TV eekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken,
No. 164.
5 APRIL 1890.
4c JAARGANG.
Ui tg© vei*
K. LE COINTRE
ZEEUWSCHE KERKBODE
j^.EDACTEUf\ j3. j\V, J^LAARHAMER.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE,, is onze "Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 33 22.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Iieeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen-
I Sam. 15 22.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
NED. GESI 13F. fiMUi EN.
PREDIKBEURTEN.
Ie en 2e Paaschdag.
MIDDELBURG.
NOOROERKERS.
Voorm. half 10 uren,Ds. Klaarhamer.Doop.
Avond 6 uren, Ds. Klaarhamer.
Maandag, voorm. Ds. Klaarhamer.
VLISSINGEN.
Kleine a* lc.
Voorin, half 10 uren, Ds. Hulsebos.
Namidd. twee uren, Lezing eener Leerrede
over Zond. 14.
Avond zes uren, Ds. Hulsebos.
Maandag, voorm. 10 uren, Ds. Hulsebos.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
GAPINGE.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
ARNEMCIDEN.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
AXFL.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Bediening v. h. H. Avondmaal.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Nabetrachting.
Maandag, voorm. Ds. Wolf.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, Ds. Vrolijk.
Bediening v. h. H. Avondmaal.
Namidd. twee uren, Ds. Vrolijk*
Nabetrachting.
Maandag, voorm. Ds. Vrolijk.
POORTVLIET.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
1 B Q SS 2S S3T*
VROÜWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Ds. Wolf.
Openb. Belijdenis des geloofs en
Voorber. v. h. H. Avondmaal.
GRiJPSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Klaarhamer.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
THOLEN.
N i c ii w e Kerk.
Voorm. half 10 uren, Dhr. v. d„ Kodde.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Dhr. v. p. Kodde.
Maandag, voorm. Dhr. v. d. Kodde.
ST. MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
OOSTBURG.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
Maandag, voorm. Lezen eener Pred.
Dinsdagavond half zes uren, Ds. J. Boss
van Schoondijke.
ff De Keere is waarlijk opgestaan 1"
Lulcas 24 34.
De Gemeente van Christus viert feest.
Niet gelijk de wereld, met luidruchtig
rumoer en uiterlijk vertoon.
Ook niet gelijk Rome in eigenwilligen
godsdienst met wierookwalmen en luid-
klinkende feesthymnen.
Neen, maar door 't opzenden van 't
ootmoedig dankgebed, en door 't aanhef
fen van den lofzang des heiligdoms in de
stilte van Zions tempelzalen.
Jezus1 Kerk op aarde viert feest. Niet
omdat het reeds kwam tot aanschouwen,
maar om hetgeen zij gelooft en hoopt
van Hem, die haar dierbaar is.
De lijdende Kerk des Heer en, die be
tuigt, dat zij allen dag sterft, dat zij om
Christus wil den ganschen dag gedood
wordt, zij viert het feest der opstanding
te midden harer graven, het feest des
levens in het midden van den dood.
Christusstrijdende Kerk viert op 't
tijdelijk grondgebied en in 't aangezicht
van den wederpartijder het feest harer
volkomen zegepraal over zonde dood en
hel.
Steunende op wat geschied is, richt het
geloof zich op wat komen zal, en ver
heugt het volk zich in Zijn Heere en
Koning, die met Zijn verrijzenis uit den
doode gerechtigheid en lof hun doet uit
spruiten.
Met Adam ging de Seheppings-Sabbath
onder in een langen en hangen nacht van
vloek en dood, doch met den Christus,
die opgestaan is, gloort „voor 't vermoeide
volk de morgen aan van een nieuwen
en eeuwigen Sabbath.
In Christus' verrijzenis worden voor 't
gerechtvaardigde volk de poorten des doods
toegesloten en wordt hun de toegang tot
de stad des levens en des lichts geopend.
Daarom weerklinken op onzen feestdag
de lieflijke zangen Isrrëls over 't rond der
aard, luant de Heere is waarlijk opgestaan!