar. Oordeelen dus de
dienaars, die hiertoe gedeputeerd werden,
dat de vorming voldoende is, om het pu
bliek proponeeren toe te staan, en op de
voortgaande zelfstandige vorming bij hun
leering naar den nu gelegden regel te kun
nen rekenen, dan geven zij hiervan aan
de classe bericht, die haar e gen kweeke-
ling nu nog eens voor haar laat prediken,
en hem bp goedbevinden beroepbaar ver
klaart.
Dan komt echter een tijd van studie,
om door het peremptoir examen te kunnen
komen. Goede kennis van kerkgeschiedenis,
kerkrecht, enz. moet er zijn, om toegelaten
te worden. En zonder ingespannen studie
weet de singulierste man hiervan even
veel, als het kind in de wieg. Hij moet
die vakken van a af' leeren. En heeft hier
minstens een jaar voor noodig.
Sloeg 's Gravenhage nu bij het praepa-
ratoir den rechten weg in, een andere
classe trekke bij liet peremptoir de goede
lijn door.
Dan zegenen binnen eenige jaren én
onze singuliere mannen, én onze kerken
het kostelijk Art. VIII. En dan zullen ve
len, wier hout hiervoor toch geen timmer
hout is, de gedachte aan examen naar
Art. Vill uit hun hoofd z-.tten, voordat
zij een weg inslaan, die voor hen een kwel
ling zou zijn, en toch op teleurstelling zou
uitloopen. S.
(Z. II. Kerkb.)
Schrikkelijke dingen.
In de Hervormde kerken der Classes in
N. Holland, die nogonder de overheersching
van het genootschap gebukt gaan, wordt
een drietal predikanten geduld, die open
lijk voor hun socialistische neigingen uit
komen.
Vooreerst Ds. Tenthof-', die het op een
nutslezing te Edam zoo bont maakte, dat
hij zelfs de liberalisten, die hem had
den uitgeneodigd voor een spreekbeurt,
ergerde met zijne socialistische gevoelens.
Ten andere Ds. Bar, Hervormd predikant
te Ziandain, die o. a. door de socialisten
candidaat werd gest ld voor de 2e Kamer,
en zóóver gaat in het loochenen der schrif
tuurlijke waarheid, dat het liberale Llot-
terd. Zondagsblad hem den raad gaf, zijn
toga maar aan den kapstok te hangen. En
eindelijk Ds. v. Loe.nen Martinet van Zand
poort, die den len Mei te Haarlem sprak
voor den do >1* de socialisten geëischten
arbeidsdag van acht uren.
De classikale en andere Besturen, die
zooveel ijver betoonen in de vervolgingen
uitdr j ing van die predikanten, ouderlingen
en diakenen, die zich naar hun heilige be
lofte in hun diensten houden aan Gods
Woord, met verwerping van die mensche-
lijke inzettingen en bevelen, die uit v jand-
sehap tegen God en zjn Woord aan de
kerk werden opgedrongen, zj weten deze
dingen en laten toch die heeren ongemoeid
voortgaan, om de kerken te verwoesten en
de zielen vanGod en zijn dienst af te trekken.
En dit kan een classikaal Bestuur, welk
dan ook, en onverschillig wat mannen
daarin zitting hebben, niet anders.
Zoo'n classikaal of provinciaal Bestuur
is niet naar, maar tegen 3ods Woord, is
niet door den Heere Jezus, maar door zijn
tegenstanders ingesteld, juist om de kerken
aan banden te leggen en om te maken,
dat trouwe kerkeraden niet kunnen doen,
wat zj naar Gods Woord, tot Gods eer
en tot welzjn en opbouw der kerk zouden
moeten doen.
Zoo'n provinciaal classikaalBestuur is on
derworpen aan de Haagsche Synode, het
hoofdbestuur van het genootschap. Het moet
dus eenvoudig uitvoeren, wat die Haagsche
Synode voorschrjft. Nu heeft die Synode
geen grooter vijanden, die zj meer volko
men haat, dan opzieners en diakenen, die
gereformeerd zjn en spreken en gerefor
meerd handelen ook in kerkeljke zaken, i
terwijl juist mannen als bovengenoemde
haar geestverwanten zjn, die zj uit alle
macht in bescherming neemt.
