rlsi. Lezer, hoe voelt gij u zelf onder deze prediking van Johannes Wat dunkt u van uzelf In rncmonani. Het lang gevreesde is geschied. Dr. Mr. W. van den Bergh is door den Heere uit zijn gezin, uit de kerk, uit de wetenschap, uit ons volk weggenomen. Een der meest beminde, een der beste, een der eerste onder de broederen is niet meer onder ons. De Heere zal door zijn mond niet meer tot ons spreken, ai zal hij ook nog lang spreken, nadat hij gestorven is. Wat had hij vele en schoone talenten van zijn Hod ontvangen, met welke uitne mende gaven van verstand en hart was hij versierd en n.ocht hij arbeiden voor zijn huis en kerk en natie. Hoe menige goede gave dachten wij nog door dezen heminnelijken knecht des Heeren van onzen Hod te ontvangen. Doch de raad, het liefdeplan Hods is anders. Hij bereikte den leeftijd van 40 jaren. Een teringziekte nam hem onder 's Heeren bestuur weg in het midden des levens. Doch hij heeft veel gearbeid. Hoe ijverde hij voor de reformatie der kerk, voor de scholen, voor de zending, voor den dienst en het werk der barmhar tigheid, voor de hervorming van ons natio naal en staatkundig leven. Hoe zullen wij hem missen, dien echt manndijktn, echt calvinistischen broeder met zijn teedere liefde, zijn trouwe ver maning en bestraffing, zijn on verflauwden ijver, zijn kracht om te overtuigen, zijn helder inzicht, zijn diepe schriftkennis, zijn kloekheid en teedere godsvrucht. Wat zijn kinderen in zulk een vader, de bloedverwanten in zulk een bloedverwant missen, laat zicli medegevoelen doch niet uitspreken. De Heere heeft veel gegeven en nu ook veel genomen, o, mocht het allen die om hem treuren, gegeven worden, van harte te kunnen zeggen de naam des Heeren zjj geloofd «Zalig zijn de dooden, die in den Heere «sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, «opdat zij rusten mogen van hunnen arbeid; «en hunne werken volgen met hen." Openbarv.g. 14 13. Onze plicht tegenover het volk. Vatten de christenen hunne taak tegen over het volk niet op, dan zal de puinhoop der ellendigheden, die de revolutie van de Socialisten ons brengt, even zoo goed de schuld zijm der christenen als der socialisten. De Kerk, die zegt reformatie te z.oekeo, ©n slechts een gezelschap zou blijken, waarin de een no vromer eu wijzer en van nog hooger borst en nog hoogor toon wil zijn dan de ander, maar die niet uitgaat in de openbaring der Liefde, der nederigheid, der zelfverl ochening, om in des Heeren Naam te zoeken en te behouden, wat verloren is zu k eeue Kerk is een dwaas, die onze ziele m t droefheid en afkeer vervult, meer dan de socialisten. «Ik heb", zoo sprak een socialist in 's Graven liag^, nacht en dag mij beijverd, om zielen vo >r het socialisme te winnen er» de geschriften der social is te u te versprei den, maar de Kerk bracht mij nog nimmer een bijbel eu geen Christen zag naar mij om Wie het socialisme haat om de eere des Hoeren, die z >eke de socialisten opdie zoeke hen Liefde te brengen, en met die liefde de vermaning der liefde, de waar- schuwing der liefde, de onderwijzing der liefde, de hulpe der liefde. Die zoeke hel volk op het volk vooral, dat geene vreeze Hods meer kent dat van »- godsdienst en Kerk vervreemd is het on kundige volk het volk, dat de waarheid Gods niet kent. De socialisten zoeken dit volk. Zij dragen hunne geschritteu langs de straten zij verdragen er verachting o n, en zelfs mis handeling. Zij hebbeu er zichzelveu voor over. En de'Christenen De gereformeer den De Kerk? De verlosten door het bloed des Lams De kinderen Hods? Er moet bearbeiding van het volk komen door degenen, die de vvederopbouwiug der Kerk zoeken. Die bearbeiding moet drieërlei zijn le. De meuschen moeien weer geroepen en getrokken worden tot Gods Woord; ze moeten den bijbel weer gaan lezen eu onder de prediking des Woords worden gebracht; ze moeten tot de tucht terugvoor die merischen moet ieder zijne plaats in de kerkgebouwen over hebbeu en ieder moet ze er zien te brengen. 