Ben ik gevallen, ik zal weder opstaan. vervuld, worden de belofte uit Jesafa 30 20, 21. Namens den kerkeraad voornoemd: J. P. SWENNEN. P. G. LAERNOES Jr. Zoo de Heere wil, vergaderen de gecombineerde Classen van Zeeland, op Dinsdag en Woensdag a. s. telkens des voormiddags te hal10 uren precies. Op beide dagen wordt de vergadering gehouden in het gewone lokaal der Jongel. Vereen. Spanjaard straat. Dus met gelijk de oproepingsbrief aangeeft, dat Dinsdag de vergadering in de Noorderkerk zou zijn. Op Dinsdag zal dan de onderzoeking plaats hebben van den heer W. A. Vrolijk Jr., die een beroep heelt naar de Kerk van Zaamslag. Voor Woensdag is het agendum als volgt: 1. Opening. 2. Vaststelling der presentielijst. 3. Lezen der notulen. 4. Ingekomen stukken. 5. Verschillende Rapporten. 6. Vragen volgens van art. 41, D. K. O. 7. Definitieve beslissing omtrent een dei beide Oefenaars, welke in October des 'vorigen iaars voorloopig zijn toegelaten. 9. V oorstellen a. Wijziging der Provisioneele Regeling. Art. 2 alinea de laatste zin aldus te lezen //Indien er ook een kerkelijk examen is af te nemen, dan zal die Classes-vergadering niet twee, maar drie of vier zittingen houden." Art. 3 alinea 1 toevoegen//en ook wanneer spoed vereischende zaken dit, naar 't oor deel der in die zaak betrokken Deputaten en der Deputaten voor de saamroeping van een buitengewone vergadering, noodig maken," en dan de 3e alinea van dit artikel aan te vangen//Als op verlangen van twee Kerken of van de genoemde Deputaten de buitenge wone- vergadering belegd is" enz. 'Art. 12, alinea 2 alaus te lezen //Bij deze en alle andere beroepingen wordt voorts ge handeld overeenkomstig de bepalingen der D. K. O. en der Voorloopige Synoden." c. De Classe zende een schrijven aan alle nog niet ontkomen Kerken om haar te vermanen en op te wekken, om met liet werk der refor matie een aanvang te maken. Ook spore zij hare agenten tot meerderen ijver aan. b. Wat achten de Classen te moeten doen, in zake het Britsch- en Buitenlandsch Bijbelgenoot schap d. De Classe ga over tot de uitvoei'ing ook van art. 55 D. K. O. en benoeme Deputaten, om haar op de eerstkomende vergadering omtrent de wijze van uitvoering te aaviseeren. Middelburg. e. De Classe bepale, dat de Cl-assikale Oefenaar voortaan des Zondags niet één, maar twee kerken elk met eene oefening dienen zal. St. Laurens. De Classe geve uitvoering aan art. 12 der Pro visioneele Regeling. Serooskerke. •g. Hoe te handelen met ouders die geen belijdenis deden, wanneer zij na een gedwongen huwelijk hun kind ten doop presenteeren Axel. 10. Gravamina. "11. Omvraag. 12. Censura. "13. Aanwijzing van de oproepende Kerk voor de volgende vergadering en van den Dienaar, die de korte predicatie zal houden. 14. Yaststelling korte notulen. 3.5. Sluiting. De Actuarius A. B. CRUCQ. Micha 7 8. I. Lezen wij dit schriftwoord aandachtig in verband met het voorgaande en volgende, dan bemerken wij dat de profeet hier de kerk of de dochter Zions sprekende invoert, en wel sprekende tegen hare vijandin, dat is tegen de dochter der benden, waarmede -Babel bedoeld is, welk rijk in de Schrift jjevonden wordt als het beeld der wereld macht, waarin ongeloof en revolutie den boventoon hebben. Heb kenmerkende van deze wereldmacht, d. i. datgene waaraan zij herkend kan wor den, is, dat zij haar hoogheid en recht en macht buiten God zoekt en daarna tegen God stelt. Zij is de vijandin des Heeren; uit haar natuur kan niet anders voortkomen dan vijandschap tegen God. Daarom is zij ook de natuurlijke vijandin van de dochter Zions, van de Kerk en het volk des Heeren, want immers deze is des Heeren bemindeZij is een voorwerp van Gods liefde en daarom juist een voorwerp van haat voor de wereldmacht. De Heere heeft haar gesteld tot een getuige van Zijn Opperhoogheid, van Zijn Souvereiniteit, Zijn recht, Zijn almacht. Haar bestaan reeds getuigt, dat alles, ook de wereldmacht, voor Gods Oppermajesteit bukken moet, van Zijn recht zal geoordeeld worden, voor Zijn kracht zal moeten zwichten. Daarom gevoelt de wereld aangaande de Kerk hetzelfde wat Saul omtrent David gevoelde en in toorn onbedachlelijk tegen Jonathan uitsprak, zeggendeWant al de dagen, die de zoon van Isaï op den aardbodem leven zal, zoo zult gij, noch uw Koninkrijk bevestigd worden nu dan, schik heen, en haal hem tot mij, want hij is een kind des doods." 