a. i) 'n u ST A. WIJNNE, die, ook namens wederzydsche familiëny hunnen dank betuigen voor de bewijzen van belangstelling, bij hun huwelijk ont vangen. NAAR N'OORD-AKKRiKA. Vereenigiag „Bidt en Werkt." OSraVASFCaaSET KANO K0 E K Voor de opvoeding en verpleging van IDIOTEN. eene mooie sorteering li A T RA I) E i\', E J. VAN MTMARS, plaatselijke gemeente te beleven. Het werd immers in ieders vrijheid gelaten ook om de oude psalmen te gebruiken en geen vrijheid te vragen. Waarom kon het, en kan het nu ook niet, eenheid in het volstrekt noodzake- - lijke, maar verder een vrijheid, zoo ruim mogelijk voor anders denkenden. Ik meen, daar moest men het nu heen sturen, anders zal het wel moeilijk gaan. De geschiedenis van ruim 50 jaren heeft geleerd, dat de menschen op kerkelijk gebied teeder van consciëntie zijn, ik meen wat scrupuleus ja, wat minder edel is (ik mag het immers wel zeggen) wat eigenzinnig en drijfachtig. Een paar leelijke woorden de zaak gelijk, maar ik vrees, het is niet anders. En nu moet het hooge woord er uit, in de hoop, dat niemand er zich aan zal ergeren. Het is ook maar het vonnis door mij, een eenvoudige geveld, en zoo het naar waarheid is, de waarheid moet ieder kunnen dragen. Aldus dan beredeneerd, is de schuld van de feitelijke verdeeldheid aan de zijde der Oud- en Nederduitsche Geref. Door hen is de scheidingsmuur opgetrokken, al is het dan misschien ook van de steenen, ik bedoel de fouten en zonden der afgescheidene, nu Obr. Geref. kerk. - Maar dit is nu eenmaal zoo, en gelukkig mag ik zeggen, het zondige en schadelijke der verdeeldheid wordt door des Heeren bemoeienis met ons, langs zoo meer gevoeld. Maar laat het mij toe, om het in alle nederigheid en zachtmoedig heid te zeggen, als mijn redeneering naar waarheid is, dan moesten Oud-Geref. en en Nederd. Geref. nu niet komen met voorwaarden, maar eenvoudig aan de Chr. Geref. kerk zich aansluiten, of als het maar "eenigszins de waarheid kan lijden, laten dan de drie genoemde genootschap pen, ik bedoel Chr., Oud, en Ned.-Geref. zonder voorwaarden, enkel en alleen door de belijdenisschriften, zich tot één verbin den. Als dit kon, was het de minst zelfver loochenende weg, en dan maar ook dan eerst heeft ieder evenveel zeggenschap. - Het is misschien wat roekeloos van mij, maar ik zou het wagen, om de verschilpunten van onderop besproken, op een algemeene synode in stemming gebracht, als de stem der meerderheid dus der kerk te aanvaar den, en mij er aan te onderwerpen, al viel het dan ook uit in den geest der Oud- of Nederduitsch-Geref.. Want neen, ik zie niet zoo laag op de gevoelens dier broe ders, en ben ook niet zoo doordrongen van het echte onzer begrippen. Die half heid is nu in mij misschien wel niet te prijzen, maar toch altijd beter, dan dat eigenzinnige, eigenwillige, farizeeïsme. esse- isme, ja labadisme, op kerkelijk gebied. Ik denk bij deze aan de eerste Christen kerk, inzake onderscheid der spijze enz. en aan de vermaning van Paul us en zijn praktijk, ook denk ik aan Rich te ren 17. Men moet bij het lezen dier geschiedenis verbaasd staan, hoe een mensch in een eigenwilligen Godsdienstvorm kan leven ge heel tegen den waren in, en nogthans meenen, omdat er iets in is dat aan den waren gelijkt, dat God hem zegenen zal. Gelijk Micha, omdat hij een leviet tot pries ter hadde. Neen zijn beelden en eigenge maakte efod bedierf geheel de zaak. "Voorts denk ik aan Israël, ten tijde des priesters Eli, Samuel 2. De openbare Godsdienst was wat plaats en vorm aanging zuiver, de lieden behoefden het spijsoffer niet te verachten, noch het volk Gods afvallig te worden, al handelden de zonen van Eli I goddeloos. Dat lag voor hun eigen j rekening. Voorts denk ik aan het j pascha ten tijde van Jehiskia 