ZEEUWSCHE KERKBODE.
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
NED. GËRfiF. KERKEN.
Zondag 12 October 1890.
Een blinde die zag en ziende werd.
No. 191.
11 OCTOBER 1890.
4® JAARGANG.
-^EDACTEUH jP. JJ. y/, J^LAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer - 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sara. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiëu
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG.
NOOROERKERK.
Voorm. balf 10 uren,Dhr. W. da Jong,
van Amsterdam.
Namidd. twee uren, Dhr. W. de Jong.
Avond zes uren, Dhr. W. de Jong.
Woensdagavond half zeven Lidmaten-Cate
chisatie.
VLISSINGEN.
K 1 e i n e K e r k.
Voorm. hall 10 uren, Ds. Hulsebos.
Namidd. twee uren, Ds. Hulsebos.
Cat. Zond. 41.
Bediening des H. Doops.
Avond zes uren, Godsdienstoefening
Maandagavond 7 uren, Ds. Hulsebos.
Gebed voor de komst van Gods
Koninkrijk.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Smith,
van Helmond.
Namidd. twee uren, Ds. Smith.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GAPINGE.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren. Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Brokkhuijzen.
Namidd. twee uren, Ds. Brokkhuijzen.
Avond zes uren, Ds. Broekhuijzen.
ARNEMUIDEN.
Voorm. half 10 uren, Dhr. Basoski,
van Delft.
Namidd. twee uren, Dhr. Basoski.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Ds.W. A. Vrolijk,
van Zaamslag.
Namidd. twee uren, Ds.V7. A. Vrolijk.
AXEL.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred,
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Avond half zes uren, Ds. Wolf.
POORTVLIET.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
THOLEN.
Nieuwe Kerk.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
SINT MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren, Lezen eener Pred.
OOSTBURG.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Ds. Boss.
TbeDefccktifocêe (^ezej'oziueezde 3{etkew.
©fficiëele mededeelingen.
Namens de Commissie voor de halve-stuivers
Yereeniging te Serooskerke bericht de onderge-
teekende aan de leden der Vereeniging, dat de
opbrengst over het eerste kwartaal van het tweede
jaar der Vereeniging bedraagt f48,65.
J. GELDOF.
Serooskerke 9 October 1890.
Markus 10 4652.
II (Slot.)
In al dat geroep en in al die eerbetoo-
ning der schare stak geen belijdenis. Het
waren holle klanken, die slechts bewezen,
hoe weinig zij zich zelf kenden en hoe
vreemd hun deze Jezus was.
Al dat eigenwillige werk eerde den
Heere dan ook niet in 't minst.
Het stond alleen de kleinen en ellendi-
gen in den weg.
Maar in dat roepen van onzen blinden
bedelaar, daarin steekt een rijke belijdenis.
Uit dat roepen blijkt, dat hij een onder-
wezene is; dat hij Jezus kent.
Hij spreekt openlijk uit in zijn gebed
wie hij zelf is en wie Jezus is.
Het was een gewaagd stuk, om zóó tot
en van Jezus in het publiek te spreken.
Een andere blinde bedelaar werd er om
in den ban gedaan.
Doch hij heeft geloofd en nu spreekt hij
ook.
Zoo komt de Heere hier dan door een
blinden bedelaar en door een verachten
tollenaar aan Zijn eere. Aan die beiden
wordt het geopenbaard wie en wat hij is
en waartoe Hij kwam.
Heelmeester der kranken, Redder van
ellendigen, Gezalfde uit Davids huis, ge
komen niet om gediend te worden, maar
om te dienen, gekomen om het verlorene
te zoeken en van ellendigen zich te laten
vinden.
Eigenlijk is het geen wonder, dat velen
dezen belijder harde woorden geven, want
vooreerst als hij gelijk heeft, dan is hun
doen en roepen veroordeeld, ten ander©
blijkt dan, dat zij hlind zijn en dat die
blinde ziet, en ten derde, dan hebben zij
aan dien Jezus eigenlijk niets. Zij moeten
een Jezus hebben om feest, om optochten
mede te houden, om zich van hun mooiste
zijde te laten zien, maar wat hebben zij