A L li I'] II i D I.
anderen wenschten onderwijzing, aangaande
den weg des levens. Zij zien in, dat de
Heere van hen gediend wil èn moet worden
zij weuschen ook Hem te dienenzij be-
geeren daarom, dat hnn kennen en willen
en doen zóó geleid worde, dat zij den
Heere welbehagelijk mogen zijn.
Zij begeeren ook de ware vruchten van
geloof en bekeering te kennen, opdat zij
dan uit dezelven van de echtheid van hun
geloof en hunne bekeering mogen over
tuigd worden.
Johannes gaat nu hun vraag beantwoor
den, en hoewel hij daarbij tot die allen
spreekt, zal toch zijn onderwijs alleen ten
nutte komen aan die weinigen.
Vs. 1114. Bij het overdenken van dit
antwoord moeten wij vooral niet de vraag
en hare beteekenis uit het oog verliezen.
Het wordt ons dan dadelijk duidelijk, dat
de wegbereider dit alles niet aan de schare
voorhoudt als verdienende goede werken.
Hij legt aan die rijken en tollenaars niet
een soort van belasting op. Hij geeft hier
niet een soort geestelijke instructie of
voorschrift, die uit zou gaan van de onder
stelling alsof zij tot iets goeds bekwaam
waren.
Zijn antwoord past op de vraag en zegt
indien het koninkrijk dsr hemelen in u is,
indien gij in dit koninkrijk in zijt, dan
moet èn zult gij deze en die vruchten dragen.
Daaruit zal blijken dat er een nieuw leven,
een nieuwe levenswet, een nieuw levensdoel
in u werd gegeven, dat een nieuwe levens-
vorst het bewind over u nam en door u
werd erkend.
Zijn antwoord Lezer, is dus ook voor u
en ray van het hoogste belang.
Voorloopige Synode.
Zoo de Heere wil komt Dinsdag 24
Juni a.s. de voorloopige Synode te Leeuwar
den saam.
Niet als het hoogste bestuur, dat macht
heeft over alle kerken saam en dat aan
alle kerken de wet voorschrijft en in welks
rechtspraak alle kerken te berusten hebben.
Niets daarvan.
Zij komt saam als een samenkomst van
alle Nederd. GereL Kerken, die met het
genootschap van 1816 gebroken hebben.
Die Kerken komen daar samen door de
Dienaren en Ouderlingendie zij op haar
Classikale samenkomsten daartoe verkozen
hebben.
In die samenkomst wordt gehandeld van
zaken, die alle Kerken gemeenschappelijk
aangaan, en van zulke zaken, die noch in
den kerkeraad noch op de Classis tot een
goed einde konden worden gebracht.
Het is dus zeer wenschelijk dat zoo spoe
dig mogelijk bekend worde gemaakt, waar
over op deze samenkomst te Leeuwarden
zal gehandeld worden. De kerkeraden en
ook de Classes kunnen dan, zoo al niet
over alle, dan toch over de gewichtigste
zaken zich uitspreken.
De kerken hebben op haar samenkomst
4e Utrecht het medegeven van bepaalde
instructies ernstig ontraden en afgekeurd.
Hierom is het des te meer wenschelijk,
dat de Broeders, die ter Synodale samen
komst worden afgevaardigd, op sommige
punten het gevoelen van de kerken, voor
welke zij komen, kennen.
Het ware daarom wenschelijk niet alleen,
dat zoo spoedig mogelijk in de Heraut
wordt medegedeeld, wat voor deze samen
komst inkomt, maar ook, dat uiterlijk 9
Juni het agendum voor deze voorloopige
Synode verzonden worde. Indien dit ten
minste mogelijk is.
Kr kon dan nog een buitengewone
Classis saamkomen ter bespreking van de
belangrijkste punten van dat Agendum.
Het socialisme.
Wie geen droomend leven leidt, en niet
als een tortel in zijn kooi opgesloten zit,
die ziet de wolken aan den horizont drei
gend dry ven en samenpakken.
De revolutiegeest begint zich meer en
meer in het Socialisme te belichamen.
in üuitschland behaalde het socialisme
beteekenisvolle overwinningen en wordt
een machtige partij in den Rijksdag.
Ook in .Nederland grijpt deze geest dui
zenden aan.
Het zaad, door het liberalisme uitge
strooid, komt op.
Het onderwijs der neutrale" openbare
scholen draagt vrucht.
De ellendige gevolgen van de gebonden
heid der Kerk onder ongeestelijke regle
menten, die haar leven in boeien sloegen
maar ook tevens de ellendige gevolgen der
zelfzuchtige onaandoenlijkheid der Kerk,
worden openbaar.
Heb socialisme is vrucht van den arbeid
van het liberalismevan het onderwijs der
staatsscholenvan de ongeestelykheid en
liefdeloosheid der Kerk
Vrucht ook van uwe zonden en van de
myue.
