kunnen uitoefenen of in het bestuur te kunnen verkozen worden, moeten die leden hun 24e levensjaar zijn ingetreden. De vereeniging erkent niemand als lid der Nederd. geref. kerk, dan die daarvan een bewijs van den kerkeraad kan over leggen of die door den Kerkeraad als zoo danig wordt bekend gemaakt. Alle ongecensureerde leden dier Kerk dus, die mee willen werken tot bereiking van haar doel neemt zij onvoorwaardelijk en zonder stemming als haar leden aan Zij schrapt dientengevolge van haar le denlijst onmiddellijk, zonder stemming of be raadslaging ieder, van wien zij vanwege den Kerkeraad voornoemd bericht ontvangt, dat hij niet meer tot zijn kerk behoort of dat hij gecensureerd werd. De vereeniging of haar Bestuur beschikt volstrekt niet zelfstandig of vrijwillig over gelden of gebouwen of fondsen. Zij stelt het slechts ter beschikking van den Ker keraad. Zij wacht af, welk gebruik deze er van maakt en boekt dat op haar boe ken zonder meer. Indien zij eens wenscht de gebouwen te gebruiken, dan moet zij daarvoor de goedkeuring van den kerke raad hebben en oordeelt hij, dat het doel van het gevraagde niet strookt met de be lijdenis of de belangen der Nederd. geref. kerk, dan kan dat gewenschte gebruikma ken niet plaats hebben. Zelfs het stichten van gebouwen en het bijeen brengen van gelden en fondsen kan de vereeniging de Kerkelijke Kas niet doen zonder het oordeel en de goedkeuring van den kerkeraad. Die Kerkeraad stelt dan ook vast de jaar- lijksche begrooting der uitgaven voor den kerkedienst, de diakonie en de scholen. En de eenige bedenking, die het bestuur der vereeniging tegen die begrooting kan maken isdat er volgens die begrooting meer zal moeten uitgegeven, dan er wordt ontvangen en dat dus die fondsen de uit gaven niet toelaten. Om echter nu het be stuur niet in die moeielijkheid te brengen, wijst dan de kerkeraad tegelijk aan, waar uit het noodige voor de uitgaven moet gevonden worden en werkt hy van zelf krachtig mede, dat het benoodigde er komt. Alle leden en bestuurders zijn leden van de Nederd. Geref. kerk ter plaatse waar de vereeniging bestaat. Nu kan noch mag eene Christelijke ge organiseerde kerk hare leden toelaten te zijn, te belijden en te doen, wat zij maar willen. Dat kan wel een genootschap doen, zoo als bijv. de »Nederlandsche Hervormde Kerk", welk genootschap in 1816 door den koning onder dien naam is opgericht, en dat wel een kerk schijntdoch inderdaad slechts een genootschap is. Maar een Christelijke, een gereformeerde kerk kan dat, noch mag dat. Deze mag alleen geloovigen als leden erkennen. Alleen geloovigen. Dat zijn mensehen, die zich in hun woord en wandel, in hun belijdenis en leven, in kerk, huis, maat schappij en staat houden en onderwerpen aan Gods Woord als eenigen regel voor geloof en leven. Zoodra dus eenig lid der kerk zich in de vereeniging de kerkelijke kas" ergerlijk gedraagt, d. i. handelt tegen Gods Woord, dan is de kerkeraad verplichthem, zoo hij naar vermaan niet hoort, te censureeren. Uit het gezegde blijkt dus wel, dat de verhouding der vereeniging »de Kerkelijke Kas" tot de Nederd. Geref. Kerk eene zóó danige is, dat deze vereeniging slechts dienstbaar kan zijn aan de bevordering van de belangen dier Kerk, en dat de kerkeraad van deze kerk het geheel in zijn macht heeftte zorgen, dat deze vereeniging nooit iets anders kan doen. Wordt zij nochtans een schadelijke macht voor die Kerk, dan is dit alleen de schuld van den kerkeraaddie niet waakte, die zijn macht in deze uit handen gaf, die ontrouw en laf was in het bewaken van het aan betrouwde pand. Een kerkeraad die geheel de finantieele zaak der Kerk maar aan de Kerkelijke Kas overlaat onder beweren, dat de behandeling van geldzaken enz. niet in een kerkeraad thuis hoort, die speelt een hoogst onverantwoordelijk en gevaarlijk spel met de hem toevertrouwde belangen en moet daarover hoe eer hoe beter door de kerk tot verantwoordiug worden geroe pen en tot verandering van doen worden vermaand. Ten slotte nog deze raad. Men kieze toch tot Bestuurders van de vereeniging de Kerkelijke Kas bij voorkeur uitsluitend kerkeraadsleden of oud-kerkeraadsleden, die eervol gediend hebben, en wel liefst Diakenen, en nooit kibbelachtige