andere volken. Zoo was het zelfs onder
Israël, telkens weer als het volk van God
afhoereerde om de afgoden te dienen. En
zoo is het tot op dezen dag, onder de
acht honderd zeventig millioen Heidenen
en honderd vijf en zeventig millioen Maho-
medanen, over den bodem der aarde ver
spreid. Hunne godsdienststelsels zijn leugen;
hunne heilige boeken bedrog hunne goden
afgoden hun wijsheid dwaasheid hunne
offeranden een gruwelhunne zelfkastij
dingen vruchteloos; hun hoop ijdel. »Zij
voeden zich met asch," en het
bedrogen hart heeft hen afgeleid, dat zij
hunne ziel niet redden kunnen en zeggen
»Is er niet een leugen in mijn rechterhand
Schrikkelijke gedachten, dat het over-
groote deel der menschheid zich voor de
eeuwigheid voedt met asch." Dat hon
derden millioenen met alle kracht najagen,
wat hun ten eeuwig verderf moet strek
ken. Dat zij niet alleen een god dienen,
die geen nut doet, maar dat zij, naar het
leven trachtende, den dood najagen. Asch
voor spijze meenende God te dienen, Hem
tergende op' zaligheid hopende, om eeuwig
bedrogen uit te komen in de helle.
Er is maar één redmiddel.
Het bedrogen hart heeft hen afgeleid
dat zij de leugen in hun rechterhand niet
zien, en dus hun ziel niet kunnen redden.
Dus eerst waar zij een oog krijgen voor de
leugen der afgoderij, kunnen zij redding
voor hun ziel zoeken. En om die leugen
te kunnen zien, moet het afgeleide hart
teruggeleid wordenteruggeleid tot de
waarheidteruggeleid tot God. Middellijk
dus door de prediking van het Evangelie,
in geloovige verwachting, dat de Heere die
krachtig zal maken door de werking zijns
Heiligen Geestes in de harten.
Het moge voor ons een onoplosbaar
mysterie zijn, dat God, de eeuwen door en
op dit oogenblik, millioenen en millioenen
laat geboren worden, leven, heengaan,
zonder met het Evangelie in aanraking te
komen, feit is het, dat door de onbarm
hartigheid der Christenen aan het bevel
van den Heere Christus om het Evangelie
allen schepselen te prediken, na acht
tien eeuwen nog niet voldaan is.
Alleen in onze Oost zijn 80 millioen
zielen, die zich voeden met asch," zich
buigende voor afgoden met handen gemaakt,
of bij den god van Mahomed zwerende,
den god van den Koran, die niet de God
des Bijbels is en niet verlossen kan. Hoe
lange nog zullen de Christenen in Neder
land, die overvloed hebben van brood, de
millioenen in Indië zich laten voeden met
asch" en traag zijn om hun het Evangelie
te brengen, waardoor alleen, onder de
werking des Geestes, het afgeleide hart tot
God kan worden geleid, om de gruwelijke
leugen der afgoderij te verlaten, en den
Heere de eere te geven door in den Zoon
te gelooven, ten eeuwigen leven?
Hoe lange nog!
Oost- en West-SouburgIn de samen
komst van hen, die in de Reformatie der
kerk medegaan, zal D. V, Zondag 8 Haart
des avonds te zeven «re optreden Ds. J.
Hulsebos van Vlissingen.
»'S HEEREN LOO."
Sedert de vorige opgave met hartelijken
dank ontvangen
Van N. N. f 250,door den correspon
dent den heer A. v. Kamen te Dordrecht
van Dr. J. J. S. te D. f50,aan con-
tributiën uit Velp door tusschenkomst van
Ds. P. C. Koster f 19,Nieuwe bijdra
gen uit Velp door den correspondent den
heer H. Vleeming f 12,collecte Klun-
dert f 15,diac. Delfshaven f5,Cir
culaire Driebergen f 16,50, Mejufr. H. Zut-
fen f 10,circulaire N. en Z. Scharwoude
f8,50, door den heer J. H. v. d. Hoeven
te Nederhorst den Berg van D. L. f 1,50,
door Ds. K. Fernhout te Dordrecht van
A. K f5.collecte Leiderdorp f26,
door den heer J. van de Westering van
eenige leden der N. Hert. kerk te Heteren
f20,van de Cbr. Jong. Vereeniging te
Zutphen f 2,62, door Ds. W. A. Vrolijk
te Zaamslag van W. S. f2,50, van de
Jong. Vereeniging te Dirkshom fl,col
lecte te Wons f 7,92L door den heer Wer
ner te Veldwijk van Mevr. R. te Haarlem
f 3,63, door den correspondent den heer K.
Ie Cointre te Middelburg f 12,50, door den
correspondent den heer W. S. J. Tenkink
te Winterswijk f 7,80, door den heer G.
K. te N. Amstel f 10,van den heer J.
A. B. te N. Amstel f 5,van den heer
P. R. te V. f3,van den heer C. M.
E. van Loben Seis den Haag f 10,,prof.
L. te K. fl,—
Harderwijk. Februari 1891. E. v. Aken,
Penningmeester.
