a. i) 'n u ST
A. WIJNNE,
die, ook namens wederzydsche familiëny
hunnen dank betuigen voor de bewijzen
van belangstelling, bij hun huwelijk ont
vangen.
NAAR N'OORD-AKKRiKA.
Vereenigiag „Bidt en Werkt."
OSraVASFCaaSET
KANO K0 E K
Voor de opvoeding en verpleging
van IDIOTEN.
eene mooie sorteering
li A T RA I) E i\',
E J. VAN MTMARS,
plaatselijke gemeente te beleven. Het werd
immers in ieders vrijheid gelaten ook om
de oude psalmen te gebruiken en geen
vrijheid te vragen.
Waarom kon het, en kan het nu ook
niet, eenheid in het volstrekt noodzake- -
lijke, maar verder een vrijheid, zoo ruim
mogelijk voor anders denkenden. Ik meen,
daar moest men het nu heen sturen, anders
zal het wel moeilijk gaan. De geschiedenis
van ruim 50 jaren heeft geleerd, dat de
menschen op kerkelijk gebied teeder van
consciëntie zijn, ik meen wat scrupuleus
ja, wat minder edel is (ik mag het immers
wel zeggen) wat eigenzinnig en drijfachtig.
Een paar leelijke woorden de zaak gelijk,
maar ik vrees, het is niet anders.
En nu moet het hooge woord er uit,
in de hoop, dat niemand er zich aan zal
ergeren. Het is ook maar het vonnis door
mij, een eenvoudige geveld, en zoo het
naar waarheid is, de waarheid moet ieder
kunnen dragen. Aldus dan beredeneerd,
is de schuld van de feitelijke verdeeldheid
aan de zijde der Oud- en Nederduitsche
Geref. Door hen is de scheidingsmuur
opgetrokken, al is het dan misschien ook
van de steenen, ik bedoel de fouten en
zonden der afgescheidene, nu Obr. Geref.
kerk. - Maar dit is nu eenmaal zoo, en
gelukkig mag ik zeggen, het zondige en
schadelijke der verdeeldheid wordt door
des Heeren bemoeienis met ons, langs zoo
meer gevoeld. Maar laat het mij toe, om
het in alle nederigheid en zachtmoedig
heid te zeggen, als mijn redeneering naar
waarheid is, dan moesten Oud-Geref. en
en Nederd. Geref. nu niet komen met
voorwaarden, maar eenvoudig aan de Chr.
Geref. kerk zich aansluiten, of als het
maar "eenigszins de waarheid kan lijden,
laten dan de drie genoemde genootschap
pen, ik bedoel Chr., Oud, en Ned.-Geref.
zonder voorwaarden, enkel en alleen door
de belijdenisschriften, zich tot één verbin
den. Als dit kon, was het de minst zelfver
loochenende weg, en dan maar ook dan eerst
heeft ieder evenveel zeggenschap. - Het
is misschien wat roekeloos van mij, maar
ik zou het wagen, om de verschilpunten
van onderop besproken, op een algemeene
synode in stemming gebracht, als de stem
der meerderheid dus der kerk te aanvaar
den, en mij er aan te onderwerpen, al
viel het dan ook uit in den geest der Oud-
of Nederduitsch-Geref.. Want neen, ik zie
niet zoo laag op de gevoelens dier broe
ders, en ben ook niet zoo doordrongen
van het echte onzer begrippen. Die half
heid is nu in mij misschien wel niet te
prijzen, maar toch altijd beter, dan dat
eigenzinnige, eigenwillige, farizeeïsme. esse-
isme, ja labadisme, op kerkelijk gebied.
Ik denk bij deze aan de eerste Christen
kerk, inzake onderscheid der spijze enz.
en aan de vermaning van Paul us en zijn
praktijk, ook denk ik aan Rich te ren 17.
Men moet bij het lezen dier geschiedenis
verbaasd staan, hoe een mensch in een
eigenwilligen Godsdienstvorm kan leven ge
heel tegen den waren in, en nogthans
meenen, omdat er iets in is dat aan den
waren gelijkt, dat God hem zegenen zal.
Gelijk Micha, omdat hij een leviet tot pries
ter hadde. Neen zijn beelden en eigenge
maakte efod bedierf geheel de zaak. "Voorts
denk ik aan Israël, ten tijde des priesters
Eli, Samuel 2. De openbare Godsdienst
was wat plaats en vorm aanging zuiver,
de lieden behoefden het spijsoffer niet te
verachten, noch het volk Gods afvallig te
worden, al handelden de zonen van Eli
I goddeloos. Dat lag voor hun eigen
j rekening. Voorts denk ik aan het
j pascha ten tijde van Jehiskia 2 Cron. 30 en
3 aan zoo veel, dat in dezen tijd op kerke-
lijk terrein niet is naar de reinheid des
I Heiligdoms, en by een door mij berede-
a neerde vereeniging, misschien ook niet
wezen zou.Evenwel metJehiskia omstandig
heden in acht nemende, zou het, dunkt mij,
beter zijn, hiervoor te bidden, dan op
esseistische wijze zich te onttrekken, en
op zijn labadistisch te zeer op de volmaakt
heid te staan. Ten slotte als ik mij
zei ven in dezen ken, ben ik niet zooals
men dat noemt vijandig of kerkistisch.
