De kerkeraad tot hiertoe daarmede be- j last doet mededeeling van hetgeen vroeger j en later gedaan is, en wat thans gedaan wordt. Hij verklaart geen middel te weten of te kunnen aanwenden, om beter in be- t doelde behoeften te voorzien en stelt voor j dat de Classis daarmede Ylissingen belast. Overeenkomstig dit voorstel wordt beslo- I ten en hebben dus de leden der kerk van j O. en W. Souburg zich met hun belangen i tot den kerkeraad van Vlissingen te wen- den. Tot nader onderzoek van de zaak der benoeming van een oefenaar in de kerk van Tholen en om de Classis in haar No vember samenkomst D. V. te dienen van advies in deze zaak, worden 2 Deputaten benoemd, nl. Ds. J. H. M. Gr. Wolf en A. Dingemanse. Tot deputaten om met den Quaestor der Classis de begrooting voor 1891 op te ma ken en in de November samenkomst aan de Classis voor te stellen, worden gecom mitteerd de Broeders ouderlingen P. A. Abraharase van St. Laurens, Wielemaker van Koudekerke en P. Melis van Seroos- kerke. De kerk van Zaamslag zal D. Y. de volgende Classis saamroepen te Middelburg. De Voorz. sluit het goede en broederlijke samenzijn te ruim vijf uren met dankgebed. ^Gedenkt aan de Yroaw van Lot." Lukas 17 22 I. Onze Bijbel is geen geschiedenisboek, al worden er ook geschiedenissen in verhaald. De bedoeling is volstrekt niet, om ons een levensbeschrijving van Abraham, Izak, Ja cob, Jozef, Mozes, David enz. te geven. God maakt ons in den Bijbel, Zijn Woord, bekend, al wat ons tot Zijn eer en dienst en tot onze zapgheid noodig is te kennen en te gelooven De mannen en vrouwen der Schrift zijn door den Heere verwekt, en hun persoon en geschiedenis zijn door Hem gemaakt zooals zij zijn, omdat Hy door hen Zijn kerk wilde onderwijzen. Daarom weten wij van hun personen en geschiedenissen ook alleen datgene, wat door den Heere voor genoemd doel be stemd is. Zoo kunnen wij dan uit Sodom's onder gang zien, door welke schrikkelijke oor- deelen de Heere zijn recht en majesteit handhaven zal tegenover de wereld. Zoo doet ons Lot's uitleiding zien, hoe de Heere uit enkel genade Zijn in zich zelf vleeschelijk gezinde, verdorven en zwakke Kerk behouden zal uit het toe komstig oordeel. En naar het bovenstaande Woord des Meesters heeft God ook door het omkomen van Lot's vrouw ons wat te zeggen. Daarom moeten wij aan haar gedenken. De Heere toont ons klaarlijk in haar dat de uiterlijke breuke met Sodom en het uiterlijk mcêloopen met Zijn Kerk onvol doende is tot behoudenis. De heilige, de algemeene, de strijdende en lijdende Kerke Gods wordt te Sodom alleen in Lot's familie gezien. Aan deze Kerk schenkt de Heere naar Zijn besluit uit genade in Christus de ver geving der zonde, gerechtigheid en eeuwig leven. Hij rekent, Hy stelt haar als eene rechtvaardige. In zich zelf is zy dit niet. Dat blijkt duidelijk uit Genesis 19. Het gaat dan ook blijkens de geschiedenis van 's Hee- ren zienlijke kerk te Sodom met de Kerke Gods niet naar den staat, waarin zij van haar zelf hier op aarde verkeert, maar naar den staat, waarin de Heere, de Rech ter van hemel en aarde haar uit genade in Christus heeft ingezet. Die nu in waarheid tot deze kerk be hoort, die heeft deel aan deze genade en aan de haar geschonkene genadegaven. Die komt niet in het oordeel. Doch die gelijk Sodom's burgerij buiten deze Kerk staat, of die gelijk Lot's schoon zonen zich bij deze kerk niet voegen wil, die ligt onder den toorn en het oordeel besloten, die zal ervaren, dat de Heilige Israels een verteerend vuur is. Het is dus inderdaad het grootste voor recht, van deze Kerke een levend lid te zijn. Hierdoor toch is men medeërfgenaam van die onuitsprekelijk heerlijke en rijke en eeuwige erfenis, welke zij onder haar Hoofd, Christus, bezit. Hierdoor deelt men in de vaderlijke zorg, die God drieëenig heeft voor het volk, dat Hij zich tot een erfdeel uit de volken der aarde afgezonderd heeft. Wat deze vaderlijke zorg Gods inhoudt en beteekent kan Lot's redding en kan o. a. Salomo's gebed (1 Kon. 8) ons leeren. Nu, Lot's huisvrouw genoot het groote voorrecht, om tot die Kerk te behooren. Zij