goedvinden der synode en het aanvaarden van de bediening minstens een paar jaren verloopen. Eerst dient er eigen studie te zijn, om met eenige behoorlijke geoefendheid in Schriftverklaring en leerstellige godge leerdheid tot het praeparatoire examen te komen. Zoo dit examen eenigszins voldoet, gelijk dit b. v. in de classikale verg. den 20sten Mei te 's Gravenhage het geval was, vangt de nadere vorming onder leiding der classe aan. Tot heden toe werkte de man met singuliere gaven op zijn eigen manier. Hij moet, waar zijn kracht en zwakheid nu gebleken zijn, in zijne verdere vorming ge leid worden, liet beste Ara >isehe paard, dat de gaven van het paard in singuliere mate bezit, moet toch nog leeren in den tengel te loopen, zal het bruikbaar zijn. Dit geldt dus ook van den geniaalsten man, hoeveel te meer van hen, die een beginseltje van singuliere gaven hebben, en daarom door de deputaten der synode in vertrouwen op de wijsheid en den arbeid der classen toegelaten werden. Wij verheugen ons dus zeer, dat de classe 's Gravenhage den broeder, dien zij onder zocht, onder de leiding van drie dienaars des Woords heeft gesteld, om aan zijne vorming werkzaam te zijn, zoowel wat de verklaring der Heilige Schrift, als wat het opstellen en uitspreken van predicaties be treft. Voor deze deputaten zal de bedoelde broeder nu naar de aanwijzing van Art. 8 in hel privé proponeeren. Wijs was het ook van de classe, om kiérvoor geen tijd te bepalen. De vorming van den éen vlot meer dan van den an der. De éen vordert in éen jaar meer dan de ander in twee jaar. Oordeelen dus de dienaars, die hiertoe gedeputeerd werden, dat de vorming voldoende is, om het pu bliek proponeeren toe te staan, en op de voortgaande zelfstandige vorming bij hun leering naar den nu gelegden regel te kun nen rekenen, dan geven zij hiervan aan de classe bericht, die haar e gen kweeke- ling nu nog eens voor haar laat prediken, en hem bp goedbevinden beroepbaar ver klaart. Dan komt echter een tijd van studie, om door het peremptoir examen te kunnen komen. Goede kennis van kerkgeschiedenis, kerkrecht, enz. moet er zijn, om toegelaten te worden. En zonder ingespannen studie weet de singulierste man hiervan even veel, als het kind in de wieg. Hij moet die vakken van a af' leeren. En heeft hier minstens een jaar voor noodig. Sloeg 's Gravenhage nu bij het praepa- ratoir den rechten weg in, een andere classe trekke bij liet peremptoir de goede lijn door. Dan zegenen binnen eenige jaren én onze singuliere mannen, én onze kerken het kostelijk Art. VIII. En dan zullen ve len, wier hout hiervoor toch geen timmer hout is, de gedachte aan examen naar Art. Vill uit hun hoofd z-.tten, voordat zij een weg inslaan, die voor hen een kwel ling zou zijn, en toch op teleurstelling zou uitloopen. S. (Z. II. Kerkb.) Schrikkelijke dingen. In de Hervormde kerken der Classes in N. Holland, die nogonder de overheersching van het genootschap gebukt gaan, wordt een drietal predikanten geduld, die open lijk voor hun socialistische neigingen uit komen. Vooreerst Ds. Tenthof-', die het op een nutslezing te Edam zoo bont maakte, dat hij zelfs de liberalisten, die hem had den uitgeneodigd voor een spreekbeurt, ergerde met zijne socialistische gevoelens. Ten andere Ds. Bar, Hervormd predikant te Ziandain, die o. a. door de socialisten candidaat werd gest ld voor de 2e Kamer, en zóóver gaat in het loochenen der schrif tuurlijke waarheid, dat het liberale Llot- terd. Zondagsblad hem den raad gaf, zijn toga maar aan den kapstok te hangen. En eindelijk Ds. v. Loe.nen Martinet van Zand poort, die den len Mei te Haarlem sprak voor den do >1* de socialisten geëischten arbeidsdag van acht uren. De classikale en andere Besturen, die zooveel ijver betoonen in de vervolgingen uitdr j ing van die predikanten, ouderlingen en diakenen, die zich naar hun heilige be lofte in hun diensten houden aan Gods Woord, met verwerping van die mensche- lijke inzettingen en bevelen, die uit v jand- sehap tegen God en zjn Woord aan de kerk werden opgedrongen, zj weten deze dingen en laten toch die heeren ongemoeid voortgaan, om de kerken te verwoesten en de zielen vanGod en zijn dienst af te trekken. En dit kan een classikaal