Maar ik kan maar niet begrijpen, dat ik
voor God vrijheid hebbe in dit kerkge
nootschap te zyn, en een ander weer daar.
Keur ik nu mijn eigen standpunt goed, dan
moet ik noodwendig dat eens anderen afkeu
ren. Dit is daarom geen vijandschap. En
voorts wanneer ik onderzocht, en ik wil het
niet ontveinzen,tot heden toe onderzoek,waar
ik wezen moet, is het bij mij nooit hoofd
vraag geweest, wie gelijk heelt in ge
noemde geschilpunten, maar dit, of het
oudste genootschap nog den naam van
ware kerk kan dragen. Zoo ja, dat is dan
voor mij genoeg.Dwaal ik hier in,om dat als
hoofdvraag te stellen, wie brengt mij dan
naast God te recht. De zaak, meen ik, is
mij ernst, want dwaal ik in deze, dan zou
ik met al mijn kerkijver, nog bevonden
worden tegen God te strijden. Om op
het kerkelijk standpunt zonder ijver te zijn,
is ook niet te verantwoorden, daar is de
zaak te gewichtig voor. En om het maar
lijdelijk aan den Heere over te geven,
klinkt wel vroom, maar zij zullen ten slotte
met Meroz gevloekt worden, Richteren 5 vs.
23. Voorts bekruipt mij nog deze vrees, die
mij ook bij deze van het hart moet, er
zijn menschen die zeggen (en ik vrees zoo
iets kan invloed hebben) de vereeniging
kan nog niet goed werken, de kloof is zoo
groot, de geesten zoo uiteenloopend, beter
is het nog wat aan elkander te wennen, en
vertrouwen te geven en te krijgen. Nu,
zoo iets is mogelijk, maar ik voor mij vind
daar geen behoef/,e aan, en meen ook dat
zoo iets geen reden van uitstel mag wezen.
U, geachte Redacteur, bij voorbaat dank
zeggende voor de plaatsing dezer regelen,
noem ik mij uw vriend en broeder
Biggekerke.
JOB WISSE Mz.
Verantwoording van liefdegaven.
Voor de Zending van N. N. te G. f 1,-
uit het busje van M. fl,met 212 ge
bruikte postzegels.
Gecollecteerd 25 cent voor de Zending.
A. Krijger.
In de collecte ontvangen van W. C.
f2,50, plaatsgeld.
Van Mejuffr. J. R. f 2.van K. J.
voor de plaats f 3,50.
Gecollecteerd Vf 1,plaatsgeld.
J. J. Dockheer.
In dank ontvangen in de collecte 50 ct.
voor het Diakonaaal Hulpbetoon.
Mevr. Klaarhamer.
Getrouwd
J. C. LE COINTRE Jr.
en
Inlichtingen gratis bij den Agent J.
KEERSEMAKER.
Bellinkstraat G 195 Middelburg.
Vergadering Dinsdagavond 8 uur. JAAR
VERSLAG, waarbij alle leden dringend
worden uitgenoodigd.
WERKHUIZEN gevraagd.
Adres bij den Uitgever dezes.
Met Mei gevraagd een aank. MEISJE,
liefst uit den Boerenstand. Te bevragen-
bij den Uitgever dezes.
Eene groote partij Karpetten in alle
grootte en prijzen, Zeemen van af 20 ct.r
Paardenk wasten, Zakdoeken, Zwarte en
Grijze, Stop- en Breisajet, Langetten, Flu
weel band enz.
Pottenmarkt. M. J. TIMMERMANS.
"Bij den Uitgever K. LE COINTRE te
Middelburg is verschenen en bij alle Boekh.
verkrijgbaar de le Afl. van het
Vry naar het Hoogd. van Dr. H. SEN-
GELMANN, Directeur der Alsterdorfer-
gestichten door
F. KORTLANG JEz.
Directeur van het gesticht tot opvoeding
en verpleging van Idioten 's Heeren Loo"
te Ermeloo.
Compleet in 5 afl. ad f .40.
waaronder op LINNEN, die voortdurend
stand houden omdat zij knnnen gezuiverd
worden. Verkrijgbaar in den boekh. van
K. LE COINTRE.
Groote Markt. MIDDELBURG.
Magazijn van Manufacture», Bédden?
Matrassen, Dekens, enz.