kunnen uitoefenen of in het bestuur te
kunnen verkozen worden, moeten die leden
hun 24e levensjaar zijn ingetreden.
De vereeniging erkent niemand als lid
der Nederd. geref. kerk, dan die daarvan
een bewijs van den kerkeraad kan over
leggen of die door den Kerkeraad als zoo
danig wordt bekend gemaakt.
Alle ongecensureerde leden dier Kerk
dus, die mee willen werken tot bereiking
van haar doel neemt zij onvoorwaardelijk
en zonder stemming als haar leden aan
Zij schrapt dientengevolge van haar le
denlijst onmiddellijk, zonder stemming of be
raadslaging ieder, van wien zij vanwege den
Kerkeraad voornoemd bericht ontvangt,
dat hij niet meer tot zijn kerk behoort of
dat hij gecensureerd werd.
De vereeniging of haar Bestuur beschikt
volstrekt niet zelfstandig of vrijwillig over
gelden of gebouwen of fondsen. Zij stelt
het slechts ter beschikking van den Ker
keraad. Zij wacht af, welk gebruik deze
er van maakt en boekt dat op haar boe
ken zonder meer. Indien zij eens wenscht
de gebouwen te gebruiken, dan moet zij
daarvoor de goedkeuring van den kerke
raad hebben en oordeelt hij, dat het doel
van het gevraagde niet strookt met de be
lijdenis of de belangen der Nederd. geref.
kerk, dan kan dat gewenschte gebruikma
ken niet plaats hebben.
Zelfs het stichten van gebouwen en het
bijeen brengen van gelden en fondsen kan
de vereeniging de Kerkelijke Kas niet doen
zonder het oordeel en de goedkeuring van
den kerkeraad.
Die Kerkeraad stelt dan ook vast de jaar-
lijksche begrooting der uitgaven voor den
kerkedienst, de diakonie en de scholen.
En de eenige bedenking, die het bestuur
der vereeniging tegen die begrooting kan
maken isdat er volgens die begrooting
meer zal moeten uitgegeven, dan er wordt
ontvangen en dat dus die fondsen de uit
gaven niet toelaten. Om echter nu het be
stuur niet in die moeielijkheid te brengen,
wijst dan de kerkeraad tegelijk aan, waar
uit het noodige voor de uitgaven moet
gevonden worden en werkt hy van zelf
krachtig mede, dat het benoodigde er komt.
Alle leden en bestuurders zijn leden van
de Nederd. Geref. kerk ter plaatse waar
de vereeniging bestaat.
Nu kan noch mag eene Christelijke ge
organiseerde kerk hare leden toelaten te
zijn, te belijden en te doen, wat zij maar
willen.
Dat kan wel een genootschap doen, zoo
als bijv. de »Nederlandsche Hervormde
Kerk", welk genootschap in 1816 door
den koning onder dien naam is opgericht,
en dat wel een kerk schijntdoch inderdaad
slechts een genootschap is.
Maar een Christelijke, een gereformeerde
kerk kan dat, noch mag dat. Deze mag
alleen geloovigen als leden erkennen.
Alleen geloovigen. Dat zijn mensehen,
die zich in hun woord en wandel, in hun
belijdenis en leven, in kerk, huis, maat
schappij en staat houden en onderwerpen
aan Gods Woord als eenigen regel voor
geloof en leven.
Zoodra dus eenig lid der kerk zich in
de vereeniging de kerkelijke kas" ergerlijk
gedraagt, d. i. handelt tegen Gods Woord,
dan is de kerkeraad verplichthem, zoo hij
naar vermaan niet hoort, te censureeren.
Uit het gezegde blijkt dus wel, dat de
verhouding der vereeniging »de Kerkelijke
Kas" tot de Nederd. Geref. Kerk eene zóó
danige is, dat deze vereeniging slechts
dienstbaar kan zijn aan de bevordering
van de belangen dier Kerk, en dat de
kerkeraad van deze kerk het geheel in zijn
macht heeftte zorgen, dat deze vereeniging
nooit iets anders kan doen.
Wordt zij nochtans een schadelijke macht
voor die Kerk, dan is dit alleen de schuld
van den kerkeraaddie niet waakte, die zijn
macht in deze uit handen gaf, die ontrouw
en laf was in het bewaken van het aan
betrouwde pand. Een kerkeraad die geheel
de finantieele zaak der Kerk maar aan de
Kerkelijke Kas overlaat onder beweren, dat
de behandeling van geldzaken enz. niet in
een kerkeraad thuis hoort, die speelt een
hoogst onverantwoordelijk en gevaarlijk
spel met de hem toevertrouwde belangen
en moet daarover hoe eer hoe beter door
de kerk tot verantwoordiug worden geroe
pen en tot verandering van doen worden
vermaand.
Ten slotte nog deze raad. Men kieze
toch tot Bestuurders van de vereeniging
de Kerkelijke Kas bij voorkeur uitsluitend
kerkeraadsleden of oud-kerkeraadsleden,
die eervol gediend hebben, en wel liefst
Diakenen, en nooit kibbelachtige heersch-
zuchtige menschen, maar zulken, die toon
den, dat zij gaarne de kerk dienen.
