Ben ik gevallen, ik zal weder opstaan.
vervuld, worden de belofte uit Jesafa 30 20, 21.
Namens den kerkeraad voornoemd:
J. P. SWENNEN.
P. G. LAERNOES Jr.
Zoo de Heere wil, vergaderen de gecombineerde
Classen van Zeeland, op Dinsdag en Woensdag a. s.
telkens des voormiddags te hal10 uren precies.
Op beide dagen wordt de vergadering gehouden in
het gewone lokaal der Jongel. Vereen. Spanjaard
straat. Dus met gelijk de oproepingsbrief aangeeft,
dat Dinsdag de vergadering in de Noorderkerk
zou zijn.
Op Dinsdag zal dan de onderzoeking plaats
hebben van den heer W. A. Vrolijk Jr., die een
beroep heelt naar de Kerk van Zaamslag.
Voor Woensdag is het agendum als volgt:
1. Opening.
2. Vaststelling der presentielijst.
3. Lezen der notulen.
4. Ingekomen stukken.
5. Verschillende Rapporten.
6. Vragen volgens van art. 41, D. K. O.
7. Definitieve beslissing omtrent een dei beide
Oefenaars, welke in October des 'vorigen
iaars voorloopig zijn toegelaten.
9. V oorstellen
a. Wijziging der Provisioneele Regeling.
Art. 2 alinea de laatste zin aldus te lezen
//Indien er ook een kerkelijk examen is af te
nemen, dan zal die Classes-vergadering niet
twee, maar drie of vier zittingen houden."
Art. 3 alinea 1 toevoegen//en ook wanneer
spoed vereischende zaken dit, naar 't oor
deel der in die zaak betrokken Deputaten en
der Deputaten voor de saamroeping van een
buitengewone vergadering, noodig maken,"
en dan de 3e alinea van dit artikel aan te
vangen//Als op verlangen van twee Kerken
of van de genoemde Deputaten de buitenge
wone- vergadering belegd is" enz.
'Art. 12, alinea 2 alaus te lezen //Bij deze
en alle andere beroepingen wordt voorts ge
handeld overeenkomstig de bepalingen der
D. K. O. en der Voorloopige Synoden."
c. De Classe zende een schrijven aan alle nog
niet ontkomen Kerken om haar te vermanen
en op te wekken, om met liet werk der refor
matie een aanvang te maken.
Ook spore zij hare agenten tot meerderen
ijver aan.
b. Wat achten de Classen te moeten doen, in zake
het Britsch- en Buitenlandsch Bijbelgenoot
schap
d. De Classe ga over tot de uitvoei'ing ook van
art. 55 D. K. O. en benoeme Deputaten, om
haar op de eerstkomende vergadering omtrent
de wijze van uitvoering te aaviseeren.
Middelburg.
e. De Classe bepale, dat de Cl-assikale Oefenaar
voortaan des Zondags niet één, maar twee
kerken elk met eene oefening dienen zal.
St. Laurens.
De Classe geve uitvoering aan art. 12 der Pro
visioneele Regeling.
Serooskerke.
•g. Hoe te handelen met ouders die geen belijdenis
deden, wanneer zij na een gedwongen huwelijk
hun kind ten doop presenteeren
Axel.
10. Gravamina.
"11. Omvraag.
12. Censura.
"13. Aanwijzing van de oproepende Kerk voor
de volgende vergadering en van den Dienaar,
die de korte predicatie zal houden.
14. Yaststelling korte notulen.
3.5. Sluiting.
De Actuarius
A. B. CRUCQ.
Micha 7 8.
I.
Lezen wij dit schriftwoord aandachtig in
verband met het voorgaande en volgende,
dan bemerken wij dat de profeet hier de
kerk of de dochter Zions sprekende invoert,
en wel sprekende tegen hare vijandin, dat
is tegen de dochter der benden, waarmede
-Babel bedoeld is, welk rijk in de Schrift
jjevonden wordt als het beeld der wereld
macht, waarin ongeloof en revolutie den
boventoon hebben.
Heb kenmerkende van deze wereldmacht,
d. i. datgene waaraan zij herkend kan wor
den, is, dat zij haar hoogheid en recht en
macht buiten God zoekt en daarna tegen
God stelt. Zij is de vijandin des Heeren;
uit haar natuur kan niet anders voortkomen
dan vijandschap tegen God.
Daarom is zij ook de natuurlijke vijandin
van de dochter Zions, van de Kerk en het
volk des Heeren, want immers deze is des
Heeren bemindeZij is een voorwerp van
Gods liefde en daarom juist een voorwerp
van haat voor de wereldmacht. De Heere
heeft haar gesteld tot een getuige van Zijn
Opperhoogheid, van Zijn Souvereiniteit,
Zijn recht, Zijn almacht. Haar bestaan
reeds getuigt, dat alles, ook de wereldmacht,
voor Gods Oppermajesteit bukken moet,
van Zijn recht zal geoordeeld worden, voor
Zijn kracht zal moeten zwichten.
Daarom gevoelt de wereld aangaande de
Kerk hetzelfde wat Saul omtrent David
gevoelde en in toorn onbedachlelijk tegen
Jonathan uitsprak, zeggendeWant al
de dagen, die de zoon van Isaï op den
aardbodem leven zal, zoo zult gij, noch
uw Koninkrijk bevestigd worden nu dan,
schik heen, en haal hem tot mij, want hij
is een kind des doods." 1 Sam20 31.
