Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Redacteur, j3, j. jY JClaarhamer.
NED. GEKEF. KERKEN.
predikbeurten.
Zondag 27 October.
Nieuwe Kerk.
In o. 141.
26 OCTOBER 1889.
3° JAARGANG.
ZEEÜWSCHE KERKBODE.
W an t de HE ERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons behouden.
Jesaja 83 22.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
(bij vooruitbetaling) f0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer- 0,05
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Ileeren Zie, gehoorzamen is beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Uitgever
LE COINTRE
Middelburg.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
MIDDELBURG.
NOOR OERKERK.
Voorm. half 10 uren,Ds. Klaarhamer. Doop.
Avond zes uren, Ds. Klaarhamer.
Cath. Zond. 46.
Woensdagavond 7 uren, Ds. Klaarhamer,
Bijbellezing.
VLISSINGEN.
Yoorm. half 10 uren, Ds. Hulsebos.
Avond half 6 uren, Ds. Hulsebos.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Nam. twee uren, Ds. Hulsebos,
Avondmaal.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Donderagavond half 7 uren, Ds. Wolf,
Bijbellezing.
GAPINGE.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Nam. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, dhr. K. Werner.
Namidd. twee uren, dhr. K. W-erner.
Donderdagavond half zeven uren,
Ds. Broekhuizen van Sliedrecht.
Vrijdagavond half zeven uren, Idem.
ARNE MEIDEN.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
Woensdagavond half 7 uren,dhr. v. d. Valk.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred,
Dinsdagavond half 7 uren, dhr. v. d. Valk.
AXEL.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
Cafch. Zond. 29.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, dhr. v. d. Valk.
Namidd. twee uren, dhr. v. d. Valk.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren, dhr. Malipaard.
Namidd. twee uren, dhr. Malipaard.
Avond 6 uren, dhr. Malipaard.
POORTVLIET.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
THOLEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. Ploegers.
Namidd. twee uren, dhr. Ploegers.
ST. MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
fbed&idiiilóc&e Cjetc^otiueetde 0£etlteii.
©fficiëele mecSedeelingen.
In. verre de meeste Kerken van Zeeland kwam
het tot heden nog niet tot reformatie der Kerk.
Onder deze vele gereformeerde Kerken zijn er
echtei', waarin een hoopgevende werking wordt
waargenomen.
Er zijn er echter nog meer, die naar menschen-
aanzien helaas alle verwachting geven, dat zij voor
eerst nog altijd meer door allerlei kettersche en
vreemde leeringen zullen verwoest worden en altijd
vaster in de banden van menschendienst zullen
gebonden raken.
Toch is er in sommige van deze Kerken nog
een klem overblijfsel van enkelen, die aan 's Heeren
Woord en dienst zich verbonden gevoelen, die
begeeren, dat de Heere Zijn Kerk nog niet weg-
I neme van de plaats hunner woning, maar dat Hij
haar weer bezoeke en vrij make en hervorme, die
voor zich zelf zoeken naar kerkelijk leven, naar
de gemeenschap der heiligen, ook in 't zienlijke.
Zulke geloovigen verkeeren evenwel niet allen
in hetzelfde geval.
Zij die in zoo'n Kerk geboren en gedoopt zijn,
zijn leden van die gedeformeerde Kerk, hebben
deel aan haar schuld, zijn naar GodsWoord ver
plicht het ambt der geloovigen aan en in haar te
oefenen zij mogen van hun kerk niet afgaan, zij
mogen haar niet aan 't genootschap overleveren.
Geheel anders is het met hen, die van elders
kwamen en zich met ter woon op zoo'n plaats
vestigden en zich nog niet door indiening van hun
attestatie of op andere wijze bij die kerk aansloten.
Zij zijn vrij, zich ook bij een genabuurde kerk
aan te' sluiten, indien deze in betere omstandig
heden zich bevindtzij mogen niet door aanslui
ting bij een kerk onder het Genootschap zich mede
begeven in de banden van het anti-christelijk Ge
nootschap.
Bestaat er nu op zoo'n plaats een Gemeente der
Christelijke Gereformeerde Kerk dan zijn er voor
zoo'n van elders inkomende tweeërlei wegen.
Ziet hij meer op zich zelf en zijn dadelijke be
hoeften, dan kan lvij zich tijdelijk voegen bij dies
Gemeente der Christel. Geref. Kerk, doch ziet hij
meer op de reformatie der kerken, wil hij voor
zooveel het aan hem hangt de zienlijke historische
kerk dier plaats niet loslaten, niet overgeven aan
het Genootschap, dan heeft hij zich te voegen bij
een naburige kerk, welke vrij kwam. Doch dan
neemt hij daarmede ook de taak op zich, om met
alle macht en middelen te arbeiden aan de refor
matie der kerk in zijn woonplaats.
De kerkeraad van die kerk bij welke de hoven-
bedoelde geloovigen zich dan tijdelijk voegen, om
er zooveel mogelijk te zoeken de bediening des
Woords en der Sacramenten en der gebeden, de
onderwijzing hunner kinderen, enz., legt voor hen
een afzónderlijk doopboek en lidmatenboek aan,
waarop zij voorkomen als leden van de kerk van
de plaats hunner woning.
Zij hebben te blijven bidden en arbeiden of'-
het den Heere behagen moclite. hun kerk welhaast
tot reformatie te brengen, opdat zij en alle belij~
ders weder in haar godzaliglijk kunnen verkeeren.
Het spreekt van zelf, dat de genabuurde kerk
die geloovigen hiertoe, zoo noodig, gedurig moet
vermanen en dat zij hen moet behulpzaam zija
en ook van goede middelen heeit te voorzien.
Terwijl het ook wel duidelijk is, dat zoodra of-
zoolang de Classe oordeelt, dat het aantal der tot
reformatie gezinde belijders groot genoeg is, om
ook maar als zwakke kerk onder verzorging der
Classes op te treden, de boven besproken weg dan
niet kan ingeslagen.
Wij meenden dit woord vooraf te moeten laten
gaan aan de nu volgende ofjicièele mededèeling der
lasses, waarin aangegeven wordt, bij welke kerken
de bovenbedoelde geloovigen zich hebben te voegen.
Zij dan, die in eenige kerk der Classis Goes