Wat schiet er dan nu voor een classi
kaal Bestuur en een kerkeraad anders over,
dan de leugen vrij spel te laten en de be-
ljders der waarheid te binden en zoo zij
zich niet laten binden, hen dan eenvoudig
uit te werpen
Maar daarom is het dan ook zoo gru
wel ijk en scbrikkeljk, om de kerken en
de zielen in de banden van dat genoot
schap en die synode te binden en om die
reformatie tegen te staan, die aanvangt
met die schrikkeljke banden te breken en
de kerken van die overheersching te ver
lossen.
Goed bericht.
Ds. Lion Cachet heeft bericht gezonden,
dat hij den 6en Mei na een voorspoedige
en aangename reis in goeden welstand te
Batavia is aangekomen.
Hij zou daar nog een 14 dagen moeten
vertoeven, eer hj de reis naar Alidden-Java
kan voortzetten.
Hj is daar de gast van Ds Huising,
pred. b j de Chr. geref. Gemeente, van wien
hj ook reeds veel broederijke hulp mocht
ondervinden.
De Heere heeft het dus wel gemaakt
en het gebed der Kerken verboord. Laat
ons dit vrjmoedigheid geven, om in het
gebed aan te houden, vooral nu onze afge
vaardigde Broeder tot het eigenljke doel
van zjn reis is gekomen, opdat hj zjn
zending tot stichting en vertroosting der
Kerken en tot eere van 's Heeren grooten
naam mag vervullen.
G j zijt verantwoordelijk.
Het is onder de toelating Hols in de
regeering van ons volk zóó, dat onze Over
heid niet kan doen, wat zj wil. Zj ig
gebonden aan de Grondwet en heeft o. a.
tegenover zich de zoogenaamde Tweede Ka
mer der Staten-Generaal.
In die Tweede Kamer hebben zitting
100 vertegenwoordigers van het Nederland-
sche volk, door de kiesgerechtigden van ons
volk gekozen. Zij moeten de bei-ingen en
wenschen van het volk aan de Overheid
voordragen, en toezien, dat de Overheid die
belangen naar behooren behartigc en zich
in bestuur en wetgeving en rechtspraak
houdt, aan wat zj met eede bezworen
heeft.
Zoo kan er bjv. g en wet gemaakt of
veranderd worden, ook d e hoog t gewich
tige Grondwet niet, zonder medewerking
en goedkeuring van die Tweede Kamer.
Die 100 mannen hebben een zeer grooten
invloed op het bestuur en de wetgeving in
ons land. Zóo groot, dat zj eigenljk be
slissen, of ons volk christelijk dan wel on-
christelijk zal wordnn geregeerd. Zij kunnen
onze ministers, die ook in de behartiging
van 's lands zaken wenschen, God te vreezen
en naar zijn Woord te handelen, dwingen
om heen te gaan, gel ijk dat bijv. de Eerste
Kamer den minister Ketichenius gedaan
heeft, en zj kunnen dan onze koningin
dwingen, otn zich te laten raden en helpen
door mannen, die in de regeering en wet
geving en rechtspraak God en zjn Woord
verwerpen.
Het is dus zeer noodig, dat al die 100
mannen of althans han groote meerderheid
besta uit zulke Nederlanders, die gelooven
en beljden, dat óok in de regeering de
overheid God moet vreezen en Zjn Woord
moet hooren, daar zj Gods dienaresse is.
Maar of de meesten van die 100 leden
der Tweede Kamer zulke mannen zullen zijn,
dat hangt af van de kiezers.
Als de kiezers mannen kiezen, die
hoe goed en kerksch en knap en rijk en
bemind ook overigens toch in de regee
ring van het land God en zjn Woord
buitensluiten en alleen naar mensche.ngoed-
dunken willen handelen, dan wordt het zoo
doende aan onze ministers en onze koningin,
aan geheel onzeOverheid,onmogelijk gemaakt,