wordt als een lid dier kerk behandeld. De engelen, de gezanten des Heeren, be handelen haar naar zij haar zien, naar de gedaante, die zy vertoont. Zij wordt dan ook mede geroepen, om te ontvlieden aan den toekomenden toorn. Het evangelie des behouds wordt ook haar gepredikt. De komst en de prediking der engelen tot Lot's huis en hunne handelingen met dat huis maken breuke óók tusschen Lot's huisvrouw en de wereld. Zy wordt mede uitgeleid en laat zich uitleiden uit Sodom. Zij breekt dus met de wereld en wandelt met 's Heeren kerk in den weg des be houds naar Zoar. Zij heeft dus blijkbaar 's Heeren woord gehoord, is er door overreed, wordt er door gedrongen om te vlieden. Welke genade voorrechten heeft deze vrouw genoten Tot op het gaan naar Zoar scheen het dan ook, alsof zy in waarheid een levend lid der Kerke Gods was. Er was geen verschil te ziennoch bij die vrouw, noch in de daden en woorden Gods omtrent haar. Toch bestond er verschil. Het was nog bedekt, doch zou nu spoedig openbaar worden. Het was bij deze vrouw alles slechts uiterlijk. Zij had wel de gedaanteden schijndoch miste het wezen. Het was alles maar voor een tijd. Zoolang de Kerk nog in Sodom bleef, zoolang zij zich wel innerlijk kwelde en vermoeide over de goddeloosheid, maar toch liever zieh schikte naar die gruwe lijke wereld, dan óók openlijk en uiterlijk met haar te breken, door zich ook in haar publieke leven naar haar God te schikken, tot zoolang kon ook deze vrouw wel by de kerk blijven, doch toen het op breuke en scheiding aankwam, toen het wandelen in den Naam des Heeren" medebracht, om het prachtige en groote Sodom te ver achten en te verlaten en het kleine onaan zienlijke Zoar te verkiezen en hierin te volhardentoen werd het ook openbaar wie Lot's huisvrouw eigenlijk was. Juist nu het aankomt op volharden in de Woorden en in den weg des Heeren, nu bezwijkt zy, Nu het er op aankomt, om de beslissende keuze te doen tusschen de twee heeren, die haar ieder tot zijn eigen dienst roepen, nu zy moet, of den éénen aanhangen en den anderen verachten of den éénen haten en den anderen liefhebben, nu komt het openbaar, wien van beiden zij eigenlijk toebehoorde. Zij heeft wel metSodom kunnen breken en de Kerke Gods kunnen aankleven tot zoo lang, als zij Sodom niet behoefde te ver liezen. Doch als de Heere zijn Kerk door lijden komt heiligen, als Hij zijn Kerk óók te Sodom bezoekt,om haar uit te leiden uit haar strikken en als Hij, om haar hare geeste lijke goederen te doen kennen, haar ont neemt de begeerlijkheid des vleesches, en de begeerlijkheid der oogen, en de grootsch- heid des levens, dan doet Lot's vrouw als de rijke jongeling en verlaat den levenden God en kiest de afgoden. Lezen wij Lukas 17 :31 en 33 aandachtig, dan blijkt zij daar een eind buiten Sodom te staan voor de keuze of de wereld ver liezen óf haar ziel, haar leveu, verliezen. Doch even als elke verworpene ziet zij dat juist niet in. Zij geeft daarin God en de Kerk ongelijk en ontkent, dat het zóó staat. De breuke tusschen haar en Sodom is wel wijd genoeg maar niet diep genoeg om behouden te worden. Daarom kan zij ook niet volharden. Die volhardt in de leer en den weg, die naar Gods Woord is, die en die alleen wordt behouden. ■II, LEK LEI. Verblijdend. Het is een verblijdend verschijnsel, dat hoe langer zoo meer de noodzakelijkheid wordt ingezien van scholen met den Bijbel. Ook in Walcheren. Er behoorde in ons eiland op elk dorp een school met den Bijbel te zijn. En zij kon er zyn ook. Aan geld ontbreekt het ons niet. Daarbij komt, dat de opvoeding der kinderen behoort tot de hoogste belangen van het huisgezin en van de Kerk. Het is een zware misdaad, indien dit zeer hooge belang niet met alle inspanning wordt behartigd maar verwaarloosd wordt. Een gedoopt mensch is van God vermaand èn verplicht, om in geheel zijn leven, in al zijn zaken en daden den Heere aan te hangen, Hem te dienen, zich naar Hem te schikken. Dit te weten en te doen is iets, wat ook een gedoopt mensch niet maar van

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1890 | | pagina 3