Bestuur, welk dan ook, en onverschillig wat mannen daarin zitting hebben, niet anders. Zoo'n classikaal of provinciaal Bestuur is niet naar, maar tegen 3ods Woord, is niet door den Heere Jezus, maar door zijn tegenstanders ingesteld, juist om de kerken aan banden te leggen en om te maken, dat trouwe kerkeraden niet kunnen doen, wat zj naar Gods Woord, tot Gods eer en tot welzjn en opbouw der kerk zouden moeten doen. Zoo'n provinciaal classikaalBestuur is on derworpen aan de Haagsche Synode, het hoofdbestuur van het genootschap. Het moet dus eenvoudig uitvoeren, wat die Haagsche Synode voorschrjft. Nu heeft die Synode geen grooter vijanden, die zj meer volko men haat, dan opzieners en diakenen, die gereformeerd zjn en spreken en gerefor meerd handelen ook in kerkeljke zaken, i terwijl juist mannen als bovengenoemde haar geestverwanten zjn, die zj uit alle macht in bescherming neemt. Wat schiet er dan nu voor een classi kaal Bestuur en een kerkeraad anders over, dan de leugen vrij spel te laten en de be- ljders der waarheid te binden en zoo zij zich niet laten binden, hen dan eenvoudig uit te werpen Maar daarom is het dan ook zoo gru wel ijk en scbrikkeljk, om de kerken en de zielen in de banden van dat genoot schap en die synode te binden en om die reformatie tegen te staan, die aanvangt met die schrikkeljke banden te breken en de kerken van die overheersching te ver lossen. Goed bericht. Ds. Lion Cachet heeft bericht gezonden, dat hij den 6en Mei na een voorspoedige en aangename reis in goeden welstand te Batavia is aangekomen. Hij zou daar nog een 14 dagen moeten vertoeven, eer hj de reis naar Alidden-Java kan voortzetten. Hj is daar de gast van Ds Huising, pred. b j de Chr. geref. Gemeente, van wien hj ook reeds veel broederijke hulp mocht ondervinden. De Heere heeft het dus wel gemaakt en het gebed der Kerken verboord. Laat ons dit vrjmoedigheid geven, om in het gebed aan te houden, vooral nu onze afge vaardigde Broeder tot het eigenljke doel van zjn reis is gekomen, opdat hj zjn zending tot stichting en vertroosting der Kerken en tot eere van 's Heeren grooten naam mag vervullen. G j zijt verantwoordelijk. Het is onder de toelating Hols in de regeering van ons volk zóó, dat onze Over heid niet kan doen, wat zj wil. Zj ig gebonden aan de Grondwet en heeft o. a. tegenover zich de zoogenaamde Tweede Ka mer der Staten-Generaal. In die Tweede Kamer hebben zitting 100 vertegenwoordigers van het Nederland- sche volk, door de kiesgerechtigden van ons volk gekozen. Zij moeten de bei-ingen en wenschen van het volk aan de Overheid voordragen, en toezien, dat de Overheid die belangen naar behooren behartigc en zich in bestuur en wetgeving en rechtspraak houdt, aan wat zj met eede bezworen heeft. Zoo kan er bjv. g en wet gemaakt of veranderd worden, ook d e hoog t gewich tige Grondwet niet, zonder medewerking en goedkeuring van die Tweede Kamer. Die 100 mannen hebben een zeer grooten invloed op het bestuur en de wetgeving in ons land. Zóo groot, dat zj eigenljk be slissen, of ons volk christelijk dan wel on- christelijk zal wordnn geregeerd. Zij kunnen onze ministers, die ook in de behartiging van 's lands zaken wenschen, God te vreezen en naar zijn Woord te handelen, dwingen om heen te gaan, gel ijk dat bijv. de Eerste Kamer den minister Ketichenius gedaan heeft, en zj kunnen dan onze koningin dwingen, otn zich te laten raden en helpen door mannen, die in de regeering en wet geving en rechtspraak God en zjn Woord verwerpen. Het is dus zeer noodig, dat al die 100 mannen of althans han groote meerderheid besta uit zulke Nederlanders, die gelooven en beljden, dat óok in de regeering de overheid God moet vreezen en Zjn Woord moet hooren, daar zj Gods dienaresse is. Maar of de meesten van die 100 leden der Tweede Kamer zulke mannen zullen zijn, dat hangt af van de kiezers. Als de kiezers mannen kiezen, die hoe goed en kerksch en knap en rijk en bemind ook overigens toch in de regee ring van het land God en zjn Woord buitensluiten en alleen naar mensche.ngoed- dunken willen handelen, dan wordt het zoo doende aan onze ministers en onze koningin, aan geheel onzeOverheid,onmogelijk gemaakt,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 3