andere volken. Zoo was het zelfs onder Israël, telkens weer als het volk van God afhoereerde om de afgoden te dienen. En zoo is het tot op dezen dag, onder de acht honderd zeventig millioen Heidenen en honderd vijf en zeventig millioen Maho- medanen, over den bodem der aarde ver spreid. Hunne godsdienststelsels zijn leugen; hunne heilige boeken bedrog hunne goden afgoden hun wijsheid dwaasheid hunne offeranden een gruwelhunne zelfkastij dingen vruchteloos; hun hoop ijdel. »Zij voeden zich met asch," en het bedrogen hart heeft hen afgeleid, dat zij hunne ziel niet redden kunnen en zeggen »Is er niet een leugen in mijn rechterhand Schrikkelijke gedachten, dat het over- groote deel der menschheid zich voor de eeuwigheid voedt met asch." Dat hon derden millioenen met alle kracht najagen, wat hun ten eeuwig verderf moet strek ken. Dat zij niet alleen een god dienen, die geen nut doet, maar dat zij, naar het leven trachtende, den dood najagen. Asch voor spijze meenende God te dienen, Hem tergende op' zaligheid hopende, om eeuwig bedrogen uit te komen in de helle. Er is maar één redmiddel. Het bedrogen hart heeft hen afgeleid dat zij de leugen in hun rechterhand niet zien, en dus hun ziel niet kunnen redden. Dus eerst waar zij een oog krijgen voor de leugen der afgoderij, kunnen zij redding voor hun ziel zoeken. En om die leugen te kunnen zien, moet het afgeleide hart teruggeleid wordenteruggeleid tot de waarheidteruggeleid tot God. Middellijk dus door de prediking van het Evangelie, in geloovige verwachting, dat de Heere die krachtig zal maken door de werking zijns Heiligen Geestes in de harten. Het moge voor ons een onoplosbaar mysterie zijn, dat God, de eeuwen door en op dit oogenblik, millioenen en millioenen laat geboren worden, leven, heengaan, zonder met het Evangelie in aanraking te komen, feit is het, dat door de onbarm hartigheid der Christenen aan het bevel van den Heere Christus om het Evangelie allen schepselen te prediken, na acht tien eeuwen nog niet voldaan is. Alleen in onze Oost zijn 80 millioen zielen, die zich voeden met asch," zich buigende voor afgoden met handen gemaakt, of bij den god van Mahomed zwerende, den god van den Koran, die niet de God des Bijbels is en niet verlossen kan. Hoe lange nog zullen de Christenen in Neder land, die overvloed hebben van brood, de millioenen in Indië zich laten voeden met asch" en traag zijn om hun het Evangelie te brengen, waardoor alleen, onder de werking des Geestes, het afgeleide hart tot God kan worden geleid, om de gruwelijke leugen der afgoderij te verlaten, en den Heere de eere te geven door in den Zoon te gelooven, ten eeuwigen leven? Hoe lange nog! Oost- en West-SouburgIn de samen komst van hen, die in de Reformatie der kerk medegaan, zal D. V, Zondag 8 Haart des avonds te zeven «re optreden Ds. J. Hulsebos van Vlissingen. »'S HEEREN LOO." Sedert de vorige opgave met hartelijken dank ontvangen Van N. N. f 250,door den correspon dent den heer A. v. Kamen te Dordrecht van Dr. J. J. S. te D. f50,aan con- tributiën uit Velp door tusschenkomst van Ds. P. C. Koster f 19,Nieuwe bijdra gen uit Velp door den correspondent den heer H. Vleeming f 12,collecte Klun- dert f 15,diac. Delfshaven f5,Cir culaire Driebergen f 16,50, Mejufr. H. Zut- fen f 10,circulaire N. en Z. Scharwoude f8,50, door den heer J. H. v. d. Hoeven te Nederhorst den Berg van D. L. f 1,50, door Ds. K. Fernhout te Dordrecht van A. K f5.collecte Leiderdorp f26, door den heer J. van de Westering van eenige leden der N. Hert. kerk te Heteren f20,van de Cbr. Jong. Vereeniging te Zutphen f 2,62, door Ds. W. A. Vrolijk te Zaamslag van W. S. f2,50, van de Jong. Vereeniging te Dirkshom fl,col lecte te Wons f 7,92L door den heer Wer ner te Veldwijk van Mevr. R. te Haarlem f 3,63, door den correspondent den heer K. Ie Cointre te Middelburg f 12,50, door den correspondent den heer W. S. J. Tenkink te Winterswijk f 7,80, door den heer G. K. te N. Amstel f 10,van den heer J. A. B. te N. Amstel f 5,van den heer P. R. te V. f3,van den heer C. M. E. van Loben Seis den Haag f 10,,prof. L. te K. fl,— Harderwijk. Februari 1891. E. v. Aken, Penningmeester. De Heer Vonkenberg hield Donderdag avond zijn aangekondigde