gedurig bevel de gestelde ordeningen.
Wanorde en bandeloosheid is duivelsch
en is de dood van alle leven.
Ieder die eenigermate de omstandighe
den kent, waaronder de kruissynoden en
de eerste Nederlandsche synoden gehouden
zjjn, zal voor goed van de meening gene
zen zijn, dat men onder gereformeerden
geen hoogen prijs zou stellen op orde en
regel.
Het gaat echter om de vraag wie stelt
orde en regelnaar welken maatstaf wor
den zij gesteld op welke wijze worden
zij gesteld
In een huisgezin moet orde en en regel
zijn. De Vader is de man, die ze instelt
en handhaaft. Hij kan daarbij wel te ra
de gaan met de wenschen van de leden
van zijn gezin, doch hij is ten slotte de
insteller. En daarom zal ieder toegeven,
dat het in een huis, waar de kinderen of
waar een vreemde indringer met ter zijde
zetting van vader en zijn recht de wet
«tellen, niet goed gaat, dat dit een wan
ordelijk, een revolutionair huishouden is.
In ons Vaderland is het de Koningdie
de wet geeft, die aan het nationale leven
orde en regel stelt. Wie aan den Koning
dit recht wil ontnemen, wie met voorbij
gaan van den Koning hier de wet zou
willen stellen, dien achten wij terecht een
rebel of een overweldiger, dien behandelen
wij als een vijand, niet alleen van den
koning, maar ook van de natie, wier hoofd
de koning is.
Kinderen, die in huis aan hun vader,
onderdanen, die voor het nationale leven
aan hun koning de besturende, de wetge
vende, de rechterlijke macht ontnemen, die
noemen wij terecht revolutiemannen en
oproermakers, al ware het ook dat zij de
beste wetten hadden gegeven.
Zij weerstaan de goddelijke macht, waar
mede de Heere des hemels en der aarde den
vader over het huis en den koning over de
natie bekleed heeft, zij verwerpen en ver
storen de inzettingen des Heeren, zij komen
in verzet tegen de opperste Wijsheid, tegen
het heilig recht van den oppersten Wet
gever.
Wat uw vader over zijn huis, de koning
over zijn volk is, dat is de Christus over
Zijn kerk.
Hij is niet alleen het Hoofdmaar ook
dc Koning Zijner Kerk, gelijk Hij de Ko
ning der Koningen, de Heer der Heeren
is, door Wien God drieëenig het heelal
regeert.
De Christus is naar Gods Woord de
Souverein in Zijn Kerk. Hij alleen en uit
sluitend heeft dus het recht, om te bestu
ren, om de wet, om orde en regel te stel
len, om als rechter te zitten.
Dit is Zijn Koninklijk ambt. Dit is de
goddelijke macht, waarmede Hij bekleed is
en die Hjj nu aan Zijn Kerk bedient.
Toen Hij ten hemel opvoer, deed Hij
geen afstand van die macht, maar toen
ging Hij die ontvangen. Hij heeft ook
nooit eenig apostel of evangelist of die
naar des Woords of ouderling met die macht
bekleed, om die in Zijn plaats uit te oefe
nen. Hij stelde nooit of nergens op aarde
plaatsvervangers aan in de regeering Zijner
Kerk,
Maar wel behaagt het Hem, gelijk Hij
met Woord en daad ons leerde, om zich
van menschen, van ouderlingen te bedienen
om Zijn Kerk op aarde te regeeren.
De Gereformeerden stellen zeer hoogen
prijs op orde en regel. Zij gelooven en
belijden, dat zij onmisbaar zijn voor het
welwezen der Kerk. Doch dan moeten zij
van Christus gegeven zijn, dan moeten zij
in Zijn recht en macht haar grond en
kracht hebben, dan moeten zij zijn naar
Zijn Woord en tot Zijn eerdan moeten
zij door middel van de ambten tot stand
gekomen zijn.
Dit is nu het groote bezwaar, dat elk
gereformeerde, ja dat elk Christen tegen
de besturen en reglementen van het Ge
nootschap van 1816 heeft of behoort te
hebben.
Dat Genootschap is de Kerk niet. Het
heeft er letterlijk niets mede gemeen. Niet
door de Kerk, maar door den Koning, die
daartoe van de Kerk noch verzoek noch
lastgeving ontvangen had, die als Koning
daartoe ten eenenmale het recht miste, is,
zij 't ook met de beste bedoelingen, dat
genootschap uitgevonden en opgericht. In
1816 bestonden de kerken al eeuwenlang
en toen kwam pas het genootschap. Met
behulp van politie en justitie, met sabel
en bajonet is dat genootschap aan de
kerken opgedrongen. De trouwe leden der
Kerk, de aan Christus gehoorzame onder
danen en knechten hebben vanl83646 en,
zij 't ook door Gods weerhoudende genade
in veel minder mate, ook nu weer sinds
1886, allerlei vervolging, smaad en schade
moeten lijden, omdat zij bij de kerk wilden
blijven zonder dat anti-christelijke genoot
schap te erkennen; omdat zij de Kerk des
Heeren wilden vrijmaken van dat genootschap.
