rlsi.
Lezer, hoe voelt gij u zelf onder deze
prediking van Johannes Wat dunkt u
van uzelf
In rncmonani.
Het lang gevreesde is geschied. Dr. Mr.
W. van den Bergh is door den Heere uit
zijn gezin, uit de kerk, uit de wetenschap,
uit ons volk weggenomen.
Een der meest beminde, een der beste,
een der eerste onder de broederen is niet
meer onder ons.
De Heere zal door zijn mond niet meer
tot ons spreken, ai zal hij ook nog lang
spreken, nadat hij gestorven is.
Wat had hij vele en schoone talenten
van zijn Hod ontvangen, met welke uitne
mende gaven van verstand en hart was hij
versierd en n.ocht hij arbeiden voor zijn
huis en kerk en natie.
Hoe menige goede gave dachten wij nog
door dezen heminnelijken knecht des Heeren
van onzen Hod te ontvangen. Doch de
raad, het liefdeplan Hods is anders.
Hij bereikte den leeftijd van 40 jaren.
Een teringziekte nam hem onder 's Heeren
bestuur weg in het midden des levens.
Doch hij heeft veel gearbeid.
Hoe ijverde hij voor de reformatie der
kerk, voor de scholen, voor de zending,
voor den dienst en het werk der barmhar
tigheid, voor de hervorming van ons natio
naal en staatkundig leven.
Hoe zullen wij hem missen, dien echt
manndijktn, echt calvinistischen broeder
met zijn teedere liefde, zijn trouwe ver
maning en bestraffing, zijn on verflauwden
ijver, zijn kracht om te overtuigen, zijn
helder inzicht, zijn diepe schriftkennis,
zijn kloekheid en teedere godsvrucht.
Wat zijn kinderen in zulk een vader, de
bloedverwanten in zulk een bloedverwant
missen, laat zicli medegevoelen doch niet
uitspreken.
De Heere heeft veel gegeven en nu ook
veel genomen, o, mocht het allen die om
hem treuren, gegeven worden, van harte
te kunnen zeggen de naam des Heeren
zjj geloofd
«Zalig zijn de dooden, die in den Heere
«sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest,
«opdat zij rusten mogen van hunnen arbeid;
«en hunne werken volgen met hen."
Openbarv.g. 14 13.
Onze plicht tegenover het volk.
Vatten de christenen hunne taak tegen
over het volk niet op, dan zal de puinhoop
der ellendigheden, die de revolutie van de
Socialisten ons brengt, even zoo goed de
schuld zijm der christenen als der socialisten.
De Kerk, die zegt reformatie te z.oekeo,
©n slechts een gezelschap zou blijken, waarin
de een no vromer eu wijzer en van nog
hooger borst en nog hoogor toon wil zijn
dan de ander, maar die niet uitgaat in de
openbaring der Liefde, der nederigheid, der
zelfverl ochening, om in des Heeren Naam
te zoeken en te behouden, wat verloren is
zu k eeue Kerk is een dwaas, die onze
ziele m t droefheid en afkeer vervult, meer
dan de socialisten.
«Ik heb", zoo sprak een socialist in
's Graven liag^, nacht en dag mij beijverd,
om zielen vo >r het socialisme te winnen
er» de geschriften der social is te u te versprei
den, maar de Kerk bracht mij nog nimmer
een bijbel eu geen Christen zag naar mij
om
Wie het socialisme haat om de eere des
Hoeren, die z >eke de socialisten opdie
zoeke hen Liefde te brengen, en met die
liefde de vermaning der liefde, de waar-
schuwing der liefde, de onderwijzing der
liefde, de hulpe der liefde.
Die zoeke hel volk op het volk vooral,
dat geene vreeze Hods meer kent dat van
»-
godsdienst en Kerk vervreemd is het on
kundige volk het volk, dat de waarheid
Gods niet kent.
De socialisten zoeken dit volk. Zij dragen
hunne geschritteu langs de straten zij
verdragen er verachting o n, en zelfs mis
handeling. Zij hebbeu er zichzelveu voor
over. En de'Christenen De gereformeer
den De Kerk? De verlosten door het
bloed des Lams
De kinderen Hods?
Er moet bearbeiding van het volk komen
door degenen, die de vvederopbouwiug der
Kerk zoeken.
Die bearbeiding moet drieërlei zijn le.
De meuschen moeien weer geroepen en
getrokken worden tot Gods Woord; ze moeten
den bijbel weer gaan lezen eu onder de
prediking des Woords worden gebracht;
ze moeten tot de tucht terugvoor die
merischen moet ieder zijne plaats in de
kerkgebouwen over hebbeu en ieder moet
ze er zien te brengen.
