J. A. van Nkdervben. F. J. VAN DITMARS, verzoek van het progr. afgevoerd en niet behandeld. Het luidde »Het Z. Jongelings Yerbond spreke zich duidelijk uit, hoe het denkt over den Ned. Bond van Jongelings- Vereen. op gereformeerden grondslag". Het eerste te behandelen onderwerp was een niet onbelangrijk punt, nl. of de Zondag avond vergaderingen der chr. j ongel, vereen, in Zeeland noodzakelijk zijn Algemeen werd erkend dat hier veel van plaatselijke toestanden afhangt en het op de dorpen moeilijk anders kan. Doch daar zijn dan ook geheel andere toestanden dan in de grootere steden. De bespreking van dit punt was leerzaam, daar het oordeel in nauw verband staat met den eisch, dien men de chr, jon gel. vereen, stelt omtrent haar doel. Ook op het gebied der chr. jongel, vereenigingen heeft men 2erlei rich ting nl. de j ongel, vereen, op algemeen christelijk standpunt en de geref. jongel, vereenigingen. De voorstanders van eerstgen. soort jongel. vereen, (alg. christelijk stand punt) bedoelen evangelieseerend op te treden. »De hand der reddende liefde tot de mede jongelingen uit te strekken", sjonge wereld- lingen uit den stroom der zonde redden" enz. i. e. w. zij stellen een geestelijke roe ping voor onze jongel. vereen, op den voorgrond. De gereformeerde jongel. vereen, daaren tegen heeft ten doel mede te werken aan de vorming van den jongeling voor de taak, die reeds aanvankelijk op hem rust en straks in hare volle zwaarte op hem. zal rusten als belijdend lid der kerk, als burger van den staat, en als deel uitmakende van de maatschappij. (Zie Yonkenberg en de Lange. De Chr. J. Y. voor Nederland.) Men gevoelt dadelijk, dat zich hier een groot verschil openbaart, waarvan dan ook geheel andere beschouwingen het gevolg moeten zijn. Op deze samenkomst bleek duidelijk, dat bet meerendeel zich in eerstgenoemden zin uitsprak. Zelfs ook de afgevaardigde van de geref. jongel. vereen. Spreuken 23 23a. Wij gelooven echter, dat dit maar een ge volg is van den zwevenden toestand, waarin sommige jongelingen ten opzichte van dit punt nog verkeeren en het wel spoedig zal verbeteren, wanneer men meer studie van dit beginsel gemaakt heeft. De voorstanders van het algemeen Chr. standpunt verklaarden zich dan ook voor de Zondagavond-vergaderingen, omdat men meende de gelegenheid te moeten openstel len voor jongelingen, die geen tehuis heb ben, voor hen die anders langs de straten slenteren, voor de Militairen, om de uit huizigheid van ve!e ouders enz. Ook meende men, was de familieband in vele Chr. gezin nen zoo los, dat de eenheid en de stich ting van het huiselijk leven gemist werd. Yoorwaar ernstige zaken die wel de aandacht waard zijn. Doch wordt daarin nu verbetering gebracht door de Zondag avond bijeenkomst der J. Y.? Schijnredenen en Idealen die niet verwezenlijkt kunnen worden en waarmede men dan ook niet verder in de praktijk van het leven komt. Op de vraag naar de vruchten van dit alles, bleef men het antwoord schuldig en w erd opgemerkt dat toch de gelegenheid moest opengesteld worden. Neen, die zich op Geref. standpunt plaatst is tegen de Zondagavond Verg. in de groo tere plaatsen. De Jongel. Verg. als minde re samenkomst mag geen inbreuk maken op het van God ingestelde huisgezin, maar behoort veeleer mede te werken om die huisgezinnen, waar niet naar den rechten regel geleefd wordt te herstellen. Dan zal de familieband weer versterkt worden en de eenheid met de stichting weer terug- keeren. En daartoe zijn juist de Zondagavonden zeer geschikt. In de weekavonden kan dit niet zoo en is men meer verspreid. Boven dien mag immers een verkeerde toestand niet bestendigd worden. (Slot volgt.) Hooggeachte Redacteur. Het zij mij vergund, naar aanleiding van het ingezonden stuk van Ds. Wolf