Waarom dan dat Genootschap zoo Chris-
tusonteerend en Icerkverwoestend is
Hierom.
Het leert blijkens al zijn handelingen en
reglementen, dat de leden der Kerk, de
onderdanen van den Christus, het recht
hebben, om buiten den Christus om over de
kerk besturen aan te stellen en aan die be
sturen het recht en de macht te geven, om
buiten Christus om zijn Kerk te besturen
niet naar Zijn Woord, maar naar reglemen
ten en bepalingen, die zij zelf gemaakt en
aan Zijn Kerk opgelegd hebben.
Dit is dus volop de revolutie in de Kerk
dat is oproer prediken en maken tegen den
Koning, die van God gezalfd is over Zion.
Is dat niet Christus onteerend, moet dat
de Kerk niet ten verderve zijn
Daar komt nu bovendien nog bij, dat de
orde en regel, door den dwang van dat ge
nootschap aan de Kerken opgelegd en op
gebonden zóó is, dat alleen leugen en on
geloof bloeien en vrij zich bewegen kunnen,
maar dat de waarheid verstikt wordt.
Maar al waren de reglementen nu ook
zóó goed als zij nu slecht zijn, dan moest
nog ieder, die Jezus liefheeft, die Christus'
eere zoekt, het welwezen der Kerk ter harte
gaat, wien zich met alle macht verzetten
tegen dat genootschap en tegen de revolutie
en het oproer, die het in onze Kerken heeft
gepredikt en verwekt en doet voortduren.
Wij willen, wij mogen ons niet afscheiden.
Wij willen noch mogen ons zelf uit het ge
nootschap helpen en de Kerk er onderla
ten zitten, en de revolutie en het oproer
in de Kerken laten voortdnren. Dat kunnen
wij niet. Wij willen liever omkomen. Want
aan ons is niets verbeurd. Maar Christus'
recht en eere, maar het welwezen der Kerk,
daaraan hangt alles. Daarom, wat wij smee-
kend van God begeeren, wat wij met
inspanning van alle krachten zoeken,
is, dat de Kerken vrij komen van den
gruwel van het genootschap, dat het
oproer in Christus kerk in Nederland
gedempt worde, dat het oproerige volk
met boete en berouw tot zijn koning weder-
keere en met schuldbelijdenis zich voor
Hem buige, en zich weder aan Zijn wet
aan Zijn orde en regel onderwerpe.
Dat willen wij.
Daarom alleen worden wij door het ge
nootschap vervolgd. Daarom worden wij
uit onze kerken geworpen. Daarom wordt
alles aangewend, om ons de bediening van
ons ambt te beletten. Daarom worden wij
gescholden en belasterd en tracht men de
onwetende meerderheid in onze kerken van
ons af te houden.
Maar daarom moesten ook alle liefheb
bers des Heeren zich bij ons voegen.
En daarom ook, men moge zoo vroom
en orthodox preêken en bidden en leven
als maar kan, zoolang men het tegen de
reformatie vóór het Nederl. Herv. kerkge
nootschap opneemt, zoolang blijft men de
revolutie in de kerken, het oproer tegen
Christus sterken, zoolang pleegt men, 't zij
men 'tzoo inziet of niet, verraad aan de
zaak van Christus en aan zijn Kerk.
Nederd. Geref. Kerken
Drietal te Woudsend D. J. B. Wijers
te Hijlaard, J. Teves te Wetsinge-Sauwert,
J. Bajema te Sneek.
Te RotterdamP. J. W. Klaarhamer te
Middelburg, H. H. Veder te Schiedam, K.
W. Vethake te Arnhem.
Beroepen te IJlst E. Eisma te Ben-
nekom te Meppel J. Langhout te Haarlem
te Alkmaar J. H. Eeringa te Klundertte
Giesen-Nieuwkerk J. J. A. Ploos v. Am-
stel te Reitsumte Leiden R. J. W. Ru-
dolf te Heinenoord,
Bedankt voor Kampen door A. v. d,
Sluijs Chr. Geref. Predt. te Enkhuizen.
De Heer J. L. Jaspers gaat als oefenaar
naar Rozenburg.
De heer F. Drost is als oefenaar be
noemd te Hasselt.
Verantwoording van Liefdegaven.
Bij den Penningmeester van gecommit
teerden voor de Zending van C. J., 3 maan-
delijksche bijdrage f ,52 en voor hotte
kort f 1.
A. Krijger,
In dank ontvangen door den boekhouder
der Kerkelijke kas uit de Collecte van
Zondag 1 Juni; Yoor de Plaats van M,
d. W. f 2,50 van H. f 2,door br.
C. H. de Wagemaker van S. B. voor
2 plaatsen f5,
J. J. Dockheer.
Voor het Fonds van hulpbehoevende
kerken enz. buiten de Classesniets.
Aan den gever van de f 1 voor dit