ZEEDWSCHE KERKBODE
I
Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken
Zondag 24 Augustus 1890.
Groote overeenkomst bij diepgaand verschil.
No. 184.
23 AUGUSTUS 1800.
4e JAARGANG.
j^EDACTEUR. j"\ j. yj, JClAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
ds HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 38 22.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandoffercn, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren P Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fir. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
NED. GERE F. KERKEN.
PBEDIKB3ÏÏBTEN.
MIDDELBURG.
noor oerkerk:.
Voorm. half 10 uren, Ds.Klaarhamer. Doop,
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Geen dienst.
Woensdagavond geen Lidmaten-Catechisatie.
VLISSINGEN.
Kleine Kerk,
Voorm. half 10 uren, Ds. Hulsebos. Doop.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Ds. Hulsebos.
Cat. Zond. 34.
KOUDEKBRKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Hulsebos.
SEROOSKERXE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Klaarhamer.
GAPINGE.
Voorm. half 10 uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWE POLDER.
Voorm. negen uren, Lezeu eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf van Axel.
Nam. twee uren, Ds. Wolf. Cat. Zond. 34.
ARNEMUIDEN.
Voorm. half 10 uren, Ds, Gruntke.
Namidd. twee uren, Ds, Gruntke.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
AXEL.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Cat. Zond. 12.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, Ds. Vrolijk.
Namidd, half twee uren, Ds. Vrolijk.
Cat. Zond. 23.
POORTVLIET
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
THOLEN.
Nieuwe Kerk.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
ST. MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren, Lezen eener Pred.
OOSTBURG.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Avond half zes uren, Lezen eener Pred.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Mattheus 25 113.
Wie onzer kent niet deze treffende ge
lijkenis der tien maagden. Wie ziet niet
dadelijk in de waarheid van het hierboven
gestelde opschrift.
Er was tot op het laatste oogenblik in
het uiterlijk aanzien een groote overeen
komst hij dit tiental, en toch had dat
diepgaand verschil, dat hen in 't eind on
herroepelijk scheidde, van het begin af
bestaan en was slechts aan een betrekke
lijk kleine zaak kenbaar geweest.
Dit te weten is echter niet genoeg. De
Heere heeft dit Woord gesproken en spreekt
het nog voortdurend, niet tot de wereld,
maar tot zijn kerk, opdat jvij het zouden
gebruiken.
Hij wil, dat het ons leiden zal tot ern
stig en gedurig zelfonderzoek, bf wij in
het geloof zijn. Of die zaak en werking in
ons, die wij voor geloof houden, nu ook
metterdaad zaligmakend geloof is. Bij dit
onderzoek moet ons dan ook dit Woord
des Heeren tot licht en bestuur zijn.
Het blijkt uit deze gelijkenis hoe ver
bazend sterke gelijkenis er tusschen tijd-
geloof en oprecht geloof kan bestaan.
Let maar eens op, wat van deze bruids
maagden wordt gezegd. Zij zijn allen
gezellinnen der bruid. Zij deelen allen in
haar vreugde. Zij kennen en prijzen allen
den bruidegom. Zy zijn allen geroepen,
om hem te gemoet te gaan en daarin hem
te dienen en te eeren. Zij zijn dus allen
behandeld als zijn vriendinnen, als die ge
acht worden, tot zyn dienst en eere bereid
te zijn. Zij hebben allen die roeping met
blijdschap aangenomen en volgaarne opge
volgd. Zij dragen nu allen het kleed van
een bruidsmaagd en hebben de gedaante
van hen, die bij den bruidegom en zijn
feestmaal behooren. Hun aller lampen
worden met één olie gevuld, bijna gelijk
ontstoken en geven te zamen een vrolijk
licht en feestelijk schijnsel.
Zelfs zijn zij allen gelijk in dezelfde
zondige zwakheid en on waakzaamheid. Als
hun bereidvaardigheid op de proef wordt
gesteld, worden zij allen sluimerig, vallen
allen in slaap en hun aller lampen gaan
uit. Zij verkeeren dan allen in dezelfde
duisternis en ongestalte.
Er is zoo goed als geen verschil.
Zoo goed als geen. Maar dan toch
eenig onderscheid.
Ja, dat met olie gevulde kruikje dat
vijf hunner bezitten en vijf missen.
Doch niet waar, dat schijnt niet vol
doende, om dit tiental nu te scheiden in
vijf echte en vijf valsche bruidsmaagdenin
zulken, die bij de gedaante óók het wezen
lijke eener bruidsmaagd bezitten en in
zulken die het wezenlijke missen al heb-