J. A. van Nkdervben.
F. J. VAN DITMARS,
verzoek van het progr. afgevoerd en niet
behandeld. Het luidde »Het Z. Jongelings
Yerbond spreke zich duidelijk uit, hoe het
denkt over den Ned. Bond van Jongelings-
Vereen. op gereformeerden grondslag".
Het eerste te behandelen onderwerp was
een niet onbelangrijk punt, nl. of de Zondag
avond vergaderingen der chr. j ongel, vereen,
in Zeeland noodzakelijk zijn
Algemeen werd erkend dat hier veel van
plaatselijke toestanden afhangt en het op
de dorpen moeilijk anders kan. Doch daar
zijn dan ook geheel andere toestanden dan
in de grootere steden. De bespreking van
dit punt was leerzaam, daar het oordeel in
nauw verband staat met den eisch, dien men
de chr, jon gel. vereen, stelt omtrent haar
doel. Ook op het gebied der chr. jongel,
vereenigingen heeft men 2erlei rich
ting nl. de j ongel, vereen, op algemeen
christelijk standpunt en de geref. jongel,
vereenigingen. De voorstanders van eerstgen.
soort jongel. vereen, (alg. christelijk stand
punt) bedoelen evangelieseerend op te treden.
»De hand der reddende liefde tot de mede
jongelingen uit te strekken", sjonge wereld-
lingen uit den stroom der zonde redden"
enz. i. e. w. zij stellen een geestelijke roe
ping voor onze jongel. vereen, op den
voorgrond.
De gereformeerde jongel. vereen, daaren
tegen heeft ten doel mede te werken aan
de vorming van den jongeling voor de taak,
die reeds aanvankelijk op hem rust en
straks in hare volle zwaarte op hem. zal
rusten als belijdend lid der kerk, als burger
van den staat, en als deel uitmakende van
de maatschappij. (Zie Yonkenberg en de
Lange. De Chr. J. Y. voor Nederland.)
Men gevoelt dadelijk, dat zich hier een
groot verschil openbaart, waarvan dan ook
geheel andere beschouwingen het gevolg
moeten zijn.
Op deze samenkomst bleek duidelijk, dat
bet meerendeel zich in eerstgenoemden zin
uitsprak. Zelfs ook de afgevaardigde van de
geref. jongel. vereen. Spreuken 23 23a.
Wij gelooven echter, dat dit maar een ge
volg is van den zwevenden toestand, waarin
sommige jongelingen ten opzichte van dit
punt nog verkeeren en het wel spoedig zal
verbeteren, wanneer men meer studie van
dit beginsel gemaakt heeft.
De voorstanders van het algemeen Chr.
standpunt verklaarden zich dan ook voor
de Zondagavond-vergaderingen, omdat men
meende de gelegenheid te moeten openstel
len voor jongelingen, die geen tehuis heb
ben, voor hen die anders langs de straten
slenteren, voor de Militairen, om de uit
huizigheid van ve!e ouders enz. Ook meende
men, was de familieband in vele Chr. gezin
nen zoo los, dat de eenheid en de stich
ting van het huiselijk leven gemist werd.
Yoorwaar ernstige zaken die wel de
aandacht waard zijn. Doch wordt daarin
nu verbetering gebracht door de Zondag
avond bijeenkomst der J. Y.? Schijnredenen
en Idealen die niet verwezenlijkt kunnen
worden en waarmede men dan ook niet
verder in de praktijk van het leven komt.
Op de vraag naar de vruchten van dit
alles, bleef men het antwoord schuldig en
w erd opgemerkt dat toch de gelegenheid
moest opengesteld worden.
Neen, die zich op Geref. standpunt plaatst
is tegen de Zondagavond Verg. in de groo
tere plaatsen. De Jongel. Verg. als minde
re samenkomst mag geen inbreuk maken
op het van God ingestelde huisgezin, maar
behoort veeleer mede te werken om die
huisgezinnen, waar niet naar den rechten
regel geleefd wordt te herstellen. Dan zal
de familieband weer versterkt worden en
de eenheid met de stichting weer terug-
keeren.
En daartoe zijn juist de Zondagavonden
zeer geschikt. In de weekavonden kan dit
niet zoo en is men meer verspreid. Boven
dien mag immers een verkeerde toestand
niet bestendigd worden. (Slot volgt.)
Hooggeachte Redacteur.
Het zij mij vergund, naar aanleiding van
het ingezonden stuk van Ds. Wolf van
Serooskerke (zie Kerkbode 25 April jl.) een
enkel woord te schrijven.