van Serooskerke (zie Kerkbode 25 April jl.) een enkel woord te schrijven. Ten volle beamende hetgeen Ds W. schreef, wensch ik eenige verklaring te geven van de reden, die m. i. meestal de oorzaak is dat de Gemeentebesturen de kiezerslijsten en de opgave ingevolge art. 10 der armen wet, niet aan de Nederduitsche Geref. Ker ken zenden maar ze doen toekomen aan de besturen van de vereeniging ,,de Ker kelijke Kas." Ten eerste wellicht omdat de Ned. Ger. kerken geen rechtspersoonlijkheid hebben verkregen. Ten tweede omdat »de Kerkelijke kassen" rechtspersoonlijkheid bezitten, en bovenal omdat art. 1 der statuten van de Kerkel. Kas uitdrukkelijk zegt, dat het doel der vereeniging is de bevordering van de belangen der Nederduitsch Geref. te door het verleenen van stoffelijke hulpvoorzoover die blijken zal noodig te zijn voor de verzorging van armenvoor de voorziening in geestelijke behoeften en voor het onderwijs der jeugd. Waar sommige gem. besturen nu weinig weten van kerkel. zaken is het daar te verwonderen, dat zij denken, dat de Kerkel. kas, de Diakonie der Ned. Ger. is Of wel, dat deze vereeniging zoo aan de diaconie verbonden is, dat het gelijk staat of men het aan haar of wel aan de diaconie vraagt Ik moet zelf zeggendat het natuurlijk de bedoeling niet kan zijn de oude diaco nie in een Kerkel. kas te veranderen, maar toch begrijp ik niet recht, wat met dit art. 1 beoogd wordt, als de Kerkel. kas eene vereeniging is, die niets met armenzorg te maken heeft. Deze opmerking maak ik om meerder licht op dit punt te verkrijgen, daar ook het overgedrukte uit »de Heraut" mij in 't duister laat. Eenig licht daaromtrent zou mij, en wellicht ook sommige gemeentebesturen, daarom zeer welkom zijn. Met Hoogachting Een Ambtenaar ter Gem. Secretarie. V. D. (De geachte schrijver van bovenstaande regelen vindt in dit en het volgende nom- mer antwoord op zijn vraag. Red.) Verantwoording van liefdegaven. In de collecte 17 MeiYoor de plaats N. N. f2,50 voor de plaats N.N. f2,50. Met hartelijken dank ontvangen Zon dag 17 Mei in de collecte voor de Kerk te Helmond 50 ct. en 25 ct. De collecte voor de Zending heeft opge bracht f 31,75^. ADVERTENTIE V. HE RIJN N Jfcfi RIN GE Wij herinneren hiermede aan belang hebbenden dat verleden jaar de zeer aan zienlijke oplage van de KRUIMKENS" reeds half November was uitverkocht. Wel een bewijs dat onze Kalender zeer gewild is. Dit jaar is de oplage aanmerkelijk ver groot. Yan nu af is de inteekening alom opengesteld op den gereformeerden Scheurkalender voor 1892: »KRUIMKENS VAN 'sHEEREN TAFEL" met Premie- boek »Uit het Lodebar des verderfs naar het Jeruzalem des vredes," prijs 75 Centen KRUIMKENS zonder boek slechts 50 Centen (Prachtig Schild degelijke lectuur). Solide personen gevraagd om met »DE KRUIMKENS" te werken» V ooi' j; onze Kleinen Een rijk geïllustreerd tijdschrift voor kinderen van 410 jaren. V oor onze Kleinen Ónder redactie van E. J. Veeneneaal en Jb. v. Zanten. Prijs fl.95 per jaargang. verschijnt geregeld elke maand. Bij het einde der jaar gang is een faaaie stem- pelband te bekomen,zoo dat het ingebonden een smaakvol prentenboek vormt. Voor onze Kleiner» oor onze Kleinen is door de christelijke jpers met groote ingeno- j menheid ontvangen. Lees de Beoordeelingen. Voor j onze Kleinen bevat een keur van uit gezochte plaatjes en met zorg gekozen verhaaltjes en versjes. >j Voor onze Kleinen wordt uitgegeven bij. J. M. BREDÈE te Rot terdam, en is bij eiken boekbandelaar te beko men. Vraag het prospectus en de eerste ail. I Qroote Markt. MIDDEL B URG. Magazijn van Manufacturen, Bedden, Matrassen, Dekens, enz. van de firma de Gebr. VAN NAJlEiV zijn te bekomen bij J. P\ SWKEsnSTElSr Vlissingen»

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 4