1 Sam20 31. Daarom zoekt Babel, de wereld, den val van de Kerk, van het volk des Heeren, met inspanning voortdurend. Zij kan dit niet laten, want zij kan haar natuur niet veranderen. Zij gebruikt daarbij liefst geen geweld. Zij bewaart in tegendeel tot het uiterste den vorm van het recht. Dit blijkt vooral duidelijk uit wat het Sanhedrin en Pilatus tegen Jezus deden. Gelijk het ook duide lijk wordt uit de vroegere en latere ver volgingen der Kerk. Het liefst is het dan ook de wereld, dat de Kerk zich zelf doet struikelen en val len. Vandaar dat wereld en vleesch bijna onuitputtelijk zijn in het uitdenken van middelen, om de kerk en elk geloo- vig belijder door verleiding en verlokking tot zonde te voeren, tot bondbreuk en tot het verlaten van 's Heeren Wet en Getui genis, en alzoo hen onder het oordeel te brengen. Met dat doel gaf Bileam zijn raad aan Balakdaartoe verlokte de Kanaanieten Israël om zich met hen te verzwageren met dat doel kwam die onverwachte wan delaar tot David voor wien hij dat eenig ooilam zijns buurmans slachtte met dat doel ook kwam de overste der wereld tot Jezus in de woestijn der verzoeking. Met geen andere bedoeling hebben de booze geesten, ongeloof en revolutie, de lagere en hoogere staatsscholen in ons land gemaakt tot hun sektescholen en hebben zij de Gere formeerde Kerken in ons land gevangen genomen in de banden van het Nederl. Herv. Kerkgenootschap. Met geen ander doel voor oogen heeft diezelfde wereld macht heel onze maatschappij en onze wetgeving zóó ingericht, dat alles saam- werkt als een kunstig geheel om het vleesch over den geest te doen heerschen, om de kennis der waarheid, van Gods wet en Getuigenis te verduisteren en onder te honden, en om de harten en zinnen geheel gevangen te leiden ïn den dienst der zonde, en der ongerechtigheid. Komt Zions dochter nu door alle deze din gen werkelijk tot een val, laat zij zich van het pad van Gods geboden en getuigenissen afleiden, luistert zij naar de stem van haar vleesch, maakt zij een zeker verdrag met de wereld, laat zij zich de zoetigheden en lieflijkheden van de wereld gelusten, wordt zij er toe gebracht om voor zooveel het aan haar hangt niet meer op te komen met woord en daad voor de hoogheid en het recht van haar God, komt er dien ten gevolge een geest van eigenwilligheid en vleeschelijke vroomheid in haar tot heer schappij, dan verblijdt zich de wereld, dan juicht de wereldmacht, dan vieren ongeloof en revolutie hun triumf. Immers dan heeft het al den schijn alsof zij sterker zijn dan God en alsof hun dienst b,eter is dan de dienst des Heeren, aangezien zelfs de Kerk en het volk des Heeren hunne wegen hebben verkozen of' althans den kamp tegen hen hebben opge geven, en de overgroote menigte openlijk en belist haar zijde koos. Dan toch schijnt het alsof niet langer de vreeze des Heeren het uitsluitend beginsel der wijsheid en de eeuige oorzaak van kloek verstand, van reine zeden en van geestelijke en stoffe lijke welvaart is, maar alsof dit alles alleen gevonden wordt in den dienst van onge loof en revolutie. Dan verblijdt zich de dochter der benden, want omdat de Heere dan in een kleinen toorn Zijn aangezicht voor Zijn volk ver bergt, zoo meent zij dat Zion voor altoos is verlaten, en zij dus nu haar lust aan deze hare vijandin kan zoeken. (Zie Miclia 4 11). Dan heeft de wereld blijdschap, want als de zoon van Isaï zich maar tot knecht van Saul wil laten maken, dan waant deze revolutionnaire koning zich veilig, dan is het koninkrijk van ongeloof en revolutie wel gevestigd en dan waant de wereldmacht dat zij nu het erfdeel des Heeren als haar buit kan deelen. Dan wordt des Heeren naam gesmaad, dan worden Zijn rechten vertreden, dan worden Zijn wetten verworpen, dan wordt Zijn macht bespot, en dan wordt het schep sel en de leugen vergood en verheerlijkt» Doch dan staat de Heere op om te ij ve ren voor Zijn grooten Naam en dan denkt Hij in Zijne getrouwheid ook aan Zijn Verbond, dat Hij met Zijn volk heeft op gericht. Dan komt Hij Zijn volk bezoeken met Zijn licht en waarheid. Dan spreekt Hij tot het hart van het voorwerp Zijner liefde en doet haar de verwijtingen Zijner liefde hooren. Hij komt haar dan vragen waar Zijne eere en de vreeze Zijns Naams is. Hij vraagt haar of zy Zijn heerlijk en beminnelijk recht dan niet meer liefheeft, of Hij dan niet is de Heere haar God, die haar verlost heeft. Hij twist met haar in liefde, omdat zij haren man, die haar ondertrouwde in gerechtigheid, verlaten heeft. En zie, dan wordt ook haar liefde weder wakker, dan wordt haar Zions-natuur weer opgewekt. O, hoe gevoelt zij dan haar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 2