heersch- zuchtige menschen, maar zulken, die toon den, dat zij gaarne de kerk dienen. Van de leestafel Voor ons ligt de le aflevering van den le jaargang van een tijdschriftje, waarvan elke maand een aflevering verschijnt, dat geschreven wordt door twee Christelijke on derwijzers de heeren, E. J. Veenendaal en Jb. v. Zanten, en dat slechts f 1,95 kost. Het is getiteld Voor onze kleinen. Het is bestemd voor kinderen van 410 jaren, Wij achten het een zeer geschikt maan delijks verschijnend prentenboek voor kin deren van dien leeftijd. Het is keurig uitgevoerd. De plaatjes, die er vele in zijn, zijn allerliefst en ook hetgeen er in te lezen staat, is, dunkt ons, voor de be doelde kinderen geschikt. Wij hopen, dat vele ouders deze uitga ven door hun inteekening willen steunen. Hunne kleinen zullen er hun voor dank baar zijn. Moge dit tijdschriftje lang voor zeer vele ouders een gewenscht hulpmiddel bij de opvoeding hunner kleinen zijn. >Maranathais de treffende en passende titel der redevoering door Dr, A. Kuyper uitgesproken ter inleiding van de deputaten- vergadering gehouden te Utrecht op 12 Mei 1891. Voor slechts 25 ets. kunt gij deze keu rige en krachtige toespraak nu koopen en lezen en genieten. Het is een genot, dit stuk te lezen. Een genot voor ieder, die belijdt, dat Christus Jezus de Heere is in den hemel en op aarde. Deze rede moet ook in Zeeland door honderden en duizenden gelezen worden. Voor het lezen van zulk een woord moei men tijd hebben of maken. Het doet goed het te lezen. Het geeft weer eens duidelijk te zien, waarom het eigenlijk gaat in den strijd tusschen de partijen in ons vaderland. Het doet zien, waarom een Christen zich mag en moet inlaten met de zaken van het vaderland, dat God ons schonk en waarin niet Jezus tegenpartijders, maar waa,rin Christus zelf in bestuur en wet geving en rechtspraak moet worden gehoord, gediend en geëerd. Het toont aan, dat er voor geen Chris tusbelijder, voor geen vriend der waarheid reden bestaat, om zich aan zijn plicht en taak als kiezer te onttrekken en dat het voor hem een onverantwoordelijk en zeer zondig bedrijf zou zijn, om onder welk voorwendsel ook hen te steunen, die onder den naam van liberaal of radicaal, socialist of conservatief den Christus der Schriften bestrijden en de revolutie ver heerlijken en hare beginselen willen doen zegevieren. Ons dunkt dat ieder die dit kan doen, niet slecht één maar meerdere exemplaren koopen moet en weggeven aan hen, voor wie een kwartje toch nog te groote uit gave is. De bitterheid en de scheldwoorden, waar mede liberale kranten als het Vaderland" onzen kloeken strijder voor waarheid en recht, onzen trouwen voorganger in het belijden van den Christus op elk levens terrein bejegenen, zijn mede een bewijs, dat zijn Bede den strijd naar waarheid schetst. God geve, dat dit kloeke woord voor velen en altijd meerderen een gezegende werking hebbe. INGEZONDEN. Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie 22e samenkomst van het Zeeuwsch Jongel. Verbondgehouden te Middelburg. Mocht het zijn om meerdere belangstel ling te wekken in de zaak der chr. jongel. vereenigingen en de aandacht op haren arbeid te vestigen, geven wij hier, met het oog op de beperkte plaatsruimte, een beknopt over zicht van het op bovengenoemde samenkomst verhandelde. Moge ons gereformeerd chris tenvolk bij de noodzakelijkheid bepaald worden om de jongelingschap in den rechten en goeden weg te leiden Als nieuwe afd. werd toegelaten de jongel. vereen. Spreuken 23 23a te Middelburg. Er waren alzoo 8 afdeelingen vertegen woordigd. Aan een schrijven van het Nederl. Jongel. Verbond om meerdere samenwerking te verkrijgen tusschen dat en het Z. Jongel. Verbond kon geen gevolg worden ge geven, daar men van oordeel was, dat het Z. Jongel. Verbond bestaat uit verschil lende afdeelingen, waarvan sommige tot het Ned. Jongel. Verbond en andere tot den Ned. Bond van jongel. vereenigingen op geref. grondslag behooren. Daar nu de Z. Bond bedoelt den bloei en de saamwerking der verschillende Zeeuwsche jongel. veree nigingen, acht men het beter, zich buiten deze Bonden te houden. Om deze reden wordt dan ook punt 4 op

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 3