Weekblad gewijd aan de belangen der Gereformeerde Kerken.
Redacteur, j3. jY J^laarhamer.
NED. GEREF. KERKEN.
Zondag 29 September.
Nieuwe Kerk.
IN o. 137.
28 SEPTEMBER 1889.
3® JAARGANG.
ZEEUWSCHE KERKBODE.
Want de HEERE is onze Rechter,
de HEERE is onze Wetgever, de
HEERE is onze Koning Hij zal
ons "behouden.
Jesaja 33 22.
V. D. M. te MIDDELBURG.
Deze bode verschijnt eiken Vrijdagavond.
Abonnementsprijs per 20 nummers fr. pp.
("bij vooruitbetaling) f 0,50.
Advertentiën van 15 regels - 0,30
Iedere regel meer 9,05
JB1
Uitgever
K. LE COINTRE
Middelburg.
Doch Samuel zeideHeeft de HEERE lust aan
Brandofferen, en Slachtofferen, als aan het gehoorzamen
van de stem des Heeren Zie, gehoorzamen is "beter
dan Slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.
I Sam. 15 22.
Bijdragen en ingezonden
stukken aan den Redacteur.
Abonnementen en Advertentiën
aan den Uitgever.
PREDIKBEURTEN.
MIDDELBURG.
NOORDERKERK.
Voorm. half 10 uren, Ds. Klaarhamer.
Avond zes uren, Ds. Klaarhamer.
Catb. Zond. 42.
VLISSINGEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. Guii.laume.
Avond half zes uren, dhr. Guillaume.
KOUDEKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Nam. twee uren, dhr. Guillaume.
SEROOSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Ds. Wolf.
GAPINGE.
Voorm. negen nren, Lezen eener Pred.
Nam. twee uren, Lezen eener Pred.
VROUWEPOLDER.
Voorm. negen uren, Ds. Wolf.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
GRIJPSKERKE.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
ARNEMUIDEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. Yaartiës.
Namidd. twee uren, dhr. Vaarties.
ST. LAURENS.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred,
AXEL.
Voorm. negen uren, Geen opgave
Namidd. twee uren, ontvangen.
ZAAMSLAG.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
TER NEUZEN.
Voorm. negen uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Avond 6 uren, Lezen eener Pred.
POORTVLIET.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, T ezpn verier Pred.
Avond zes uren, Lezen eener Pred.
THOLEN.
Voorm. half 10 uren, dhr. v. d. Kodde.
Namidd. twee uren, dhr, v. d. Kodde.
ST. MAARTENSDIJK.
Voorm. half 10 uren, Lezen eener Pred.
Namidd. twee uren, Lezen eener Pred.
Israels overblijfsel.
Maar Ik zal in het midden van
u doen overblijven een ellendig
en arm volkdie zullen op den
name des Heeren betrouwen.
Zephanja 3 12.
Schrikkelyk kan soms de zonde uitbre
ken onder het volk van God.
Leest er dit hoofdstak uit Zephanja
maar eens op na, hoe Jeruzalem genoemd
wordt eene ijselijke, bevlekte, verdrukkende
staddie naar de stemme niet hoort, de
tucht niet aanneemtniet op den Heere
betrouwt en tot haren God niet nadert.
Alles was er ontredderd en bedorven
de overheid, want de vorsten waren brul
lende leeuwen de justitie, want de rechters
waren avondwolvende kerk, want de
profeten waren lichtvaardig, gansch trou-
welooze mannenen de priesters veront
reinigden het heilige en deden der wet
geweld aan.
- Zulk een kwaad onder Israël en te Je
Overgenomen.
ruzalem wekt dubbel Gods rechtvaardigen
toorn. Vandaar dat op zoo schrikkelijke
manier de roede van 's Heeren mond zich
keert tegen dat verkoren volk en die an
ders zoo gezegende stad.
Hat verschil is zoo groot, of er gezon
digd wordt tegen een God, die zich open
baarde in den eisch Zijner heilige wet, dan
of er overtreden wordt tegen een God, die
de beloften des genadeverbonds bekend
maakte en verzegelde.
De Heere kan dat dan ook niet lijdelijk
aanzien. Schiftend en scheidend gaat Hij
dan ook rond onder zulk een volk. Niet
alleen de zonde scheidend van Zijn volk
zoo doet Hij bij het overblijfsel naar de
verkiezing der genade. Maar ook kring
scheidend van kring, en persoon van per
soon, zoodat in enger kring zich weer de
openbaring Zijns heils terugtrekt.
Zoo leert ons de historie. Tijdperken
zijn er, waarin de stroom zich verbreedt
waarin het van enkelen komt tot een ge
heel volkwaarin het van een enkel volk
zich uitzet tot een menigte van volken.
Doch dat wordt dan ook weer gevolgd
door andere tijden, waarbij in die breede
kringen het scheidend beginsel weer gaat
werken.
Steeds is het, zooals het hier genoemd
wordtIk zal doen overblijven. De totali
teit, het geheel weer terecht te brengen,
is nooit de weg, dien de Heere gaat. Bij
elk werk van reformatie valt een deel van.
het eerst omvatte weg, dat in den zegen
en de werking der reformatie niet deelt.
Ontzaggelijk is die waarheid, wij stem
men dat toe. Maar dat ontzaggelijke mag
niet doen vergeten, dat het wezenlijk niet
anders is. Niet een mensch bepaalde dat
ook heeft geen mensch dat al zoo vast te
stellen. Aanvaard moet eenvoudig, wat de
Heere ons dienaangaande onderwijst in
Zijn heilig Woord, en ook uit Zijn gangen,
op het pad der historie ons blijkt.