ZEEDWSCHE KERKBODE I Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken Zondag 24 Augustus 1890. Groote overeenkomst bij diepgaand verschil. No. 184. 23 AUGUSTUS 1800. 4e JAARGANG. j^EDACTEUR. j"\ j. yj, JClAARHAMER. V. D. M. te MIDDELBURG. Want de HEERE is onze Rechter, ds HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning Hij zal ons behouden. Jesaja 38 22. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandoffercn, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren P Zie, gehoorzamen is beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen. I Sam. 15 22. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fir. pp. (bij vooruitbetaling) f0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer- 0,05 Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. NED. GERE F. KERKEN. PBEDIKB3ÏÏBTEN. MIDDELBURG. noor oerkerk:. Voorm. half 10 uren, Ds.Klaarhamer. Doop, Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, Geen dienst. Woensdagavond geen Lidmaten-Catechisatie. VLISSINGEN. Kleine Kerk, Voorm. half 10 uren, Ds. Hulsebos. Doop. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, Ds. Hulsebos. Cat. Zond. 34. KOUDEKBRKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Hulsebos. SEROOSKERXE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Klaarhamer. GAPINGE. Voorm. half 10 uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. VROUWE POLDER. Voorm. negen uren, Lezeu eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. GRIJPSKERKE. Voorm. negen uren, Ds. Wolf van Axel. Nam. twee uren, Ds. Wolf. Cat. Zond. 34. ARNEMUIDEN. Voorm. half 10 uren, Ds, Gruntke. Namidd. twee uren, Ds, Gruntke. Avond zes uren, Lezen eener Pred. AXEL. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Cat. Zond. 12. ZAAMSLAG. Voorm. negen uren, Ds. Vrolijk. Namidd, half twee uren, Ds. Vrolijk. Cat. Zond. 23. POORTVLIET Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond zes uren, Lezen eener Pred. THOLEN. Nieuwe Kerk. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. ST. MAARTENSDIJK. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond half zes uren, Lezen eener Pred. OOSTBURG. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Avond half zes uren, Lezen eener Pred. ST. LAURENS. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Mattheus 25 113. Wie onzer kent niet deze treffende ge lijkenis der tien maagden. Wie ziet niet dadelijk in de waarheid van het hierboven gestelde opschrift. Er was tot op het laatste oogenblik in het uiterlijk aanzien een groote overeen komst hij dit tiental, en toch had dat diepgaand verschil, dat hen in 't eind on herroepelijk scheidde, van het begin af bestaan en was slechts aan een betrekke lijk kleine zaak kenbaar geweest. Dit te weten is echter niet genoeg. De Heere heeft dit Woord gesproken en spreekt het nog voortdurend, niet tot de wereld, maar tot zijn kerk, opdat jvij het zouden gebruiken. Hij wil, dat het ons leiden zal tot ern stig en gedurig zelfonderzoek, bf wij in het geloof zijn. Of die zaak en werking in ons, die wij voor geloof houden, nu ook metterdaad zaligmakend geloof is. Bij dit onderzoek moet ons dan ook dit Woord des Heeren tot licht en bestuur zijn. Het blijkt uit deze gelijkenis hoe ver bazend sterke gelijkenis er tusschen tijd- geloof en oprecht geloof kan bestaan. Let maar eens op, wat van deze bruids maagden wordt gezegd. Zij zijn allen gezellinnen der bruid. Zij deelen allen in haar vreugde. Zij kennen en prijzen allen den bruidegom. Zy zijn allen geroepen, om hem te gemoet te gaan en daarin hem te dienen en te eeren. Zij zijn dus allen behandeld als zijn vriendinnen, als die ge acht worden, tot zyn dienst en eere bereid te zijn. Zij hebben allen die roeping met blijdschap aangenomen en volgaarne opge volgd. Zij dragen nu allen het kleed van een bruidsmaagd en hebben de gedaante van hen, die bij den bruidegom en zijn feestmaal behooren. Hun aller lampen worden met één olie gevuld, bijna gelijk ontstoken en geven te zamen een vrolijk licht en feestelijk schijnsel. Zelfs zijn zij allen gelijk in dezelfde zondige zwakheid en on waakzaamheid. Als hun bereidvaardigheid op de proef wordt gesteld, worden zij allen sluimerig, vallen allen in slaap en hun aller lampen gaan uit. Zij verkeeren dan allen in dezelfde duisternis en ongestalte. Er is zoo goed als geen verschil. Zoo goed als geen. Maar dan toch eenig onderscheid. Ja, dat met olie gevulde kruikje dat vijf hunner bezitten en vijf missen. Doch niet waar, dat schijnt niet vol doende, om dit tiental nu te scheiden in vijf echte en vijf valsche bruidsmaagdenin zulken, die bij de gedaante óók het wezen lijke eener bruidsmaagd bezitten en in zulken die het wezenlijke missen al heb-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1890 | | pagina 1