De Heer Vonkenberg hield Donderdag
avond zijn aangekondigde lezing.
Hij mocht zich verheugen in een goede
opkomst en m een aandachtig, belangstellend
gehoor.
De hoorders hebben zich die ure van
samenzijn niet beklaagd. Zij hebben veel
goeds gehoord, dat op boeiende wijze werd
voorgedragen.
O O
De Jongel. Vereen. Spreuken 23 23^"
verdient onzen dank voor hetgeen zij ons
ook door deze lezing heeft verschaft.
Moge het gesprokene voor haar zelf
allereerst rijke en goede vruchten dragen.
Van de gelegenheid tot debat werd slechts
door een paar broeders gebruik gemaakt,
om een vraag te richten tot den geachten
spreker.
Oppositie werd niet gevoerd, hoewel er
alle reden was die kier te verwachten.
Doch 't was als gewoonlijk bij dergelijke
gelegenhedenzij, die de gereformeerde
levens- en wereldbeschouwing tegenstaan,
waren afwezig. Dit is te meer te betreuren,
omdat men onder die tegenstanders slechts
bij hooge uitzondering iemand ontmoet, die
behoorlijk kennis nam van wat de gerefor
meerden belijden en bedoelen.
Ongekend en ongehoord beoordeeld en
veroordeeld te worden, is nu eenmaal op
elk gebied het deel der Gereformeerden.
Dit brengt echter, gelijk elk ongerechtig
werk, alleen schade aan hen, die het doen.
Wij hopen de volgende week een korte
samenvatting van het gesprokene te geven.
Ook Reitsum van haar kerkegoed beroofd.
In het orgaan van Dr. Hoedemaker lazen
wij het eerst tot onze smart, dat het z.g.
Classicaal bestuur van Dockum er in ge
slaagd is, om de diaconiegoederen der
gereformeerde gemeente van Reitsum in
handen te krijgen. In het jongste num
mer van de Friesche Kerkbode vonden we
dit helaas, bevestigd.
Zeer kalm en waardig schrijft onze ge
liefde broeder Ploos van Amstel over de
berooving der goederen zijner gemeente.
'Hij toornt, maar zondigt niet. Hij noemt
het een gruwel, die ten hemel schreit, dat
der Christus getrouwe gemeente haar wettig
eigendom ontnomen wordt, en dat, terwijl
dit goed misschien aan een enkelen malcon
tent wordt toebedeeld, want het zijn slechts
enkelen, zeer enkelen, die te Reitsum zich
openbaren als voorstanders van de z.g.
Synodale organisatie. Zeker zouden zij,
die de goederen vermaakt hebben aan de
plaatselijke gemeente, indien zij geweten
hadden, dat zulk een onrecht zou gepleegd
worden, nooit iets ten gunste van de kerk
hebben beschikt. Wat wisten onze voor
ouders van eene organisatie die komen
zou? Zij vermaakten het goed aan de plaat
selijke kerk en door de rechterlijke von
nissen wordt dit veranderd in het Hervormd
kerkgenootschap".
Onze broeder Ploos van Amstel zegt
voorts over het gebeurde te Reitsum
»A1 is het onze roeping, dit onrecht
met lijdzaamheid en stille onderwerping
te dragen, om des Heeren wil, vooral als
wij gedenken aan onze zonden, die wij be
dreven hebben, ter oorzake van de ker
kelijke goederen, waardoor wij niet altijd
gehandeld hebben, gelijk ons geboden was
in Gods woord al is het, dat wij de roo-
ving onzer goederen met blijdschap kun
nen verdragen, wetende dat wij een beter
en blijvend goed hebben in de hemelen
al is het, dat de weg des lijdens voordeelig
is voor ons geestelijk leven, dat neemt
niet weg dat wij getuigen zullen tegen
het onrecht, dat in Nederland op kerkelijk
gebied geschiedt."
Dit is ons uit het hart geschreven.
Maar niet minder beamen wij het vol
gende
»Het is niet om het verlies als zoodanig
dat wij treuren. Maar wel smart ons iets
anders, en dat is, dat men ingang zoekt
te verkrijgen in de gemeente en dat alleen
om de goederen. Ware er geen goedmen
zou Reitsum stil met rust laten. Wie zou
zich met Reitsum bemoeien, om de ge
meente te brengen onder de Synodale
organisatie Alle vervolging vindt haar
oorzaak in het bezit der goederen. Is dat
niet een jammerlijke en geheel met den
geest des Heeren strijdende zaak Het is
zoo klaar als de dag, het is niet om de
zielenmaar om het goed te doen. En
om dat goed werkt men op de menschen
niet in het belang van die menschenmaar
in het belang van aardsch gewin en van
voordeelendie men niet gaarne wil prijs
geven. Was er geen geld, geen mensch
deed ons leed." Zoo is het
Bemoeien de voorstanders van de Sy
nodale organisatie zich met de gemeente
Hoorn Daar staat een socialistisch ge-