Daarom zoekt Babel, de wereld, den val
van de Kerk, van het volk des Heeren,
met inspanning voortdurend. Zij kan dit
niet laten, want zij kan haar natuur niet
veranderen.
Zij gebruikt daarbij liefst geen geweld.
Zij bewaart in tegendeel tot het uiterste
den vorm van het recht. Dit blijkt vooral
duidelijk uit wat het Sanhedrin en Pilatus
tegen Jezus deden. Gelijk het ook duide
lijk wordt uit de vroegere en latere ver
volgingen der Kerk.
Het liefst is het dan ook de wereld, dat
de Kerk zich zelf doet struikelen en val
len. Vandaar dat wereld en vleesch bijna
onuitputtelijk zijn in het uitdenken
van middelen, om de kerk en elk geloo-
vig belijder door verleiding en verlokking
tot zonde te voeren, tot bondbreuk en tot
het verlaten van 's Heeren Wet en Getui
genis, en alzoo hen onder het oordeel te
brengen.
Met dat doel gaf Bileam zijn raad aan
Balakdaartoe verlokte de Kanaanieten
Israël om zich met hen te verzwageren
met dat doel kwam die onverwachte wan
delaar tot David voor wien hij dat eenig
ooilam zijns buurmans slachtte met dat
doel ook kwam de overste der wereld tot
Jezus in de woestijn der verzoeking. Met
geen andere bedoeling hebben de booze
geesten, ongeloof en revolutie, de lagere en
hoogere staatsscholen in ons land gemaakt
tot hun sektescholen en hebben zij de Gere
formeerde Kerken in ons land gevangen
genomen in de banden van het Nederl.
Herv. Kerkgenootschap. Met geen ander
doel voor oogen heeft diezelfde wereld
macht heel onze maatschappij en onze
wetgeving zóó ingericht, dat alles saam-
werkt als een kunstig geheel om het vleesch
over den geest te doen heerschen, om de
kennis der waarheid, van Gods wet en
Getuigenis te verduisteren en onder te
honden, en om de harten en zinnen geheel
gevangen te leiden ïn den dienst der zonde,
en der ongerechtigheid.
Komt Zions dochter nu door alle deze din
gen werkelijk tot een val, laat zij zich van
het pad van Gods geboden en getuigenissen
afleiden, luistert zij naar de stem van haar
vleesch, maakt zij een zeker verdrag met
de wereld, laat zij zich de zoetigheden en
lieflijkheden van de wereld gelusten, wordt
zij er toe gebracht om voor zooveel het
aan haar hangt niet meer op te komen
met woord en daad voor de hoogheid en
het recht van haar God, komt er dien ten
gevolge een geest van eigenwilligheid en
vleeschelijke vroomheid in haar tot heer
schappij, dan verblijdt zich de wereld, dan
juicht de wereldmacht, dan vieren ongeloof
en revolutie hun triumf.
Immers dan heeft het al den schijn
alsof zij sterker zijn dan God en alsof
hun dienst b,eter is dan de dienst des
Heeren, aangezien zelfs de Kerk en het volk
des Heeren hunne wegen hebben verkozen of'
althans den kamp tegen hen hebben opge
geven, en de overgroote menigte openlijk
en belist haar zijde koos. Dan toch schijnt
het alsof niet langer de vreeze des Heeren
het uitsluitend beginsel der wijsheid en de
eeuige oorzaak van kloek verstand, van
reine zeden en van geestelijke en stoffe
lijke welvaart is, maar alsof dit alles alleen
gevonden wordt in den dienst van onge
loof en revolutie.
Dan verblijdt zich de dochter der benden,
want omdat de Heere dan in een kleinen
toorn Zijn aangezicht voor Zijn volk ver
bergt, zoo meent zij dat Zion voor altoos
is verlaten, en zij dus nu haar lust aan
deze hare vijandin kan zoeken. (Zie
Miclia 4 11).
Dan heeft de wereld blijdschap, want
als de zoon van Isaï zich maar tot knecht
van Saul wil laten maken, dan waant deze
revolutionnaire koning zich veilig, dan is het
koninkrijk van ongeloof en revolutie wel
gevestigd en dan waant de wereldmacht
dat zij nu het erfdeel des Heeren als haar
buit kan deelen.
Dan wordt des Heeren naam gesmaad,
dan worden Zijn rechten vertreden, dan
worden Zijn wetten verworpen, dan wordt
Zijn macht bespot, en dan wordt het schep
sel en de leugen vergood en verheerlijkt»
Doch dan staat de Heere op om te ij ve
ren voor Zijn grooten Naam en dan denkt
Hij in Zijne getrouwheid ook aan Zijn
Verbond, dat Hij met Zijn volk heeft op
gericht. Dan komt Hij Zijn volk bezoeken
met Zijn licht en waarheid. Dan spreekt
Hij tot het hart van het voorwerp Zijner
liefde en doet haar de verwijtingen Zijner
liefde hooren. Hij komt haar dan vragen
waar Zijne eere en de vreeze Zijns Naams
is. Hij vraagt haar of zy Zijn heerlijk en
beminnelijk recht dan niet meer liefheeft,
of Hij dan niet is de Heere haar God,
die haar verlost heeft. Hij twist met haar
in liefde, omdat zij haren man, die haar
ondertrouwde in gerechtigheid, verlaten
heeft.
En zie, dan wordt ook haar liefde weder
wakker, dan wordt haar Zions-natuur weer
opgewekt. O, hoe gevoelt zij dan haar