2e. De menschen moeten met hulp en raad in hunne moeielijkheden worden bij gestaan kranken eu armen en hulpbe hoevenden moeten liefde ondervinden ze moeten weer met de barmhartigheid van des Heeren Gemeente in aanraking komen maar dan moet het ook barmhartigheid ZÜ" 3e, De kinderen moeten Christelijk on derwijs ontvangen daar moet alles voor gedaan worden, wat maar mogelijk is; de kin dei en des volks moeten in degelijke, gezonde, Christelijke scholen worden sa mengebracht; en voor zoover dat niet mogelijk is, moeten deze kindéren in Zon dagscholen vergaderd worden. Deze drieërlei arbeid is de roeping der Kerk, de taak van ieder lidmaat. O, dat ieder doe wat zijne h-nd te doen vindt. Alleenlijk, die arbeid behoort ;n verband verricht te wordenEr is eene zekere jjdel- heid in, zich daarin te onttrekken ruaar de kracht en de vrucht van den arbeid lijden er zoo schrikkelijk onder. Daarom er kome organisatie van den Christelijken arbeid van de leden der Kerk Samen bidden, sameuo verleggen, samenwer ken, samenbinden, samen kweeken, sarnen- bewaren. In verband met de ambten, die de Heere gaf. Alles uit en door het verbond der genade. De socialisten orgauiseeren ter dege. Ons leerde de Heere de organisatie in I Cor. 12 en Rom. 12. Zullen wij eindelijk hooren Eer het te laat is Z. H. Kb. Oostkappel. De Synodale kerkeraad te Ooitkapelle heeft onlangs het werk der vervolging ter hand genomen. Op tamelijk uitgebreide schaal. Vijf leden toch der Kerk werden voor onbepaalden tijd geschorst. Sommigen onder hen, omdat zij in Januari 1ö90 de stembevoegde leden der Kerk van Oostkapelle opriepen tot eeue vergadering oin het werk der reformatie te Oostkapelle ter hand te ueinen. De anderen omdat de synodale kerkeraad in de Z euw- sche Kerkbode gelezen heeft, dat zij, op die vergadering, tot ouderlingen en d.akeu ver kozen, die keuze zich hebben laten wel gevallen. Ziedaar dan nu de allernieuwste toe passing van Liet systeem der vervolgingen. Tot nog toe werden de door de Be sturen" verdachte personen op grond van allerlei vermoedeus, geruchten en feiten eerst toch nog voor de «Besturen" ge daagd of opgekocht, om onderzoek naar hun zaak in te stellen, in Oost-kapelle is ook dit echter niet meer noodig. Aan deze verouderde gebruiken is men daar ontgroeid. Deze vijf mannen werden niet opge zocht. Geen het minste onderzot k door sameuspreking heelt plaats gehad. Men verlangde hen niet te zien. Een belicht in de Zeeuwsche Kerköode is voldoende om in Oost-kapelle iemand voor on bepaal den tijd te schorsen. Dat heet snel werken. Zoo kan men van allerlei menschen, van welke men gaarne ontslagen is, zich ge makkelijk ontslaan. Een enkel courantenbericht en zonde* nader onderzoek treft deze synodale kerke raad den verdachte. Natuurlijk beroept men zich in deze bullen op het Synodale reglementen boek. Gezien art. 1 4 van het reglement van kerkelijk opzicht en tucht, worden de ver dachten afgeuia kt. E©n ieder kan zien hoe getrouw men is aan eigene reglementen zoo wij de moeite nemen art. 4 hier uit te schrijven. Het luidt als volgt: «de in art. 2 genoemde kerkelijke collegiën, trachten de te hunner kennis gekomen verkeerdheden door raad geving, terechtwijzing, waarschuwing en be straffing in den geest der broederlijke liefde uit den weg te ruimen." Ziet dan hoe zelfs het synodale regle- uieutenboek nog strij it met het schor sen op een couranten-bericht.. Het wil dan toch altijd nog eerst raadgeving en waarschuwing in den geest der broeder lijke liefde. Minder natuurlijk is het in deze" bullen ook de H. Schrift ter sprake gebracht te zien. Dat zijn wij zoo niet gewend. Tot nog toe was het altijdgezien art. zoo veel en zooveel van dit en dat reglement en daarmee uit. Omdat het Genootschap tegen de Schrift strijdt, kou htt de Schrift ook niet aanhalen. Altijd een angstig zwijgen van de Schrift. Maar in Oost-kapelle niet alzoo. Met een beroep op vier schriftwoorden zoekt men aldaar deze vonnissen t8 recht vaardigen. Die woorden zijnRom, 13 1 en 2,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1890 | | pagina 3