A L li I'] II i D I. anderen wenschten onderwijzing, aangaande den weg des levens. Zij zien in, dat de Heere van hen gediend wil èn moet worden zij weuschen ook Hem te dienenzij be- geeren daarom, dat hnn kennen en willen en doen zóó geleid worde, dat zij den Heere welbehagelijk mogen zijn. Zij begeeren ook de ware vruchten van geloof en bekeering te kennen, opdat zij dan uit dezelven van de echtheid van hun geloof en hunne bekeering mogen over tuigd worden. Johannes gaat nu hun vraag beantwoor den, en hoewel hij daarbij tot die allen spreekt, zal toch zijn onderwijs alleen ten nutte komen aan die weinigen. Vs. 1114. Bij het overdenken van dit antwoord moeten wij vooral niet de vraag en hare beteekenis uit het oog verliezen. Het wordt ons dan dadelijk duidelijk, dat de wegbereider dit alles niet aan de schare voorhoudt als verdienende goede werken. Hij legt aan die rijken en tollenaars niet een soort van belasting op. Hij geeft hier niet een soort geestelijke instructie of voorschrift, die uit zou gaan van de onder stelling alsof zij tot iets goeds bekwaam waren. Zijn antwoord past op de vraag en zegt indien het koninkrijk dsr hemelen in u is, indien gij in dit koninkrijk in zijt, dan moet èn zult gij deze en die vruchten dragen. Daaruit zal blijken dat er een nieuw leven, een nieuwe levenswet, een nieuw levensdoel in u werd gegeven, dat een nieuwe levens- vorst het bewind over u nam en door u werd erkend. Zijn antwoord Lezer, is dus ook voor u en ray van het hoogste belang. Voorloopige Synode. Zoo de Heere wil komt Dinsdag 24 Juni a.s. de voorloopige Synode te Leeuwar den saam. Niet als het hoogste bestuur, dat macht heeft over alle kerken saam en dat aan alle kerken de wet voorschrijft en in welks rechtspraak alle kerken te berusten hebben. Niets daarvan. Zij komt saam als een samenkomst van alle Nederd. GereL Kerken, die met het genootschap van 1816 gebroken hebben. Die Kerken komen daar samen door de Dienaren en Ouderlingendie zij op haar Classikale samenkomsten daartoe verkozen hebben. In die samenkomst wordt gehandeld van zaken, die alle Kerken gemeenschappelijk aangaan, en van zulke zaken, die noch in den kerkeraad noch op de Classis tot een goed einde konden worden gebracht. Het is dus zeer wenschelijk dat zoo spoe dig mogelijk bekend worde gemaakt, waar over op deze samenkomst te Leeuwarden zal gehandeld worden. De kerkeraden en ook de Classes kunnen dan, zoo al niet over alle, dan toch over de gewichtigste zaken zich uitspreken. De kerken hebben op haar samenkomst 4e Utrecht het medegeven van bepaalde instructies ernstig ontraden en afgekeurd. Hierom is het des te meer wenschelijk, dat de Broeders, die ter Synodale samen komst worden afgevaardigd, op sommige punten het gevoelen van de kerken, voor welke zij komen, kennen. Het ware daarom wenschelijk niet alleen, dat zoo spoedig mogelijk in de Heraut wordt medegedeeld, wat voor deze samen komst inkomt, maar ook, dat uiterlijk 9 Juni het agendum voor deze voorloopige Synode verzonden worde. Indien dit ten minste mogelijk is. Kr kon dan nog een buitengewone Classis saamkomen ter bespreking van de belangrijkste punten van dat Agendum. Het socialisme. Wie geen droomend leven leidt, en niet als een tortel in zijn kooi opgesloten zit, die ziet de wolken aan den horizont drei gend dry ven en samenpakken. De revolutiegeest begint zich meer en meer in het Socialisme te belichamen. in üuitschland behaalde het socialisme beteekenisvolle overwinningen en wordt een machtige partij in den Rijksdag. Ook in .Nederland grijpt deze geest dui zenden aan. Het zaad, door het liberalisme uitge strooid, komt op. Het onderwijs der neutrale" openbare scholen draagt vrucht. De ellendige gevolgen van de gebonden heid der Kerk onder ongeestelijke regle menten, die haar leven in boeien sloegen maar ook tevens de ellendige gevolgen der zelfzuchtige onaandoenlijkheid der Kerk, worden openbaar. Heb socialisme is vrucht van den arbeid van het liberalismevan het onderwijs der staatsscholenvan de ongeestelykheid en liefdeloosheid