Ten volle beamende hetgeen Ds W. schreef,
wensch ik eenige verklaring te geven van
de reden, die m. i. meestal de oorzaak is
dat de Gemeentebesturen de kiezerslijsten
en de opgave ingevolge art. 10 der armen
wet, niet aan de Nederduitsche Geref. Ker
ken zenden maar ze doen toekomen aan
de besturen van de vereeniging ,,de Ker
kelijke Kas."
Ten eerste wellicht omdat de Ned. Ger.
kerken geen rechtspersoonlijkheid hebben
verkregen.
Ten tweede omdat »de Kerkelijke kassen"
rechtspersoonlijkheid bezitten,
en bovenal omdat art. 1 der statuten
van de Kerkel. Kas uitdrukkelijk zegt, dat
het doel der vereeniging is de bevordering
van de belangen der Nederduitsch Geref.
te door het verleenen van stoffelijke
hulpvoorzoover die blijken zal noodig te
zijn voor de verzorging van armenvoor de
voorziening in geestelijke behoeften en voor
het onderwijs der jeugd.
Waar sommige gem. besturen nu weinig
weten van kerkel. zaken is het daar
te verwonderen, dat zij denken, dat de
Kerkel. kas, de Diakonie der Ned. Ger.
is Of wel, dat deze vereeniging zoo aan
de diaconie verbonden is, dat het gelijk
staat of men het aan haar of wel aan de
diaconie vraagt
Ik moet zelf zeggendat het natuurlijk
de bedoeling niet kan zijn de oude diaco
nie in een Kerkel. kas te veranderen,
maar toch begrijp ik niet recht, wat met
dit art. 1 beoogd wordt, als de Kerkel.
kas eene vereeniging is, die niets met
armenzorg te maken heeft.
Deze opmerking maak ik om meerder
licht op dit punt te verkrijgen, daar ook
het overgedrukte uit »de Heraut" mij in
't duister laat.
Eenig licht daaromtrent zou mij, en
wellicht ook sommige gemeentebesturen,
daarom zeer welkom zijn.
Met Hoogachting
Een Ambtenaar ter Gem. Secretarie.
V. D.
(De geachte schrijver van bovenstaande
regelen vindt in dit en het volgende nom-
mer antwoord op zijn vraag. Red.)
Verantwoording van liefdegaven.
In de collecte 17 MeiYoor de plaats
N. N. f2,50 voor de plaats N.N. f2,50.
Met hartelijken dank ontvangen Zon
dag 17 Mei in de collecte voor de Kerk
te Helmond 50 ct. en 25 ct.
De collecte voor de Zending heeft opge
bracht f 31,75^.
ADVERTENTIE V.
HE RIJN N Jfcfi RIN GE
Wij herinneren hiermede aan belang
hebbenden dat verleden jaar de zeer aan
zienlijke oplage van de KRUIMKENS"
reeds half November was uitverkocht. Wel
een bewijs dat onze Kalender zeer gewild is.
Dit jaar is de oplage aanmerkelijk ver
groot.
Yan nu af is de inteekening alom
opengesteld op den gereformeerden
Scheurkalender voor 1892: »KRUIMKENS
VAN 'sHEEREN TAFEL" met Premie-
boek »Uit het Lodebar des verderfs
naar het Jeruzalem des vredes,"
prijs 75 Centen KRUIMKENS zonder
boek slechts 50 Centen (Prachtig Schild
degelijke lectuur). Solide personen gevraagd
om met »DE KRUIMKENS" te werken»
V ooi'
j; onze Kleinen
Een rijk geïllustreerd
tijdschrift voor kinderen
van 410 jaren.
V oor
onze Kleinen
Ónder redactie van
E. J. Veeneneaal en Jb.
v. Zanten.
Prijs fl.95 per jaargang.
verschijnt geregeld elke
maand.
Bij het einde der jaar
gang is een faaaie stem-
pelband te bekomen,zoo
dat het ingebonden een
smaakvol prentenboek
vormt.
Voor
onze Kleiner»
oor
onze Kleinen
is door de christelijke
jpers met groote ingeno-
j menheid ontvangen.
Lees de Beoordeelingen.
Voor
j onze Kleinen
bevat een keur van uit
gezochte plaatjes en met
zorg gekozen verhaaltjes
en versjes.
>j Voor
onze Kleinen
wordt uitgegeven bij.
J. M. BREDÈE te Rot
terdam, en is bij eiken
boekbandelaar te beko
men.
Vraag het prospectus
en de eerste ail. I
Qroote Markt. MIDDEL B URG.
Magazijn van Manufacturen, Bedden,
Matrassen, Dekens, enz.
van de firma de Gebr. VAN NAJlEiV
zijn te bekomen bij
J. P\ SWKEsnSTElSr Vlissingen»