Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken. Redacteur, j3. jY J^laarhamer. NED. GEREF. KERKEN. Zondag 29 September. Nieuwe Kerk. IN o. 137. 28 SEPTEMBER 1889. 3® JAARGANG. ZEEUWSCHE KERKBODE. Want de HEERE is onze Rechter, de HEERE is onze Wetgever, de HEERE is onze Koning Hij zal ons "behouden. Jesaja 33 22. V. D. M. te MIDDELBURG. Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond. Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp. ("bij vooruitbetaling) f 0,50. Advertentiën van 15 regels - 0,30 Iedere regel meer 9,05 JB1 Uitgever K. LE COINTRE Middelburg. Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is "beter dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen. I Sam. 15 22. Bijdragen en ingezonden stukken aan den Redacteur. Abonnementen en Advertentiën aan den Uitgever. PREDIKBEURTEN. MIDDELBURG. NOORDERKERK. Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer. Avond zes uren, Ds. Klaarhamer. Catb. Zond. 42. VLISSINGEN. Voorm. half 10 uren, dhr. Guii.laume. Avond half zes uren, dhr. Guillaume. KOUDEKERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Nam. twee uren, dhr. Guillaume. SEROOSKERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Ds. Wolf. GAPINGE. Voorm. negen nren, Lezen eener Pred. Nam. twee uren, Lezen eener Pred. VROUWEPOLDER. Voorm. negen uren, Ds. Wolf. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. GRIJPSKERKE. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. ARNEMUIDEN. Voorm. half 10 uren, dhr. Yaartiës. Namidd. twee uren, dhr. Vaarties. ST. LAURENS. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred, AXEL. Voorm. negen uren, Geen opgave Namidd. twee uren, ontvangen. ZAAMSLAG. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. TER NEUZEN. Voorm. negen uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Avond 6 uren, Lezen eener Pred. POORTVLIET. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, T ezpn verier Pred. Avond zes uren, Lezen eener Pred. THOLEN. Voorm. half 10 uren, dhr. v. d. Kodde. Namidd. twee uren, dhr, v. d. Kodde. ST. MAARTENSDIJK. Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred. Namidd. twee uren, Lezen eener Pred. Israels overblijfsel. Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volkdie zullen op den name des Heeren betrouwen. Zephanja 3 12. Schrikkelyk kan soms de zonde uitbre ken onder het volk van God. Leest er dit hoofdstak uit Zephanja maar eens op na, hoe Jeruzalem genoemd wordt eene ijselijke, bevlekte, verdrukkende staddie naar de stemme niet hoort, de tucht niet aanneemtniet op den Heere betrouwt en tot haren God niet nadert. Alles was er ontredderd en bedorven de overheid, want de vorsten waren brul lende leeuwen de justitie, want de rechters waren avondwolvende kerk, want de profeten waren lichtvaardig, gansch trou- welooze mannenen de priesters veront reinigden het heilige en deden der wet geweld aan. - Zulk een kwaad onder Israël en te Je Overgenomen. ruzalem wekt dubbel Gods rechtvaardigen toorn. Vandaar dat op zoo schrikkelijke manier de roede van 's Heeren mond zich keert tegen dat verkoren volk en die an ders zoo gezegende stad. Hat verschil is zoo groot, of er gezon digd wordt tegen een God, die zich open baarde in den eisch Zijner heilige wet, dan of er overtreden wordt tegen een God, die de beloften des genadeverbonds bekend maakte en verzegelde. De Heere kan dat dan ook niet lijdelijk aanzien. Schiftend en scheidend gaat Hij dan ook rond onder zulk een volk. Niet alleen de zonde scheidend van Zijn volk zoo doet Hij bij het overblijfsel naar de verkiezing der genade. Maar ook kring scheidend van kring, en persoon van per soon, zoodat in enger kring zich weer de openbaring Zijns heils terugtrekt. Zoo leert ons de historie. Tijdperken zijn er, waarin de stroom zich verbreedt waarin het van enkelen komt tot een ge heel volkwaarin het van een enkel volk zich uitzet tot een menigte van volken. Doch dat wordt dan ook weer gevolgd door andere tijden, waarbij in die breede kringen het scheidend beginsel weer gaat werken. Steeds is het, zooals het hier genoemd wordtIk zal doen overblijven. De totali teit, het geheel weer terecht te brengen, is nooit de weg, dien de Heere gaat. Bij elk werk van reformatie valt een deel van. het eerst omvatte weg, dat in den zegen en de werking der reformatie niet deelt. Ontzaggelijk is die waarheid, wij stem men dat toe. Maar dat ontzaggelijke mag niet doen vergeten, dat het wezenlijk niet anders is. Niet een mensch bepaalde dat ook heeft geen mensch dat al zoo vast te stellen. Aanvaard moet eenvoudig, wat de Heere ons dienaangaande onderwijst in Zijn heilig Woord, en ook uit Zijn gangen, op het pad der historie ons blijkt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1889 | | pagina 1