2 Cron. 30 en 3 aan zoo veel, dat in dezen tijd op kerke- lijk terrein niet is naar de reinheid des I Heiligdoms, en by een door mij berede- a neerde vereeniging, misschien ook niet wezen zou.Evenwel metJehiskia omstandig heden in acht nemende, zou het, dunkt mij, beter zijn, hiervoor te bidden, dan op esseistische wijze zich te onttrekken, en op zijn labadistisch te zeer op de volmaakt heid te staan. Ten slotte als ik mij zei ven in dezen ken, ben ik niet zooals men dat noemt vijandig of kerkistisch. Maar ik kan maar niet begrijpen, dat ik voor God vrijheid hebbe in dit kerkge nootschap te zyn, en een ander weer daar. Keur ik nu mijn eigen standpunt goed, dan moet ik noodwendig dat eens anderen afkeu ren. Dit is daarom geen vijandschap. En voorts wanneer ik onderzocht, en ik wil het niet ontveinzen,tot heden toe onderzoek,waar ik wezen moet, is het bij mij nooit hoofd vraag geweest, wie gelijk heelt in ge noemde geschilpunten, maar dit, of het oudste genootschap nog den naam van ware kerk kan dragen. Zoo ja, dat is dan voor mij genoeg.Dwaal ik hier in,om dat als hoofdvraag te stellen, wie brengt mij dan naast God te recht. De zaak, meen ik, is mij ernst, want dwaal ik in deze, dan zou ik met al mijn kerkijver, nog bevonden worden tegen God te strijden. Om op het kerkelijk standpunt zonder ijver te zijn, is ook niet te verantwoorden, daar is de zaak te gewichtig voor. En om het maar lijdelijk aan den Heere over te geven, klinkt wel vroom, maar zij zullen ten slotte met Meroz gevloekt worden, Richteren 5 vs. 23. Voorts bekruipt mij nog deze vrees, die mij ook bij deze van het hart moet, er zijn menschen die zeggen (en ik vrees zoo iets kan invloed hebben) de vereeniging kan nog niet goed werken, de kloof is zoo groot, de geesten zoo uiteenloopend, beter is het nog wat aan elkander te wennen, en vertrouwen te geven en te krijgen. Nu, zoo iets is mogelijk, maar ik voor mij vind daar geen behoef/,e aan, en meen ook dat zoo iets geen reden van uitstel mag wezen. U, geachte Redacteur, bij voorbaat dank zeggende voor de plaatsing dezer regelen, noem ik mij uw vriend en broeder Biggekerke. JOB WISSE Mz. Verantwoording van liefdegaven. Voor de Zending van N. N. te G. f 1,- uit het busje van M. fl,met 212 ge bruikte postzegels. Gecollecteerd 25 cent voor de Zending. A. Krijger. In de collecte ontvangen van W. C. f2,50, plaatsgeld. Van Mejuffr. J. R. f 2.van K. J. voor de plaats f 3,50. Gecollecteerd Vf 1,plaatsgeld. J. J. Dockheer. In dank ontvangen in de collecte 50 ct. voor het Diakonaaal Hulpbetoon. Mevr. Klaarhamer. Getrouwd J. C. LE COINTRE Jr. en Inlichtingen gratis bij den Agent J. KEERSEMAKER. Bellinkstraat G 195 Middelburg. Vergadering Dinsdagavond 8 uur. JAAR VERSLAG, waarbij alle leden dringend worden uitgenoodigd. WERKHUIZEN gevraagd. Adres bij den Uitgever dezes. Met Mei gevraagd een aank. MEISJE, liefst uit den Boerenstand. Te bevragen- bij den Uitgever dezes. Eene groote partij Karpetten in alle grootte en prijzen, Zeemen van af 20 ct.r Paardenk wasten, Zakdoeken, Zwarte en Grijze, Stop- en Breisajet, Langetten, Flu weel band enz. Pottenmarkt. M. J. TIMMERMANS. "Bij den Uitgever K. LE COINTRE te Middelburg is verschenen en bij alle Boekh. verkrijgbaar de le Afl. van het Vry naar het Hoogd. van Dr. H. SEN- GELMANN, Directeur der Alsterdorfer- gestichten door F. KORTLANG JEz. Directeur van het gesticht tot opvoeding en verpleging van Idioten 's Heeren Loo" te Ermeloo. Compleet in 5 afl. ad f .40. waaronder op LINNEN, die voortdurend stand houden omdat zij knnnen gezuiverd worden. Verkrijgbaar in den boekh. van K. LE COINTRE. Groote Markt. MIDDELBURG. Magazijn van Manufacture», Bédden? Matrassen, Dekens, enz.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 4