2e. De menschen moeten met hulp en
raad in hunne moeielijkheden worden bij
gestaan kranken eu armen en hulpbe
hoevenden moeten liefde ondervinden ze
moeten weer met de barmhartigheid van
des Heeren Gemeente in aanraking komen
maar dan moet het ook barmhartigheid
ZÜ"
3e, De kinderen moeten Christelijk on
derwijs ontvangen daar moet alles voor
gedaan worden, wat maar mogelijk is; de
kin dei en des volks moeten in degelijke,
gezonde, Christelijke scholen worden sa
mengebracht; en voor zoover dat niet
mogelijk is, moeten deze kindéren in Zon
dagscholen vergaderd worden.
Deze drieërlei arbeid is de roeping der
Kerk, de taak van ieder lidmaat. O, dat
ieder doe wat zijne h-nd te doen vindt.
Alleenlijk, die arbeid behoort ;n verband
verricht te wordenEr is eene zekere jjdel-
heid in, zich daarin te onttrekken ruaar
de kracht en de vrucht van den arbeid lijden
er zoo schrikkelijk onder.
Daarom er kome organisatie van den
Christelijken arbeid van de leden der Kerk
Samen bidden, sameuo verleggen, samenwer
ken, samenbinden, samen kweeken, sarnen-
bewaren. In verband met de ambten, die
de Heere gaf.
Alles uit en door het verbond der genade.
De socialisten orgauiseeren ter dege.
Ons leerde de Heere de organisatie in I
Cor. 12 en Rom. 12.
Zullen wij eindelijk hooren
Eer het te laat is Z. H. Kb.
Oostkappel.
De Synodale kerkeraad te Ooitkapelle
heeft onlangs het werk der vervolging ter
hand genomen. Op tamelijk uitgebreide
schaal. Vijf leden toch der Kerk werden
voor onbepaalden tijd geschorst.
Sommigen onder hen, omdat zij in
Januari 1ö90 de stembevoegde leden der
Kerk van Oostkapelle opriepen tot eeue
vergadering oin het werk der reformatie te
Oostkapelle ter hand te ueinen. De anderen
omdat de synodale kerkeraad in de Z euw-
sche Kerkbode gelezen heeft, dat zij, op die
vergadering, tot ouderlingen en d.akeu ver
kozen, die keuze zich hebben laten wel
gevallen.
Ziedaar dan nu de allernieuwste toe
passing van Liet systeem der vervolgingen.
Tot nog toe werden de door de Be
sturen" verdachte personen op grond van
allerlei vermoedeus, geruchten en feiten
eerst toch nog voor de «Besturen" ge
daagd of opgekocht, om onderzoek naar
hun zaak in te stellen, in Oost-kapelle is
ook dit echter niet meer noodig. Aan
deze verouderde gebruiken is men daar
ontgroeid.
Deze vijf mannen werden niet opge
zocht. Geen het minste onderzot k door
sameuspreking heelt plaats gehad. Men
verlangde hen niet te zien. Een belicht
in de Zeeuwsche Kerköode is voldoende
om in Oost-kapelle iemand voor on bepaal
den tijd te schorsen.
Dat heet snel werken.
Zoo kan men van allerlei menschen, van
welke men gaarne ontslagen is, zich ge
makkelijk ontslaan.
Een enkel courantenbericht en zonde*
nader onderzoek treft deze synodale kerke
raad den verdachte.
Natuurlijk beroept men zich in deze
bullen op het Synodale reglementen boek.
Gezien art. 1 4 van het reglement van
kerkelijk opzicht en tucht, worden de ver
dachten afgeuia kt. E©n ieder kan zien hoe
getrouw men is aan eigene reglementen
zoo wij de moeite nemen art. 4 hier uit
te schrijven.
Het luidt als volgt: «de in art. 2 genoemde
kerkelijke collegiën, trachten de te hunner
kennis gekomen verkeerdheden door raad
geving, terechtwijzing, waarschuwing en be
straffing in den geest der broederlijke liefde
uit den weg te ruimen."
Ziet dan hoe zelfs het synodale regle-
uieutenboek nog strij it met het schor
sen op een couranten-bericht.. Het wil
dan toch altijd nog eerst raadgeving en
waarschuwing in den geest der broeder
lijke liefde.
Minder natuurlijk is het in deze" bullen
ook de H. Schrift ter sprake gebracht te
zien. Dat zijn wij zoo niet gewend. Tot
nog toe was het altijdgezien art. zoo
veel en zooveel van dit en dat reglement
en daarmee uit. Omdat het Genootschap
tegen de Schrift strijdt, kou htt de
Schrift ook niet aanhalen.
Altijd een angstig zwijgen van de Schrift.
Maar in Oost-kapelle niet alzoo.
Met een beroep op vier schriftwoorden
zoekt men aldaar deze vonnissen t8 recht
vaardigen.
Die woorden zijnRom, 13 1 en 2,