Wie denkt er niet met beving aan, wat
het zijn zal, als het leger der socialisten
tóuropa doortrekt, om den verdelgingsoorlog
tegen kroonaltaar en kapitaalstegen
godsdienstoverheid en bezittingte voeren
Maar bovendienwie denkt niet met
ontzetting en smart aan die honderden en
duizenden huisgezinnen, die van den troost,
dien het socialisme biedt, tandenknersend
leven en er bij sterven moeten Wie denkt
niet aan die schare van ongelukkige man
nen en vrouwen, jongelingen en jonge-
dochters en kinderen, die door dezen geest
worden geregeerd; die nooit den Naam
des Heeren zegenend leerden uitspreken,
maar Hem leerden vloeken die het vader
land niet leerden 'liefhebben, maar haten
die nooit het zoet van de helpende hand
der liefde, van een liefhebbend medelijdend
harte hebben geproefd die maar één naam
zegenend noemen in Nederland en dat is
de naam van Domela Nieuwenhuis, in wiens
liefde ze gelooven, van wiens leiding ze
heil wachten, di3 voor ben leeft en die
hen leert onder hun akelig zwarte en bloed-
roode levensbeschouwing toch nog voor
elkander te leven.
Ongelukkigen in de neutrale scholen in
het stelsel der zelfzucht opgevoedstraks
een prooi geworden van het zelfzuchtige
leven der maatschappijen door de zelf
zucht der Kerk aan hun lot overgelaten
om niets dan de hoop van de wrake der
zelfzucht over te houdenWie denkt aan
hen niet
Ach velen denken aan hen niet.
Of zoo ze aan hen denken, is het om
hen te haten, te schelden, te schuwen.
Indien dit niet verandertzal Nederland
en zullen ook de Nederlandsche Christenen
eenmaal ondervinden, wat de wraak van
het Socialisme is. tón in die wraak zal
een rechtvaardig oordeel Gods over ons
komen.
Neen, wij nemen het Socialisme niet in
bescherming. Het is de geest des opstands
tegen God in zijn onbeschaamdsten vorm.
Maar het farizeïsme is niet beter dan het
socialisme.
Wij vragen om erbarming voor die men-
schen. Wy roepen de Christenen uit hunnen
slaap en zelfgenoegzaamheid op, om tegen
over die socialisten en tegenover ons volk,
dat door het neutrale onderwijs ongelukkig
gemaakt is, hun plicht te doen
Z. B. Kb.
Onze militairen
De tijd nadert weder, dat onze dienst
plichtigenhun ouderlijk huis en hun gewonen
werkkring moeten verlaten, ten einde in
den wapenhandel te worden geoefend.
Met het oog hierop heeft de Kerkeraad
der Nederd. Geref. Kerk te Middelburg reeds
voor eenigen tijd aan de overige Kerkeraden
in Zeeland een schrijven gericht, waarin
hun verzocht wordt om tijdige en nauw
keurige opgave aan genoemden Kerkeraad
te willen zenden van die leden hunner Kerk,
welke te Middelburg in garnizoen komen,
en tevens om die jongelingen aan te sporen
gebruik te maken van het catechetisch
onderwijs, dat hun vanwege deze Kerk zal
worden verstrekt.
Wij dringen er zeer op aan, dat hier
aan gevolg zal worden gegeven.
Het ware ook zeer te wenschen, dat er
geschikte huisgezinnen konden gevonden
worden, waarin de soldaat in zijn vrijen
tyd een goed en hem passend tehuis kon
vinden.
Zoolang deze er nog' niet zijn, of waar
het garnizoen te groot en de Gemeente
te klein is, kunnen de Militaire te Hui
zen" uitnemende diensten bewijzen.
Wij hopen, dat onze jongelingen er ge
trouw gebruik van zullen maken.
Wij laten hier de adressen dier »te
Huizen" volgenAmsterdam, Plantage
Badlaanno. 13 Amersfoort, Muurhuizen
E. no. 544; Arnhem, Sonsbeekstraat no.
5Breda. Kieuwstraat B, 188, Delft,
Plantsoen b.d. Oranjestraat Deventer,
Berg schildGorinchem, Krabsteeg C. 333
's Gravenhage, Heemskerkstraat no. 42
Haarlem, Parklaan no. 17; Harderwijk,
Vijhe&traatden Helder, Kanaalweg no. 91
Hoorn, Nieuwland 6 no. 49 'sHertogen-
bosch. Wolvenhoek A. 428 Kampen Hoed-
dijk Leeuwarden, KerkstraatLeiden,
Langegracht no. 40 Middelburg, Span-
jaardstraat E. 69 Naar den, Gasthuisstraat
no727 Nijmegen, Oude Stadsgracht no.
25 Utrecht Wed F. no. 214; Vlissingen,
kromme Elleboog no. 46 Zutfen, Kuiper
straat, bij de -WaterstraatDordrechtGroen
markt.