Van de leestafel
Voor ons ligt de le aflevering van den
le jaargang van een tijdschriftje, waarvan
elke maand een aflevering verschijnt, dat
geschreven wordt door twee Christelijke on
derwijzers de heeren, E. J. Veenendaal en
Jb. v. Zanten, en dat slechts f 1,95 kost.
Het is getiteld Voor onze kleinen. Het
is bestemd voor kinderen van 410 jaren,
Wij achten het een zeer geschikt maan
delijks verschijnend prentenboek voor kin
deren van dien leeftijd. Het is keurig
uitgevoerd. De plaatjes, die er vele in
zijn, zijn allerliefst en ook hetgeen er in
te lezen staat, is, dunkt ons, voor de be
doelde kinderen geschikt.
Wij hopen, dat vele ouders deze uitga
ven door hun inteekening willen steunen.
Hunne kleinen zullen er hun voor dank
baar zijn.
Moge dit tijdschriftje lang voor zeer vele
ouders een gewenscht hulpmiddel bij de
opvoeding hunner kleinen zijn.
>Maranathais de treffende en passende
titel der redevoering door Dr, A. Kuyper
uitgesproken ter inleiding van de deputaten-
vergadering gehouden te Utrecht op 12
Mei 1891.
Voor slechts 25 ets. kunt gij deze keu
rige en krachtige toespraak nu koopen en
lezen en genieten.
Het is een genot, dit stuk te lezen. Een
genot voor ieder, die belijdt, dat Christus
Jezus de Heere is in den hemel en op
aarde.
Deze rede moet ook in Zeeland door
honderden en duizenden gelezen worden.
Voor het lezen van zulk een woord moei
men tijd hebben of maken. Het doet goed
het te lezen. Het geeft weer eens duidelijk
te zien, waarom het eigenlijk gaat in den
strijd tusschen de partijen in ons vaderland.
Het doet zien, waarom een Christen
zich mag en moet inlaten met de zaken
van het vaderland, dat God ons schonk en
waarin niet Jezus tegenpartijders, maar
waa,rin Christus zelf in bestuur en wet
geving en rechtspraak moet worden gehoord,
gediend en geëerd.
Het toont aan, dat er voor geen Chris
tusbelijder, voor geen vriend der waarheid
reden bestaat, om zich aan zijn plicht en
taak als kiezer te onttrekken en dat het
voor hem een onverantwoordelijk en zeer
zondig bedrijf zou zijn, om onder welk
voorwendsel ook hen te steunen, die
onder den naam van liberaal of radicaal,
socialist of conservatief den Christus der
Schriften bestrijden en de revolutie ver
heerlijken en hare beginselen willen doen
zegevieren.
Ons dunkt dat ieder die dit kan doen,
niet slecht één maar meerdere exemplaren
koopen moet en weggeven aan hen, voor
wie een kwartje toch nog te groote uit
gave is.
De bitterheid en de scheldwoorden, waar
mede liberale kranten als het Vaderland"
onzen kloeken strijder voor waarheid en
recht, onzen trouwen voorganger in het
belijden van den Christus op elk levens
terrein bejegenen, zijn mede een bewijs,
dat zijn Bede den strijd naar waarheid
schetst.
God geve, dat dit kloeke woord voor
velen en altijd meerderen een gezegende
werking hebbe.
INGEZONDEN.
Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie
22e samenkomst van het Zeeuwsch Jongel.
Verbondgehouden te Middelburg.
Mocht het zijn om meerdere belangstel
ling te wekken in de zaak der chr. jongel.
vereenigingen en de aandacht op haren arbeid
te vestigen, geven wij hier, met het oog op
de beperkte plaatsruimte, een beknopt over
zicht van het op bovengenoemde samenkomst
verhandelde. Moge ons gereformeerd chris
tenvolk bij de noodzakelijkheid bepaald
worden om de jongelingschap in den rechten
en goeden weg te leiden
Als nieuwe afd. werd toegelaten de jongel.
vereen. Spreuken 23 23a te Middelburg.
Er waren alzoo 8 afdeelingen vertegen
woordigd.
Aan een schrijven van het Nederl. Jongel.
Verbond om meerdere samenwerking te
verkrijgen tusschen dat en het Z. Jongel.
Verbond kon geen gevolg worden ge
geven, daar men van oordeel was, dat
het Z. Jongel. Verbond bestaat uit verschil
lende afdeelingen, waarvan sommige tot het
Ned. Jongel. Verbond en andere tot den
Ned. Bond van jongel. vereenigingen op
geref. grondslag behooren. Daar nu de Z.
Bond bedoelt den bloei en de saamwerking
der verschillende Zeeuwsche jongel. veree
nigingen, acht men het beter, zich buiten
deze Bonden te houden.
Om deze reden wordt dan ook punt 4 op