lezing. Hij mocht zich verheugen in een goede opkomst en m een aandachtig, belangstellend gehoor. De hoorders hebben zich die ure van samenzijn niet beklaagd. Zij hebben veel goeds gehoord, dat op boeiende wijze werd voorgedragen. O O De Jongel. Vereen. Spreuken 23 23^" verdient onzen dank voor hetgeen zij ons ook door deze lezing heeft verschaft. Moge het gesprokene voor haar zelf allereerst rijke en goede vruchten dragen. Van de gelegenheid tot debat werd slechts door een paar broeders gebruik gemaakt, om een vraag te richten tot den geachten spreker. Oppositie werd niet gevoerd, hoewel er alle reden was die kier te verwachten. Doch 't was als gewoonlijk bij dergelijke gelegenhedenzij, die de gereformeerde levens- en wereldbeschouwing tegenstaan, waren afwezig. Dit is te meer te betreuren, omdat men onder die tegenstanders slechts bij hooge uitzondering iemand ontmoet, die behoorlijk kennis nam van wat de gerefor meerden belijden en bedoelen. Ongekend en ongehoord beoordeeld en veroordeeld te worden, is nu eenmaal op elk gebied het deel der Gereformeerden. Dit brengt echter, gelijk elk ongerechtig werk, alleen schade aan hen, die het doen. Wij hopen de volgende week een korte samenvatting van het gesprokene te geven. Ook Reitsum van haar kerkegoed beroofd. In het orgaan van Dr. Hoedemaker lazen wij het eerst tot onze smart, dat het z.g. Classicaal bestuur van Dockum er in ge slaagd is, om de diaconiegoederen der gereformeerde gemeente van Reitsum in handen te krijgen. In het jongste num mer van de Friesche Kerkbode vonden we dit helaas, bevestigd. Zeer kalm en waardig schrijft onze ge liefde broeder Ploos van Amstel over de berooving der goederen zijner gemeente. 'Hij toornt, maar zondigt niet. Hij noemt het een gruwel, die ten hemel schreit, dat der Christus getrouwe gemeente haar wettig eigendom ontnomen wordt, en dat, terwijl dit goed misschien aan een enkelen malcon tent wordt toebedeeld, want het zijn slechts enkelen, zeer enkelen, die te Reitsum zich openbaren als voorstanders van de z.g. Synodale organisatie. Zeker zouden zij, die de goederen vermaakt hebben aan de plaatselijke gemeente, indien zij geweten hadden, dat zulk een onrecht zou gepleegd worden, nooit iets ten gunste van de kerk hebben beschikt. Wat wisten onze voor ouders van eene organisatie die komen zou? Zij vermaakten het goed aan de plaat selijke kerk en door de rechterlijke von nissen wordt dit veranderd in het Hervormd kerkgenootschap". Onze broeder Ploos van Amstel zegt voorts over het gebeurde te Reitsum »A1 is het onze roeping, dit onrecht met lijdzaamheid en stille onderwerping te dragen, om des Heeren wil, vooral als wij gedenken aan onze zonden, die wij be dreven hebben, ter oorzake van de ker kelijke goederen, waardoor wij niet altijd gehandeld hebben, gelijk ons geboden was in Gods woord al is het, dat wij de roo- ving onzer goederen met blijdschap kun nen verdragen, wetende dat wij een beter en blijvend goed hebben in de hemelen al is het, dat de weg des lijdens voordeelig is voor ons geestelijk leven, dat neemt niet weg dat wij getuigen zullen tegen het onrecht, dat in Nederland op kerkelijk gebied geschiedt." Dit is ons uit het hart geschreven. Maar niet minder beamen wij het vol gende »Het is niet om het verlies als zoodanig dat wij treuren. Maar wel smart ons iets anders, en dat is, dat men ingang zoekt te verkrijgen in de gemeente en dat alleen om de goederen. Ware er geen goedmen zou Reitsum stil met rust laten. Wie zou zich met Reitsum bemoeien, om de ge meente te brengen onder de Synodale organisatie Alle vervolging vindt haar oorzaak in het bezit der goederen. Is dat niet een jammerlijke en geheel met den geest des Heeren strijdende zaak Het is zoo klaar als de dag, het is niet om de zielenmaar om het goed te doen. En om dat goed werkt men op de menschen niet in het belang van die menschenmaar in het belang van aardsch gewin en van voordeelendie men niet gaarne wil prijs geven. Was er geen geld, geen mensch deed ons leed." Zoo is het Bemoeien de voorstanders van de Sy nodale organisatie zich met de gemeente Hoorn Daar staat een socialistisch ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1891 | | pagina 3