der Kerk Vrucht ook van uwe zonden en van de myue. Wie denkt er niet met beving aan, wat het zijn zal, als het leger der socialisten tóuropa doortrekt, om den verdelgingsoorlog tegen kroonaltaar en kapitaalstegen godsdienstoverheid en bezittingte voeren Maar bovendienwie denkt niet met ontzetting en smart aan die honderden en duizenden huisgezinnen, die van den troost, dien het socialisme biedt, tandenknersend leven en er bij sterven moeten Wie denkt niet aan die schare van ongelukkige man nen en vrouwen, jongelingen en jonge- dochters en kinderen, die door dezen geest worden geregeerd; die nooit den Naam des Heeren zegenend leerden uitspreken, maar Hem leerden vloeken die het vader land niet leerden 'liefhebben, maar haten die nooit het zoet van de helpende hand der liefde, van een liefhebbend medelijdend harte hebben geproefd die maar één naam zegenend noemen in Nederland en dat is de naam van Domela Nieuwenhuis, in wiens liefde ze gelooven, van wiens leiding ze heil wachten, di3 voor ben leeft en die hen leert onder hun akelig zwarte en bloed- roode levensbeschouwing toch nog voor elkander te leven. Ongelukkigen in de neutrale scholen in het stelsel der zelfzucht opgevoedstraks een prooi geworden van het zelfzuchtige leven der maatschappijen door de zelf zucht der Kerk aan hun lot overgelaten om niets dan de hoop van de wrake der zelfzucht over te houdenWie denkt aan hen niet Ach velen denken aan hen niet. Of zoo ze aan hen denken, is het om hen te haten, te schelden, te schuwen. Indien dit niet verandertzal Nederland en zullen ook de Nederlandsche Christenen eenmaal ondervinden, wat de wraak van het Socialisme is. tón in die wraak zal een rechtvaardig oordeel Gods over ons komen. Neen, wij nemen het Socialisme niet in bescherming. Het is de geest des opstands tegen God in zijn onbeschaamdsten vorm. Maar het farizeïsme is niet beter dan het socialisme. Wij vragen om erbarming voor die men- schen. Wy roepen de Christenen uit hunnen slaap en zelfgenoegzaamheid op, om tegen over die socialisten en tegenover ons volk, dat door het neutrale onderwijs ongelukkig gemaakt is, hun plicht te doen Z. B. Kb. Onze militairen De tijd nadert weder, dat onze dienst plichtigenhun ouderlijk huis en hun gewonen werkkring moeten verlaten, ten einde in den wapenhandel te worden geoefend. Met het oog hierop heeft de Kerkeraad der Nederd. Geref. Kerk te Middelburg reeds voor eenigen tijd aan de overige Kerkeraden in Zeeland een schrijven gericht, waarin hun verzocht wordt om tijdige en nauw keurige opgave aan genoemden Kerkeraad te willen zenden van die leden hunner Kerk, welke te Middelburg in garnizoen komen, en tevens om die jongelingen aan te sporen gebruik te maken van het catechetisch onderwijs, dat hun vanwege deze Kerk zal worden verstrekt. Wij dringen er zeer op aan, dat hier aan gevolg zal worden gegeven. Het ware ook zeer te wenschen, dat er geschikte huisgezinnen konden gevonden worden, waarin de soldaat in zijn vrijen tyd een goed en hem passend tehuis kon vinden. Zoolang deze er nog' niet zijn, of waar het garnizoen te groot en de Gemeente te klein is, kunnen de Militaire te Hui zen" uitnemende diensten bewijzen. Wij hopen, dat onze jongelingen er ge trouw gebruik van zullen maken. Wij laten hier de adressen dier »te Huizen" volgenAmsterdam, Plantage Badlaanno. 13 Amersfoort, Muurhuizen E. no. 544; Arnhem, Sonsbeekstraat no. 5Breda. Kieuwstraat B, 188, Delft, Plantsoen b.d. Oranjestraat Deventer, Berg schildGorinchem, Krabsteeg C. 333 's Gravenhage, Heemskerkstraat no. 42 Haarlem, Parklaan no. 17; Harderwijk, Vijhe&traatden Helder, Kanaalweg no. 91 Hoorn, Nieuwland 6 no. 49 'sHertogen- bosch. Wolvenhoek A. 428 Kampen Hoed- dijk Leeuwarden, KerkstraatLeiden, Langegracht no. 40 Middelburg, Span- jaardstraat E. 69 Naar den, Gasthuisstraat no727 Nijmegen, Oude Stadsgracht no. 25 Utrecht Wed F. no. 214; Vlissingen, kromme Elleboog no. 46 Zutfen, Kuiper straat, bij de -WaterstraatDordrechtGroen markt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1890 | | pagina 3